Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij opvalt is dat de meeste eerste berichten van nieuwelingen op dit forum gaan over de wens om een Supercharger in of nabij hun woonplaats te krijgen.
Tesla zou m.i. duidelijker moeten maken dat Superchargers vooral voor die gebruikers zijn die lange afstanden rijden en zonder Supercharger niet thuis kunnen komen.

Al die eigenaren die menen dat de Supercharger om de hoek ook voor hen is, maken een grote denkfout.
Als zij de Supercharger oneigenlijk gebruiken, zal ook de Supercharger elders door eenzelfde soort lieden oneigenlijk worden gebruikt.

Per saldo staat iedereen op een gegeven moment onnodig in de rij. Tegelijkertijd zal Tesla, zij kan dit oneigenlijke gebruik natuurlijk glashelder zien, met een strenger regime komen, strenger dan nu.
Lokale Supercharger gebruikers schieten uiteindelijk in de eigen voet. Tesla zou bijv. het laden aan een Supercharger in een straal van 30 km om de woonplaats kunnen verbieden resp. heel duur maken.
 
Alleen de huidige eigenaren zullen lokaal aan de SuC gaan laden in plaats van thuis. Gratis superchargen is gestopt voor de nieuwe eigenaren. Als we puur naar de incentive kijken dan is voorspelbaar dat die nieuwe groep alleen op doorreis gaat laden bij de SuC (want thuis laden is iets goedkoper) en de early adopters iets vaker lokaal gratis bij de SuC gaat laden.

Even een rekensommetje:
500.000 km, 20ct/kWh thuis laden. Model X 100D verbruik is 0.260 kWh/km. Kosten: 500000 km x 0.20 EUR x 0.260 kWh/km = 26.000 Euro voor levenslang opladen thuis. Toch een leuk bedrag. Het kost Tesla ongeveer 2000 Euro als ze de stroom voor anderhalve cent kunnen krijgen dus de kosten zitten ruim in de aanschafprijs.
Overigens moet je dan wel 50 dagen aan de lader staan wachten (van 20% naar 80% laden in 2300 ladingen van 30 minuten) :)

Je voorspelt dat Tesla het superchargen bij de woonplaats wel eens financieel zou kunnen ontmoedigen. Dat gaan ze niet doen want er is beloofd dat wij altijd gratis kunnen superchargen. Ik denk eerder dat ze meer laders bij bouwen.

Kortom, als de lokale SuC niet vol staat zou ik er niet moeilijk over doen. Er komt vanzelf een balans in het gemak van thuis inpluggen of gratis laden met wachttijd.
 
En wat als je na een lange rit met een bijna lege accu thuis komt, maar al weer heel snel op pad moet? Word je dan gestraft?
Daar moet je je niet over zorgen maken.

Het gaat echt om de misbruiken zoals je Tesla achterlaten op een supercharge terwijl je pas de volgende ochtend terug komt, en je je in tussentijd door je vrouw laat ophalen. Dat is gewoon zonde van de tijd en van de supercharger.

En ik had jouw gevoel ook bij de eerste maand; altijd zorgen dat de batterij vol genoeg was zodat ik thuis aan 3,5kW niet teveel meer moest bijladen. En plots was dat gevoel gedaan en prikte ik 'm in de wall charger en keek ik de ochtend erop wel of ik een half uurtje vroeger moest opstaan voor een ommetje naar een supercharger op weg naar mn bestemming. En nu prik ik 'm vaak pas in op bestemming en thuis, zodat ik nog maar zelden een supercharger zie.

De winst van het gratis superchargen drink en eet je vrolijk wel bij de noodgedwongen pauze weg.
 
Betekent dit dat die taxi SuC bij Lang Parkeren /vliegtuigspotters plek /Mc Donalds dan nu ook vrij toegankelijk is voor alle taxi’s? Ik had begrepen dat je aangesloten moest zijn bij een van de Schiphol taxiclubjes.
 
Afgelopen vrijdag bij SuC Vuren geweest. Aparte lokatie, geen fijne plekken, smal en het was er ook druk en gevoelsmatig ging het laden ook niet snel ondanks dat in het begin bij "B" geen Tesla stond. Ik was met mijn dochter en wilde dus naar de Mac maar moesten daarvoor omlopen. Het restaurant nodigde naar mijn mening niet echt uit om daar wat te nuttigen.

Wat een verschil trouwens afgelopen zaterdag in Zwolle. Ik was er laat dus de plekken waren rustig. Plekken zijn breed en zijn iit andere SuC bedoeld om gewoon naar voren in te rijden. Persoonlijk lijkt me dat ook wel een voordeel om ICE'ing te voorkomen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Wat mij opvalt is dat de meeste eerste berichten van nieuwelingen op dit forum gaan over de wens om een Supercharger in of nabij hun woonplaats te krijgen.
Tesla zou m.i. duidelijker moeten maken dat Superchargers vooral voor die gebruikers zijn die lange afstanden rijden en zonder Supercharger niet thuis kunnen komen.

Al die eigenaren die menen dat de Supercharger om de hoek ook voor hen is, maken een grote denkfout.
Als zij de Supercharger oneigenlijk gebruiken, zal ook de Supercharger elders door eenzelfde soort lieden oneigenlijk worden gebruikt.

Per saldo staat iedereen op een gegeven moment onnodig in de rij. Tegelijkertijd zal Tesla, zij kan dit oneigenlijke gebruik natuurlijk glashelder zien, met een strenger regime komen, strenger dan nu.
Lokale Supercharger gebruikers schieten uiteindelijk in de eigen voet. Tesla zou bijv. het laden aan een Supercharger in een straal van 30 km om de woonplaats kunnen verbieden resp. heel duur maken.

Wim ik geef je een disagree voor jouw bovengenoemde constatering. Ik zelf zal niet snel bij mij om de hoek aan de supercharger gaan, behalve als bv het laden s'nachts niet is gelukt en ik de volgende dag een lange trip voor de boeg heb. Liever zit ik thuis op de bank of oefen een hobby uit dan zitten wachten bij de SUC, echter ik ken zo 3 tesla rijders bij mij in de buurt die geen eigen laadpaal en hier ook geen mogelijkheid voor hebben... deze zijn dus overgeleverd aan openbare laadpalen (welke er bij ons in t dorp nauwelijks zijn) dus is de SUC handig/voordehand liggend. Ik zie überhaupt het probleem niet... Daarnaast zal t nooit te controleren zijn voor Tesla, mijn woonadres en zakelijk adres zijn verschillend en dat zal bij de meeste Tesla eigenaren zo zijn. (op een handje vol Prive-eigenaren daargelaten)
 
Wim ik geef je een disagree voor jouw bovengenoemde constatering. Ik zelf zal niet snel bij mij om de hoek aan de supercharger gaan, behalve als bv het laden s'nachts niet is gelukt en ik de volgende dag een lange trip voor de boeg heb. Liever zit ik thuis op de bank of oefen een hobby uit dan zitten wachten bij de SUC, echter ik ken zo 3 tesla rijders bij mij in de buurt die geen eigen laadpaal en hier ook geen mogelijkheid voor hebben... deze zijn dus overgeleverd aan openbare laadpalen (welke er bij ons in t dorp nauwelijks zijn) dus is de SUC handig/voordehand liggend. Ik zie überhaupt het probleem niet... Daarnaast zal t nooit te controleren zijn voor Tesla, mijn woonadres en zakelijk adres zijn verschillend en dat zal bij de meeste Tesla eigenaren zo zijn. (op een handje vol Prive-eigenaren daargelaten)
Voor je een disagree geeft moet je eerst goed lezen. Ik heb het over mensen die thuis kunnen laden en de SuC misbruiken voor een paar euro winst.
 
  • Disagree
Reactions: fauquemont and Sjon