Op de uitzonderingen na, zal het voldoende zijn om overnacht aan stopcontact op te laden. Daar komt bij dat je op je werk kunt opladen, bij het boodschappen doen, winkelen, uitje, etc. Ik zie niet in waarom het opladen zo snel zou moeten als tanken. Dat is een gedachte van de conventionele wijze waarop men de "tank" vol doet, maar als je overal waar stroom is kunt opladen, hoef je niet 1x per week even vol te laden. Kost alleen maar tijd. Ga maar eens na hoeveel uur je auto per dag stilstaat. Zelfs als je in je auto leeft en meer dan 80k km per jaar doet, staat je auto minstens 18 uur per dag stil.
Ik zou zeggen, ga het vooral zelf ervaren en dan merk je direct dat het hele snelle opladen enkel nut heeft als je hele lange trips door Europa maakt. En dan nog is het verschil met huidige snelladen niet zo groot.
Ik denk dat de ervaren Tesla rijder dit veel minder als een probleem ziet. Breukelen lost een probleem op, eigenlijk het enige echte probleem in NL, de Supercharger bij het drukke hoofdkantoor van Tesla in Amsterdam.
Bijna niemand is op dit moment alleen aangewezen op Superchargers. De meesten hebben een thuislaadmogelijkheid (vaak 11 Kw of zelfs 22Kw) en daarnaast hebben velen ook een laadmogelijkheid op het werk, of één van beiden.
Wie dat niet heeft laadt aan een openbare laadpaal.
De Tesla rijder rijdt gemiddeld ergens in de 90 km per dag (overigens drie maal zoveel als een Leaf rijder). Degenen die 800 tot 1.200 km op een dag "wegtrapt" zou het beste een andere baas kunnen zoeken. Zoveel zullen er daarvan niet zijn en dat zal ook wel de categorie zijn die tot het eind aan de diesel blijft hangen.
Maar andere vraag, kun je 1.200 km op een dag rijden (beter is het om dan te spreken van reizen)? het antwoord is simpel. "Ja".
Dit forum staat vol met ervaringen van Tesla rijders die aanvankelijk met weinig Superchargers maar nu met een dekking van de Noordkaap tot Gibraltar regelmatig door Europa op weg zijn. Ik stel voor om daar eens naar te kijken.
Dan zie je ook dat het na een paar uur even pauze nemen (dat is meestal bij lange na geen uur, soms ben ik in een kwartier weer weg) door de meesten in de regel als relaxed wordt ervaren, zeker als je met een gezin op weg bent.
En ben je alleen en wil je opschieten dan hop je van Supercharger naar Supercharger (meestal een minuutje van de snelweg) en hebt dan net tijd genoeg om even naar de WC te gaan en dan weer verder.
Een ander aspect is de beloofde laadsnelheid. Porsche is daarmee begonnen, naar mijn idee om toch "iets" te kunnen zeggen. De laadsnelheid zal de komende tijd wel omhoog gaan maar de grens zal bij ergens 220 Kw liggen. Maar dan zal het wel zo zijn dat deze snelheid langer wordt vastgehouden. Veel meer zal de kWh prijs behoorlijk omhoog drijven en eigenlijk zit niemand van de ervaren rijders daar op te wachten.
Want wat krijg je dan?
Je komt aan bij de snellader en koppelt aan. Als het zo snel gaat kun je met goed fatsoen niet bij je auto weglopen en blijf je wachten tot hij klaar is. Daarna ga je parkeren, naar de WC, een beker koffie drinken en ben je uiteindelijk 20 tot 25 minuten minimaal kwijt. (Behalve dan die ene keer dat je echt haast hebt en direct verder gaat. Met de huidige range van de auto's hoef je pas te laden als je er honderden kilometers op hebt zitten en dan is het redelijk verstandig om even te pauzeren.)
Nu zetten we de auto aan de lader en doen al die dingen terwijl de auto laadt. Het zal dus best nog wel een stuk sneller gaan maar ik zie, behalve voor bijvoorbeeld Semi trucks, geen 600 Kw. Dat is namelijk een misvatting.
Een post is natuurlijk welkom maar het is niet zo handig om zonder enige ervaring (blijkt wel) meningen en conclusies te posten. In de vragende vorm zou meer op zijn plaats zijn.
Tenslotte adviseer ik om eens mee te gaan op een roadtrip, dan vallen puzzelstukjes vanzelf op hun plaats.