Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Persoonlijk vind ik het in de EU ook veel verstandiger om nu nog een Tesla te kopen. 😊

En wat ik ben jaloers op hun aansluitingen (geen CCS). De EU moest er weer een dikke plug van maken om wazige redenen.
True, in elk universum is het beter om een Tesla te kopen en hun aansluiting is zo mooi klein idd. Maar als ze deze 120 stalls ook nog eens gaan openstellen voor CCS in de toekomst dan is er geen concurrentie meer qua netwerk in de VS.
 
Het probleem is dat met het verdwijnen van Val-de-Meuse het in de winter bijna onmogelijk wordt om die route te nemen richting de Franse Alpen als je een SR of een S 70 hebt. Je moet dan in Nancy helemaal volladen en dan Dijon proberen te halen en dat is ook nog eens om als je naar de Haute Savoie op weg bent.
Vanochtend reed ik weer eens langs Val-de-Meuse. Er zijn nog steeds mensen van Tesla bezig, een aantal laders ligt ook open maar de chargers zijn nu wel weer beschikbaar. Gelukkig maar.
 
Vanochtend reed ik weer eens langs Val-de-Meuse. Er zijn nog steeds mensen van Tesla bezig, een aantal laders ligt ook open maar de chargers zijn nu wel weer beschikbaar. Gelukkig maar.
En ze hebben een upgrade gekregen naar 250kw

1682667668015.png
 

Het hotel zou eind april openen. En dit staat op de site over superchargen.
Zoals het er staat zouden ze al in gebruik moeten zijn, maar ik zie ze nog niet in de navigatie van mijn auto...
Iemand meer info toevallig?

Het terrein om het hotel heen is nog niet echt volledig klaar, maar weet niet of het hotel zelf niet wel al open is. Zal van de week eens opletten zodra ik er langs rijd. Parkeerterrein zag er laatst wel al bestraat uit, dus misschien is het bijna zover.
 
  • Like
Reactions: mfmvdsande

Het hotel zou eind april openen. En dit staat op de site over superchargen.
Zoals het er staat zouden ze al in gebruik moeten zijn, maar ik zie ze nog niet in de navigatie van mijn auto...
Iemand meer info toevallig?
Goedemorgen,

Ze staan er nog niet.... Rijd er bijna dagelijks langs (niet alleen om te kijken hoor).
 

In Belgie (of Noord Frankrijk?) is er ook een Supercharger site met flinke accu. Als ik het goed heb was ik daar in 2021(?) aan het laden en heb een monteur gesproken die e.a. aan het aansluiten was. Onze trouwe @Phil V zag ik daar volgens mij ook laden (althans, zijn vorige Tesla MS -> hij loopt zelf vaak een rondje tijdens het laden 😅 )
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Wat is het verdienmodel van een Megapack bij een SuC? Dat is toch nooit rendabel te krijgen?
Naast het feit dat je goedkoop kan inkopen als er overschot is op het net en duurder kan verkopen zijn er nog andere kosten die grote vermogens met zich meebrengen.

in Belgie zijn er ook boetes/kosten indien er bij leveranciers een onbalans in het net wordt gecreëerd. Afhankelijk van de impact heb ik me laten vertellen dat die kosten behoorlijk kunnen oplopen.

edit:

zie het niet zozeer als een verdienmodel, maar eerder als een manier om de kosten te beheersen.
 
SuC's zijn niet altijd bezet en zoals uitgelegd kan deze op piek momenten het grid ondersteunen en daar maken ze natuurlijk winst.

Tesla werkt niet met day ahead pricing maar met een Megapack gewoon echte spot prijzen.
Aan de grote van de packs te zien gaat het bij de SuCs enkel om het opvangen van pieken en staat er te weinig capaciteit om grote volumes heen en weer te pompen om geld te verdienen aan spotprijzen
 
  • Like
Reactions: robertvg
En wat ik ben jaloers op hun aansluitingen (geen CCS). De EU moest er weer een dikke plug van maken om wazige redenen.
Weer onnodig in de reflex om de EU als schuldig aan te wijzen voor iets dat je niet bevalt?

CCS is door Europese auto industrie gedefinieerd en voorgesteld als standaard. Het initiatief kwam dus niet vanuit Brussel. Uiteindelijk heeft een consortium van Europese auto bouwers CCS voorgedragen als standaard. De EU heeft de standaard overgenomen als vereiste voor high power charging, maar zonder andere connectoren uit te sluiten. Het staat Tesla en anderen vrij om hun eventueel proprietaire connectors aan te bieden naast CCS.

Ik vind CCS ook tamelijk lomp, begrijp me niet verkeerd. Maar de EU als 'schuldige' aanwijzen klopt domweg niet.

Overigens heeft Tesla pas in november vorig jaar (2022) documentatie gedeeld over haar connector zodat andere aanbieders die kunnen meenemen in hun producten / diensten.

Hoe dan ook, ik denk dat het in principe positief is dat er gestandaardiseerd wordt. Je zou er niet aan moeten denken dat elke auto bouwer z'n eigen oplossing verzint. Tesla was vroeg in de markt, en dus is het logisch en geweldig dat zij met hun auto's ook superchargers ontwikkelden, met de propiertaire connector. Een elegante oplossing. Ik zou willen dat die oplossing de standaard geworden was, maar helaas...

Er komt misschien een nieuwe kans, want zowel Tesla als CCS connectoren kunnen wellicht de hogere vermogens niet aan, en dan moet er misschien een nieuwe connector verzonnen worden (?).