Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij wel opvalt is dat er tot nu toe maar 23 AP2 auto's tussen zitten, waarvan er 14 een update bij de SeC hebben gekregen.
upload_2017-6-24_16-20-48.png


Even creatief met Excel geweest ;-):
upload_2017-6-24_16-18-51.png
 
  • Informative
Reactions: nico180
17.22.46 (AP1) hier sinds twee weken, en ik merkte gisteren voor het eerst, begin A13 vanaf A12: 'autosteer restricted to 100km.'
Bij Delft Noord was die restrictie verdwenen? Maf.
Even op de N209 geprobeerd: ook daar eerst tot 80km beperkt, na een minuut geen restrictie.

Autosteer zelf: geen spoor van wat jullie beschrijven met de 24.28. Gewoon net zo als eerst.
Ik denk dat ik ook maar even ga afwachten als 24.28 zich aandient.
 
Vandaag sprak ik met Tesla hierover en vertelde men dat dit een leerversie is en dat het wel een paar weken kan duren voordat hij "bij" is. Kwestie van aantal ritten maken en AP zijn gang laten gaan onder toezicht.
Nu heb ik nog niet zoveel gereden en daarom vanavond een extra rit gemaakt. Er zitten beslist nog ongewenste (re)acties in en ik zal het in de gaten houden. Ik heb overigens nergens hoeven ingrijpen. Het meest storend vind ik de reacties op denkbeeldige snelheidsbeperkingen waarbij hij kort maar fors afremt, wat abrupt stopt achter een auto bij een rood stoplicht en vervolgens bij groen erg langzaam in beweging komt.
Overigens zijn er ook die deze update hebben en verbeteringen zien. Ik weet niet hoe lang men in deze video de update al heeft.

Ik zal het blijven volgen :)

Als dit een leerversie is mogen ze dat wel vermelden bij de release notes.:confused:
 
Vandaag sprak ik met Tesla hierover en vertelde men dat dit een leerversie is en dat het wel een paar weken kan duren voordat hij "bij" is. Kwestie van aantal ritten maken en AP zijn gang laten gaan onder toezicht.
Nu heb ik nog niet zoveel gereden en daarom vanavond een extra rit gemaakt. Er zitten beslist nog ongewenste (re)acties in en ik zal het in de gaten houden. Ik heb overigens nergens hoeven ingrijpen. Het meest storend vind ik de reacties op denkbeeldige snelheidsbeperkingen waarbij hij kort maar fors afremt, wat abrupt stopt achter een auto bij een rood stoplicht en vervolgens bij groen erg langzaam in beweging komt.

Een vervolg op deze post. Ik heb de instelling dat er met elke update iets beters in gang wordt gezet dat uiteindelijk merkbaar gaat worden. Ik ga niet "sakkeren" zoals dat hier wordt genoemd :) Ik heb geconstateerd, vrijdagochtend nog toen ik mijn AP1 auto naar Almere bracht, dat AP1 het beter deed dan mijn eerste ervaringen met AP2 met 17.24.28.
Maar mijn auto was nog niet op de weg geweest, had dan ook, met welke AP versie ook, nog geen ervaring opgedaan, en mijn AP1 versie heeft ook veel moeten leren.
Ik werd getriggerd door het telefoongesprek met Tesla waarin mij duidelijk werd dat mijn auto nog een onbeschreven blad was en daarbovenop 17.24.28 al veel te maken heeft met deep learning en het na een tijdje zeker beter zou worden. Dat tijdje zou wel eens een paar weken kunnen zijn,.

Gisteravond had ik een rondje gereden om te kijken hoe AP2 bij mij werkt. Geen spectaculair rondje, allemaal vierbaanswegen, deels snelweg en in totaal zo;n 60 km.

Wat mij opviel was vooral onrust. Het kwispelen, zo noem ik het heen en weer zwiepen van de lijntjes op het schermpje, was bijna continu aanwezig, er waren veel momenten dat hij zomaar inhield, inhalen ging erg snel (wat op zich niet verkeerd is want bij AP1 vond ik het altijd wat lang duren) en abrupt. Op drie plekken remde hij ten onrechte af vanwege een vermeende snelheidsbeperking. Kortom, het voelde niet lekker, ook niet op gewoon rustig de baan volgen.

Vandaag heb ik dezelfde route nog eens gereden, en wel twee maal.

In grote lijnen kan ik zeggen dat het onrustige weg is. Er waren grote stukken dat hij strak reed en de lijntjes stonden stabiel op het scherm. Bij de derde ronde had ik geen moeite meer met het "gewoon op AP de rijstrook volgen". Ook met de toegestane snelheid (+4) op de linker baan andere auto's passeren ging uiteindelijk zonder steeds inhouden bij nadering en het gevoel op die momenten kwam in de richting van AP1.
Rijstrook wisselen ging tot het eind abrupt maar wel op het moment dat ik het wilde. Alleen, hij doet het niet op autowegen met vier rijstroken (Midden Brabantweg) en de A59 van Den Bosch naar Tilburg. Dat is wel vervelend want je moet hem er echt door duwen.
Het inhalen gaat nu vloeiender mits je op tijd de inhaal manoeuvre inzet. Anders reageert hij (te lang) op het feit dat de auto voor je langzamer rijdt.

Van de vermeende snelheidsbeperkingen zijn er nog twee over. Eentje op een plek waar het eerder 70 was maar al een hele tijd niet meer en de tweede is een vermeende 50 km op de oprit naar de A59 bij Waalwijk ri Den Bosch. Daar lijkt het alsof hij het goed doet maar de basis waarop (50 km waar dat ect niet geldt) klopt niet. Waarschijnlijk foutjes op de kaart.

Over de gehele linie vind ik dat er een duidelijk verschil zit tussen de eerste ronde en de derde. Kennelijk is bij aflevering (en/of met deze software update) gestart zonder eigen opgeslagen data. Die is hij dan aan het vullen wat betekent dat de informatie die ik kreeg wel klopt.

Zijn er nog echte fouten? Ja, je moet vooral niet richting aangeven op AP als je een afrit gaat nemen want hij stuurt veel verder naar rechts dan de afrit. Tussentijds naar rechts richting aangeven stuurt hem vanzelf de vluchtstrook (of erger) op. Nu deed ik dat net AP1 nooit dus weet niet zeker of het daar altijd goed ging, maar hier moeten we zeker op letten.

Het stoppen achter een voorganger die afremt voor een rood stoplicht gaat over het algemeen goed (in tegenstelling tot schokkerig remmen de eerste keer). Hij begin over het algemeen wel mooi op tijd (beter dan AP1) maar bewaart het echte remmen tot het einde wat weer een beetje scaring is. Maar hij ziet onmiskenbaar ook stilstaande auto's nu.
Het wegrijden als het groen wordt begint wel op tijd maar hij laat de voorganger wel erg weglopen zodat de afstand te groot wordt. Dus zelf maar gas bijgeven om niet te sloom te lijken.

Ik blijf er op letten en meld me over een week weer hiermee.
 
  • Informative
Reactions: Charly D
Vandaag sprak ik met Tesla hierover en vertelde men dat dit een leerversie is en dat het wel een paar weken kan duren voordat hij "bij" is. Kwestie van aantal ritten maken en AP zijn gang laten gaan onder toezicht.
Nu heb ik nog niet zoveel gereden en daarom vanavond een extra rit gemaakt. Er zitten beslist nog ongewenste (re)acties in en ik zal het in de gaten houden. Ik heb overigens nergens hoeven ingrijpen. Het meest storend vind ik de reacties op denkbeeldige snelheidsbeperkingen waarbij hij kort maar fors afremt, wat abrupt stopt achter een auto bij een rood stoplicht en vervolgens bij groen erg langzaam in beweging komt.
Overigens zijn er ook die deze update hebben en verbeteringen zien. Ik weet niet hoe lang men in deze video de update al heeft.

Ik zal het blijven volgen :)

Als dit een leerversie is mogen ze dat wel vermelden bij de release notes.
Helemaal eens met deze stelling! Het lijkt er sterk op dat het voorkomen van ongevallen van Tesla's op AS (en de daarbij gepaard gaande negatieve publiciteit) ten koste gaat van het normale rijgedrag of de persoonlijke rijcomfort. Het zou een hulpmiddel moeten zijn (noemen ze het zelf niet "Drivers Assistance"?) daar de bestuurder ten alle tijde verantwoordelijk blijft, maar het zou niet bepalend moeten zijn in mijn optiek. 111 rijden waar je 100 mag is weliswaar strafbaar maar hoeft zeker niet gevaarlijk te zijn (wanneer er geen verkeer is bijvoorbeeld). Maar ik maak die keuze graag zelf, zonder dan maar geen gebruik te maken van AS. Dan schiet het beperken van de snelheid wat de auto nu doet zijn doel ruimschoots voorbij. En het belachelijk veel afstand houden, zeer laat weer optrekken wanneer de auto voor je van rijbaan gewisseld is en al thuis aan de koffie zit (OK, ietswat gechargeerd ;-) ) helpt allemaal niet mee om te kunnen genieten van de "driver assistance". Of is dit de eerste stap naar "driver replacement"?
Ik zou zeggen tweet het aub naar Elon. Hoe meer tweets hoe meer aandacht het krijgt lijkt me.

Voor een telefoon dit soort vage updates is al irritant. Maar dit is een telefoon op wielen van meer dan 100k euro. :confused:
 
Als dit een leerversie is mogen ze dat wel vermelden bij de release notes.

Ik zou zeggen tweet het aub naar Elon. Hoe meer teeets hoe meer aandacht hrt krijgt lijkt me.

Voor een telefoon dit soort bagger updates is al irritant. Maar dit is een telefoon op wielen van meer dan 100k euro. :confused:

Dat bedoel ik met "sakkeren". Ik weet dat alle vreemde gedragingen en ingrijpen al geupload worden en verwerkt want dat was bij AP1, die ik ook helemaal heb meegemaakt, ook zo. Daar zwenkte hij uit bij elke af- en oprit en dat werd met de week beter. Het woord "bagger" onderschrijf ik ook niet en niemand twijfelt er aan dat er hard aan wordt gewerkt. Maar ieder zijn eigen meugje.
 
Merkwaardig dat de auto zelf de algoritmes zou aanpassen aan de hand van gereden trajecten. Ik meen in het US deel van het forum gelezen te hebben dat de algoritmes getrained worden centraal bij Tesla en de getrainde neural nets naar de auto worden gedownload, samen met whitelists en object classifiers.

In de auto wordt het beeld door het net gehaald, alle objecten die worden herkent geclassificeerd en een safe path uitgerekend. Dus geen leren in de auto, behalve dan beelden doorsturen naar het moederschip om "onze" landspecifieke objecten te classificeren en daarmee te kunnen herkennen.

Dit is ook in lijn met hoe andere AI starters in YES!Delft met deze techniek omgaan. Trainen van het net duurt uren voor een simpel object. Ik ben echter slechts een simpele IT~er en geen AI expert, dus wie het beter weet mag het zeggen...
 
Last edited:
Merkwaardig dat de auto zelf de algoritmes zou aanpassen aan de hand van gereden trajecten. Ik meen in het US deel van het forum gelezen te hebben dat de algoritmes getrained worden centraal bij Tesla en de getrainde neural nets naar de auto worden gedownload, samen met whitelists en object classifiers.

In de auto wordt het beeld door het net gehaald, alle objecten geclassificeerd en een safe path uitgerekend. Dus geen leren in de auto, behalve dan beelden doorsturen naar het moederschip om "onze" landspecifieke objecten te classificeren en daarmee te kunnen herkennen.

Dit is ook in lijn met andere hoe AI starters in YES!Delft met deze techniek omgaan. Trainen van het net duurt uren voor een simpel object. Ik ben echter slechts een simpele IT~er en geen AI expert, dus wie het beter weet mag het zeggen...

Ik ook niet maar als we het kalibreren noemen voor wat bijvoorbeeld de normale flow betreft (rijstrook volgen, inhalen, stop and go etc.) zeggen we hetzelfde met een ander etiketje. Misschien dat kalibreren een paar weken in totaal duurt? Wat het is maakt mij niet uit, alleen dat het merkbaar beter wordt.
 
ik zou verwachten dat de auto zich aanpast aan specifieke wagen-eigen kenmerken. En dus rem en stuurbewegingen beter uitvoert na een paar keer. Ik denk niet dat ie een andere beslissing zal nemen in identieke situaties, voor zover daar ooit sprake van kan zijn.

Tis een fascinerende wereld in zo'n neural net
 
ik zou verwachten dat de auto zich aanpast aan specifieke wagen-eigen kenmerken. En dus rem en stuurbewegingen beter uitvoert na een paar keer. Ik denk niet dat ie een andere beslissing zal nemen in identieke situaties, voor zover daar ooit sprake van kan zijn.

Tis een fascinerende wereld in zo'n neural net

Met net 1000 km op de teller zal het het eerste zijn. Het waren ook geen echte beslismomenten maar interpretatiekwesties van bijvoorbeeld wegbelijning en wellicht ook inspelen op hoe om te gaan met info van de neural map (snelheid op knooppunten bijvoorbeeld). Maar hoe dan ook, inderdaad erg fascinerend.
 
Een rare vraag misschien maar de auto gaat toch leren als je niet met AP rijdt? Anders leert hij van zijn eigen fouten.

2e vraag. Wanneer gaat de AP zelf inhalen? Mijn grootste irritatie is dat hij heel ver van tevoren de snelheid van de voorganger oppakt. Dus het is of heel vroeg naar links of AP uit
 
Een rare vraag misschien maar de auto gaat toch leren als je niet met AP rijdt? Anders leert hij van zijn eigen fouten.

2e vraag. Wanneer gaat de AP zelf inhalen? Mijn grootste irritatie is dat hij heel ver van tevoren de snelheid van de voorganger oppakt. Dus het is of heel vroeg naar links of AP uit

Elke kilometer die je rijdt wordt gedeeld met het moederschip. Daar wordt een gedetailleerde kaart opgebouwd aan de hand van de data van alle auto's en deze kaart geeft ook gegevens terug aan de auto's die op AP rijden.

2e vraag. Weet niemand hier nog. Zal eerst betekenen dat de achteruitkijkende camera's mee moeten gaan doen en daar zit ook een heel leerproces aan vast. Inhalen is één van de meest gecompliceerde, en gevaarlijke, handelingen dus het zal wel even duren. Tot dan werken we met wat we hebben waar steeds wel verbeteringen komen.
Neem nu het wat fors vaart minderen bij snelheidsbeperking. We roepen nu ach en wee maar ik herinner me van AP1 dat hij in Duitsland dat ook op veel plaatsen al doet maar dan zo smoothly vaart mindert dat je al bij de snelheidscamera bent voordat hij relevant heeft afgeremdn en dat moet je dan toch zelf weer doen. Dat zal nu goed gaan. Maar zo is het altijd wel wat hoor.
 
Normaal bemoei ik me niet met dit soort discussies maar vond dat ik het nu toch even moest doen.

Er doen nogal wat verhalen de ronde mbt het wel of niet terug zenden van data vanuit de auto naar Tesla. Het is dus een fabel dat alles wordt terug gezonden. Als je logisch na denkt zou dat ook helemaal niet handig zijn. Maak het even klein, waarom zou Tesla miljoenen(miljarden) keren de zelfde data willen hebben? Maar stuurt de auto dan helemaal niets terug? Jawel, maar wanneer dan wel? en wanneer niet? Dat zijn goede vragen en daar heeft nog niemand 100% het juiste antwoord op. De vermoedens zijn dat dit wel gedaan wordt als de auto veranderingen constateert(bv in de weg,of borden etc etc).

Er zijn genoeg mensen die de data die de auto wordt uitgezonden proberen te analyseren. En ze zijn er nog steeds niet uit. Sinds kort worden er grote bestanden(beeld) terug naar Tesla gezonden(vanuit HW2 auto's). Je kan redelijk eenvoudig zelf ook een beetje meekijken, Het makkelijkste om dit zelf te doen is je WIFI router in de gaten te houden(en dan vooral je client "de Tesla" natuurlijk). Je mist dan alle 3-4G data die de auto mogelijk uit zou zenden, maar Amerikanen die dit hebben bijgehouden zeggen dat dit minimaal is. De bestanden zelf zijn niet te lezen, maar je kan dan zien of jou Tesla wel of niet veel aan Tesla terug stuurt.
Ik zal een foto uploaden zodat er wat van deze info te zien is om er een beeld bij te krijgen;


De Tesla's hebben ook nog steeds geen AI software onboard. De auto wordt dus niet zelf beter, helaas hebben we hier de updates voor nodig. Het is wel zo dat een auto die 0kilometer heeft gereden de camera's nog niet goed gekalibreerd heeft staan. Hier hebben ze software voor geschreven zodat deze zichzelf kan instellen(zie Tweet van Musk).

image1[1].PNG
image2.PNG
 
  • Like
Reactions: KrisB
Welkom @HansNL ! Tevreden met die Unifi? Ik overweeg de google mesh setup. Veel teslarijders hebben nogal problemen met een goede connectie met de thuis wifi...

Thanks @Duke-U ....ja ben zeer tevreden over de Unifi. Heb uiteindelijk gekozen voor de router,APs en switches van Unifi...dan kun je ook werken met DPI. Heb ,tot nu toe, nooit geen problemen met de Tesla gehad.

Overigens ben ik ook zeer te spreken over de Google WiFi(top GUI)....al heb ik deze maar kort getest omdat ik toen de Unifi heb gekozen. Nadeel van de Google Wifi vond ik toen dat je niet een GUEST-Netwerk op ieder AP kon instellen wanneer je een Mesh wilde opbouwen. Hier heeft Google voor gekozen om dubbel NAT tegen te gaan. Ook kiezen van eigen interne IP reeks was toen niet mogelijk. Als je dat niet gebruikt, top produkt! Een collega van me heeft hem nu in gebruik en is super enthousiast.

Ik vond overigens dit ook zeer fraai....www.eero.com zou ik zeker meenemen in je overweging. Mooiste wat ik ooit getest heb, helaas afscheid van moeten nemen omdat ik problemen had met mijn switches(Linksys) in die tijd. Maar daar kwam ik te laat achter.
 
  • Helpful
Reactions: Duke-U