Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Supercharger Vuren: ik kwam aan met 10km rest enladen ging direct naar 116kW. Maar nu even later is hij voor nog geen 50% vol en laadsnelheid neemt rap af. Nu nog maar 66kW (172 km in accu). Slechts 1 andere auto aan het laden, op heel ander nr.
Klopt toch niet?

toch wel; met een classic.
heb ik alvast ook telkens weer.

start snel, maar neemt snel af.:(
 
Supercharger Vuren: ik kwam aan met 10km rest enladen ging direct naar 116kW. Maar nu even later is hij voor nog geen 50% vol en laadsnelheid neemt rap af. Nu nog maar 66kW (172 km in accu). Slechts 1 andere auto aan het laden, op heel ander nr.
Klopt toch niet?
Ik heb een eenvoudig ezelsbruggetje ontdekt aan de SuC. 50% SoC betekent in mijn auto 72 kW laadsnelheid.
Boven de 50% SoC is een CityCharger dus even snel als een SuC.
 
  • Informative
Reactions: S-19910
Er zit sinds vandaag enige beweging in Breukelen, maar twijfel nog wat het doel aangaat -;)

Het is in ieder geval iets met stroom. VEEL stroom.
09C03756-E5BB-4118-AE9E-F993F6D0DCA3.jpeg

En het terrein lijkt mij eigenlijk groot genoeg voor 40 a 50 SuC stalls.
 
Supercharger Vuren: ik kwam aan met 10km rest enladen ging direct naar 116kW. Maar nu even later is hij voor nog geen 50% vol en laadsnelheid neemt rap af. Nu nog maar 66kW (172 km in accu). Slechts 1 andere auto aan het laden, op heel ander nr.
Klopt toch niet?
vandaag geladen, waren 2 auto's, maar de andere ging al weg na 5 minuten. Laadsnelheid 111kW en 566km/hr - ging erg snel en was op 40 minuten op 80% geladen. Toen ik weg ging stonden er 2 model X-en. Ging erg snel en vlot. Mooie locatie, dichtbij de afrit A15.
 
Vandaag even in Breukelen wezen kijken. Er is een hele nieuwe parkeerplaats aangelegd, bijna klaar. Bij navraag aan de manager blijkt het inderdaad te gaan om de Suc's. Wanneer een en ander operationeel is kon hij me niet zeggen. ik gok op juni? En jij?
 
Vandaag even in Breukelen wezen kijken. Er is een hele nieuwe parkeerplaats aangelegd, bijna klaar. Bij navraag aan de manager blijkt het inderdaad te gaan om de Suc's. Wanneer een en ander operationeel is kon hij me niet zeggen. ik gok op juni? En jij?

Denk niet dat dit klopt. Vandaag de jongens gesproken die er aan het werk zijn... wat men nu aanlegt is uitbreiding van de reguliere parkeerruimte (zie foto). Hadden andere die daar bezig waren me al eerder verteld. De SuC's komen helemaal achteraan, kabel is inderdaad getrokken.. Informatie die men mij gaf is dat er volgende week gestart wordt met de aanleg.

IMG_0899.jpg
 
  • Informative
Reactions: widodh and CO2CLEAN
Men is nu echt begonnen in Breukelen..

View attachment 296296


Geweldig, maar is meer stalls genoeg om mainstream te kunnen worden?

De meerderheid van de automobilisten in o.a NL kan niet thuis laden en diverse keren per week meer dan één uur laden om vervolgens een vampire-drain te kunnen aanschouwen bij stilstand lijkt mij niet echt aantrekkelijk voor de mainstream automobilist en al zeker niet voor de beroepsmatige kilometervreter die elke dag 800 km tot 1200 km wegtrapt, al dan niet met dubbele bemanning of in ploegendienst.

De BEV heeft vele voordelen tegenover ICE's en FCEV's, maar die moeten dan wel benut worden, anders heb je toch kans op het VHS effect en gaat de FCEV alsnog mainstream worden. ( met veel steun van de overheid natuurlijk )


Dus snelladen voor personenauto's naar minimaal 600kW ( die 350kW is een aardig begin ) en rijdend en stilstaand met het voertuig zelf de vampire-drain opwekken en wat range verlengen, iets wat ICE's en FCEV's niet of niet efficiënt kunnen, alleen de BEV!

De afhankelijkheid van brandstofslang naar stroomdraad verleggen is nou niet echt innovatie en dat kan met de BEV gedeeltelijk anders.

De gemiddelde automobilist kijkt tenslotte naar prijs/kosten en praktische bruikbaarheid.

Groeten, newsreadertje.

PS;
Ik ga niet veel posten, maar laat deze eitjes hier even vallen en ben weer weg.
 
Geweldig, maar is meer stalls genoeg om mainstream te kunnen worden?

De meerderheid van de automobilisten in o.a NL kan niet thuis laden en diverse keren per week meer dan één uur laden om vervolgens een vampire-drain te kunnen aanschouwen bij stilstand lijkt mij niet echt aantrekkelijk voor de mainstream automobilist en al zeker niet voor de beroepsmatige kilometervreter die elke dag 800 km tot 1200 km wegtrapt, al dan niet met dubbele bemanning of in ploegendienst.

De BEV heeft vele voordelen tegenover ICE's en FCEV's, maar die moeten dan wel benut worden, anders heb je toch kans op het VHS effect en gaat de FCEV alsnog mainstream worden. ( met veel steun van de overheid natuurlijk )


Dus snelladen voor personenauto's naar minimaal 600kW ( die 350kW is een aardig begin ) en rijdend en stilstaand met het voertuig zelf de vampire-drain opwekken en wat range verlengen, iets wat ICE's en FCEV's niet of niet efficiënt kunnen, alleen de BEV!

De afhankelijkheid van brandstofslang naar stroomdraad verleggen is nou niet echt innovatie en dat kan met de BEV gedeeltelijk anders.

De gemiddelde automobilist kijkt tenslotte naar prijs/kosten en praktische bruikbaarheid.

Groeten, newsreadertje.

PS;
Ik ga niet veel posten, maar laat deze eitjes hier even vallen en ben weer weg.

Op de uitzonderingen na, zal het voldoende zijn om overnacht aan stopcontact op te laden. Daar komt bij dat je op je werk kunt opladen, bij het boodschappen doen, winkelen, uitje, etc. Ik zie niet in waarom het opladen zo snel zou moeten als tanken. Dat is een gedachte van de conventionele wijze waarop men de "tank" vol doet, maar als je overal waar stroom is kunt opladen, hoef je niet 1x per week even vol te laden. Kost alleen maar tijd. Ga maar eens na hoeveel uur je auto per dag stilstaat. Zelfs als je in je auto leeft en meer dan 80k km per jaar doet, staat je auto minstens 18 uur per dag stil.

Ik zou zeggen, ga het vooral zelf ervaren en dan merk je direct dat het hele snelle opladen enkel nut heeft als je hele lange trips door Europa maakt. En dan nog is het verschil met huidige snelladen niet zo groot.
 
Op de uitzonderingen na, zal het voldoende zijn om overnacht aan stopcontact op te laden. Daar komt bij dat je op je werk kunt opladen, bij het boodschappen doen, winkelen, uitje, etc. Ik zie niet in waarom het opladen zo snel zou moeten als tanken. Dat is een gedachte van de conventionele wijze waarop men de "tank" vol doet, maar als je overal waar stroom is kunt opladen, hoef je niet 1x per week even vol te laden. Kost alleen maar tijd. Ga maar eens na hoeveel uur je auto per dag stilstaat. Zelfs als je in je auto leeft en meer dan 80k km per jaar doet, staat je auto minstens 18 uur per dag stil.

Ik zou zeggen, ga het vooral zelf ervaren en dan merk je direct dat het hele snelle opladen enkel nut heeft als je hele lange trips door Europa maakt. En dan nog is het verschil met huidige snelladen niet zo groot.


Dus miljoenen voertuigen gaan in NL tussendoor laden, op allerlei plaatsen een beetje bijladen.

Vwb mijn ervaring, ik heb een groot deel van mijn leven doorgebracht op en langs de wegen in een groot deel van Europa, zo'n 120000km per jaar.

Ik gun de BEV een groot succes en dat verdient het ook omdat het meetbaar de beste oplossing is, maar dan moet die BEV wel op alle gebieden de beste zijn in kosten en praktisch gebruik.

De FCEV is dat met de nodige subsidie meteen al wel!

Dat de installaties daarvoor super inefficiënt zijn en werkelijk enorme stroomvreters, dat zal de gemiddelde automobilist worst wezen, zie ook de fossiele brandstofketen.

Groeten, newsreadertje
 
Ja @Newsreadertje, dat klopt. Laden terwijl de auto niets doet. "Any juice is good just when you're not waiting on it".

Het supersnelladen is alleen prettig bij het dagelijks zeer lange afstanden afleggen zodat zo min mogelijk tijd verloren wordt door het laden. Bij de SuperChargers lukt het de Tesla's om te laden tot 80% met gemiddelde vermogens van 80-90kW. Het is een vroeger door Tesla uitgesproken ambitie om de laadtijden te reduceren tot een max van 5-10 minuten. Effectief zou daarvoor het gemiddeld laadvermogen verviervoudigd moeten worden.

Het huidige Supercharger-netwerk is echter al erg goed. Aangezien je nu al met een kleine anderhalf uur meer reistijd dan een jekkerende diesel in zuid-frankrijk bent bijvoorbeeld.

De auto (langzaam; tot 3.7-22kW) laden wanneer je hem niet gebruikt en dan Superchargen tijdens een trip...of incidenteel "lokaal" (liefst maar tot 70-80%) bij een SuperCharger als de overige laadopties niet voldoende lijken te zijn.

En die miljoenen auto's zou prachtig zijn, maar laten we eerst de 100.000 maar halen ;).
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Op de uitzonderingen na, zal het voldoende zijn om overnacht aan stopcontact op te laden. Daar komt bij dat je op je werk kunt opladen, bij het boodschappen doen, winkelen, uitje, etc. Ik zie niet in waarom het opladen zo snel zou moeten als tanken. Dat is een gedachte van de conventionele wijze waarop men de "tank" vol doet, maar als je overal waar stroom is kunt opladen, hoef je niet 1x per week even vol te laden. Kost alleen maar tijd. Ga maar eens na hoeveel uur je auto per dag stilstaat. Zelfs als je in je auto leeft en meer dan 80k km per jaar doet, staat je auto minstens 18 uur per dag stil.

Ik zou zeggen, ga het vooral zelf ervaren en dan merk je direct dat het hele snelle opladen enkel nut heeft als je hele lange trips door Europa maakt. En dan nog is het verschil met huidige snelladen niet zo groot.

Ik denk dat de ervaren Tesla rijder dit veel minder als een probleem ziet. Breukelen lost een probleem op, eigenlijk het enige echte probleem in NL, de Supercharger bij het drukke hoofdkantoor van Tesla in Amsterdam.
Bijna niemand is op dit moment alleen aangewezen op Superchargers. De meesten hebben een thuislaadmogelijkheid (vaak 11 Kw of zelfs 22Kw) en daarnaast hebben velen ook een laadmogelijkheid op het werk, of één van beiden.
Wie dat niet heeft laadt aan een openbare laadpaal.

De Tesla rijder rijdt gemiddeld ergens in de 90 km per dag (overigens drie maal zoveel als een Leaf rijder). Degenen die 800 tot 1.200 km op een dag "wegtrapt" zou het beste een andere baas kunnen zoeken. Zoveel zullen er daarvan niet zijn en dat zal ook wel de categorie zijn die tot het eind aan de diesel blijft hangen.

Maar andere vraag, kun je 1.200 km op een dag rijden (beter is het om dan te spreken van reizen)? het antwoord is simpel. "Ja".

Dit forum staat vol met ervaringen van Tesla rijders die aanvankelijk met weinig Superchargers maar nu met een dekking van de Noordkaap tot Gibraltar regelmatig door Europa op weg zijn. Ik stel voor om daar eens naar te kijken.
Dan zie je ook dat het na een paar uur even pauze nemen (dat is meestal bij lange na geen uur, soms ben ik in een kwartier weer weg) door de meesten in de regel als relaxed wordt ervaren, zeker als je met een gezin op weg bent.
En ben je alleen en wil je opschieten dan hop je van Supercharger naar Supercharger (meestal een minuutje van de snelweg) en hebt dan net tijd genoeg om even naar de WC te gaan en dan weer verder.

Een ander aspect is de beloofde laadsnelheid. Porsche is daarmee begonnen, naar mijn idee om toch "iets" te kunnen zeggen. De laadsnelheid zal de komende tijd wel omhoog gaan maar de grens zal bij ergens 220 Kw liggen. Maar dan zal het wel zo zijn dat deze snelheid langer wordt vastgehouden. Veel meer zal de kWh prijs behoorlijk omhoog drijven en eigenlijk zit niemand van de ervaren rijders daar op te wachten.

Want wat krijg je dan?

Je komt aan bij de snellader en koppelt aan. Als het zo snel gaat kun je met goed fatsoen niet bij je auto weglopen en blijf je wachten tot hij klaar is. Daarna ga je parkeren, naar de WC, een beker koffie drinken en ben je uiteindelijk 20 tot 25 minuten minimaal kwijt. (Behalve dan die ene keer dat je echt haast hebt en direct verder gaat. Met de huidige range van de auto's hoef je pas te laden als je er honderden kilometers op hebt zitten en dan is het redelijk verstandig om even te pauzeren.)
Nu zetten we de auto aan de lader en doen al die dingen terwijl de auto laadt. Het zal dus best nog wel een stuk sneller gaan maar ik zie, behalve voor bijvoorbeeld Semi trucks, geen 600 Kw. Dat is namelijk een misvatting.

Een post is natuurlijk welkom maar het is niet zo handig om zonder enige ervaring (blijkt wel) meningen en conclusies te posten. In de vragende vorm zou meer op zijn plaats zijn.

Tenslotte adviseer ik om eens mee te gaan op een roadtrip, dan vallen puzzelstukjes vanzelf op hun plaats.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Even voor de duidelijkheid. In het Waterstof of elektrisch draadje is deze discussie te voeren (en uitvoerig gevoerd). Laten we in dit draadje weer ontopic gaan over de superchargers in Nederland. Ik heb in het waterstof of elektrisch draadje een reactie op je gegeven.


Het gaat mij als eerste reactie om hoe je dat met de superchargers gaat doen als je wil dat BEV's mainstream worden, dus 8 miljoen BEV's in NL.

De praktische bruikbaarheid zal andere mogelijkheden moeten overstijgen en dat kan ook.

Als je hier en daar wat leest zie je dat de huidige brandstofstations ook steeds meer snelladers gaan plaatsen en op termijn waarschijnlijk ook waterstofpompen, alles onder 1 dak.

De meeste auto's staan het grootste deel van de dag buiten, er blijken een aantal bedrijven te zijn die, nog in de markt te zetten, voor bijvoorbeeld woonwerkverkeer en stadsritjes zonne-energie op de auto kunnen benutten tot +/- 30km tot 80km per dag, op grotere ritten gewoon laden en snelladen.

Ook blijkt er op termijn rijdend o.a wat met de banden te doen.

Je range per kWh vergroten en o.a de vampire-drain tot het verleden laten behoren.

Dagje strand in de zomer, kom je terug, staan er meer kilometers op, zonder een stekker!


( zal je andere reactie nog gaan lezen )

Groeten, newsreadertje
 
Ik denk dat de ervaren Tesla rijder dit veel minder als een probleem ziet. Breukelen lost een probleem op, eigenlijk het enige echte probleem in NL, de Supercharger bij het drukke hoofdkantoor van Tesla in Amsterdam.
Bijna niemand is op dit moment alleen aangewezen op Superchargers. De meesten hebben een thuislaadmogelijkheid (vaak 11 Kw of zelfs 22Kw) en daarnaast hebben velen ook een laadmogelijkheid op het werk, of één van beiden.
Wie dat niet heeft laadt aan een openbare laadpaal.

De Tesla rijder rijdt gemiddeld ergens in de 90 km per dag (overigens drie maal zoveel als een Leaf rijder). Degenen die 800 tot 1.200 km op een dag "wegtrapt" zou het beste een andere baas kunnen zoeken. Zoveel zullen er daarvan niet zijn en dat zal ook wel de categorie zijn die tot het eind aan de diesel blijft hangen.

Maar andere vraag, kun je 1.200 km op een dag rijden (beter is het om dan te spreken van reizen)? het antwoord is simpel. "Ja".

Dit forum staat vol met ervaringen van Tesla rijders die aanvankelijk met weinig Superchargers maar nu met een dekking van de Noordkaap tot Gibraltar regelmatig door Europa op weg zijn. Ik stel voor om daar eens naar te kijken.
Dan zie je ook dat het na een paar uur even pauze nemen (dat is meestal bij lange na geen uur, soms ben ik in een kwartier weer weg) door de meesten in de regel als relaxed wordt ervaren, zeker als je met een gezin op weg bent.
En ben je alleen en wil je opschieten dan hop je van Supercharger naar Supercharger (meestal een minuutje van de snelweg) en hebt dan net tijd genoeg om even naar de WC te gaan en dan weer verder.

Een ander aspect is de beloofde laadsnelheid. Porsche is daarmee begonnen, naar mijn idee om toch "iets" te kunnen zeggen. De laadsnelheid zal de komende tijd wel omhoog gaan maar de grens zal bij ergens 220 Kw liggen. Maar dan zal het wel zo zijn dat deze snelheid langer wordt vastgehouden. Veel meer zal de kWh prijs behoorlijk omhoog drijven en eigenlijk zit niemand van de ervaren rijders daar op te wachten.

Want wat krijg je dan?

Je komt aan bij de snellader en koppelt aan. Als het zo snel gaat kun je met goed fatsoen niet bij je auto weglopen en blijf je wachten tot hij klaar is. Daarna ga je parkeren, naar de WC, een beker koffie drinken en ben je uiteindelijk 20 tot 25 minuten minimaal kwijt. (Behalve dan die ene keer dat je echt haast hebt en direct verder gaat. Met de huidige range van de auto's hoef je pas te laden als je er honderden kilometers op hebt zitten en dan is het redelijk verstandig om even te pauzeren.)
Nu zetten we de auto aan de lader en doen al die dingen terwijl de auto laadt. Het zal dus best nog wel een stuk sneller gaan maar ik zie, behalve voor bijvoorbeeld Semi trucks, geen 600 Kw. Dat is namelijk een misvatting.

Een post is natuurlijk welkom maar het is niet zo handig om zonder enige ervaring (blijkt wel) meningen en conclusies te posten. In de vragende vorm zou meer op zijn plaats zijn.

Tenslotte adviseer ik om eens mee te gaan op een roadtrip, dan vallen puzzelstukjes vanzelf op hun plaats.




Dit verhaal heb ik hier al vele malen gelezen, maar je mist, naar mijn mening, keer op keer het punt.

Het gaat mij om hoe je dat gaat doen als je wil dat BEV's mainstream worden, dus 8 miljoen BEV's in NL.

De ritjes waar jij het over hebt zullen ook moeilijker worden met +/- 25000 model 3's in korte erbij in alleen al NL, dat wordt file bij de superchargers, zeker omdat de model 3 wel eens erg populair kan worden.

Groeten, newsreadertje
 
Ja @Newsreadertje, dat klopt. Laden terwijl de auto niets doet. "Any juice is good just when you're not waiting on it".

Het supersnelladen is alleen prettig bij het dagelijks zeer lange afstanden afleggen zodat zo min mogelijk tijd verloren wordt door het laden. Bij de SuperChargers lukt het de Tesla's om te laden tot 80% met gemiddelde vermogens van 80-90kW. Het is een vroeger door Tesla uitgesproken ambitie om de laadtijden te reduceren tot een max van 5-10 minuten. Effectief zou daarvoor het gemiddeld laadvermogen verviervoudigd moeten worden.

Het huidige Supercharger-netwerk is echter al erg goed. Aangezien je nu al met een kleine anderhalf uur meer reistijd dan een jekkerende diesel in zuid-frankrijk bent bijvoorbeeld.

De auto (langzaam; tot 3.7-22kW) laden wanneer je hem niet gebruikt en dan Superchargen tijdens een trip...of incidenteel "lokaal" (liefst maar tot 70-80%) bij een SuperCharger als de overige laadopties niet voldoende lijken te zijn.

En die miljoenen auto's zou prachtig zijn, maar laten we eerst de 100.000 maar halen ;).


Ik weet het niet zeker, maar jij snapt mij, denk ik. ( tja )
 
Dit verhaal heb ik hier al vele malen gelezen, maar je mist, naar mijn mening, keer op keer het punt.

Het gaat mij om hoe je dat gaat doen als je wil dat BEV's mainstream worden, dus 8 miljoen BEV's in NL.

De ritjes waar jij het over hebt zullen ook moeilijker worden met +/- 25000 model 3's in korte erbij in alleen al NL, dat wordt file bij de superchargers, zeker omdat de model 3 wel eens erg populair kan worden.

Groeten, newsreadertje

Destijds, toen de eerste plofauto's verschenen was men ook hevig bezorgd over hoe dat zou moeten gaan als er een paar duizend zouden komen. De realiteit is dat problemen die zich aandienen gewoon worden opgepakt waardoor we met een enorm vertakt distributienetwerk van benzinepompen zitten. Iets van 4.500 tankstations in Nederland. En inmiddels zijn er tussen de 8 en 9 miljoen auto's in Nederland, en dat geeft nooit problemen. Alle auto's moeten elke kilometer inkopen op een dergelijke lokatie.

Nu de elektrische aanpak. Nederland heeft meer dan 10 miljoen stroomaansluitingen, allemaal (in theorie) potentiële laadpunten. Van de 8 miljoen auto's (overigens zal het aantal auto's gaan dalen door veel aantrekkelijker deelvlootprogramma's) zal een heel groot deel gewoon op de plek waar hij het meeste stil staat (vaak thuis) geladen worden. Steeds meer bouwvoorschriften gaan (de mogelijkheid van) aanleg van een laadpunt verplicht stellen. Appartementhouders (vroeger hadden we het over flats) zullen in de komende tijd ook verplicht worden een aantal van de parkeerplaatsen te voorzien van een laadmogelijkheid.
In plaats van voor elke kilometer aangewezen te zijn op een tankstation laadt men het overgrote deel van de kilometers gewoon thuis.

Er blijft natuurlijk in de steden een categorie die niet eens een parkeerplaats heeft, laat staan een laadpunt. Naast dat het aantal laadpunten zal worden uitgebreid zal men kunnen terugvallen op laadcentra aan de rand van de stad met meer dan 100 Snelladers (in het Superchargerprogramma is dit al voorzien voor straks) waardoor iemand die niet al te veel rijdt net als nu een keer of wat naar de benzinepomp, dan naar zo'n laadcentrum zal gaan. Dat kan hij combineren met bijvoorbeeld shoppen, eten etc. Men is erg goed in het leuk maken van de amenities.

Naast het snelladen groeit op dit moment het destinationcharger netwerk als kool. Straks hebben alle verblijfslocaties met een parkeermogelijkheid (restaurants, hotels, pretparken, outlets etc.) die voorziening, al was het maar uit concurrentieoogpunt.

Als er op termijn 8 miljoen BEV's zijn zal dat geen enkel probleem zijn.
Stroom is er ook genoeg en steeds meer zullen laders gevoed worden door zon/windstroom gecombineerd met lokale opslag (kijk naar de Jaarbeurs).

Als we dan ook de stroom meetellen die vrijkomt doordat er geen benzine gemaakt hoeft te worden (let even op energieverbruik well to wheel van een fossiele auto) dan zitten we er warmpjes bij.

Natuurlijk zal het, zeker op zwarte zaterdagen, druk zijn bij de Superchargers. Dat is nu al. Maar op die dagen sta je ook soms een uur te wachten bij de benzinepomp.

En de blauwdruk van het Superchargernetwerk spreekt van een grote verdichting de komende jaren. In NL zien we al dat er enorm gebouwd wordt.

Ik zou me daar geen zorgen over maken. Ik weet ook niet wat je precies beoogt met al je posts hier.

En waterstof, vergeet het maar. Zie ander draadje.

Nogmaals advies, ga ervaring opdoen en daarna praten.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN