Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Commerciele ritten mogen geen gebruik maken van SuC. Dat betekent dat je direct verdiend aan de rit zelf. Bij zakelijke ritten, verdien je niet direct aan de rit zelf. Volgens mij heeft Tesla altijd de term "commercial" gebruikt.

Even zoeken levert het volgende op:
"Mag ik als beroepschauffeur of als bedrijf gebruikmaken van het openbare Supercharger-netwerk?
Met de introductie van onze Supercharger Fair Use Policy mag het openbare Supercharger-netwerk niet worden gebruikt door voertuigen die voor bedrijfsmatige doeleinden worden gebruikt. Als u bedrijfsmatig gebruikmaakt van voertuigen en interesse hebt, kunt u contact met ons opnemen zodat wij een passende oplaadoplossing voor uw onderneming kunnen aanbevelen. Het beschikbaar houden van het Supercharger-netwerk voor particuliere gebruikers heeft een blijvende positieve invloed op het Supercharger-netwerk en de klanten van Tesla als geheel."
Supercharging

Teslabjorn heeft hier blijkbaar geen probleem mee met z'n pakketjes!
 
Teslabjorn heeft hier blijkbaar geen probleem mee met z'n pakketjes!

Scherp! Misschien dat men dat ziet als niet commercieel, omdat hij niet elke dag rijdt, maar ik zou zeggen dat het er wel onder valt. Waarschijnlijk is het Tesla simpelweg niet bekend en is Tesla ook niet actief op zoek om commerciele partijen tegen te houden totdat een situatie op gaat vallen met overlast voor anderen.
 
Wim het probleem sterft toch vanzelf uit?
Het aantal chargers stijgt navenant met het aantal nieuwe Teslas en die gaan ook al betalen voor gebruik.
Niet als Tesla gratis Superchargen steeds als marketinginstrument inzet. Toegegeven, dat doet Tesla zelf.
In de VS zijn er soms wachttijden van een uur of langer. Daar is het probleem van laden door locals fors.
En wat in de VS gebeurt komt ook hier.
'I rest my case'.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik denk het niet. Tozz gaf mij eerder een disagree op mijn post over lieden die zich op dit forum met hun eerste post melden met de vraag wanneer er in of nabij hun woonplaats een SuC komt.

Haha, het zit hoog :). Ik had het mij met die post niet eens gerealiseerd, was meer 'Oh leuk dat hier ook een SuC komt', niet zozeer vanwege het dan kunnen laden. Meer gewoon de uitbreiding van het netwerk an sich.

Maar Wim heeft inderdaad wel gelijk dat ik het niet met Wim eens ben wat betreft zijn zelf bedachte regels mbt. SuC. En ik ben van mening dat ik het bij het juiste eind heb, simpelweg omdat Tesla in haar contracten en voorwaarden mijn mening lijkt te ondersteunen.

Nergens is het gebruik van SuCs contractueel beperkt. Ze geven alleen aan dat het SuC netwerk de mogelijkheid biedt om verre reizen te maken, en dat is 100% correct. Niet dat het uitsluitend bedoelt is voor lange afstanden. Als het echt Tesla's idee is dat het uitsluitend voor lange reizen bedoelt is, dan hadden ze het wel contractueel aan banden gelegd. De enige beperking die 'nieuw' is is dat ze commercieel vervoer nu uitsluiten (lees: taxi's). Omdat ze 'lokaal laden' voor particuliere rijders nooit aan banden hebben gelegd, geloof ik er niet in dat Tesla er moeite mee heeft.

Met de M3 op komst ga je er ook niet aan ontkomen. Een eigen oprit is toch redelijk uniek in Nederland. Bij woningen waar je de auto aan de straat parkeert mag je ook geen kabel over de stoep leggen. En omdat de 20 ct/kWh van Tesla dan toch aanzienlijk goedkoper is dan de veelal 35 ct/kWh bij publieke palen zal het vast druk worden.

Komt nog bij dat er amper laadpalen zijn in woonwijken. Als ik bv. naar kenissen of familie toe rij dan is het uitzonderlijk als ik daar op locatie kan laden aan een publieke paal.

Ben dan ook wel benieuwd hoe Wim S hier tegenover staat: Heb je alleen problemen met mensen die laden bij een SuC omdat het gratis is, of heb je straks ook moeite met alle M3 rijders die geen laadvoorziening thuis hebben en die betaald aan een SuC staan?
 
  • Like
Reactions: Remog and Tom X
Even een zijpaadje. Dit had ik nog niet eerder gezien. Van het Duitstalige forum over de SuC in Wenen. Die kant kan het ook op gaan. Ik neem aan dat als ze dit gaan tellen, wat natuurlijk gemakkelijk kan, de App wel een waarschuwing geeft als de tijd bijna verstreken is.

(Nu nog een springveer in de vloer die ICE-age (term met dank aan de ANWB, notabene) auto's wegzwiepen, want die blijven ongestraft.)

"Jedoch ACHTUNG, die Ladezeitüberschreitung von 40 min wird mit einer Rechnung von Tesla geandet. Es hat im SC Wien schon beschwerden deswegen gegeben. Die Höhe und ab wieviel Minuten Überschreitung der Zähler anfängt zu "klingeln", konnte man mir nicht sagen."
 
Ik snap de gedachte achter die beperking v/d laadtijd wel, maar als ik de caravan door Europa sleep ontkom ik er soms niet aan om toch langer op te laden. Dan maar de sessie kort onderbreken rond 39 minuten in die uitzonderlijke gevallen?

Dat zien ze niet?? Ik dek dat de soep ook hier minder heet gegeten wordt. Dit is alleen bekend van Wenen wat altijd al een zorgenkindje was.
 
  • Like
Reactions: Hans Allis
Dat zien ze niet?? Ik dek dat de soep ook hier minder heet gegeten wordt. Dit is alleen bekend van Wenen wat altijd al een zorgenkindje was.
Ik hoop 't niet; er staat nergens hoe lang je dan weg moet blijven voordat je weer 40 minuten mag :) Maar ik was niet bekend met de problematische situatie in Wenen; verklaart wel dat ze dergelijke maatregelen daar treffen.
 
Is het jullie al opgevallen dat de in Assen voor 2019 geplande Supercharger van de FindUs lijst is verdwenen??

Tesla_SuC.png
 
Van wie niet dan?
Van de Hoge Raad wel.
Zie uitspraak stroomkabels over stoep in Arnhem.

ECLI:NL:GHARL:2015:1498, Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 200.133.213
Nee joh, die uitspraak gaat over een andere rechtsvraag: opstalaansprakelijkheid van de gemeente (haar weg, haar stroomkast, maar kabels van de markthouder).
Een gemeente zou denk ik best (in een APV) het leggen van stroomkabels over de stoep kunnen verbieden, als zij dat wil. Zoals zij ook het te koop aanbieden van auto’s op de openbare weg verbiedt, bijvoorbeeld.
 
  • Informative
Reactions: michelh