Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb er zojuist weer gestaan en piekte nu op 103kW bij 20%. Bij 45% al gezakt tot 85kW en al snel daarna rond de 70kW.

Accu kan echt niet koud zijn geweest, veel gereden. Maar het schiet gewoon niet op.

Dit kán ook aan Horst liggen natuurlijk. Morgen weer aan de 175kW Fastned.
Horst is al een paar weken drama. Nu ben ik vandaag zelf ook in Zaltbommel doorgereden vanwege VOL. Dus maar bij fastned gestaan in Arnhem. Helaas is de Ionity bij de a15 nog niet open (slechts 2 stalls) anders was ik daar heen gegaan. Ik moet wel zeggen dat de snelheid en de bezetting echt een probleem aan het worden is. Zeker als in q4 nog 3500 m3’s geleverd gaan worden. Ik maak vaker belachelijk lage snelheden mee dan dat ik 130kw+ op het scherm van de m3p zie. Ga je de grens van NL over dan is het weer genieten geblazen.
 
  • Informative
Reactions: widodh
Horst is al een paar weken drama. Nu ben ik vandaag zelf ook in Zaltbommel doorgereden vanwege VOL. Dus maar bij fastned gestaan in Arnhem. Helaas is de Ionity bij de a15 nog niet open (slechts 2 stalls) anders was ik daar heen gegaan. Ik moet wel zeggen dat de snelheid en de bezetting echt een probleem aan het worden is. Zeker als in q4 nog 3500 m3’s geleverd gaan worden. Ik maak vaker belachelijk lage snelheden mee dan dat ik 130kw+ op het scherm van de m3p zie. Ga je de grens van NL over dan is het weer genieten geblazen.
Ah, zo. Duidelijk. Ik moet zeggen dat ik in NL de SuperChargers niet meer vertrouw en liever direct naar Fastned ga. In het buitenland dit niet mee gemaakt.

Wil uitsluiten dat het aan mijn 100D ligt. Zal morgen dus bij Fastned testen.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
De link die we vanuit het verleden proberen te herkennen (beperken laadsnelheid door te lage temperatuur batterij) is logisch.
Maar zou het kunnen zijn dat Tesla het gebruik onder bepaalde parameters (bijv. superchargen dicht bij huis, terwijl Tesla denkt te weten dat er daar gewoon AC geladen kan worden) aan het ontmoedigen is door de laadsnelheid bij een SuC in de buurt van de woning te beperken?
Ik ben benieuwd of iemand al eens geprobeerd heeft te testen of er een verschil is indien hij bijv. naar het buitenland is gereden.
De eerste wintersporters onder ons zouden daar wellicht wat duidelijkheid over kunnen verschaffen?
 
De link die we vanuit het verleden proberen te herkennen (beperken laadsnelheid door te lage temperatuur batterij) is logisch.
Maar zou het kunnen zijn dat Tesla het gebruik onder bepaalde parameters (bijv. superchargen dicht bij huis, terwijl Tesla denkt te weten dat er daar gewoon AC geladen kan worden) aan het ontmoedigen is door de laadsnelheid bij een SuC in de buurt van de woning te beperken?
Ik ben benieuwd of iemand al eens geprobeerd heeft te testen of er een verschil is indien hij bijv. naar het buitenland is gereden.
De eerste wintersporters onder ons zouden daar wellicht wat duidelijkheid over kunnen verschaffen?
Zo doortrapt zijn ze bij Tesla hopelijk niet. Volgens mij hebben ze specifiek alleen de S van Wido afgeknepen omdat hij te vaak geklaagd heeft over de locaties van de SuCs bij Van der Valk. En zoals iedereen weet, you don’t mess with the Vandervalks!
 
...zou het kunnen zijn dat Tesla het gebruik onder bepaalde parameters (bijv. superchargen dicht bij huis, terwijl Tesla denkt te weten dat er daar gewoon AC geladen kan worden) aan het ontmoedigen is door de laadsnelheid bij een SuC in de buurt van de woning te beperken?
Ik ben benieuwd of iemand al eens geprobeerd heeft te testen of er een verschil is indien hij bijv. naar het buitenland is gereden.
De eerste wintersporters onder ons zouden daar wellicht wat duidelijkheid over kunnen verschaffen?

Ik merk daar niets van. Met de P85 deze week bij SuC Duiven gestaan, zo’n 10 km van mijn woning. Geen beperking: 127 kW startvermogen en in 1h15 van 1% naar 90%. Een kwartier langer dan voorheen.

Waar ik meer last van heb is dat het steeds vaker vol staat, zowel bij de paaltjes in parkeergarages en op straat, als bij de superchargers. Dan kom ik met 1-2% aan, moet ik eerst 5 minuten wachten totdat een plekje vrijkomt aan een gedeelde stall die niet het volle vermogen kan geven.
 
  • Like
Reactions: widodh and S-19910
De link die we vanuit het verleden proberen te herkennen (beperken laadsnelheid door te lage temperatuur batterij) is logisch.
Maar zou het kunnen zijn dat Tesla het gebruik onder bepaalde parameters (bijv. superchargen dicht bij huis, terwijl Tesla denkt te weten dat er daar gewoon AC geladen kan worden) aan het ontmoedigen is door de laadsnelheid bij een SuC in de buurt van de woning te beperken?
Ik ben benieuwd of iemand al eens geprobeerd heeft te testen of er een verschil is indien hij bijv. naar het buitenland is gereden.
De eerste wintersporters onder ons zouden daar wellicht wat duidelijkheid over kunnen verschaffen?
Lijkt mij stug, zou ik erg apart vinden.

Vanmorgen met 134kW bij 23% staan laden bij Fastned langs de A2. Bij 42% nog 100kW en bij 53% 82kW.

Een heel stuk sneller dan de SuperCharger in Horst.

Zo doortrapt zijn ze bij Tesla hopelijk niet. Volgens mij hebben ze specifiek alleen de S van Wido afgeknepen omdat hij te vaak geklaagd heeft over de locaties van de SuCs bij Van der Valk. En zoals iedereen weet, you don’t mess with the Vandervalks!
Dat zal het zijn ja!
 
  • Love
Reactions: ramonneke
Zou het niet zo kunnen zijn dat Tesla afspraken heeft met netbeheerder of e-leverancier om te knijpen op momenten van hoge belasting op het net? Aangezien dit probleem vooral lijkt te spelen in NL, en ook bij lage bezetting van de stalls?

Zo doortrapt zijn ze bij Tesla hopelijk niet. Volgens mij hebben ze specifiek alleen de S van Wido afgeknepen omdat hij te vaak geklaagd heeft over de locaties van de SuCs bij Van der Valk. En zoals iedereen weet, you don’t mess with the Vandervalks!
Ik zou in ieder geval even wegblijven uit hun parkeergarages als ik hem was.
 
  • Like
Reactions: schonelucht
De link die we vanuit het verleden proberen te herkennen (beperken laadsnelheid door te lage temperatuur batterij) is logisch.

Wat ik niet begrijp is waarom geeft het display dat niet gewoon aan. Dan weet je meteen of het aan de paal of het voertuig ligt. De enige manier om nu te weten of het pack op ideale temperatuur zit is met ScanMyTesla welke ik niet heb.

Als je Ludicrous+ geactiveerd hebt dan heb je een paars pack temperatuur metertje. Dat zou ELKE tesla standaard moeten tonen. Enige is dat de non Ludicrous+ / Track Mode versies deze niet actief kan beïnvloeden. Zeg maar de oude radiator temperatuur in een nieuw jasje.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Zo juist de volgende email tekst gestuurd naar [email protected], [email protected], [email protected]

===============

It would be welcomed to see the current battery pack cell temperature and its history. Current temperatures are low and I'm active on a forum. Lots of questions on people asking why their car is charging so slow. Most of the time its because their cell temperature is too low.​

It would be nice if the current temperature of the pack is always visible on Model S/X as is possible with performance models that have Ludicrous+ enabled. This way it is very easy to spot that it is due to the low temperature.

This is similar to the radiator water and oil temperature as with ICE cars. Knowing the pack temperature is an essential variable in knowing the health and state of the car while driving.

Potentially it can be visualized too in the energy graph to show the history of the metric. Currently, it only shows energy used/gained but maybe an additional variable called cell temperature would help.

As the purple temperature visualization is already present in the software it is only a matter of just always enabling the visualization. It would be a very convenient feature!
===============
 
Zou het niet zo kunnen zijn dat Tesla afspraken heeft met netbeheerder of e-leverancier om te knijpen op momenten van hoge belasting op het net? Aangezien dit probleem vooral lijkt te spelen in NL, en ook bij lage bezetting van de stalls?

Dat klinkt eigenlijk best plausibel. Het legt uit waarom dezelfde wagen wel bij Fastned en ook bij buitenlandse superchargers nog wel flink kan doorhalen, maar in Nederland vaker een lager vermogen trekt.
 
Dat klinkt eigenlijk best plausibel. Het legt uit waarom dezelfde wagen wel bij Fastned en ook bij buitenlandse superchargers nog wel flink kan doorhalen, maar in Nederland vaker een lager vermogen trekt.

Zeker plausibel maar het is fijn te weten dat b.v. de auto b.v. 150kW van de charger vraagt maar maar 70kW krijgt. Dan weet je in ieder geval dat het probleem niet bij de auto ligt.
 
Zou het niet zo kunnen zijn dat Tesla afspraken heeft met netbeheerder of e-leverancier om te knijpen op momenten van hoge belasting op het net? Aangezien dit probleem vooral lijkt te spelen in NL, en ook bij lage bezetting van de stalls?
Dit kan zeker een reden zijn. Maar als je helemaal alleen in Apeldoorn staat lijkt het me wel raar dat je 60kW krijgt.

It would be nice if the current temperature of the pack is always visible on Model S/X as is possible with performance models that have Ludicrous+ enabled. This way it is very easy to spot that it is due to the low temperature
Waaron alleen S/X?
 
Zo doortrapt zijn ze bij Tesla hopelijk niet. Volgens mij hebben ze specifiek alleen de S van Wido afgeknepen omdat hij te vaak geklaagd heeft over de locaties van de SuCs bij Van der Valk. En zoals iedereen weet, you don’t mess with the Vandervalks!
Ik moet wel zeggen, als je nog eens naar toilet moet bij een Autohof, snelwegtankstation of truckstop, dan is lekker op je gemak zitten op de troon bij Van der Valk wel een verademing hoor.
 
  • Funny
Reactions: RobPet
Leiderdorp vrolijk 148 kW, >970km/uur, denk de helft bezet. Wel vrije stalls aan bijde zijden naast me.
DSC_5774.JPG
 
It would be welcomed to see the current battery pack cell temperature and its history. Current temperatures are low and I'm active on a forum. Lots of questions on people asking why their car is charging so slow. Most of the time its because their cell temperature is too low.​

It would be nice if the current temperature of the pack is always visible on Model S/X as is possible with performance models that have Ludicrous+ enabled. This way it is very easy to spot that it is due to the low temperature.

This is similar to the radiator water and oil temperature as with ICE cars. Knowing the pack temperature is an essential variable in knowing the health and state of the car while driving.

Potentially it can be visualized too in the energy graph to show the history of the metric. Currently, it only shows energy used/gained but maybe an additional variable called cell temperature would help.

As the purple temperature visualization is already present in the software it is only a matter of just always enabling the visualization. It would be a very convenient feature!
Met al die wijzertjes en temperaturen ga je echt wel voor het machinistengevoel, niet?

iu
 
  • Funny
Reactions: ramonneke
Met al die wijzertjes en temperaturen ga je echt wel voor het machinistengevoel, niet?

HAHAHAHA, tuuuuuurlijk man! Turrrrrrrbo meter, overdrukventiel.


Nee, maar cell temperature lijkt me echt een zinvolle. Zeker omdat deze al bestaat!

2016-tesla-model-s-p100d-in-ludicrous-plus-mode_100588902_l.jpg



Die cell temperature zou zo in alle S/X ingeschakeld kunnen worden. Aan ieder om eventueel die visualisatie in z'n cockpit te tonen.