Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla heeft stiekum 5 kWh uit Model 3 gehaald!

This site may earn commission on affiliate links.
Als je het niet gelooft omdat je er geen kennis van hebt, ga je er dan eens in verdiepen voordat je gaat blaten.
Het voltage van een volle gezonde accu is redelijk gelijk van elkaar en dus ook de omgerekende range.
Ik schreef "... zou betekenen dat als de accu 50% afgenomen is in capaciteit ...". Dus ik heb het expliciet over een NIET gezonde accu. Meh.
 
Als je het niet gelooft omdat je er geen kennis van hebt, ga je er dan eens in verdiepen voordat je gaat blaten.
Het voltage van een volle gezonde accu is redelijk gelijk van elkaar en dus ook de omgerekende range.
Wellicht ten overvloede: in de post waar ik op reageerde heb jij helemaal niet aangegeven dat het je om gezonde accu's te doen was.

Je snapt dat mijn disagree daar verder niets mee te maken had, denk ik.
 
Als de hoeveelheid energie in de accu bepaald wordt op basis van voltage dan zitten we met een heel ander probleem. Zou namelijk betekenen dat als de accu 50% afgenomen is in capaciteit, de auto bij vol nog steeds denk dat er 75 kWh uur (en dus 500 km) in de accu zitten. Dat kan m.i. haast niet waar zijn.

Nogmaals......

Er is gewoon geen enkele exacte methode. Die vergelijkbaar is met een bijv. peilstok in een brandstoftank steken.
Alle methodes zijn ruimschoots gebaseerd op aannames en calculaties.

Een pakket dat 50% in capaciteit is afgenomen zal op een gegeven moment vrij snel in voltage zakken als deze van de lader gaat.
De SoC meting zal hieruit direct opmaken dat er dus ook minder uit het pakket zal komen.

Als ik mijn auto tot 90% laadt dan ben ik binnen een dag 10km kwijt zonder veel gebruikers.
Het voltage van de accu zakt immers snel als ik hem van de lader haal.
Als ik mijn auto laat staan met 40% SoC dan verlies ik 1-3km per dag.
 
Als ik mijn auto tot 90% laadt dan ben ik binnen een dag 10km kwijt zonder veel gebruikers.
Het voltage van de accu zakt immers snel als ik hem van de lader haal.
Als ik mijn auto laat staan met 40% SoC dan verlies ik 1-3km per dag.

Dus de vampire drain is afhankelijk van de SOC? Dat is voor mij in elk geval nieuw Ik dacht dat alleen bij een echt lage SOC (<25% ofzo) de auto zoveel mogelijk dingen uitschakelt. Maar een accu loopt niet vanzelf leeg bij een hoge SOC. Onze ZOE kan gewoon weken lang staan op 80% en raakt dan een procent per week kwijt.
 
Dus de vampire drain is afhankelijk van de SOC? Dat is voor mij in elk geval nieuw Ik dacht dat alleen bij een echt lage SOC (<25% ofzo) de auto zoveel mogelijk dingen uitschakelt. Maar een accu loopt niet vanzelf leeg bij een hoge SOC. Onze ZOE kan gewoon weken lang staan op 80% en raakt dan een procent per week kwijt.

Nee, de vampire drain zal feitelijk hetzelfde zijn maar je accu zal v.w.b. voltage iets sneller inzakken als deze op 90% staat dan dat deze op 40% staat. Dit zie je dan weer terug in de km's die je volgens de auto minder zou kunnen gaan rijden.

Onder de 20% gaat de auto bijv. de voorverwarming uitzetten van het interieur maar dat heeft hier niets mee te maken.
 
Nogmaals......

Er is gewoon geen enkele exacte methode. Die vergelijkbaar is met een bijv. peilstok in een brandstoftank steken.
Alle methodes zijn ruimschoots gebaseerd op aannames en calculaties.

Een pakket dat 50% in capaciteit is afgenomen zal op een gegeven moment vrij snel in voltage zakken als deze van de lader gaat.
De SoC meting zal hieruit direct opmaken dat er dus ook minder uit het pakket zal komen.

Als ik mijn auto tot 90% laadt dan ben ik binnen een dag 10km kwijt zonder veel gebruikers.
Het voltage van de accu zakt immers snel als ik hem van de lader haal.
Als ik mijn auto laat staan met 40% SoC dan verlies ik 1-3km per dag.
Je zegt "nogmaals", maar je schrijft vervolgens iets heel anders dan eerst. Eerst schreef je dat er een directe relatie was tussen voltage en de hoeveelheid energie in de accu / het bereik. En nu zeg je dat er een relatie is tussen voltage drop en de hoeveelheid energie. Dat is echt wel heel wat anders. Dat weet je zelf ook wel, maar je moet er natuurlijk wel een draai aan geven.

Dat er geen exacte methode is om de hoeveelheid energie in een accu te bepalen heb ik niet bestreden. Ik heb alleen gezegd dat alleen kijken naar het voltage zelf m.i. geen goede indicatie geeft.
 
Wat denk je dan dat je kunt meten aan een accu?
Zoals ik eerder al zei: hoeveel energie er uit gaat en hoeveel er in komt. Als je dan vertrekt vanuit een soort van goede 0 meting, dan kun je een aardige tijd een redelijk beeld houden van hoeveel energie er nog aan boord is. Op een gegeven moment raak je het spoor onvermijdelijk een beetje kwijt. Niet voor niets wordt er vaak gesproken over kalibreren van de BMU. Effectief het doen van een nieuwe 0 meting.

Voltage drop / raise in relatie tot hoeveel vermogen er uit komt / in gaat zou misschien ook wel een aardige indicatie op kunnen leveren.
 
Last edited:
Zoals ik eerder al zei: hoeveel energie er uit gaat en hoeveel er in komt. Als je dan vertrekt vanuit een soort van goede 0 meting, dan kun je een aardige tijd een redelijk beeld houden van hoeveel energie er nog aan boord is.

Voltage drop / raise in relatie tot hoeveel vermogen er uit komt / in gaat zou misschien ook wel een aardige indicatie op kunnen leveren.

Zoals je schrijft het is een indicatie en een aanname.

Wanneer je 10kWh in een accu stopt mag je blij zijn als er 9-9,5kWh uit kunt halen waarbij ook dat weer van heel veel externe factoren afhankelijk is. Je kunt er over hakken en je gelijk willen halen maar het is feitelijk nog nooit iemand gelukt om heel nauwkeurig te meten wat er in een accu zit want je kunt gewoon niet meer dan voltage meten en idd wat historie verzamelen mbt wat erin gaat en eruit komt. Door wat slimme software die steeds je accu meet, "vol" en "leeg", kan er een iets betere gok gemaakt worden maar het is nog steeds geen meten. Als je denkt dat het te veel afwijkt kan je idd je auto eens goed leegrijden en weer 100% laden. Ze zeggen hij daar beter van gaat gokken.

Dat jij dan vind dat we een groot probleem hebben is juist, het is immers een probleem dat nog niemand heeft opgelost.
Ondanks dat kan de auto beter de range voorspellen dan dat mijn ICE dat kon en dus lig ik er niet wakker van.
 
  • Like
Reactions: ScoopT and Robbaman
Ondanks dat kan de auto beter de range voorspellen dan dat mijn ICE dat kon en dus lig ik er niet wakker van.

Procentueel zal een ICE het veel beter voorspellen. Als die 700km rijdt en 100km er naast zit (15%) is dat niet heel erg op een vakantietrip. Bij een tesla is 100minder wel iets om juist wakker van te liggen tijdens een vakantie trip. Is al snel een afwijking van ineens 25%.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Dat jij dan vind dat we een groot probleem hebben is juist, het is immers een probleem dat nog niemand heeft opgelost.
Ik zie niet dat we een groot probleem hadden. Ik zie dat we een groot probleem hadden als het zo zou werken als jij aan gaf, dus een directe relatie tussen voltage en bereik. En dat vind ik nog steeds.

Ik vind het sneu dat je niet even toe kunt geven dat je je misschien vergist hebt toen je schreef:
Als je het niet gelooft omdat je er geen kennis van hebt, ga je er dan eens in verdiepen voordat je gaat blaten.
Persoonlijk vind ik dat soort opmerkingen ver over de grens.
 
Procentueel zal een ICE het veel beter voorspellen. Als die 700km rijdt en 100km er naast zit (15%) is dat niet heel erg op een vakantietrip. Bij een tesla is 100minder wel iets om juist wakker van te liggen tijdens een vakantie trip. Is al snel een afwijking van ineens 25%.
Maar waarom zou die Tesla er zomaar 100 km naast zitten? Misschien is de afwijking procentueel wel gelijk en in absolute zin bij de Tesla juist minder?
 
Procentueel zal een ICE het veel beter voorspellen. Als die 700km rijdt en 100km er naast zit (15%) is dat niet heel erg op een vakantietrip. Bij een tesla is 100minder wel iets om juist wakker van te liggen tijdens een vakantie trip. Is al snel een afwijking van ineens 25%.

Wel eens een Tesla gereden Timmm?
Het percentage waarmee mijn S voorspelt dat ik aankom op mijn bestemming of SuC wijkt nog geen 2-3% af van de voorspelling.
Alleen als ik extreem veel harder ga rijden bijv. 200+ op de autobahn ipv maar 150 dan loopt het harder weg.
Dit registreert de auto en waarschuwd mij dan dat ik op een gegeven moment niet hardere mag dan bijv. 120 om de bestemming nog te halen....
 
Ik zie niet dat we een groot probleem hadden. Ik zie dat we een groot probleem hadden als het zo zou werken als jij aan gaf, dus een directe relatie tussen voltage en bereik. En dat vind ik nog steeds.

Ik vind het sneu dat je niet even toe kunt geven dat je je misschien vergist hebt toen je schreef:
Persoonlijk vind ik dat soort opmerkingen ver over de grens.

Zoek het lekker uit ik ben klaar met je.
 
Ik zie niet dat we een groot probleem hadden. Ik zie dat we een groot probleem hadden als het zo zou werken als jij aan gaf, dus een directe relatie tussen voltage en bereik. En dat vind ik nog steeds.

Ik vind het sneu dat je niet even toe kunt geven dat je je misschien vergist hebt toen je schreef:
Persoonlijk vind ik dat soort opmerkingen ver over de grens.

Hoewel z'n toon uit frustratie over de grens is, klopt het wel wat hij zegt. Het meten van hoe vol een batterij is is niet simpelweg elektronen tellen. Hier zijn hele studies aan gewijd en onderaan de streep blijft het een combinatie van bekende (hoeveel kWh heb je erin gestopt, wat is het huidige voltage) en onbekende (hoeveel verlies is er bij het laden/ontladen, hoeveel gaat er door random chemische processen verloren) factoren waardoor je altijd een algoritme nodig hebt om een schatting te maken van hoeveel stroom je er nog uit kunt halen.

Want laten we niet vergeten, het gaat ons eigenlijk helemaal niet om hoeveel stroom er nog in zit, maar hoeveel je er nog uit kunt halen. Ook dit is niet van tevoren te voorspellen aangezien dit afhankelijk is van de condities dat je ze eruit haalt.

Neem even een overgesimplificeerd voorbeeld dat je met 100% zekerheid kunt vaststellen dat er 10 elektronen in de accu zitten. Dit is het maximum dat we erin kunnen proppen, dus we zeggen 100% vol en denk je dus 10 elektronen eruit te kunnen halen. Maar helaas, vandaag is het koud en geef je ineens veel gas, waardoor door interne chemische processen en weerstanden je er maar 5 uit krijgt, de andere zijn verlies. Op een andere dag krijg je er 8 uit, weer een andere maar 3.

Hoeveel is in dit geval "100% vol"? Je zou kunnen zeggen 10 elektronen, maar dat geeft een vertekend beeld, je krijgt er immers maar 8, of 5 of 3. Om mensen een goed beeld te krijgen van hoe 'vol' de accu zit zul je dus eerst door de nodige aannames en metingen moeten vaststellen hoeveel elektronen er daadwerkelijk in zitten, maar ook hoeveel je er daadwerkelijk effectief uit kunt krijgen, en dat weer vertalen naar een percentage.
 
  • Like
Reactions: ScoopT and RobsEV
Hoewel z'n toon uit frustratie over de grens is, klopt het wel wat hij zegt. Het meten van hoe vol een batterij is is niet simpelweg elektronen tellen.
Ben het op zich eens met je verhaal, maar volgens mij was de aanloop naar hier precies andersom. Rob zei dat er een directe relatie was tussen het gemeten voltage en het voorspelde bereik. En ik zei juist dat dat m.i. niet zo kon zijn, omdat we dan een groot probleem zouden hebben.

(Achtergrond: De accu van mijn Outlander PHEV heeft in 5 jaar meer dan 30% capaciteit in geleverd. Maar het voltage bij 100% SoC was nog steeds gelijk)

Daarbij heb ik de suggestie gedaan dat je met coulomb counting verder zou kunnen komen dan met alleen een volt meter (en daar ben ik nog steeds vrij zeker van ;)).

Daarop kreeg ik te horen .. nou ja, de rest weet je.

- edit - Sorry dat ik zo door zeur, maar ik vind het echt absurd dat iemand hier zomaar kan roepen dat iemand anders zijn geblaat voor zich moet houden (nog los van het feit dat hij ook nog eens ongelijk had). Dat raakt mij echt.
 
Persoonlijk vind ik dat soort opmerkingen ver over de grens.

Jij bent degene die begon, terwijl je duidelijk blijk gaf geen idee te hebben hoe het werkt, om mijn geloofwaardigheid in twijfel te trekken.
Dat je dan op dezelfde wijze een reactie terug krijgt kan je verwachten en dan moet je niet naderhand gaan janken.

Als je had aangegeven dat je het niet snapt dan wil ik het graag uitleggen maar als we het over ver onder de grens hebben dan heb je zelf die grens daar al dik overschreden.