You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dat is beter geregeld dan in Groningen. De CHAdeMO bij de Porschedealer is al meer dan een half jaar buiten bedrijf. Omdat ze aan het verbouwen zijn of zo...Grappig dat momenteel de Texaco bij Bunnik dicht is, terwijl e-rijders er wel terecht kunnen voor wat energie
Niet-thuisladers laden vlak voor ze thuis zijn bij de SuC aan het eind van hun rit. Dan hebben ze geen last van een koude accuKlopt! Stiekem denk ik dat dit een maatregel is tegen de 'thuisladers' bij suc's.
Na een recente update lijkt het alsof het veel langer duurt voordat de stippellijn verdwijnt.
Tuurlijk, maar je hebt ook de hard core lader die op zaterdagmiddag aan vrouw, kind en kat ontsnapt om ff langs Oosterhout te gaan en een mcflurry te nuttigen.Niet-thuisladers laden vlak voor ze thuis zijn bij de SuC aan het eind van hun rit. Dan hebben ze geen last van een koude accu
Elke laadbeurt aan de SuC terwijl thuisladen mogelijk was, is voor 100% bekend bij Tesla. We weten nu hoe Tesla dit naar wens kan beperken.Tuurlijk, maar je hebt ook de hard core lader die op zaterdagmiddag aan vrouw, kind en kat ontsnapt om ff langs Oosterhout te gaan en een mcflurry te nuttigen.
Toch denk ik hier niet hetzelfde over. Wat is non-commercial traffic? Wat is het verschil tussen een taxichauffeur die nadat hij in de ochtend "vol" is begonnen later elke dag een minuut of twintig aan de SuC staat voor de rest van de dag, en mij wanneer ik naar Groningen rijdt, zakelijk, en in Zwolle sta bij te laden, behalve de afstand? Als forumleden naar een beurs gaan in het buitenland is dat ook zakelijk. Eigenlijk zijn de meeste kilometers zakelijk te noemen.
Traffic betekent ook iets als het "bezoeken". Denk aan traffic op een website.
Non commercial betekent dan dat er geen verdienmodel hangt aan het gebruik van de SuC, oftewel, aan de stroom wordt niet verdiend. Net als aan de koffie in de lounge
En natuurlijk, als je gaat bouwen dan kies je plaatsen waar ze het meeste nut hebben. Zeker als je (eerste) opzet is om "Fernfahren" elektrisch mogelijk te maken dan ga je ze zo plannen dat de grenzen steeds verder verlegd worden.
Iedereen die de SuC-optie heeft mag elke SuC gebruiken. Dat gaat goed totdat er capaciteitsproblemen dreigen. Vanaf dat moment is het enerzijds aan de rijders zelf om dit gepast op te pakken, (z.g. ongeschreven regels dat je als je local bent altijd een paar plaatsen vrij laat en oplet dat wanneer het drukker wordt je als eerste weg gaat) en aan Tesla om hierop in te spelen. Dat kan, in een concreet geval zoals met de taxi's, door een gentlemens agreement met de taxichauffeurs (altijd vier stalls vrij laten of direct vrij maken als er niet blauwe nummerplaten komen) maar het zou ook kunnen dat er simpelweg wat capaciteitsuitbreiding gaat komen. Maar anderzijds geldt dat voor iedereen. Ook als je ver reist en er komt een wachtrij is het gepast om niet meer te laden dan je echt nodig hebt en dan plaats te maken, niet om uitgebreid je drie gangen maaltijd af te maken. Je kunt de auto altijd even verplaatsen. Niet meer dan fatsoen, lijkt me.
Gemiddeld laadt men iets van 30 kWh per laadbeurt (volgens scherm bij opening Amsterdam als voorbeeld Oosterhout). Als grootverbruiker met lage energiebelasting zal zo'n beurt Tesla iets als ergens in de 2 euro aan stroom kosten. (Dan kun je voor het bedrag dat ervoor betaald is een flink aantal keren laden, hoewel natuurlijk ook de opbouw van het netwerk eruit betaald is). Daar staat tegenover dat de laadplek zichtbaar gebruikt wordt, voor de meeste SuC's is dat nog te weinig en dat de eigenaar in een aantal gevallen als een soort van ambassadeur reclame staat te maken voor Tesla.
Het zal een kunst worden om een balans te houden tussen bezoekers en aanbod. Een eerste voorbeeld waar het concreet wordt is Amsterdam, één van de 403 SuC's.
Waar ik voor blijf pleiten is om geen regeltjes met uitzonderingen, handhaving etc. te bedenken maar aan het beginsel dat SuC levenslang gratis is vast te houden.
Verder is één van de elementen in een TCO benadering en vergelijking met andere auto's, dat heeft Tesla ook bij mij gedaan, dat er flink op brandstofkosten wordt bespaard door SuC gebruik.
- - - Updated - - -
Als je niet toevallig hetzelfde nummer deelde dan is er iets met de SuC. Dat moet gemeld worden want per koppel moet iets van 135 kW beschikbaar zijn.
Afknijpen omdat je in de buurt woont lijkt me niet echt iets voor Tesla. Bovendien, wie er echt wil komen laden maakt dan wel extra wandelingetje of drinkt een extra koffie Resultaat is dat hij de stall langer bezet houdt.
Ik kijk vanuit mijn werkplek praktisch op de SuC Amsterdam en ik woon op 35km afstand. Ik zou alle gemak hebben van de SuC omdat ik er niet voor om hoef te rijden, maar omdat ik zo dichtbij woon heb ik eigenlijk nooit reden om daar te laden. Vrijwel nooit. Want enige tijd geleden is onze gehele woonwijk op de schop gegaan voor nieuwe riolering en ik kon wekenlang niet met de auto bij mijn huis komen. Bepaald niet voor mijn lol heb ik in die periode dus ettelijke keren staan laden bij deze SuC.Elke laadbeurt aan de SuC terwijl thuisladen mogelijk was, is voor 100% bekend bij Tesla. We weten nu hoe Tesla dit naar wens kan beperken.
Als ik uit het zuiden kom, kom ik altijd langs de SuC A'dam. Als ik met nog 30 km bereik in de accu langs de SuC kom, kan ik daar gaan laden of doorrijden naar huis. Dat haal ik dan namelijk nog net. Dat weet Tesla zeker ook. Toch gaan laden bij de SuC is feitelijk oneigenlijk gebruik. Ik begrijp overigens niet waarom je onnodig een half uur bij een SuC zou gaan laden. Zo een paar euro binnenharken is een tikkie triest.
Elke laadbeurt aan de SuC terwijl thuisladen mogelijk was, is voor 100% bekend bij Tesla. We weten nu hoe Tesla dit naar wens kan beperken.
Als ik uit het zuiden kom, kom ik altijd langs de SuC A'dam. Als ik met nog 30 km bereik in de accu langs de SuC kom, kan ik daar gaan laden of doorrijden naar huis. Dat haal ik dan namelijk nog net. Dat weet Tesla zeker ook. Toch gaan laden bij de SuC is feitelijk oneigenlijk gebruik. Ik begrijp overigens niet waarom je onnodig een half uur bij een SuC zou gaan laden. Zo een paar euro binnenharken is een tikkie triest.
Ik denk niet, net als bij ErwinL., Tesla het zijn klanten zal aanrekenen als er incidenteel gebruik gemaakt wordt van de SuC ook als thuis in de buurt is. Tesla zal hooguit lieden die thuis kunnen laden en dit stelselmatig niet doen, het gebruik van de SuC laten betalen.Ik kijk vanuit mijn werkplek praktisch op de SuC Amsterdam en ik woon op 35km afstand. Ik zou alle gemak hebben van de SuC omdat ik er niet voor om hoef te rijden, maar omdat ik zo dichtbij woon heb ik eigenlijk nooit reden om daar te laden. Vrijwel nooit. Want enige tijd geleden is onze gehele woonwijk op de schop gegaan voor nieuwe riolering en ik kon wekenlang niet met de auto bij mijn huis komen. Bepaald niet voor mijn lol heb ik in die periode dus ettelijke keren staan laden bij deze SuC.
Ook komt het nog wel eens voor dat ik uit het werk niet naar huis ga en een langere rit voor de boeg heb (voor een concert of wat dan ook). Dan wil ik ook nog wel eens laden bij de SuC. Al met al zou ik het niet terecht vinden als er louter op basis van state of charge en de afstand tot je huis bepaald wordt of het te billijken is om bij de SuC te laden. Maar eerlijk gezegd zou ik er in die incidentele gevallen ook niet zoveel moeite mee hebben om een paar euro te moeten betalen.
Let op, toen 403 SuC's. Nu 810. Wat gaat het toch hard!Dit onderwerp is al vaker doodgeknuppeld op de fora, uit dit draadje een hele lange quote van Hans:
Locaties of individuele chargers?
Ze maken nou eenmaal lange dagen daar bij TeslaMet wel heel ruime openingstijden