Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.24.x

This site may earn commission on affiliate links.
vanochtend met 2022.24 met Vision een paar keer moeten ingrijpen omdat autopilot onverwacht van de rechter rijbaan op de A2 naar de linkerbaan stuurde. De weg was nat en de ochtendzon scheen vol in de cameras in de voorruit. Op het scherm kon ik zien dat de onderbroken belijning tussen linker en rechter rijstrook door de combi van tegenlicht en nat wegdek niet meer werd herkend. Op het scherm zag ik de linker blauwe lijn voor autopilot sterk vervormen en leek autopilot de dikke witte streep helemaal links van de linkerbaan te zien als de enige belijning aan de linkerkant. Mijn interpretatie is dat autopilot dan direct wil corrigeren voor een opeens veel bredere rijstrook en naar links stuurt om in het midden van die brede rijstrook te rijden. Best wel spannend omdat autopilot zich niets aantrok van de autos die mij op dat moment inhaalden op de linkerbaan.

Is dit een nieuwe bug in 2022.24? Of is dit al langer bekend?
 
Hier op 2022.24.8, na slechts 1 week op 2022.24.6 gereden te hebben. Ik rij zo'n 220km per dag woon werk, dus als er even iets niet helemaal lekker werkt kan dat best irritant zijn.. In 24.6 al overgezet naar Tesla Vision en op zich werkt het prima wat mij betreft.. alleen de lane departure warning waarschuwt nu veel sneller en blijft langer actief. Blijkbaar rij ik, als het iets drukker is op de weg, iets aan de linkerkant van de baan om langs de auto voor me te kijken en dat vindt Tesla niet goed. Daarnaast gaat idd automatisch grootlicht aan bij autopilot, maar dat gebruik toch maar zelden.
Kortom: niet de beste update voor mij persoonlijk, maar ik neem aan dat ze dat wel weer fixen
 
  • Like
Reactions: bartdv
Yep, voor de grap in een spreadsheet. Niet dat je er iets aan hebt, maar het is heerlijk om onnutte dingen te doen :)
Of gewoon Teslamate installeren :p

Zie hier mijn historiek:
Screenshot 2022-09-16 153725.png


Laatste tijd krijg ik wel nooit een update van zelf.
Meestal als ik weet dat veruit bijna iedereen een update heeft gehad forceer ik zelf een check te doen op een upgrade.
De laatste 5, 6 updates zo zelf forceert.
 
Hoe forceer je zoiets? Door naar het tabje software te gaan?
Tabje software gaan, knop van advanced naar standaard en terug naar advanced. Software scherm sluiten en daarna weer openen.

Kan het niet direct vinden maar dat was de manier volgens tesla documentatie om de cache te resetten en effectief checken op een update.
6BAF0354-1E52-459F-BD54-9F7140465F7B.png


Dit toen gevonden op Discord van Tesla.
En nu doe ik het zo vaak. Halve minuut na dit te doen krijg ik meestal melding.

Dit lukt natuurlijk niet altijd maar als er een grote batch is geweest is het vaak prijs na deze methode.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DM231191
Tabje software gaan, knop van advanced naar standaard en terug naar advanced. Software scherm sluiten en daarna weer openen.

Kan het niet direct vinden maar dat was de manier volgens tesla documentatie om de cache te resetten en effectief checken op een update.View attachment 853168

Dit toen gevonden op Discord van Tesla.
En nu doe ik het zo vaak. Halve minuut na dit te doen krijg ik meestal melding.

Dit lukt natuurlijk niet altijd maar als er een grote batch is geweest is het vaak prijs na deze methode.
Super!
 
  • Like
Reactions: Runescom
Ik ging deze update niet installeren, maar dat is dus mislukt. Ik denk dat mijn vrouw met ongeluk 'plannen' heeft aangeklikt ipv te sluiten. Ik ben benieuwd wat het geeft.

Exact hetzelfde hier. Ik dacht al dat Tesla het gepushed had. Dit doet ze nu ook nooit meer 😜.

Maar goed na 24.6, een rit Amsterdam - Huizen viel niet tegen. Direct 24.8 er achteraan, rit terug Huizen - Amsterdam, minder enthousiast.

De heenweg werden baanwissels soepeler gedaan dan op de terugweg. En voor m'n gevoel ook meer afstand gehouden en minder soepel weer snelheid opgepakt als er weer ruimte was.
 
Mijn auto kampt nog steeds met problemen met de camera's. Spookauto's en camera's die regelmatig niet werken. Omdat SeC Den Haag firmware issues wil uitsluiten heb ik vorige week de update naar 2022.24.8 geïnstalleerd.
Zondag ben ik vanuit Frankrijk teruggereden naar NL, via Arlon. Maar het is er niet beter op geworden. Bij splitsing van rijstroken kies de Tesla nog steeds de linkerbaan en niet de rechter. Poging om een baanwissel te initieren wordt eens in de vier keer gewoon genegeerd. Bij het invoegen op de snelweg wil de auto direct door naar de linkerbaan om vervolgens te bedenken dat het een heel slecht idee is en dus gaat ie vol op de rem en geeft een ruk naar rechts.
Op heel veel plekken waar je rustig in een baan rijdt houdt de auto in om voor mij onverklaarbare redenen. Alsof ie een auto van rechts wil laten invoegen terwijl die auto er helemaal niet is.
Toch ook nog iets positiefs: bij de Péage de Gye lukte het om met autopilot aan door een 30 km/u poortje te rijden. Dat was eerder nog niet gelukt.
 
Zojuist zonder onderbreking ruim 100km snelweg gereden. Hier zijn rijbaanwissels ook een stuk soepeler dan voorheen, zal eens een blindtest doen met de vrouw. Er lijkt ook verder vooruit gekeken te worden maar minder opzij? iig in de visualisatie worden autos verder vooruit gerenderd maar dan weer niet meer dan 1 baan opzij, is dit nieuw? Oppakken van de snelheid lijkt mij even traag als voorheen, gaf zelf altijd al wat elektronen bij bij achteropkomend verkeer. Dit en de benodigde afstand tot achterligger bij rijbaanwissels zijn mijn enige echte ergernis van de laatste tijd.
 
Last edited:
Wow, repsect!

Wat gebeurde er toen het eerder niet lukt?

ps en kreeg jij ook een “toll booth detected“ zoals in dit filmpje?

Het probleem is dat er geen lane markings zijn waardoor AP zich niet zo goed raad weet met de weg. Maar nu ging de auto keurig door een van de poortjes. Ik moet dan wel zelf de snelheid terugschroeven naar 30 want anders remt AP veel te laat (ook weer zo'n ergernis die zelfs nog in FSD beta zit begrijp ik).
De toll booth detected melding heb ik niet gezien maar ik heb niet op het instrumentenpaneel gelet, de weg was veel te spannend.
 
  • Funny
Reactions: BMW740iL