You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Rit is ruwweg 1800 km retour, ik reken met 130 km/h qua snelheid. Mijn Model 3 performance verbruikt dan ongeveer 300 Wh/km. Mijn sportwagen dan ongeveer 1/13. Superchargen kost gemiddeld € 0,51 over de hele route, euro 98 benzine € 2Ik weet niet welke wagens je vergelijkt, maar met mijn model 3 reken ik voor een rit op de autostrade aan 200 Wh/km. Zelfs met ,55 €/kWh kom ik dan aan 11 € /100 km.
Met een benzine mag je dan 6,1 l/100 km verbruiken aan de huidige prijzen
Dat is wel heel hoog. Korte afstanden? Winter? Duitsland full speed? Dakkoffer?Ik weet niet welke wagens je vergelijkt, maar met mijn model 3 reken ik voor een rit op de autostrade aan 200 Wh/km.
Rit is ruwweg 1800 km retour, ik reken met 130 km/h qua snelheid. Mijn Model 3 performance verbruikt dan ongeveer 300 Wh/km. Mijn sportwagen dan ongeveer 1/13. Superchargen kost gemiddeld € 0,51 over de hele route, euro 98 benzine € 2
Kosten elektra zijn dan 1800*0,3*€ 0,51 = € 275 Benzine komt op 1800/13*€ 2,00 = € 274
Bij een lagere snelheid valt t wat gunstiger voor elektrisch omdat t verbruik dan aardig afneemt.
Elektrisch is in de praktijk nog ietsje duurder omdat je ook nog zo'n 5% laadverlies hebt. Hoe dan ook, elektrisch rijden is tegenwoordig zeker niet meer duidelijk significant voordeliger dan dinosap.
Die betalen in elk geval ook nog eens extra voor de laadverliezen.Met de verhoging van de tarieven vraag ik me af wat daar betekent voor niet-Teslarijders die de superchargers gebruiken. Zitten die nog steeds onder Fastned/Ionity?
Wel een extreem hoog verbruik bij 130 km/h. Heb je een dakkoffer of aanhanger bij je?Rit is ruwweg 1800 km retour, ik reken met 130 km/h qua snelheid. Mijn Model 3 performance verbruikt dan ongeveer 300 Wh/km. Mijn sportwagen dan ongeveer 1/13. Superchargen kost gemiddeld € 0,51 over de hele route, euro 98 benzine € 2
Ik betaal zowel bij Tesla als bij Fastned 0,69€/kWh. Tesla varieert een beetje. Ik zie soms 0,70, ook 0,71Met de verhoging van de tarieven vraag ik me af wat daar betekent voor niet-Teslarijders die de superchargers gebruiken. Zitten die nog steeds onder Fastned/Ionity?
Nee, geen bijzonderheden op dat vlak. Vond t ook hoog dus heb t toen nog even een paar keer extra getest. Was wel een paar weken terug toen het nog wat kouder was en het wat meer waaide dus misschien dat dat nog scheelt. Met 100 kmh is ie uiteraard een heel stuk zuiniger.Wel een extreem hoog verbruik bij 130 km/h. Heb je een dakkoffer of aanhanger bij je?
Audi TT RS mk3, met 400pk iets minder pk dan de 3 maar wel een stuk lichter en misschien wat gestroomlijnder. Die 1:13 haal ik ook alleen maar met snelwegrijden 130 voor de duidelijkheid. Als je harder rijd of een sportief dagtochtje rijd ligt het verbruik uiteraard beduidend hoger.Met 120 of 110 is het al een heel stuk zuiniger, en qua reistijd scheelt dat niks.
Wel benieuwd met welke sportwagen jij 1:13 haalt trouwens?
Hoe gaan daar vijf man en een dakkoffer in en op passen danAudi TT RS mk3, met 400pk iets minder pk dan de 3 maar wel een stuk lichter en misschien wat gestroomlijnder. Die 1:13 haal ik ook alleen maar met snelwegrijden 130 voor de duidelijkheid. Als je harder rijd of een sportief dagtochtje rijd ligt het verbruik uiteraard beduidend hoger.
Zodra je idd 100-110 gaat aanhouden ligt t elektrisch verbruik veel lager maar neemt op zo'n afstand de reistijd wel duidelijk toe
We spreken over Frankrijk dus 130 km/h. Bij 120 km/h zit je normaal al aan 180Wh/kmDat is wel heel hoog. Korte afstanden? Winter? Duitsland full speed? Dakkoffer?
300Wh/km verbruik ik nog niet eens met 150km/u wat je maximaal met de EAP kunt rijden.Rit is ruwweg 1800 km retour, ik reken met 130 km/h qua snelheid. Mijn Model 3 performance verbruikt dan ongeveer 300 Wh/km. Mijn sportwagen dan ongeveer 1/13. Superchargen kost gemiddeld € 0,51 over de hele route, euro 98 benzine € 2
Kosten elektra zijn dan 1800*0,3*€ 0,51 = € 275 Benzine komt op 1800/13*€ 2,00 = € 274
Bij een lagere snelheid valt t wat gunstiger voor elektrisch omdat t verbruik dan aardig afneemt.
Elektrisch is in de praktijk nog ietsje duurder omdat je ook nog zo'n 5% laadverlies hebt. Hoe dan ook, elektrisch rijden is tegenwoordig zeker niet meer duidelijk significant voordeliger dan dinosap.
Ik vergelijk toch ook niet met dakkoffer en vijf man? Ik reken voor mezelf uit wat t prijsverschil is tussen benzine en elektrisch en constateer dat daar in tegenstelling tot vroeger toen daar zeker een factor twee tussen kon zitten nu hooguit wat procentjes de ene of andere kant op tussen zitHoe gaan daar vijf man en een dakkoffer in en op passen dan
Ik zal t vanavond nog eens testen en hier een fotootje plaatsen van t resultaat. Test t altijd s ochtends vroeg voor 6u als t nog mag dus misschien speelt de kou mee. Dat de snelheidsmeter in de Audi meer afwijkt is wel een goed punt, ik denk dat dat inderdaad best wat kan schelen.300Wh/km verbruik ik nog niet eens met 150km/u wat je maximaal met de EAP kunt rijden.
Bij 130 is dat ca. 220Wh/km in de winter en 190Wh/km in de zomer.
In de winter naar Aarhus 900km was de snelheid tussen de 130 en de 220 en het gemiddelde verbruik 276Wh/km.
Daarbij is 130 op de teller van de meeste dinosap sleurpers op de GPS meestal zo'n 10km langzamer.
Met een Tesla is dat 1-1,5km langzamer.
Ik rij dan met een S en een M3 moet minstens 20% zuiniger zijn.
Weet dan wel wat je meet.Ik zal t vanavond nog eens testen en hier een fotootje plaatsen van t resultaat. Test t altijd s ochtends vroeg voor 6u als t nog mag dus misschien speelt de kou mee.
Inderrdaad, het duurt in de winter zo’n 45 minuten voor mijn gemiddeld verbruik van de rit stabiel wordt.Weet dan wel wat je meet.
Als ik een nieuwe rit begin vanuit een parkeerplaats langs de snelweg dan heb ik wanneer ik na een km mijn gemiddelde verbruik kijk en 130km/u rij minimaal 800wh/km op de meter staan. Als ik mijn best doe is +1000Wh/km ook goed mogelijk.