Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.24.x

This site may earn commission on affiliate links.
Automatische grootlichten gebruik ik al sinds het begin en heb ik niet echt te klagen van.

Wat zul jij een hoop tegenliggers geïrriteerde hebben. Wat is die auto stand totaal nutteloos.

Tesla Bjorn heeft het onlangs weer eens getest en dat is precies mijn ervaring. Reageert te laat of vaak niet en met mensen voor je blijft het grootlicht ook vaan gewoon aan staan.
 
  • Love
Reactions: tCC_
Bij mij staat de update ook klaar maar ik hoop niet dat ik in de Tesla Vision pool terecht kom. Het volg gedrag op Tesla Vision is veel beroerder dan met radar en met radar is het al een ramp bij het naderen van stilstaand verkeer.

Liever een lane assist op de snelweg die nauwkeuriger is met af en toe een "microbreak" dan andersom;
 
  • Like
Reactions: djlorenz and Phil V
Het volg gedrag op Tesla Vision is veel beroerder dan met radar en met radar is het al een ramp bij het naderen van stilstaand verkeer.

Kan ik alleen maar beamen. Gisteren nog iets heftig mee gemaakt. In bebouwde kom, voorligger aan het volgen. Voorligger stopt voor zebrapad. EAP blijft (te) lang doorrijden vooraleer hij reageert en gaat dan keihard in de remmen en stopt dan alsnog veel te ver van de voorligger. AP1 (wellicht door de radar) volgde de snelheid van de voorligger. Als die smooth vertraagde dan AP ook.
Ergste was nog dat de wagen na de ‘bijna noodstop’ nog een halve meter achteruit bolde als een soort rebouncing. Heel scary. De weg was vlak, dit moet dus (aangedreven) gebeurd zijn.
Ik vermoed dat vision only het moeilijk heeft om de afstand constant te houden. Zou dit door een foutenmarge op het focussen zijn?
Hij stopt aan stoplichten en files ook te ver van de voorganger.
Zou allemaal met het ontbreken van de radar kunnen te maken hebben.
 
  • Informative
Reactions: djlorenz
Ik denk dat vergelijkingen met AP1 echt zinloos zijn. Compleet ander systeem, software en hardware. Kan je net zo goed met een ander merk vergelijken.

Woorden als 'wellicht' en 'vermoed' begrijp ik wel, Tesla is geen ster in communicatie. Maar het geeft wel aan dat er weinig zekerheid is over de oorzaak van het geconstateerde. Het feit op zich twijfel ik overigens niet aan.
 
  • Like
Reactions: Noik and Phil V
Op welke stand staat je "volgafstand"?

2, minder kan niet. Bij mijn MS stond hij altijd op 3. De MY laat na een vertraging van het verkeer, de voorganger mijlenver uitrijden vooraleer hij versnelt, tot frustratie van de achterliggers. Daarom had ik hem zo kort gezet, maar dat helpt eigenlijk toch niet. Misschien inderdaad eens proberen. Al is dat niet echt het probleem. Probleem is dat hij te lang wacht om te reageren. Zowel bij het vertragen als versnellen van de voorganger.
 
  • Love
Reactions: ramonneke
Heb je met deze software release ook een hogere laadsnelheid aan de Supercharger, @wooter ? Ik lees dat men in de USA op een 90 en 100 Model S en X ineens een snelheid van 165 - 180 kW behaalt sinds 2022.24.
Zo, ik moet dagdagelijks nooit aan een supercharger laden, dus nog niet getest. Zou wel heftig zijn moest dat kunnen aan een V3.
 
2, minder kan niet. Bij mijn MS stond hij altijd op 3. De MY laat na een vertraging van het verkeer, de voorganger mijlenver uitrijden vooraleer hij versnelt, tot frustratie van de achterliggers. Daarom had ik hem zo kort gezet, maar dat helpt eigenlijk toch niet. Misschien inderdaad eens proberen. Al is dat niet echt het probleem. Probleem is dat hij te lang wacht om te reageren. Zowel bij het vertragen als versnellen van de voorganger.
Maar krijg je die frustratie ook te horen van andere weggebruikers?
 
Of je gebruikt AP zelden tot nooit, zoals ik. Dan ben je ook niet gefrustreerd, behalve dat je ooit veel geld hebt betaald voor iets dat je nooit gebruikt :)
Mijn frustratie is vooral dat het met een 6 jaar oude AP1 met slechts 1 camera nooit storend was en dat na na 6 jaar meer ervaring, doorontwikkelen technilogische vooruitgang, datacaptatie, en 7 extra camera’s, processor die tig maal krachtiger is.

Ik zal hier wel als antwoord krijgen dat AP1 geen datacaptatie nodig had wegens geen AI en dus ‘domme’ AP, maar dat maakt mijn rekening niet. AP1 was veel bruikbaarder. Zeker met passagiers.
Ik heb nog niet veel slims gezien van EAP.
 
De nostalgie naar AP1, dat hoor ik meer. Ik heb ook een collega die lekker privé in zijn AP1 blijft rijden omdat dat relaxter is zijn zakelijke AP2/HW3...

Enige wat ik kan zeggen is dat er heel veel verschillende rijervaringen zijn AP2. Of dat de hardware, de software, de omstandigheden of de bestuurder/rijstijl is... ik weet het niet. Wel weet ik dat ik relatief minder problemen ervaar (of dat minder aanreken) dan anderen die hier *terecht* opmerkingen over maken.
 
Ik denk dat vergelijkingen met AP1 echt zinloos zijn. Compleet ander systeem, software en hardware. Kan je net zo goed met een ander merk vergelijken.
Deels met je eens, uiteindelijk gaat het niet om hardware en/of software maar om de functionaliteit/het resultaat. Hoe ze dit realiseren maakt niet zoveel uit. Je mag echter wel verwachten dat er vooruitgang in zit en dat er geen stappen terug worden gedaan, al is het soms wel 1 stap terug en 2 vooruit.
 
Dat laatste herken ik zeker ;)

Ik kijk soms ook met verbazing hoe Tesla alles aanpakt. Sommige zaken had ik nooit aan gedacht, ben ik volbewondering. Andere zaken begrijp ik gewoon niet: waarom, even als voorbeeld, wordt de nieuwe navigatie (maps) niet gewoon uitgerold?

FSD rijden wacht ik wel op single stack voor wat betreft verbeteringen.
 
Ik denk dat vergelijkingen met AP1 echt zinloos zijn. Compleet ander systeem, software en hardware. Kan je net zo goed met een ander merk vergelijken.
Ik vergelijk mijn comfort als klant. Qua systeem, software en hardware sta ik soms vol verwondering, maar de blunders doen alle spitsvondigheden teniet. Het is als een voetbaljongleur in het circus of op een talentenjacht, schitterend om te zien, virtuoos en het resultaat van jaren opbouw en voortdurende training. Maar op het veld is hij niets waard. Anders stond hij niet in het circus.
De nostalgie naar AP1, dat hoor ik meer. Ik heb ook een collega die lekker privé in zijn AP1 blijft rijden omdat dat relaxter is zijn zakelijke AP2/HW3...

Enige wat ik kan zeggen is dat er heel veel verschillende rijervaringen zijn AP2. Of dat de hardware, de software, de omstandigheden of de bestuurder/rijstijl is... ik weet het niet. Wel weet ik dat ik relatief minder problemen ervaar (of dat minder aanreken) dan anderen die hier *terecht* opmerkingen over maken.
Het zou nog aan ‘vision only’ kunnen liggen. Ik denk dat afstand en snelheid beter in te schatten zijn met een radar. Een camera zal de afstand misschien niet continu capteren maar met (weliswaar korte) tussenpozen, er moet immers eerst gefocust worden of misschien reageren ze pas op snelheidswijzigingen als er een afwijking over de x % gaat. In extreme omstandigheden, komt de reactie dan te laat om comfortabel te reageren.
Ik kijk soms ook met verbazing hoe Tesla alles aanpakt. Sommige zaken had ik nooit aan gedacht, ben ik volbewondering. Andere zaken begrijp ik gewoon niet: waarom, even als voorbeeld, wordt de nieuwe navigatie (maps) niet gewoon uitgerold?
voor een aantal zaken hoeven ze maar af te kijken van AP1 (autopark, snelheidswijzigingen van de voorligger volgen, lane keeping waarschuwing en correctie, alarmen, negeren van fietsers op het fietspad, voetgangers, comfortabel filerijden…)

Ik kan bijvoorbeeld begrijpen dat hij op veilig speelt met fietsers en voetgangers als het nipt is, maar als er nog een parkeerstrook tussen de rijbaan en het fietspad zit, met duidelijke belijning, dan zou het met vision only net goed moeten gaan (de radar ziet immers de lijnen niet).
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Auto staat altijd aan de Wifi (gecontroleerd :) ). Ik had nog steeds geen .24. Vanochtend tijdens rijden even naar softwarescherm, bleef tijdje hangen op zoeken en voila: maak verbing met wifi om te downloaden...

Raar dat ik geen melding heb gekregen. Download nu bezig en dan ben ik straks weer redelijk up-to-date met 2022.24.6

UPDATE: ik zie nu in eerdere posts dat dit fenomeen al gemeld was.....

UPDATE2: staat nu wel lang op 50%....
 
Last edited:
Mijn frustratie is vooral dat het met een 6 jaar oude AP1 met slechts 1 camera nooit storend was en dat na na 6 jaar meer ervaring, doorontwikkelen technilogische vooruitgang, datacaptatie, en 7 extra camera’s, processor die tig maal krachtiger is.

Ik zal hier wel als antwoord krijgen dat AP1 geen datacaptatie nodig had wegens geen AI en dus ‘domme’ AP, maar dat maakt mijn rekening niet. AP1 was veel bruikbaarder. Zeker met passagiers.
Ik heb nog niet veel slims gezien van EAP.
Ja dat herken ik wel; desondanks alle aankondigingen evolueert de AP niet echt super vind ik ook.

En de beta automatische ruitenwissers zijn ook opnieuw compleet onbruikbaar in mijn geval. Gisterenavond hadden we hier vrij hevige neerslag, en desondanks dat bleven de ruitenwissers in de "auto" stand lekker zitten waar ze zaten. Dus moet ik ze weer handmatig bedienen, zoals bij mijn auto van 20 jaar geleden.

Iets later, toen het weer droog was, sprongen ze dan plots toch aan, en dan nog in de snelste stand. Dat ze dat niet goed krijgen snap ik toch ook niet.