Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Hier ook eerste goede ervaringen met 2018.10.4. Vooral AP2 werkt echt duidelijk beter. Alsof hij op de weg geplakt zit. Daarnaast gaan veel zaken wat subtieler. Zoals bijvoorbeeld een tijdelijke verlaging van de snelheid bij een kruising van 100km/h naar 70 km/h.
Voorheen was AP heel braaf, maar remde vrij stevig na passeren 70 bord, nu mindert hij veel langzamer en subtieler vaart.

Wel 2 opmerkelijke zaken waarvan ik benieuwd ben of ze vaker voorkomen:
1) Gisteren reed ik achteruit naar mijn laadpaal en bij een laatste blik op het beeld van de achteruitrijd camera zag het beeld ineens paars (op de witte hulplijnen na). Geen beeld dus en in de seconde die ik daardoor afgeleid werd heeft de stekker van mijn laadpaal een lelijk deukje in de trunk gemaakt :-((
Bij opstarten vanmorgen deed de camera het gewoon en beeld leek zelfs beter dan ooit.

2) De navigatie lijkt een beetje van slag. Op de route die ik bijna dagelijks rijd (van Geldermalsen naar Rotterdam) koos de navigatie ineens voor een route die 15 minuten langer duurde dan de (kortste) route die ik tot de update van de navi kreeg. Omdat ik natuurlijk gewoon toch de gebruikelijke route volgde kon ik kijken hoe de navi reageerde. Het leek erop dat een heel stuk van de A29 niet meer mee mocht doen :) Tot vlak voor de brug over het Haringvliet wilde hij me nog laten keren om alsnog via Hellevoetsluis een half uur om te rijden.
Vlakbij huis nog een vergelijkbare situatie toen ik van de provincialeweg die naar mijn huis leidt af moest en via allerlei zigzag bewegingen zou moeten rijden...

Op een bekende route best grappig, maar weet niet of dat vaker ook op voor mij onbekende routes voor komt. En in de release notes is niets te vinden over een wijziging in de navi. Zou het stiekem toch?
 
Ik heb sinds 2018.10.4 veel vaker dan voorheen dat het middenscherm een reset nodig heeft. Dit moet omdat de volgende zaken dan allen niet meer werken:
- geluid richtingaanwijzer is weg (dit merk ik vaak het eerst)
- Spotify playback stopt
- buitentemp. wordt aangegeven met 3 streepjes
- app krijgt geen verbinding
- en het vervelendste: de touchscreen lijkt het te doen (iconen veranderen), maar stuurt niks door, dus A/C gaat niet aan/uit, deuren gaan niet open via scherm, enz.

Heb dit eerder ook wel gehad, maar lijkt nu vaker te gebeuren. Moet nu eigenlijk dagelijks een reset doen als ik zeker wil weten dat het een probleemloze rit wordt.

Herkenbaar?
 
Ik heb sinds 2018.10.4 veel vaker dan voorheen dat het middenscherm een reset nodig heeft. Dit moet omdat de volgende zaken dan allen niet meer werken:
- geluid richtingaanwijzer is weg (dit merk ik vaak het eerst)
- Spotify playback stopt
- buitentemp. wordt aangegeven met 3 streepjes
- app krijgt geen verbinding
- en het vervelendste: de touchscreen lijkt het te doen (iconen veranderen), maar stuurt niks door, dus A/C gaat niet aan/uit, deuren gaan niet open via scherm, enz.

Heb dit eerder ook wel gehad, maar lijkt nu vaker te gebeuren. Moet nu eigenlijk dagelijks een reset doen als ik zeker wil weten dat het een probleemloze rit wordt.

Herkenbaar?
Eerste 4 punten herken ik, deels als sinds de vorige update
 
Ik heb sinds 2018.10.4 veel vaker dan voorheen dat het middenscherm een reset nodig heeft. Dit moet omdat de volgende zaken dan allen niet meer werken:
- geluid richtingaanwijzer is weg (dit merk ik vaak het eerst)
- Spotify playback stopt
- buitentemp. wordt aangegeven met 3 streepjes
- app krijgt geen verbinding
- en het vervelendste: de touchscreen lijkt het te doen (iconen veranderen), maar stuurt niks door, dus A/C gaat niet aan/uit, deuren gaan niet open via scherm, enz.

Heb dit eerder ook wel gehad, maar lijkt nu vaker te gebeuren. Moet nu eigenlijk dagelijks een reset doen als ik zeker wil weten dat het een probleemloze rit wordt.

Herkenbaar?
Ja, vanochtend half uur voor vertrek gewoon contact met de auto via de app, kwartier voor vertrek wel aarzelend contact maar kon verwarming niet inschakelen... Bij 2x op keyfob klikken vouwden de spiegels zich pas na een seconde of 5 open, eenmaal in de auto bleef het middenscherm zwart. Reset via scrollwieltjes+rem bracht soelaas (moest wel heel erg lang blijven drukken voordat de T op het scherm stond, langer dan normaal).
Voelt alsof een of ander proces alle resources van de cpu in gebruik heeft waardoor de boel erg traag wordt...

Ik vind het persoonlijk zeer storend dat ik de auto moet resetten, eigenlijk vind ik het absoluut niet door de beugel kunnen (en ik schrijf dit met kennis van zaken als ervaren software ontwikkelaar). Dat een los proces crasht of hangt en herstart of gethrottled wordt is tot daar aan toe. Dat het hele systeem unresponsive wordt is onacceptabel.
 
De ervaringen met 2018.10.4 zijn tot nu toe goed, maar niet zodanig het ik de euforie mbt Austosteer van sommigen kan delen. Super veel verschil met de vorige versie merk ik niet, die deed het bij mij al zeer goed, vooral op de provinciale wegen. Op details zijn er een aantal verbeteringen in 10.4:
* wanneer de wegbelijning wegvalt blijft hij nu netjes rechtdoor rijden zonder noemenswaardige zwabbers
* Auto Lane Change is wat soepeler
* sommige bochten waar hij eerst moeite mee had worden wat soepeler genomen
Wat bij mij nog steeds drama is dat zijn de automatische ruitenwissers. Vanmorgen weigerde die aan te gaan.
Het automatische grote licht werkt wel weer heel fijn. Ik heb ook geen spontane reboots van de center screen meer gehad tot nu toe.
Wat de grote winner is bij deze update is m.i. dat het neurale netwerk nu gebruikt wordt, dus dat geeft de burger moed. Al met al dus zeer tevreden over deze update.
 
Ik deel je mening qua autosteer. De ruitenwissers vind ik wel ok, maar qua autosteer merk ik dat ik toch een paar akkefietjes heb gehad op mijn traject waar ie wat meer de hoekjes er letterlijk af reed (een borduurtje gepakt aan 50, of los door de goot bij een asverschuiving waar ie voorheen wel netjes op de rijbaan bleef). Hij is wel sneller in het herkennen of autosteer mogelijk is.

Ik heb voor de zekerheid de auto nog eens door een wasstraat gehad want het leek erop dat de prestaties slechter werden naargelang het vuil op de auto.

Lane change is nu wel echt wel lekker soepel! Wel merk ik dat ie nog altijd erg voorzichtig is en snelheid gaat minderen als ie een vrachtwagen nadert, ook al wissel je ruim vantevoren van rijstrook.
 
Ik heb vandaag een loaner mee van SeC Amsterdam, een Model S 85D. Rij ik rustig met 120km/u op de A44, ineens het centrale scherm op zwart op het moment dat ik van de A4 de A44 vanuit Amsterdam naar Leiden rijd. Na een minuut of wat kwam er weer leven in de brouwerij. Je schrikt wel even, vooral als je op een stuk rijdt waar je amper een vluchtstrook hebt.

Nadat de boel weer werkte even gekeken wat de firmware was, dat is 2018.10.4. Dus wellicht ga ik vandaag en morgen nog een paar keer een zwart scherm zien.