Is irrelevant, @hans noordsij. Ik ben stevig in het kamp van @Maarten.
Het huidige hybride systeem van ADAS (behulpzame snufjes) met de menselijke bestuurder als fall back scenario (als de elektronica er niet meer uitkomt), is levensgevaarlijk en zal hopelijk snel verdwijnen.
Bij praktijktests en simulaties blijken menselijke bestuurders, indien noodzakelijk, niet altijd in staat om tijdig de controle van het voertuig over te nemen. Sommige onderzoekers houden nog vast aan een theoretische reactietijd van 1 seconde. In de praktijk lukt het zelfs amper om het stuur of de pedalen binnen dat soort tijden te bedienen. Echter om te komen tot een zinvolle ingreep duurt minstens 7 seconden, als de bestuurder maar voldoende lang geen prikkels ontvangt of met iets anders bezig is. 1 Seconde is al lang, maar 7 seconden is veel te lang.
Deze onderzoeken worden momenteel over de hele wereld gedaan en daaruit komen deze praktijkwaarden. Er is naar mijn menig een gerede mogelijkheid dat deze hybride aanpak binnenkort niet langer toegestaan wordt.
Hooguit is deze aanpak nog wat op te rekken door camera's op de bestuurder te richten en m.b.v. eye tracking te analyseren of de bestuurder nog voldoende bij de les is. Zodra die camera een smartphone ziet, zal de semi-autonome besturing echter rücksichtsloos moeten uitschakelen.
Het wachten is dus op volledige autonomie, zonder formele menselijke verantwoordelijkheid. In de tussentijd zullen er altijd bestuurders blijven die de grenzen opzoeken of overschrijden, maar hopelijk veroorzaken ze bij hun eerste ongeval uitsluitend letsel voor henzelf. (Dan weten ze in ieder geval waar de grens lag, zonder consequenties voor anderen.)
Het huidige hybride systeem van ADAS (behulpzame snufjes) met de menselijke bestuurder als fall back scenario (als de elektronica er niet meer uitkomt), is levensgevaarlijk en zal hopelijk snel verdwijnen.
Bij praktijktests en simulaties blijken menselijke bestuurders, indien noodzakelijk, niet altijd in staat om tijdig de controle van het voertuig over te nemen. Sommige onderzoekers houden nog vast aan een theoretische reactietijd van 1 seconde. In de praktijk lukt het zelfs amper om het stuur of de pedalen binnen dat soort tijden te bedienen. Echter om te komen tot een zinvolle ingreep duurt minstens 7 seconden, als de bestuurder maar voldoende lang geen prikkels ontvangt of met iets anders bezig is. 1 Seconde is al lang, maar 7 seconden is veel te lang.
Deze onderzoeken worden momenteel over de hele wereld gedaan en daaruit komen deze praktijkwaarden. Er is naar mijn menig een gerede mogelijkheid dat deze hybride aanpak binnenkort niet langer toegestaan wordt.
Hooguit is deze aanpak nog wat op te rekken door camera's op de bestuurder te richten en m.b.v. eye tracking te analyseren of de bestuurder nog voldoende bij de les is. Zodra die camera een smartphone ziet, zal de semi-autonome besturing echter rücksichtsloos moeten uitschakelen.
Het wachten is dus op volledige autonomie, zonder formele menselijke verantwoordelijkheid. In de tussentijd zullen er altijd bestuurders blijven die de grenzen opzoeken of overschrijden, maar hopelijk veroorzaken ze bij hun eerste ongeval uitsluitend letsel voor henzelf. (Dan weten ze in ieder geval waar de grens lag, zonder consequenties voor anderen.)
Last edited: