Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe werkt dat met de navigatie update? Gisteren had ik opeens nieuwe kaarten met o.a. de A1 op de juiste plek met de juiste maximum snelheden. Die zaten er van de week nog niet op. Die zijn dus los van de "echte" updates?
Staat inderdaad volkomen los van de OTA software updates en vindt helemaal automatisch (zonder gebruikersinteractie) plaats. Als het goed is, stond er eenmalig een bevestiging van de update op het centrale scherm.
 
Vanavond een, voor mij, nieuw fenomeen meegemaakt. Zowel het grote scherm als het cluster achter het stuurwiel vastgelopen, viel me pas op door de melding dat de passagiers airbag was uitgeschakeld. Was gelukkig van plan om even een beetje te superchargen in Amsterdam. Daar aangekomen even een reset met de stuurwielknopjes en rempedaal gedaan, en alles kwam weer tot leven. (Achteruit inparkeren zonder spiegels of camera en piepjes was nog niet zo eenvoudig, maar op routine en techniek kom je een eind ;) ) Alleen was de navigatie even de weg kwijt, die stond nog op de plek waar ik waarschijnlijk de vastloper kreeg. Na de laadsessie mijn thuisadres ingesteld en rijden maar, na een paar meter pakte de navigatie het weer goed op. Kreeg nog wel een rood uitroeptekentje in het grote scherm dat de navigatiesoftware vernieuwd moest worden. Is dit een bekend fenomeen? (Nog even gecheckt bij de technische desk in Amsterdam,de reactie van de mevrouw, voor mij een nieuw gezicht, was “ja nieuwe techniek”. Mijn reactie, “dat mag ik hopen voor zo’n wagen dat er nieuwe techniek in zit”, maar weinig verhelderend)
 
software update 46.8

Vind ik weer soepeler rijden dan voorlopers (alleen die hobbels in bochten ....)

Irritanter: CC en AS houden er spontaan mee op zonder waarschuwing.

Hebben meer mensen dit dat er ineens melding "cruise control niet beschikbaar" komt en alles uitschakelt? Als ik weer verder rijdt na een stop, doet de CC het weer -- een kwartiertje dan ....

Ik dacht eerst misschien denkt die dat ik het stuur niet goed genoeg vast heb. Ik heb altijd wel dat het scherm regelmatig wit knippert. Want alhoewel ik het stuur altijd vast heb: Hoe rechter de weg en hoe beter de autosteer, hoe minder ik er aan denk om het stuur (tegennatuurlijke) rukjes te geven. Echter ik heb er op gelet, nu geen waarschuwing, geen geknipper - direct naar "niet beschikbaar". Er staat verder ook geen reden bij dat het alleen voor deze rit is of iets anders.
 
Toevallig gas gegeven toen AP op 150 km/u stond? Ik heb die situatie in de zomer 2 keer in Duitsland gehad en later een keertje ergens anders en toen was ik gas aan het bijgeven. AP laat niet toe dat je sneller dan 150 gaat en straft je onmiddellijk.
 
Toevallig gas gegeven toen AP op 150 km/u stond? Ik heb die situatie in de zomer 2 keer in Duitsland gehad en later een keertje ergens anders en toen was ik gas aan het bijgeven. AP laat niet toe dat je sneller dan 150 gaat en straft je onmiddellijk.

In Duitsland mag het wel. AP gaat er wel af boven 150 km/uur (wat ik zeker kan billijken) maar zak je onder de 150 dan kun je weer inschakelen. I.t.t. NL waar je gestraft wordt en even helemaal moet gaan stilstaan en even in P voordat AP weer beschikbaar komt. Verschil is dat 150 km D mag en in NL een "mayor crime" is.
 
software update 46.8

Vind ik weer soepeler rijden dan voorlopers (alleen die hobbels in bochten ....)

Irritanter: CC en AS houden er spontaan mee op zonder waarschuwing.

Hebben meer mensen dit dat er ineens melding "cruise control niet beschikbaar" komt en alles uitschakelt? Als ik weer verder rijdt na een stop, doet de CC het weer -- een kwartiertje dan ....

Ik dacht eerst misschien denkt die dat ik het stuur niet goed genoeg vast heb. Ik heb altijd wel dat het scherm regelmatig wit knippert. Want alhoewel ik het stuur altijd vast heb: Hoe rechter de weg en hoe beter de autosteer, hoe minder ik er aan denk om het stuur (tegennatuurlijke) rukjes te geven. Echter ik heb er op gelet, nu geen waarschuwing, geen geknipper - direct naar "niet beschikbaar". Er staat verder ook geen reden bij dat het alleen voor deze rit is of iets anders.
Ik had dat al een paar firmware versie terug en nog steeds: het abrupt uitschakelen is vooral in bochten super gevaarlijk en vliegt de auto ineens naar de naastliggende rijbaan of verder..... als je er geen erg in houdt!
 
Ik had dat al een paar firmware versie terug en nog steeds: het abrupt uitschakelen is vooral in bochten super gevaarlijk en vliegt de auto ineens naar de naastliggende rijbaan of verder..... als je er geen erg in houdt!
Gisteren 110 km gereden met de nieuwe X van mijn zoon met AP2. Direct daarna 70 km met mijn eigen S en AP1.
Oops, dat is best nog een groot verschil. AP2 is duidelijk minder stabiel, vooral in bochten voelt het minder vertrouwd aan.
Ook vind ik het een grote beperking dat AP2 alleen de eigen rijbaan ziet waar AP1 er drie waarneemt.
AP2 lijkt alleen auto's te zien, geen fietsers, motoren en vrachtwagens. AP1 ziet die allemaal wel.
Abrupt uitschakelen van AP2 hebben wij gisteren niet meegemaakt, AP1 doet dat in elk geval niet.
 
Gisteren 110 km gereden met de nieuwe X van mijn zoon met AP2. Direct daarna 70 km met mijn eigen S en AP1.
Oops, dat is best nog een groot verschil. AP2 is duidelijk minder stabiel, vooral in bochten voelt het minder vertrouwd aan.
Ook vind ik het een grote beperking dat AP2 alleen de eigen rijbaan ziet waar AP1 er drie waarneemt.
AP2 lijkt alleen auto's te zien, geen fietsers, motoren en vrachtwagens. AP1 ziet die allemaal wel.
Abrupt uitschakelen van AP2 hebben wij gisteren niet meegemaakt, AP1 doet dat in elk geval niet.
Hoi Wim, hier het voorbeeld: op 11.42:49 een kort alarm en 2 secondes later schakelde AP uit ....: (ik reed hier op de A4 richting Benelux tunnel)
 
Hoi Wim, hier het voorbeeld: op 11.42:49 een kort alarm en 2 secondes later schakelde AP uit ....: (ik reed hier op de A4 richting Benelux tunnel)
Er is toch geen enkele reden voor AP2 om uit uitschakelen. De weg is vlak, de belijning is perfect, het zicht is 100%, wat wil je nog meer.
AP1 heb ik onder dit soort omstandigheden nog nooit zien uitschakelen.
Glashelder is dat je heel goed moet blijven opletten.
 
Hoi Wim, hier het voorbeeld: op 11.42:49 een kort alarm en 2 secondes later schakelde AP uit ....: (ik reed hier op de A4 richting Benelux tunnel)
Dit is wat er gebeurde:
  • 11:42:41 de auto kruipt tegen de linker streep aan
  • 11:42:47 de auto begint naar rechts te driften
  • 11:42:49 AP geeft een alarm, take control immediately (om onverklaarbare redenen)
  • 11:42:51: AP schakelt uit en de auto vliegt naar rechts (waarop ik het stuur overneem)
 
Gisteren 110 km gereden met de nieuwe X van mijn zoon met AP2. Direct daarna 70 km met mijn eigen S en AP1.
Oops, dat is best nog een groot verschil. AP2 is duidelijk minder stabiel, vooral in bochten voelt het minder vertrouwd aan.
Ook vind ik het een grote beperking dat AP2 alleen de eigen rijbaan ziet waar AP1 er drie waarneemt.
AP2 lijkt alleen auto's te zien, geen fietsers, motoren en vrachtwagens. AP1 ziet die allemaal wel.
Abrupt uitschakelen van AP2 hebben wij gisteren niet meegemaakt, AP1 doet dat in elk geval niet.

Ga ervan uit dat je een flink aantal kilometers moet hebben gereden echt honderden, voordat AP2 zich "gezet" heeft. De eerste rit zegt niet veel over de praktijk. Probeer het na een paar dagen nog eens. Mogelijk had hij net de laatste update gehad en dan speelt dat ook nog mee.
Dit ter geruststelling. Mijn AP2 doet het beter dan destijds mijn AP1. (Even los van 150 km/uur kwestie).