Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Heb de data uit de Tesla API van de afgelopen bijna 3 jaar Model S 70 verwerkt tot een spreadsheet. Daarin heb ik het percentage SoC waarmee ik bij de SuC aankwam opgenomen met daarbij het aantal keer dat dat gebeurde en dan het minimale en maximale vermogen gedurende de hele sessie dat de auto kreeg.

De sessies zijn in alle seizoenen van het jaar geweest en in zowel warme als koude oorden (van het zuiden van Spanje tot de Noorse Lofoten).

Bij mijn S70 is 350 km max range bij 100% SoC, dus ik vermoed dat 170 km range bij een X100 zo rond de 40% SoC is. En dan komt 72 kW aardig overeen met mijn ervaringen.

En ik zie ook na 230 sessies zelfs bij de laatste sessie (eentje met 2% aankomst SoC) nog steeds 114 kW.
 

Attachments

  • Supercharger.pdf
    35.7 KB · Views: 84
Bij mijn S70 is 350 km max range bij 100% SoC, dus ik vermoed dat 170 km range bij een X100 zo rond de 40% SoC is. En dan komt 72 kW aardig overeen met mijn ervaringen.

Je vergeet dat de laadcurve van een 70 kWh pack behoorlijk afwijkt van een 100 kWh pack. Bij ABRP zijn de meetwaarden van alle Teslamodellen vastgelegd (zie afbeeldingen). 40% SoC levert volgens ABRP bij het 70 kWh pack een laadsnelheid van even boven de 80 kW en 115 kW bij het 100 kWh pack. Voor 72 kW laadsnelheid bij de laatste zou de SoC circa 75% moeten zijn.
Schermafbeelding 2019-01-25 om 13.57.41.png
Schermafbeelding 2019-01-25 om 13.58.41.png
 
De accu was “warm” en de inhoud was nog 170km bij een 100kwh Capaciteit. Hij doet nu inderdaad 72kW en dat is een mooie snelheid. Ik had wat meer geduld moeten hebben maar is wel een kwartier op 49kW blijven hangen...
Hoe weet je dat de accu warm was?

Van de week bij Urmond geladen (na eerst ruim 30km snelweg, stilstaan na koude nacht). Kwam aan met 25% SoC, laadsnelheid 43 kW, heenreis met 25% SoC (zelfde stall toevallig) zat ie op ruim 96 kW.
Uiteindelijk (pas) bij rond ~65% SoC zat ik op een normale snelheid van 59kW.
Ook kan ik terugzien in Teslafi dat de 'battery heater' aanstond tot ongeveer 43%.

Je moet niet vergeten dat zeker met wind en temperaturen onder nul, de batterij echt goed koud is en dat het aardig lang duurt voordat het geheel warm is. Ik weet vorig jaar nog wel een momentje uit Groningen terug na een dag in de snijdende koude polderwind gestaan te hebben dat pas toen ik in Zwolle was weer volledige regeneratie had (dus 100 km snelweg met 135 km/h). Het verbruik wil je ook niet weten, SuC Zwolle net gehaald ;)
 
  • Like
Reactions: S-19910
Interessant, een drive-through setup. Past wel bij de locatie, hopen dat de bezoekers van het naastgelegen restaurant niet de verkeerde pakken ;)

Toch benieuwd hoe ze dat hier gaan signaleren. Bestaande drive-through SuCs (onder andere Nebbenes, Noorwegen) hebben hele duidelijke markeringen, maar dat zijn afgezonderde stukken asfalt waar alleen Tesla's komen. Voor dat soort markeringen is hier niet heel veel ruimte, en bovendien zou het enorm verwarrend zijn in combinatie met de bestaande aanduidingen op de parkeerplaats.

Tesla-Supercharger-Nebbenes-Norway.jpeg


Het biedt wel enige weerstand tegen ICE-ing, je kunt de meeste stalls vanuit meerdere hoeken bereiken.
 
  • Like
Reactions: daud
Interessant, een drive-through setup. Past wel bij de locatie, hopen dat de bezoekers van het naastgelegen restaurant niet de verkeerde pakken ;)

Toch benieuwd hoe ze dat hier gaan signaleren. Bestaande drive-through SuCs (onder andere Nebbenes, Noorwegen) hebben hele duidelijke markeringen, maar dat zijn afgezonderde stukken asfalt waar alleen Tesla's komen. Voor dat soort markeringen is hier niet heel veel ruimte, en bovendien zou het enorm verwarrend zijn in combinatie met de bestaande aanduidingen op de parkeerplaats.

Tesla-Supercharger-Nebbenes-Norway.jpeg


Het biedt wel enige weerstand tegen ICE-ing, je kunt de meeste stalls vanuit meerdere hoeken bereiken.
Waar is dit?
 
Hoe weet je dat de accu warm was?

Van de week bij Urmond geladen (na eerst ruim 30km snelweg, stilstaan na koude nacht). Kwam aan met 25% SoC, laadsnelheid 43 kW, heenreis met 25% SoC (zelfde stall toevallig) zat ie op ruim 96 kW.
Uiteindelijk (pas) bij rond ~65% SoC zat ik op een normale snelheid van 59kW.
Ook kan ik terugzien in Teslafi dat de 'battery heater' aanstond tot ongeveer 43%.

Je moet niet vergeten dat zeker met wind en temperaturen onder nul, de batterij echt goed koud is en dat het aardig lang duurt voordat het geheel warm is. Ik weet vorig jaar nog wel een momentje uit Groningen terug na een dag in de snijdende koude polderwind gestaan te hebben dat pas toen ik in Zwolle was weer volledige regeneratie had (dus 100 km snelweg met 135 km/h). Het verbruik wil je ook niet weten, SuC Zwolle net gehaald ;)

Ja hij was blijkbaar niet echt warm. Ik heb 's ochtends de auto een kwartier voorverwarmd via de App. Daarbij kwam ook dat accu icoontje met een sneeuwvlokje in beeld dus ik dacht dat de accu dan wel enigszins warm zou zijn. Daarna van Arnhem naar Zevenaar. Ik heb helaas geen Teslafi dus ik heb geen idee van hoe warm de accu werkelijk was.
 
Zelf ben ik heel blij met de nieuwe locatie in Gouda maar vrees ook dat dit toch de locatie is die bij Leiden was aangekondigd.
Aangezien er op de Tesla site niks staat over Gouda of omgeving.

Bij Leiden zou voor mij ideaal zijn gewest maar er gebeurd daar niks helaas. De meest logische plek bij Leiden zou na mijn idee de parkeerplaats in Leiderdorp zijn bij de Tulip Inn / La Place / McDonald's.
Daar is recent wel zo’n “superfast charger” aangelegd net als bij Vuren. Maar nog steeds geen tekenen dat er ook iets van Tesla gaat komen.

Of weet er iemand meer?
 
  • Informative
Reactions: daud
rustig afwachten.
Tesla heeft steeds aan gegeven dat timing en locatie indicatief zijn en kunnen wijzigen.

Precies daarom verwacht ik dat Gouda de oorspronkelijke geplande lokatie in Leiden gaat vervangen en Leiden voorlopig van de planning zal gaan op de dag dat Gouda open gaat.

Ik begrijp ook dat dat waarschijnlijk niet aan Tesla zelf zal liggen maar meer aan de locaties. Langdurige vergunning aanvragen, medewerking van de lokale netbeheerder en beschikbaarheid van het netwerk.

Als dat allemaal al goed gaat kan een plaatselijke bewoner of ondernemer uiteindelijk nog bezwaar indienden en dan kan het hele plan weer in de afvalbak en kunnen ze opzoek naar een nieuwe locatie.

Daarom verwacht ik dat de oorspronkelijk geplande locatie in Leiden uiteindelijk een jaar later in Gouda terecht is komen.
Op een parkeerplaats die daar eigenlijk veel te klein voor is maar waar het dan wel kan en mag van alle betrokken partijen.

De vaste klanten van restaurants daar in Gouda zullen ons Tesla rijders nog gaan haten vrees ik.
 
Precies daarom verwacht ik dat Gouda de oorspronkelijke geplande lokatie in Leiden gaat vervangen en Leiden voorlopig van de planning zal gaan op de dag dat Gouda open gaat.

Ik ga niet mee in die redenatie. Horst nam Venlo over op de planning, en Vuren nam Gorinchem over op de planning. Dat zijn plekken die binnen 10 kilometer van elkaar verwijderd zijn en wel aan dezelfde verkeersader liggen. Voor Gouda en Leiden geldt dat beide niet. Er zijn bovendien vaak genoeg superchargers verschenen op plekken die niet op de geplande kaart stonden, Zaltbommel is een recent voorbeeld.

De geplande kaart wordt ook maar eens per jaar bijgewerkt, de laatste keer was uit mijn hoofd mei/juni 2018. Overleg met locatie en aanvragen bij netbeheerder gaan op de ene locatie nou eenmaal sneller dan op de andere locatie. In Gouda was dit blijkbaar erg snel rond, terwijl de plannen voor Leiden op de lange termijn geschoven worden. Wellicht valt dat samen met de bouw van het nieuwe hotel daar, net als bij de SuC in Arlon.
 
  • Like
Reactions: Michel3