Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Geen flauw idee. Ik loop intussen wat versies achter.
Een beetje vreemd, zoveel auto's zijn er niet ge-update naar 17.11.10 en heel curieus dat ik een van de eerste ben. Er zal wel iets verbeterd zijn anders rollen ze geen update uit maar zou wel fijn zijn als ze laten weten wat dan verbeterd is ;-)
Geen flauw idee. Ik loop intussen wat versies achter.

Edit: blijkbaar een FWD issue in de X. 17.11.10
Hmm ik had die FWD optie al in 17.11.3 dus dat kan het niet zijn in mijn geval. Afijn, we gaan het morgen zien naar 020;-)
 
Een beetje vreemd, zoveel auto's zijn er niet ge-update naar 17.11.10 en heel curieus dat ik een van de eerste ben. Er zal wel iets verbeterd zijn anders rollen ze geen update uit maar zou wel fijn zijn als ze laten weten wat dan verbeterd is ;-)

Hmm ik had die FWD optie al in 17.11.3 dus dat kan het niet zijn in mijn geval. Afijn, we gaan het morgen zien naar 020;-)
Vandaag naar 020 gereden maar niets gemerkt van de update naar 17.11.10 dus zal het wel een bugfix oid zijn.
 
Deze ochtend ook voor de eerste keer de AP2.0 kunnen ervaren. Laten fixen in het SeC Zaventem (automatische kalibratie had niet gewerkt) en ineens 80km mee gereden.

Traject E19 - Ring Antwerpen - E313 voor 99% op autosteer kunnen rijden. Alleen even moeten overnemen aan wegenwerken op de E313, en 2x wat te nerveus geworden naast een vrachtwagen. Het werkt misschien nog wat stroef maar is extreem bruikbaar! :D
 
Ja - en van alle andere auto's die langs dit soort objecten komen. De apparatuur heeft moeite met matrixborden, sommige viaducten etc. Ik heb eerder in een interview met Musk gelezen dat stap voor stap deze "obstakels" als veilig worden geregistreerd.. Na verloop van tijd - als veel auto's er onderdoor zijn gegaan - zal je op die specifieke plek geen probleem meer ervaren.
Precies, maar wat ik me afvraag is: treedt die verbetering op bij die auto nog binnen die firmware versie? Of wordt alle data verzameld en is er pas verbetering vanaf de eerstvolgende update, voor alle auto's? Of een combinatie?

Inmiddels een hoop meer snelweg gereden met 8.1 en ik moet zeggen dat het plotseling remmen minder geworden lijkt te zijn.

Maarten
 
Precies, maar wat ik me afvraag is: treedt die verbetering op bij die auto nog binnen die firmware versie? Of wordt alle data verzameld en is er pas verbetering vanaf de eerstvolgende update, voor alle auto's? Of een combinatie?

Inmiddels een hoop meer snelweg gereden met 8.1 en ik moet zeggen dat het plotseling remmen minder geworden lijkt te zijn.

Maarten
Tesla doet aan 'fleet learning'.
Dat betekent dat de ervaringsgegevens van alle auto's centraal worden vastgelegd en weer beschikbaar worden gemaakt voor alle auto's. In het Tesla jargon worden de gegevens vastgelegd in 'tiles', tegeltjes van een vaste omvang die de auto opvraagt op het moment dat het nodig is.
De hele vloot leert dus continu van elkaars ervaringen. Mooi, hė?
 
Inmiddels zo'n 1000 km gereden met 17.11.3 / 17.11.10 (AP2), dus de verbeterde Autosteer snelwegen en Auto Lane Change. Mijn ervaringen:
Autosteer: prettig dat we nu op snelwegen (zoals Navigatie die als zodanig herkent) tot 130km/u kunnen, maar in alle opzichten een "beginnend bestuurder": toont "onzeker" gedrag voornamelijk in bochten (alsof er niet vergenoeg naar voren gekeken word en daardoor veel stuurcorrecties nodig zijn ipv vloeiend door de bocht heen gaan). Ook op rechte stukken nog steeds veel bruuske, korte stuurbewegingen (mijn jongste dochter wordt zelfs wagenziek op autosteer, terwijl er bij niet gebruiken autosteer niets aan de hand is). Ik heb zo'n 30 keer geklokt op de stopwatch van mijn telefoon in verschillende situaties: na tussen de 1m5 sec en 1m 8sec moet je je stuur vasthouden (en een beetje tegendruk geven) en na 1m 34sec schakelt hij uit als je het flitsen (wat overdags bij veel zonlicht zoals gisteren niet echt opvalt als je het verkeer actief in de gaten houdt) en het piepen negeert. Heel erg kort naar mijn mening. Verkeer, bochtige wegen of dag/nacht maakt geen enkel verschil in deze tijden! Vanochtend om 5:00 uur op een rechte snelweg zonder verkeer ook maar 1m 8 sec. Maar over het algemeen zeer goed bruikbaar en een welkome update, maar nog veel werk aan de winkel. Ook een hogere snelheid waar Autosteer werkt op locale wegen (bijv. provinciale wegen etc.) zou welkom zijn. Overigens, zoals al eerder gemeld: wanneer de auto op Autosteer rijdt en je komt op een weg die niet als snelweg wordt herkent, dan blijft hij gewoon de snelheid aanhouden waarop je rijdt (bijv. 120). Maar als hij uitschakelt (bijv. door te remmen oid) dan kun je Autosteer niet meer activeren (tenzij je <50 gaat rijden ;-) ). Dat geldt voor stukken zoals bijv. de "nieuwe" A4.
Auto Lane Change: dit zou eigenlijk Lane Change Assist moeten heten en nog als beta worden aangemerkt: je moet het stuur vasthouden (niet te veel tegendruk geven want dan schakelt de autosteer uit), de richting aanwijzer aanhouden tijdens de gehele wisseling van rijbaan en dat laatste gebeurt ook weer schokkerig en vaak abrupt. Als er een auto 2 rijbanen verder zit krijgt je vaak weer de inmiddels bekende onverwachte remacties. Als je over de helft bent van de rijbaan waar je naartoe wilt kun je de richtingaanwijzer weer uitzetten. Ik heb een paar keer meegemaakt dat ik eerder de richtingaanwijzer uitzette en ging de auto weer met een abrupte stuurbeweging terug naar de rijbaan waar ik vandaan kwam! Ik vermoed dat de twee nu geactiveerde camera's nog niet voldoende zijn om het Auto Lane Change soepeltjes te laten werken.
Wat ik wel gemerkt het is dat sinds 17.11.3 bij mij de opbouw van het navigatie scherm (de map) vaak veel trager gaat en ik veel vaker met "grijze blokken" te maken heb, ook bij delen waar de snelweg wel herkent wordt ;-). Dit is de "nieuwe" A4 tussen Schiedam en Den Haag.
IMG_5753.JPG
 
Last edited:
Hoeveel km's hebben jullie gereden om 130 met autosteer te kunnen rijden? Mijn hw2 ms is up-to-date maar kan de autosteer nog niet gebruiken. Ik rij vooral veel n31 en weinig snelwegen. Misschien is dat het probleem? Of radar problemen zoals hierboven genoemd?
 
Installing... mijn tot nog toe succesvolle stappenplan om updates vlot binnen te hengelen:
  1. Verbinden met WiFi, dusdanig dat de auto ook aangeeft dat de ontvangst 3 of 4 streepjes waard is.
  2. Reset van de MCU (center display)
  3. Uurtje wachten ofzo.
Zodra op ev-fw.com te zien is, dat een release wereldwijd is vrijgegeven, lukt het tot nog toe altijd om op die manier binnen te halen.

Paar maal geprobeerd maar werkt niet bij mij...:(
 
Hoeveel km's hebben jullie gereden om 130 met autosteer te kunnen rijden? Mijn hw2 ms is up-to-date maar kan de autosteer nog niet gebruiken. Ik rij vooral veel n31 en weinig snelwegen. Misschien is dat het probleem? Of radar problemen zoals hierboven genoemd?
Hier werkte het ook meteen. Let wel: autosteer is tussen 50-130 km/u alleen beschikbaar op snelwegen. Op N wegen dus niet.
 
Auto Lane Change: dit zou eigenlijk Lane Change Assist moeten heten en nog als beta worden aangemerkt: je moet het stuur vasthouden (niet te veel tegendruk geven want dan schakelt de autosteer uit), de richting aanwijzer aanhouden tijdens de gehele wisseling van rijbaan en dat laatste gebeurt ook weer schokkerig en vaak abrupt. Als er een auto 2 rijbanen verder zit krijgt je vaak weer de inmiddels bekende onverwachte remacties. Als je over de helft bent van de rijbaan waar je naartoe wilt kun je de richtingaanwijzer weer uitzetten. Ik heb een paar keer meegemaakt dat ik eerder de richtingaanwijzer uitzette en ging de auto weer met een abrupte stuurbeweging terug naar de rijbaan waar ik vandaan kwam! Ik vermoed dat de twee nu geactiveerde camera's nog niet voldoende zijn om het Auto Lane Change soepeltjes te laten werken
Dat is volgens mij toch gewoon een software issue. In mijn AP1 werkt lane change prima. Wel inderdaad richtingaanwijzer uitzetten (of tegen de weerstand aanduwen en vasthouden) en even in het stuur knijpen. Je moet wel inderdaad de richtingaanwijzer aan laten staan totdat je ruim de helft op de nieuwe baan bent anders stuurt hij je doodleuk terug naar je oude baan.
 
Ik vermoed dat de twee nu geactiveerde camera's nog niet voldoende zijn om het Auto Lane Change soepeltjes te laten werken.
View attachment 221254

Ik snap niet waar dat misverstand vandaan komt, dat er maar één of twee camera's geactiveerd zouden zijn. Waarom zou je 8 camera's in een auto steken en er dan maar 2 gebruiken?
En ja ik heb dat artikel gelezen dat het met één camera ook werkt, maar dat noemt een 'fallback mechanisme'. De conclusie dat de andere 7 camera's dan niet werken is gewoon verkeerd.