Beetje glad eis voor mij, maar er is vast wel iemand die er meer van snapt en instapt
Volgens mij zijn er twee soorten capaciteit die we moeten onderscheiden:
Hoeveel energie we in de batterij kunnen stoppen (wat is de opslag capaciteit)
Hoeveel energie we uit de batterij kunnen halen (hoe efficient kan de opgeslagen energie worden ontladen)
Beide soorten van capaciteit hebben effect op het bereik. De vraag is welke van de twee het sterkst onder kou te leiden heeft (waarbij we er natuurlijk rekening mee moeten houden dat een afname van de eerste automatisch ook leidt tot een afname van de tweede, ook zonder dat de tweede zelf onder de kou te leiden heeft).
Hoeveel energie is opgeslagen weet je denk ik direct na het laden (vrij nauwkeurig, in ieder geval) en zou m.i. terug moeten zijn te vinden in de rated kms: minder kWh in de batterij, gelijke rated efficiency => minder rated kms.
Hoeveel van die opgeslagen energie je er weer uit kan krijgen is afhankelijk van de temperatuur van de batterij tijdens het ontladen. Hoe warmer de batterij, hoe minder verliezen tijdens het ontladen en dus hoe meer energie je er uit kunt peuteren. Niet voor niets willen wij zelf ook graag 's ochtends onze batterij verwarmen zodat de efficiëntie en daarmee het bereik wordt vergroot. Hoe warm de batterij zal zijn tijdens het ontladen weet je niet direct na het laden en kan dus ook niet worden verwerkt in de rated kms.
Het door jou aangehaalde artikel heeft het voor mijn gevoel over het tweede. Zie ook onderstaande grafiek die er heel erg op lijkt en het duidelijk heeft over Ah bij verschillende temperaturen (
Discharging at High and Low Temperatures):
Dit betreffende artikel heeft het ook over "Warming a dying battery in a mobile phone or flashlight in our jeans might provide additional runtime". Maar het lijkt me dat je niet de hoeveelheid energie in een batterij verhogen door de batterij te verwarmen. Maar je kunt wel de interne weerstand verlagen, waardoor je er net wat meer energie uit kunt halen.
Kijk er anders eens als volgt tegen aan: Stel dat je een batterij bij 20 graden vol laadt. Vervolgens koel je de batterij langzaam af naar 0 graden en daarna warm je hem langzaam weer op naar 20 graden. Hoeveel energie zal er dan in zitten / zul je er uit kunnen krijgen?
JIk heb het zelf ook gemeten bij mijn Zoe. In de zomer had ik 23,5 kWh beschikbare energie, in koud winterweer zakte dat tot 21,5 kWh.
Hoe heb je dat vast gesteld, als ik vragen mag? Door echt te kijken naar hoeveel er in zat? Of door te kijken naar hoeveel er uit gehaald kon worden tijdens het rijden?