Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Tsja, er staat geen bordje dat je er niet mag parkeren. Het vak is ook gewoon een normaal vak en niet groen of rood dus geef hem eens ongelijk.
Sterker nog het bord van Tesla of een kruis op de weg een groen vak en ga zo maar door hebben geen enkele wettelijke waarde zonder een officieel verkeersbord. Zoals in de bijlage.

Ben ook de eerste die toegeeft dat ik daar in de buurt zelf ook gebruik van maak. Hier bij de winkels is een prachtige plek voor de deur met een kruis zonder bord erbij. Zo voor de deur komt mijn MS goed toch zijn recht als hij net gewassen is (en ook als hij niet gewassen is :D)

Dus hoe irritant ook geef de beste heer of mevrouw toch wel een beetje gelijk en kan je niet veel meer dan een vriendelijk verzoek doen.
 

Attachments

  • 9D6E387F-DAF8-4F83-964D-EA3ED44162CE.jpeg
    9D6E387F-DAF8-4F83-964D-EA3ED44162CE.jpeg
    84.8 KB · Views: 80
Sterker nog het bord van Tesla of een kruis op de weg een groen vak en ga zo maar door hebben geen enkele wettelijke waarde zonder een officieel verkeersbord. Zoals in de bijlage.

Ben ook de eerste die toegeeft dat ik daar in de buurt zelf ook gebruik van maak. Hier bij de winkels is een prachtige plek voor de deur met een kruis zonder bord erbij. Zo voor de deur komt mijn MS goed toch zijn recht als hij net gewassen is (en ook als hij niet gewassen is :D)

Dus hoe irritant ook geef de beste heer of mevrouw toch wel een beetje gelijk en kan je niet veel meer dan een vriendelijk verzoek doen.

En zo zie je maar dat er verschillend gedacht wordt. Als ik ergens een kruis op een weg getekend zie staan, zal ik daar niet parkeren/gaan staan, ook niet als ik zeker weet dat er geen wettelijke grond voor dat kruis is.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Sterker nog het bord van Tesla of een kruis op de weg een groen vak en ga zo maar door hebben geen enkele wettelijke waarde zonder een officieel verkeersbord. Zoals in de bijlage.

Ben ook de eerste die toegeeft dat ik daar in de buurt zelf ook gebruik van maak. Hier bij de winkels is een prachtige plek voor de deur met een kruis zonder bord erbij. Zo voor de deur komt mijn MS goed toch zijn recht als hij net gewassen is (en ook als hij niet gewassen is :D)

Dus hoe irritant ook geef de beste heer of mevrouw toch wel een beetje gelijk en kan je niet veel meer dan een vriendelijk verzoek doen.

Een wit kruis kan op zich niks waard zijn, maar wat mij betreft gaat gelijk hebben wat verder dan de letterlijke regels van de wetgeving. Normen en waarden zijn er ook nog. Mensen die bij laadpalen parkeren en niet gaan laden zijn in mijn ogen asociaal. Ik geloof er ook niks van dat men niet door heeft dat het om een laadplek gaat. Dat is volgens mij echt een minderheid. Ook parkeren op die witte kruizen vind ik asociaal, want die zijn bedoelt voor vrachtverkeer die de winkels bevoorraden. Mensen moeten gewoon weer opgevoed worden. Tegenwoordig is men meteen gekwetst als je iemand erop aanspreekt en zou dat een argument zijn om het maar te laten voor wat het is. Daar trek ik mij dus niks van aan. Als ik iemand zie die parkeert bij laadplek en niet op gaat laden of op wit kruis parkeert dan spreek ik diegene erop aan. Als we met zijn alleen elkaar een klein beetje bij de les houden, hebben we een veel fijnere wereld.
 
Een wit kruis kan op zich niks waard zijn, maar wat mij betreft gaat gelijk hebben wat verder dan de letterlijke regels van de wetgeving. Normen en waarden zijn er ook nog. Mensen die bij laadpalen parkeren en niet gaan laden zijn in mijn ogen asociaal. Ik geloof er ook niks van dat men niet door heeft dat het om een laadplek gaat. Dat is volgens mij echt een minderheid. Ook parkeren op die witte kruizen vind ik asociaal, want die zijn bedoelt voor vrachtverkeer die de winkels bevoorraden. Mensen moeten gewoon weer opgevoed worden. Tegenwoordig is men meteen gekwetst als je iemand erop aanspreekt en zou dat een argument zijn om het maar te laten voor wat het is. Daar trek ik mij dus niks van aan. Als ik iemand zie die parkeert bij laadplek en niet op gaat laden of op wit kruis parkeert dan spreek ik diegene erop aan. Als we met zijn alleen elkaar een klein beetje bij de les houden, hebben we een veel fijnere wereld.
Ook bij een plek voor bevoorrading staat er gewoon een bord bij, de situatie in mijn geval is een oud bewoner die een toegewezen plek had. De best man is verhuisd het bord is weg gehaald T kruis is blijven staan.

Maar om op topic terug te komen Helemaal eens een etiquette zaak zonder even in te gaan op individuele voorbeelden.
 
Last edited:
“do like the French do”. Waar het kan, een parkeerverbodbord met daaronder de uitzondering voor laadvoertuigen, vul dat nog aan met een wegsleepbord, en je bent wel klaar. (Zie plaatje)

Vraag is alleen hoe je dat gaat handhaven op eigen terrein, dat valt of staat met de beheerder,die vanuit zakelijk perspectief niet snel een verkeerd geparkeerde wagen van een van zijn gasten zou laten wegslepen, maar aan de andere kant wel de afspraak met Tesla heeft dat ie zijn ruimte ter beschikking stelt aan Teslarijders. Welk belang speelt er bij Tesla dan bij de bepaling van het plaatsen/toekennen van een SuC locatie? Belang van de mobiliteit van de rijder (snelle pitstop), of het commercieel belang van de locatiebeheerder (toch nog dat ene bakkie koffie verkopen)?

Lijkt me interessant als Tesla met rijders en SuC locatiebeheerders eens om de tafel gaat zitten over hoe “we” samen deze SuC locaties in de toekomst nog leefbaar kunnen houden.


DAB26B13-94DA-440A-BA2A-2492349EEAE1.jpeg
 
Ik denk dat als de vakken al zeer afwijkend zijn en zelden geICEd zal worden. Handhaving zal zelden nodig zijn maar ik kan me voorstellen dat Tesla een dergelijke dienst zou moeten leveren aan deze. De eigenaren van het terrein kun je daar niet mee gaan opzadelen.

Verder zou elke SuC lokatie met hotel een soort van name shaming rode 'kaart' moeten hebben die door andere Tesla bezoekers meteen onder de ruit geschoven kan worden om hopelijk andere ICE'ers duidelijk te maken dat dit niet hoort.

Trouwens, met een setje verplaatsers is bij de hollandse SuC's elke ICE zo naar een andere plek verplaatst. Elke SuC zou ze moeten hebben :)

Automovers hydraulisch per stuk
 
  • Funny
Reactions: jordy5 and job-lek
Ik denk dat als de vakken al zeer afwijkend zijn en zelden geICEd zal worden. Handhaving zal zelden nodig zijn maar ik kan me voorstellen dat Tesla een dergelijke dienst zou moeten leveren aan deze. De eigenaren van het terrein kun je daar niet mee gaan opzadelen.

Verder zou elke SuC lokatie met hotel een soort van name shaming rode 'kaart' moeten hebben die door andere Tesla bezoekers meteen onder de ruit geschoven kan worden om hopelijk andere ICE'ers duidelijk te maken dat dit niet hoort.

Trouwens, met een setje verplaatsers is bij de hollandse SuC's elke ICE zo naar een andere plek verplaatst. Elke SuC zou ze moeten hebben :)

Automovers hydraulisch per stuk
En dan zit er plotseling een deuk in de auto die je verplaatst. En goh, dat hebben die mannen met die Tesla gedaan.
Ik weet op voorhand wie de rekening gaat betalen.
 
Ook parkeren op die witte kruizen vind ik asociaal
Dit is wel kort door de bocht.
Het is niet altijd duidelijk of de beheerder van een parkeer terrein er voor gekozen heeft de regels van de openbare weg op het terrein van toepassing te verklaren.
Betreft het openbare weg dan is voor het claimen van voor een specifieke doelgroep is een vergunning vereist. Zodra deze vergunning is verkregen kan men dit publiekelijke maken met een verkeersbord. Het niet plaatsen van een bord is misplaatste zuinigheid.
Openbaar terrein is van ons allemaal, waar we allemaal aan mee betalen om dit te onderhouden, toegankelijk te houden of geschikt voor doorgaand verkeer. Het is eerder asociaal om zonder vergunning, publiek terrein af te kruisen en op te eisen.
Het is een burgerplicht om terrein dat zonder vergunning is onttrokken aan de openbare ruimte, terug te eisen.
 
Dit is wel kort door de bocht.
Het is niet altijd duidelijk of de beheerder van een parkeer terrein er voor gekozen heeft de regels van de openbare weg op het terrein van toepassing te verklaren.
Betreft het openbare weg dan is voor het claimen van voor een specifieke doelgroep is een vergunning vereist. Zodra deze vergunning is verkregen kan men dit publiekelijke maken met een verkeersbord. Het niet plaatsen van een bord is misplaatste zuinigheid.
Openbaar terrein is van ons allemaal, waar we allemaal aan mee betalen om dit te onderhouden, toegankelijk te houden of geschikt voor doorgaand verkeer.
Dit is een beetje formeel / ambtelijk, maar wel waar. Tot hier ben ik het met je eens.
Het is een burgerplicht om terrein dat zonder vergunning is onttrokken aan de openbare ruimte, terug te eisen.
Hier ga je wat mij betreft de fout in. Je kunt het een burgerplicht noemen om de beheerder van het openbaar terrein te wijzen op verkeerd gebruik of onterechte toe-eigening. Als je gaat terugeisen dan bega je dezelfde fout als degene die toe-eigent.
Openbaar terrein is van ons allemaal, dat betekent dat we als individuen allemaal een zorgplicht hebben, maar geen individueel recht.

Bottom line van deze discussie is dat er duidelijke regels en borden moeten komen ten aanzien van gebruik. En dat we elkaar moeten aanspreken op juist gebruik.

Ik stoor me ook aan eigenaren van een EV, die (omdat ze er 'recht op hebben') hun EV met te beperkte range (of zelfs PHEV) urenlang aan een van de weinige aanwezige laadpalen hangen, ook als die auto al lang opgeladen is (groen lampje). Daarmee anderen de laadmogelijkheid ontnemend. Dat zou anders moeten.
Ontheffingsborden moeten dus ook niet luiden "alleen voor elektrische voertuigen", maar "alleen voor opladen elektrische voertuigen". En laten wij ons ook netjes gedragen!
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Dit is wel kort door de bocht.
Het is niet altijd duidelijk of de beheerder van een parkeer terrein er voor gekozen heeft de regels van de openbare weg op het terrein van toepassing te verklaren.
Betreft het openbare weg dan is voor het claimen van voor een specifieke doelgroep is een vergunning vereist. Zodra deze vergunning is verkregen kan men dit publiekelijke maken met een verkeersbord. Het niet plaatsen van een bord is misplaatste zuinigheid.
Openbaar terrein is van ons allemaal, waar we allemaal aan mee betalen om dit te onderhouden, toegankelijk te houden of geschikt voor doorgaand verkeer. Het is eerder asociaal om zonder vergunning, publiek terrein af te kruisen en op te eisen.
Het is een burgerplicht om terrein dat zonder vergunning is onttrokken aan de openbare ruimte, terug te eisen.

Agree to disagree. Vandaar ook dat ik in mijn reactie het had over normen en waarden. Ik zie een wit kruis als een teken dat een of meerdere partijen graag die ruimte vrij houden. Ik houd mij daar dan aan. Dat ik er volgens de wetgeving zou mogen staan doet er dan voor mij niet toe.

Om weer on-topic te gaan, hetzelfde pas ik toe bij laadplekken. Ongeacht of er borden staan of andere wijzen van attentie voor een laadplek (gekleurd vak bijv.), als ik daar niet ga opladen ga ik er niet staan.
 
Het is een burgerplicht om terrein dat zonder vergunning is onttrokken aan de openbare ruimte, terug te eisen.

Good one! Dus we gaan met z'n allen parkeren bij fossiele brandstof pompen, onder het motto: don't get mad, get even!!!

Dat we daar niet eerder aan gedacht hebben...o_O

Uhhh, ik bedoel, die plaatsen hebben ook geen verkeersbord en/of wit kruis oid. Hooguit een verlaagd wegdek zodat alle gemorste meuk netjes wegspoelt in het putje...

In de publieke perceptie wordt tanken als iets actiefs gezien en opladen als iets passiefs. Terwijl het feitelijk hetzelfde is op een andere tijdschaal.