Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Welke Idle fee? Zolang ik laad is er geen idle fee en als ik mijn 100D in deze kou volledig ga laden dan sta ik er gewoon 75 tot 90 minuten van een paar procent tot 90-95%.

De idle fee gaat lopen zodra je niet meer laad met 2 tarieven. Laag tarief als er minder dan 50% beschikbaar zijn en een hoog tarief als er geen stalls beschikbaar zijn. Dus eigenlijk zijn er 3 tarieven: geen, laag (0.40/m) en hoog (0.80/m).

'Idle Fee'

Pfff...valt even niet mee voor de vrijdagmiddag. Begrijp ik het goed, je staat te laden...laten we zeggen die 90 minuten om op 100% te komen (als je dat hebt ingesteld) dan is er dus geen sprake van een idle fee?
 
Pfff...valt even niet mee voor de vrijdagmiddag. Begrijp ik het goed, je staat te laden...laten we zeggen die 90 minuten om op 100% te komen (als je dat hebt ingesteld) dan is er dus geen sprake van een idle fee?
Idle=niks doend=niet-ladend= na de melding "laden is voltooid". En dan geldt het door jou ingestelde maximum. in het voorbeeld van Ramonneke 100% en geloof me dat duurt lang. En na die melding heb je nog 5 minuten om naar je auto te lopen en 'm te verplaatsen. Idle-fee gaat in >5 min Idle
 
  • Like
Reactions: Michel3
Er is vaak over gediscussieerd, maar mijn mening is dat dit grotendeels terug te voeren is op de plaatsing van SuC's bij hotels/VdV. Hierdoor gaan mensen uitgebreid(er) eten/drinken/vergaderen en laten dus de auto (te) lang staan. De SuCs zijn vooral bedoeld voor doorreis en zouden wat mij betreft allemaal geplaatst mogen worden bij grote rustplaatsen langs snelwegen. In Frankrijk zijn er een aantal bij een Aire (die daar meestal van twee kanten te bereiken zijn), ik weet bijna zeker dat niemand daar voor z'n lol anderhalf uur blijft wachten/lunchen, dit zou een groot deel van het probleem met lokale laders en langladers oplossen volgens mij en het scheelt tijd dat je niet de snelweg op en af hoeft.
 
Last edited:
Misschien beter om die max standaard op 80-90% te zetten. Die laatste 10% duurt natuurlijk onevenredig lang.

Je bent trouwens wel echt een BDSM fan als je daadwerkelijk gaat wachten van 90% tot 100% als daar geen echte reden voor is :)

Maar ja, zo is er ook veel onwetendheid. Hoe vaak het wel niet gebeurd dat bij een minder dan 50% bezetting een Tesla naast me komt staan. Er zou een soort van SuC etiquette leesbaar moeten zijn zodat mensen ook weten dat laden tot 60-70% heel snel gaat, 90-100% tergend langzaam en uitleg over de A/B bezetting.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Je bent trouwens wel echt een BDSM fan als je daadwerkelijk gaat wachten van 90% tot 100% als daar geen echte reden voor is :)

Maar ja, zo is er ook veel onwetendheid. Hoe vaak het wel niet gebeurd dat bij een minder dan 50% bezetting een Tesla naast me komt staan. Er zou een soort van SuC etiquette leesbaar moeten zijn zodat mensen ook weten dat laden tot 60-70% heel snel gaat, 90-100% tergend langzaam en uitleg over de A/B bezetting.
Juist.
Omdat alle argumenten hier toch gerecycleerd worden, herhaal ik nog maar eens een vergelijkbaar punt. Ik vind dat het niet helpt dat in het dashboard de gemiddelde laadsnelheid in km/h over de hele laadsessie getoond wordt. Als daar de actuele laadsnelheid zou staan, was het veel duidelijker hoe futiel het is om die laatste 10% te laden. (Er staat tegenwoordig wel altijd het actuele laadvermogen in kW, maar dat zegt niet zo veel voor iedereen.)
 
Last edited:
op dit moment is men Zevenaar aan het upgraden naar 10 stalls ☝️ Dat mocht ook wel eens een keer.
Vanmiddag hier geladen. Bij aankomst was er geen stroom ( met nog 28 km bereik en een rit van 125 km voor de boeg) door een storing maar al vrij snel daarna 118 kW/h.
Die twee zijn nog niet in gebruik maar gaat niet lang meer duren, vertelde een medewerker van het installatiebedrijf.
 
Afgelopen woensdag mij zeer verbaasd in SuC Zwolle. Volle bak toen ik arriveerde. Na 5 minuten wachten vertrok iemand en komt ik gaan laden...met volle snelheid wat iets zegt over de auto aan de B-unit. Kwartier geladen en toen had ik voldoende om naar Den Haag verder te rijden. In de tussentijd was echter geen enkele Tesla vertrokken??? Wel nieuwe wachtenden bijgekomen. Ik kon in ieder geval mijn plek weer afstaan aan de volgende wachtende. Ik vind het merkwaardig en heb het niet eerder zo meegemaakt.
Mijn schoonzoon stuurde gisteren ook een filmpje van een volle bak in Zwolle. Er kwam een MSM S aanrijden die moest wachten op een plekje. Was jij dat @Anco ?
 
Slim inspelen op nieuwe klanten met een keurig informatie bord bij de stalls.
Dit is de nieuwe SuC Badhoevedorp.
Nu vind ik het laten zien van je sleutel voor een kopje koffie altijd een beetje gênant, maar de lunch belooft een salade, soep, burger met frites en een drankje. Toen ik naar het menu had geïnformeerd, kwam er nog even iemand checken of ik het vooral wilde doorvertellen, bij deze :)
 

Attachments

  • IMG_20181123_185837.jpg
    IMG_20181123_185837.jpg
    240.1 KB · Views: 92
Last edited:
Kan je toch laten opwaarderen?

Alles kan, maar dat kost ook knaken. Wellicht kan hij enkel maar 1 fase laden omdat hij wel 3x25A heeft maar geen capaciteit over alle drie de fases. Hoe dan ook van 1 naar 3 fases is een aardige ingreep in je groepenkast en naar 3x35A kost je elk jaar 650 EUR, daar kun je elk naar 14000 kilometer voor rijden tegen 0.21 EUR of 8689 kilometer tegen 0.34 EUR of voor sommigen zelfs bijna 30000 kilometer bij 0.10 EUR. Dat is volgens mij circa 18kWh per dag waar je met 1 fase bij 13A is dat 6 uur. Iedereen kan 6 uurtjes laden in de nacht.

Ik weet niks van zijn redenen hoor... dit is speculatie maar ik hou van rekenen :-D
 
  • Funny
Reactions: MaH
Alles kan, maar dat kost ook knaken.
Ik weet niks van zijn redenen hoor... dit is speculatie maar ik hou van rekenen :-D
Precies. Ben maar een arme particulier die iedere tesla cent plus alle BTW zelf moet betalen. En dat scheelt t.o.v.alle ondernemers hier (die netto veel minder betalen voor een nieuwe auto dan ik voor een 4,5 jaar oude. Verder wil ik hun problemen ook niet hebben. Dus niet erg. Moet je alleen met alles opletten. Veel Tweedehands en dat werkt ook.)