Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb vandaag een loaner mee van SeC Amsterdam, een Model S 85D. Rij ik rustig met 120km/u op de A44, ineens het centrale scherm op zwart op het moment dat ik van de A4 de A44 vanuit Amsterdam naar Leiden rijd. Na een minuut of wat kwam er weer leven in de brouwerij. Je schrikt wel even, vooral als je op een stuk rijdt waar je amper een vluchtstrook hebt.

Nadat de boel weer werkte even gekeken wat de firmware was, dat is 2018.10.4. Dus wellicht ga ik vandaag en morgen nog een paar keer een zwart scherm zien.
Het centrale scherm is niet het belangrijkste onderdeel van de auto. Als dit scherm wegvalt kun je gewoon doorrijden met de info op het kleinere scherm achter het stuur. Ik heb vorige maand een keer mijn grote scherm onafgebroken zwart zien worden, rebooten en weer zwart worden. Dit ging tientallen keren door terwijl de S gewoon bleef rijden.
Tesla heeft de logs uitgelezen en niks bijzonders vastgesteld. Het probleem kwam vaker voor en zal bij een toekomstige update opgelost worden. Na die ene keer is het niet meer voorgevallen. Zit sinds gisteren op 2018.6.1.
 
Ik durf zeggen dat beide schermen niet belangrijk zijn om de auto te laten rijden. AP blijft zelfs werken als je het scherm en de computer van het dashboard al rijdende reboot.
Maar als je zaken als rijsnelheid niet meer kan zien, dan wordt het rijden wel een grote gok. Ik heb eigenlijk nog nooit het kleine scherm zien wegvallen of bevriezen, steeds alleen het grote scherm.
 
Het centrale scherm is niet het belangrijkste onderdeel van de auto. Als dit scherm wegvalt kun je gewoon doorrijden met de info op het kleinere scherm achter het stuur. Ik heb vorige maand een keer mijn grote scherm onafgebroken zwart zien worden, rebooten en weer zwart worden. Dit ging tientallen keren door terwijl de S gewoon bleef rijden.
Tesla heeft de logs uitgelezen en niks bijzonders vastgesteld. Het probleem kwam vaker voor en zal bij een toekomstige update opgelost worden. Na die ene keer is het niet meer voorgevallen. Zit sinds gisteren op 2018.6.1.
Thanks @Wim S. , check. Zolang het zwarte scherm geen blauw scherm wordt, is er niks aan de hand.
(Mijn eigen wagen rijdt nog steeds old skool op 2017.50.nogwat, dus was geen crashende schermen gewend, wel crashende updates, maar die worden hopelijk snel gefixt ;) )
 
Hier ook zeer tevreden met de lane-change in AP2 voor 2018.10.4.
Geen merkbare performance verbetering van het MCU. Ruitenwissers blijven bij mij vooral matig in het donker.

Groot licht zal ik binnenkort weer eens proberen, had hem al uit staan omdat ik hem wat te grof vond ;)
Lane change is bij mij ook beter, wel heb ik dat hij soms automatisch gaat en de andere keer moet eerst het stuur vasthouden.
Is dat normaal?
 
Ik wordt steeds minder gelukkig van 10.4. Gisteren twee keer phantom breaking. Eerste keer op weg waar dat vaker gebeurt en 's ochtends vroeg, dus niet zo'n probleem. 's middags op dezelfde weg die ik twee keer per week rij opeens van 115 naar de 80. Geen enkele aanleiding: mooi weer, geen brug, geen voorligger of auto in baan ernaast. Vrachtwagen achter mij was niet blij en bij mij ging de hartslag even over het normale.

In de file, snelheid tussen 0 en 5km, ging de auto dansen: beetje naar links, beetje naar rechts en weer terug. Heel raar. Ook nog nooit eerder gehad. Ik gooi alles voorlopig maar even op software en wacht volgende update wel af...
 
Goede tip: zal dit de volgende keer doen. Andere probleem van auto's die zichtbaar zijn in andere rijbaan heb ik telefonisch gemeld. Keurig mail gehad en ook nog terugbeltelefoontje. Advies: wachten op volgende software <grin>.
 
In de file, snelheid tussen 0 en 5km, ging de auto dansen: beetje naar links, beetje naar rechts en weer terug. Heel raar. Ook nog nooit eerder gehad. Ik gooi alles voorlopig maar even op software en wacht volgende update wel af...
Die herken ik, al twee keer meegemaakt. Ineens heftige stuurbeweging, beetje zoeken. Bij zeer langzaam optrekken in de file. De lijnen in het display waren keurig recht, je ziet de auto dan ook in het display bewegen tussen de lijnen.
Gelukkig heb ik met AP mijn handen altijd aan t stuur dus merkte het meteen.
De rode waarschuwing ging af toen ap met deze manoeuvre de vrachtauto naast me probeerde te kussen. Greep zelf in voordat er een correctie kwam.
Overall zeer happy met deze versie. Vanaf Moerdijkbrug tot terbregseplein lukte afgelopen week in de ochtendspits, zonder uitschakelen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink