Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Sorry als deze vraag al aan bod is gekomen (zoekfunctie werkt niet super).

Bij de Superchargers in Zevenaar staat bij meerendeel van de laders een Blauwe P bord met daaronder max 30 min.

Wie kan mij vertellen wat het betekent?
- Dat je maar max 30 min mag laden en dan een boete per min moet betalen?
-Of dat je nadat je accu vol is nog max 30min mag staan voordat je boete betaalt?
- Of dat je daar mag parkeren zonder laden voor max 30 min?

Ik heb echt serieus geen idee...
 
  • Love
Reactions: PaulusdB
Sorry als deze vraag al aan bod is gekomen (zoekfunctie werkt niet super).

Bij de Superchargers in Zevenaar staat bij meerendeel van de laders een Blauwe P bord met daaronder max 30 min.

Wie kan mij vertellen wat het betekent?
- Dat je maar max 30 min mag laden en dan een boete per min moet betalen?
-Of dat je nadat je accu vol is nog max 30min mag staan voordat je boete betaalt?
- Of dat je daar mag parkeren zonder laden voor max 30 min?

Ik heb echt serieus geen idee...

Tsja. Je bevindt je op openbaar toegankelijk privé-terein, dus juridisch zegt zo’n bord niet veel. De RVV is daar niet van toepassing.
Als dit bord op een publieke parkeerplaats zou staan, is de betekenis dat je er inderdaad maximaal 30min mag parkeren, ongeacht of je wel of niet aan het opladen bent.
Je zou dan nog kunnen proberen om langer te laden, en je beroepen op “laden en lossen is geen parkeren”, maar of een rechter daar in mee zou willen gaan... :cool:
 
De RVV is daar niet van toepassing.
Is dat zo?
Art 1, lid 1 sub b:
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder: b. wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

Met name: 'voor het openbaar verkeer openstaande'.
Kun je zonder toegangscontrole oud naar de lader? Zo ja dan lijkt het rvv wel van toepassing.

Geen idee wat de rechten en plichten zijn bij het bord in Zevenaar.
De combinatie van 30 minuten en een P lijkt geen betekenis te hebben.
Mogelijk zou een bord met de eis voor een parkeerschijf in combinatie met de aanduiding alleen voor ladende elektrische auto's duidelijker zijn?
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Sorry als deze vraag al aan bod is gekomen (zoekfunctie werkt niet super).

Bij de Superchargers in Zevenaar staat bij meerendeel van de laders een Blauwe P bord met daaronder max 30 min.

Wie kan mij vertellen wat het betekent?
- Dat je maar max 30 min mag laden en dan een boete per min moet betalen?
-Of dat je nadat je accu vol is nog max 30min mag staan voordat je boete betaalt?
- Of dat je daar mag parkeren zonder laden voor max 30 min?

Ik heb echt serieus geen idee...
Het bord is een verzoek van Tesla om maximaal 30 minuten te laden en dan weer ruimte te maken voor andere Tesla's.
Je kunt dan meestal wel de volgende Supercharger halen.

Je kunt zonder gevolgen langer blijven staan. Maar als er anderen wachten, is het wel netjes je eraan te houden.

Pas als jouw Tesla de door jou ingestelde laadlimiet heeft bereikt (bijv. 80% of 90%) gaat Tesla na 5 minuten een idle fee rekenen. Dat kan dus soms na een uur pas het geval zijn.
 
  • Funny
  • Helpful
Reactions: KokW and PaulusdB
Het bord is een verzoek van Tesla om maximaal 30 minuten te laden en dan weer ruimte te maken voor andere Tesla's.
Je kunt dan meestal wel de volgende Supercharger halen.

Je kunt zonder gevolgen langer blijven staan. Maar als er anderen wachten, is het wel netjes je eraan te houden.

Pas als jouw Tesla de door jou ingestelde laadlimiet heeft bereikt (bijv. 80% of 90%) gaat Tesla na 5 minuten een idle fee rekenen. Dat kan dus soms na een uur pas het geval zijn.
Bedankt voor alle antwoorden, deze laatste hoopte ik al op. Na 30 min is de accu niet vol, maar dat is ook niet het doel. We kunnen dan in ieder geval onze lunch opeten zonder gehaast te voelen :)
Half uur is dan soms nét te kort.
Overigens nog niet meegemaakt dat alle stallen bezet zijn.
Wel dat bepaalde palen langzamer laden (zeg maar max 28Kw of max 48Kw) dan andere ('gewoon max 100Kw).
 
Hoe moeten niet-Tesla eigenaren weten wat al die borden betekenen, als de eigenaren zelf het niet eens weten?

Of we het leuk vinden of niet, het zit toch anders dan hierboven gesuggereerd.

Een blauw bord met witte P geeft niets anders aan dan dat het een parkeerplaats betreft. NB: voor alle auto’s. Door het onderbord wordt de parkeerduur echter beperkt tot 30 minuten. Uiteraard kunnen Tesla’s de Superchargers naar believen gebruiken om te laden, die parkeren namelijk niet.

Historisch kwam Tesla met dergelijke borden tegemoet aan de terreineigenaren, die op deze manier geen capaciteit/parkeerplaatsen leken te verliezen. Niet-Tesla klanten konden er dan ten minste nog een half uurtje parkeren, was het idee. Handhaven is natuurlijk praktisch onmogelijk.

Gelukkig komt men momenteel op dergelijke dwalingen terug en worden er duidelijker borden geplaatst.

De naar mijn bescheiden mening duidelijkste variant is een parkeer- of stopverbod met een onderbord “Behalve voor het laden van Tesla voertuigen”. Dan zijn de terreineigenaren die parkeercapaciteit wel echt kwijt, maar 30 minuten was eigenlijk ook al niks.
 
  • Informative
Reactions: KokW and FairFrank
Je hebt natuurlijk formeel gelijk @PaulusdB, maar ik ga niet zeggen dat het verboden is er langer dan 30 minuten te staan, terwijl niemand zich daar aan houdt, en ook niemand daar ooit voor beboet is.

Verder eens dat er een duidelijker bord zou moeten komen. Inclusief groen asfalt. Ik zie eigenlijk het probleem niet zo als er 8 gewone parkeerplaatsen minder zijn. Dat moet je als terreineigenaar maar accepteren als je vrijwillig kiest om een Supercharger op je terrein aan te bieden.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Hotel Van der Valk, Energie HUB, KFC en McDonald's - ProHuis maar ik begreep ook dat er al wat procedures zijn geweest ivm het bestemmingsplan
owh dat zou inderdaad wel een ideale locatie zijn! ben alleen niet zo overtuigd van de locatie van de VdV - zit wel heel erg afgelegen van de binnenstad... aan de andere kant heeft BoZ wel behoefte aan een goed zakelijk hotel- de draak en het fletcher hotel houden niet over..
 
Wat me opvalt is dat SUC Beuseberg (in Oost-Nederland) eerst in juli 2019 zou worden geleverd maar is verschoven naar 'end of 2019'. Welke afdeling van Tesla kan ik bellen of mailen voor vragen hierover? Wil graag weten of dit een betrouwbare schatting is en of deze daadwerkelijk geplaatst gaat worden.
 
Wat me opvalt is dat SUC Beuseberg (in Oost-Nederland) eerst in juli 2019 zou worden geleverd maar is verschoven naar 'end of 2019'. Welke afdeling van Tesla kan ik bellen of mailen voor vragen hierover? Wil graag weten of dit een betrouwbare schatting is en of deze daadwerkelijk geplaatst gaat worden.
Er zijn SuC locaties die al jaren op gepland staan maar nog steeds niet ingevuld zijn. Alles is afhankelijk van onderhandelingen met o.a. de gemeente, de eigenaar en de netbeheerder. Er is niemand binnen Tesla die je gaat vertellen wanneer een bepaalde locatie ingericht gaat worden. Gewoon een keer per week op F5 drukken dus.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Problemen in Apeldoorn met 150 Kw zijn opgelost (kreeg ook bij ongepairde stalls maar 30 kW) Zevenaar gisteren gemeld, status onbekend). Gewoon via de app gemeld als "overige" met het verzoek om het service appointment te verwijderen na doorzetten.
DAT WERKT DUS OOK BIJ SuC storingen. Niet meer bellen!
Super! Kom nu met regelmaat langs Zevenaar en laadsnelheden zijn erg wisselend. Zie iedereen de stoelendans doen, hopende dat de andere sneller laad om vervolgens weer te wisselen :)
 
Er zijn SuC locaties die al jaren op gepland staan maar nog steeds niet ingevuld zijn. Alles is afhankelijk van onderhandelingen met o.a. de gemeente, de eigenaar en de netbeheerder. Er is niemand binnen Tesla die je gaat vertellen wanneer een bepaalde locatie ingericht gaat worden. Gewoon een keer per week op F5 drukken dus.

Heeft iemand ooit geprobeerd de gemeente te vragen of hun het er sneller door kunnen drukken (als het bij hun ligt)?

Of is dat niet echt acceptabel gedrag?