Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
2017-02-26_16-22-48.PNG

Hij gaat zeker wel vlotter als je maar leeg genoeg aan komt. En hij kwam nog hoger toen ik de kabel er net in prikte.
 
Tuurlijk, maar je hebt ook de hard core lader die op zaterdagmiddag aan vrouw, kind en kat ontsnapt om ff langs Oosterhout te gaan en een mcflurry te nuttigen. :cool:
Elke laadbeurt aan de SuC terwijl thuisladen mogelijk was, is voor 100% bekend bij Tesla. We weten nu hoe Tesla dit naar wens kan beperken.
Als ik uit het zuiden kom, kom ik altijd langs de SuC A'dam. Als ik met nog 30 km bereik in de accu langs de SuC kom, kan ik daar gaan laden of doorrijden naar huis. Dat haal ik dan namelijk nog net. Dat weet Tesla zeker ook. Toch gaan laden bij de SuC is feitelijk oneigenlijk gebruik. Ik begrijp overigens niet waarom je onnodig een half uur bij een SuC zou gaan laden. Zo een paar euro binnenharken is een tikkie triest.
 
Hoe zit dat met de privacy dan? "Oneigenlijk gebruik" is nergens in de overeenkomst te vinden lijkt mij. Als iemand's uren kennelijk goedkoper zijn dan thuis laden is dat toch gewoon een keuze? Wordt nog interessant als al die model 3 op de markt gaan komen. Ik gebruik de SC eigenlijk alleen als ik nog een rit heb en thuis niet snel genoeg juice kan laden.

Hier gaat thuisladen met de Maxem in ieder geval als een zonnetje, vannacht schakelde die de lader uit toen de vaatwasser begon en de warmtepomp draaide, kennelijk al 25Amps... Tijdens het laden zit een groep continu op 25A en je ziet de laadstroom oplopen als de WP terugregelt. Mooi die techniek.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: HWS and robertvg
Dit onderwerp is al vaker doodgeknuppeld op de fora, uit dit draadje een hele lange quote van Hans:

Toch denk ik hier niet hetzelfde over. Wat is non-commercial traffic? Wat is het verschil tussen een taxichauffeur die nadat hij in de ochtend "vol" is begonnen later elke dag een minuut of twintig aan de SuC staat voor de rest van de dag, en mij wanneer ik naar Groningen rijdt, zakelijk, en in Zwolle sta bij te laden, behalve de afstand? Als forumleden naar een beurs gaan in het buitenland is dat ook zakelijk. Eigenlijk zijn de meeste kilometers zakelijk te noemen.

Traffic betekent ook iets als het "bezoeken". Denk aan traffic op een website.
Non commercial betekent dan dat er geen verdienmodel hangt aan het gebruik van de SuC, oftewel, aan de stroom wordt niet verdiend. Net als aan de koffie in de lounge :)

En natuurlijk, als je gaat bouwen dan kies je plaatsen waar ze het meeste nut hebben. Zeker als je (eerste) opzet is om "Fernfahren" elektrisch mogelijk te maken dan ga je ze zo plannen dat de grenzen steeds verder verlegd worden.

Iedereen die de SuC-optie heeft mag elke SuC gebruiken. Dat gaat goed totdat er capaciteitsproblemen dreigen. Vanaf dat moment is het enerzijds aan de rijders zelf om dit gepast op te pakken, (z.g. ongeschreven regels dat je als je local bent altijd een paar plaatsen vrij laat en oplet dat wanneer het drukker wordt je als eerste weg gaat) en aan Tesla om hierop in te spelen. Dat kan, in een concreet geval zoals met de taxi's, door een gentlemens agreement met de taxichauffeurs (altijd vier stalls vrij laten of direct vrij maken als er niet blauwe nummerplaten komen) maar het zou ook kunnen dat er simpelweg wat capaciteitsuitbreiding gaat komen. Maar anderzijds geldt dat voor iedereen. Ook als je ver reist en er komt een wachtrij is het gepast om niet meer te laden dan je echt nodig hebt en dan plaats te maken, niet om uitgebreid je drie gangen maaltijd af te maken. Je kunt de auto altijd even verplaatsen. Niet meer dan fatsoen, lijkt me.

Gemiddeld laadt men iets van 30 kWh per laadbeurt (volgens scherm bij opening Amsterdam als voorbeeld Oosterhout). Als grootverbruiker met lage energiebelasting zal zo'n beurt Tesla iets als ergens in de 2 euro aan stroom kosten. (Dan kun je voor het bedrag dat ervoor betaald is een flink aantal keren laden, hoewel natuurlijk ook de opbouw van het netwerk eruit betaald is). Daar staat tegenover dat de laadplek zichtbaar gebruikt wordt, voor de meeste SuC's is dat nog te weinig en dat de eigenaar in een aantal gevallen als een soort van ambassadeur reclame staat te maken voor Tesla.

Het zal een kunst worden om een balans te houden tussen bezoekers en aanbod. Een eerste voorbeeld waar het concreet wordt is Amsterdam, één van de 403 SuC's.

Waar ik voor blijf pleiten is om geen regeltjes met uitzonderingen, handhaving etc. te bedenken maar aan het beginsel dat SuC levenslang gratis is vast te houden.

Verder is één van de elementen in een TCO benadering en vergelijking met andere auto's, dat heeft Tesla ook bij mij gedaan, dat er flink op brandstofkosten wordt bespaard door SuC gebruik.

- - - Updated - - -



Als je niet toevallig hetzelfde nummer deelde dan is er iets met de SuC. Dat moet gemeld worden want per koppel moet iets van 135 kW beschikbaar zijn.

Afknijpen omdat je in de buurt woont lijkt me niet echt iets voor Tesla. Bovendien, wie er echt wil komen laden maakt dan wel extra wandelingetje of drinkt een extra koffie :) Resultaat is dat hij de stall langer bezet houdt.
 
  • Informative
Reactions: Duke-U
Elke laadbeurt aan de SuC terwijl thuisladen mogelijk was, is voor 100% bekend bij Tesla. We weten nu hoe Tesla dit naar wens kan beperken.
Als ik uit het zuiden kom, kom ik altijd langs de SuC A'dam. Als ik met nog 30 km bereik in de accu langs de SuC kom, kan ik daar gaan laden of doorrijden naar huis. Dat haal ik dan namelijk nog net. Dat weet Tesla zeker ook. Toch gaan laden bij de SuC is feitelijk oneigenlijk gebruik. Ik begrijp overigens niet waarom je onnodig een half uur bij een SuC zou gaan laden. Zo een paar euro binnenharken is een tikkie triest.
Ik kijk vanuit mijn werkplek praktisch op de SuC Amsterdam en ik woon op 35km afstand. Ik zou alle gemak hebben van de SuC omdat ik er niet voor om hoef te rijden, maar omdat ik zo dichtbij woon heb ik eigenlijk nooit reden om daar te laden. Vrijwel nooit. Want enige tijd geleden is onze gehele woonwijk op de schop gegaan voor nieuwe riolering en ik kon wekenlang niet met de auto bij mijn huis komen. Bepaald niet voor mijn lol heb ik in die periode dus ettelijke keren staan laden bij deze SuC.
Ook komt het nog wel eens voor dat ik uit het werk niet naar huis ga en een langere rit voor de boeg heb (voor een concert of wat dan ook). Dan wil ik ook nog wel eens laden bij de SuC. Al met al zou ik het niet terecht vinden als er louter op basis van state of charge en de afstand tot je huis bepaald wordt of het te billijken is om bij de SuC te laden. Maar eerlijk gezegd zou ik er in die incidentele gevallen ook niet zoveel moeite mee hebben om een paar euro te moeten betalen.
 
Elke laadbeurt aan de SuC terwijl thuisladen mogelijk was, is voor 100% bekend bij Tesla. We weten nu hoe Tesla dit naar wens kan beperken.
Als ik uit het zuiden kom, kom ik altijd langs de SuC A'dam. Als ik met nog 30 km bereik in de accu langs de SuC kom, kan ik daar gaan laden of doorrijden naar huis. Dat haal ik dan namelijk nog net. Dat weet Tesla zeker ook. Toch gaan laden bij de SuC is feitelijk oneigenlijk gebruik. Ik begrijp overigens niet waarom je onnodig een half uur bij een SuC zou gaan laden. Zo een paar euro binnenharken is een tikkie triest.

Maar Tesla kan niet bepalen of het publieke paaltje waarvan ik thuis afhankelijk ben die avond weer eens geICEd is of gebruikt wordt door een Foutlander. Dus kies ik er voor om met een te lege batterij langs de SuC in Dordrecht te rijden, zodat ik in een paar minuten voldoende kWh'tjes heb om de volgende dag kantoor te kunnen halen, waar ik wel over een private paal beschik.
 
  • Like
Reactions: Duke-U
Ik kijk vanuit mijn werkplek praktisch op de SuC Amsterdam en ik woon op 35km afstand. Ik zou alle gemak hebben van de SuC omdat ik er niet voor om hoef te rijden, maar omdat ik zo dichtbij woon heb ik eigenlijk nooit reden om daar te laden. Vrijwel nooit. Want enige tijd geleden is onze gehele woonwijk op de schop gegaan voor nieuwe riolering en ik kon wekenlang niet met de auto bij mijn huis komen. Bepaald niet voor mijn lol heb ik in die periode dus ettelijke keren staan laden bij deze SuC.
Ook komt het nog wel eens voor dat ik uit het werk niet naar huis ga en een langere rit voor de boeg heb (voor een concert of wat dan ook). Dan wil ik ook nog wel eens laden bij de SuC. Al met al zou ik het niet terecht vinden als er louter op basis van state of charge en de afstand tot je huis bepaald wordt of het te billijken is om bij de SuC te laden. Maar eerlijk gezegd zou ik er in die incidentele gevallen ook niet zoveel moeite mee hebben om een paar euro te moeten betalen.
Ik denk niet, net als bij ErwinL., Tesla het zijn klanten zal aanrekenen als er incidenteel gebruik gemaakt wordt van de SuC ook als thuis in de buurt is. Tesla zal hooguit lieden die thuis kunnen laden en dit stelselmatig niet doen, het gebruik van de SuC laten betalen.
Maar tot op dit moment is er nog geen enkele Tesla rijder die hiervoor, ook niet voor te lang parkeren na een SuC laadbeurt, een rekening heeft gehad. Ik schat in dat als straks, met vele duizenden Model 3 auto's, de druk op de SuC sterk zal toenemen, dit wel degelijk door Tesla zal worden gereguleerd.