Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
Yup! Helemaal correct.

Om iets te kunnen zeggen over capaciteit moet je de inhoud weten. Laat net dat dus niet beschikbaar zijn als weergave optie op het scherm.
Het enige wat je moet doen is je rated kms vermenigvuldigen met je rated verbruik. Dus voor bv een nieuwe M3 LR AWD: 153 Wh / km * 499 km = 76.3 kWh. Dat is toch niet zo moeilijk?

De batterij degradeerd, de range degradatie wordt kunstmatig hooggehouden.
Wat bedoel je daar precies mee?
 
320km

@arne-nl Jij hebt nog 8 km meer dan ik ;-(

Ik zit nu op 311 bij 90% (vorige week op 306km) maak me er ook wel zorgen om, maar ik weet het antwoord van de SeC al... normale degradatie meneer. Ik heb nooit geregistreerd wat het was toen ik de auto kreeg, dus kan ook moeilijk bewijzen hoeveel procent het af is genomen. Als het onder de 300 zakt, toch maar eens een afspraak inschieten denk ik o_O
 
Ik zit nu op 311 bij 90% (vorige week op 306km) maak me er ook wel zorgen om, maar ik weet het antwoord van de SeC al... normale degradatie meneer. Ik heb nooit geregistreerd wat het was toen ik de auto kreeg, dus kan ook moeilijk bewijzen hoeveel procent het af is genomen. Als het onder de 300 zakt, toch maar eens een afspraak inschieten denk ik o_O

Ik had 342km na +- 1000km. Bij een serviceafspraak lezen ze vooraf op afstand je cell balance uit, als die goed is kan je nog langs komen maar dan moet je wel betalen. (zo iets las ik)
 
Estimated range (/typical range) wordt berekend met de beschikbare "Nominal full pack" die de BMS output in kWh (Deze kan je ook zien als je OBD data uitleest). Tesla deelt dit getal door een standaard kWh/km getal waardoor je een estimated range krijgt. Deze estimated range is niet afhankelijk van weer, wind, snelheid, optreksnelkheid, rolweerstand etc etc.

Het is gewoon een getal gebaseerd op je hoeveelheid kWh beschikbaar in je batterij volgens BMS.
Er is 1 ding dat de capaciteit van de accu tijdelijk verandert zonder dat er sprake is van degradatie: temperatuur. Ik weet niet hoeveel van mijn range ik terug ga krijgen als straks de temperaturen weer naar boven gaan. Als ik zo naar de grafiek van @joverdijk kijk, heb ik niet veel hoop. ca 8 km lijkt het seizoenseffect te zijn op een volle LR accu. Voor een SR+ bij 90% is dat hooguit 5 km wat ik in de lente tegemoet kan zien.

Ik zit nu op 311 bij 90% (vorige week op 306km) maak me er ook wel zorgen om, maar ik weet het antwoord van de SeC al... normale degradatie meneer. Ik heb nooit geregistreerd wat het was toen ik de auto kreeg, dus kan ook moeilijk bewijzen hoeveel procent het af is genomen. Als het onder de 300 zakt, toch maar eens een afspraak inschieten denk ik o_O

Vziw heeft elke nieuwe SR+ bij 90% iets van 340-345 km. Bijna 10% degradatie in een paar maanden lijkt me echt niet normaal. De onbekende factor hier is de kou. Hoeveel dat scheelt, blijkt moeilijk te achterhalen.

De variabiliteit is verbazend. De ene heeft 1% verlies, de andere 10%. En van alles er tussenin.
 
Last edited:
Banden, motor? Dat denk ik toch niet. Volgens mij gaan alle M3 LR AWD uit van die 153, dus ongeacht of het p is of non p en ongeacht of er 18, 19 of20" onder ligt.
Ik had het over MS. Bij mij 190kWh/km. Wisselt bij bouwjaar, dual motor.. ik dacht wielen ook.

Als je moet speculeren om je punt te maken heb je misschien hen punt :p
Probeer ik een punt te maken? Speculeer ik?
Toen ik de eerste keer Tesla een vraag stelde over mijn degradatie, kreeg ik als antwoord dat er sedert V8 een nieuw algoritme was om de km range te berekenen. Omdat de antwoorden wel vaker uit de lucht geplukt zijn, schreef ik ‘wellicht’.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Toen ik de eerste keer Tesla een vraag stelde over mijn degradatie, kreeg ik als antwoord dat er sedert V8 een nieuw algoritme was om de km range te berekenen. Omdat de antwoorden wel vaker uit de lucht geplukt zijn, schreef ik ‘wellicht’.
Dat klinkt inderdaad heel anders dan "wellicht ook ooit al eens bijgesteld door een update...." ;) Ik ben heel erg geneigd aan te sluiten bij de reservering die je zelf al uit :oops:
 
Er is 1 ding dat de capaciteit van de accu tijdelijk verandert zonder dat er sprake is van degradatie: temperatuur. Ik weet niet hoeveel van mijn range ik terug ga krijgen als straks de temperaturen weer naar boven gaan.
Is het werkelijk de capaciteit die afneemt als het kouder wordt? Of zijn het de verliezen bij ontladen die toenemen? Dat eerst zou effect hebben op je rated kms, dat tweede mijns inziens niet. Zou er wel toe eiden dat je meer rated kms verbrandt per gereden km.

Het lijkt er op dat de seizoensgebonden afname in werkelijke range veel groter is dan de (wellicht) seizoensgebonden afname in rated kms, ook voor mensen die gek genoeg zijn om de kachel uit te zetten. En dat wekt bij mij het vermoeden dat de lage temperaturen meer gevolgen heeft voor de ontlaad verliezen dan voor de capaciteit an sich.
 
Bij mij is rated 158 of 159 wh/km. Je ziet het zo aan de lijn in je energy scherm.
Ik realiseer me nu pas dat er een "standaard" lijn staat op de hoogte van de rated efficiency :rolleyes:. Ik probeerde altijd steeds een beetje zuiniger (of minder zuinig) te gaan rijden totdat mijn rated bereik gelijk was aan mijn voorspeld bereik. En het gemiddelde verbruik dat dan aangegeven werd was wat mij betreft het rated verbruik. Is, ook na de bewuste video van Björn, niet veranderd.

Bij deze foto was ik net te laat. Het gemiddelde verbruik zakte van 153 naar 152 nét voordat ik de foto maakte. Maar je ziet in ieder geval dat bij dat verbruik de twee bereiken gelijk zijn.

(sorry voor de vieze vingers en het flitslicht)

upload_2019-11-19_23-18-4.png
 
  • Like
Reactions: eelcodb
Beetje glad eis voor mij, maar er is vast wel iemand die er meer van snapt en instapt :rolleyes:

Volgens mij zijn er twee soorten capaciteit die we moeten onderscheiden:

Hoeveel energie we in de batterij kunnen stoppen (wat is de opslag capaciteit)
Hoeveel energie we uit de batterij kunnen halen (hoe efficient kan de opgeslagen energie worden ontladen)

Beide soorten van capaciteit hebben effect op het bereik. De vraag is welke van de twee het sterkst onder kou te leiden heeft (waarbij we er natuurlijk rekening mee moeten houden dat een afname van de eerste automatisch ook leidt tot een afname van de tweede, ook zonder dat de tweede zelf onder de kou te leiden heeft).

Hoeveel energie is opgeslagen weet je denk ik direct na het laden (vrij nauwkeurig, in ieder geval) en zou m.i. terug moeten zijn te vinden in de rated kms: minder kWh in de batterij, gelijke rated efficiency => minder rated kms.

Hoeveel van die opgeslagen energie je er weer uit kan krijgen is afhankelijk van de temperatuur van de batterij tijdens het ontladen. Hoe warmer de batterij, hoe minder verliezen tijdens het ontladen en dus hoe meer energie je er uit kunt peuteren. Niet voor niets willen wij zelf ook graag 's ochtends onze batterij verwarmen zodat de efficiëntie en daarmee het bereik wordt vergroot. Hoe warm de batterij zal zijn tijdens het ontladen weet je niet direct na het laden en kan dus ook niet worden verwerkt in de rated kms.

Het door jou aangehaalde artikel heeft het voor mijn gevoel over het tweede. Zie ook onderstaande grafiek die er heel erg op lijkt en het duidelijk heeft over Ah bij verschillende temperaturen (Discharging at High and Low Temperatures):

upload_2019-11-20_20-57-6.png


Dit betreffende artikel heeft het ook over "Warming a dying battery in a mobile phone or flashlight in our jeans might provide additional runtime". Maar het lijkt me dat je niet de hoeveelheid energie in een batterij verhogen door de batterij te verwarmen. Maar je kunt wel de interne weerstand verlagen, waardoor je er net wat meer energie uit kunt halen.

Kijk er anders eens als volgt tegen aan: Stel dat je een batterij bij 20 graden vol laadt. Vervolgens koel je de batterij langzaam af naar 0 graden en daarna warm je hem langzaam weer op naar 20 graden. Hoeveel energie zal er dan in zitten / zul je er uit kunnen krijgen?

JIk heb het zelf ook gemeten bij mijn Zoe. In de zomer had ik 23,5 kWh beschikbare energie, in koud winterweer zakte dat tot 21,5 kWh.
Hoe heb je dat vast gesteld, als ik vragen mag? Door echt te kijken naar hoeveel er in zat? Of door te kijken naar hoeveel er uit gehaald kon worden tijdens het rijden?
 
Last edited:
Hoeveel energie we in de batterij kunnen stoppen (wat is de opslag capaciteit)
Hoeveel energie we uit de batterij kunnen halen (hoe efficient kan de opgeslagen energie worden ontladen)

Beide soorten van capaciteit hebben effect op het bereik.
Ik weet het niet hoor, maar ik denk dat alleen het 2e een effect op het bereik heeft. Hoeveel erin gegaan is, doet er niet toe. Maar misschien bedoel je het anders.
"Warming a dying battery in a mobile phone or flashlight in our jeans might provide additional runtime". Maar het lijkt me dat je niet de hoeveelheid energie in een batterij verhogen door de batterij te verwarmen.
Mijn begrip van de zaak is dat de spanning van de accu daalt met de temperatuur, en daarmee de hoeveelheid energie die de accu kan leveren. Observatie: afgelopen weekend begon ik te laden bij een koude accu (sneeuwvlokje en een deel van de capaciteit blauw ingekleurd als zijnde 'niet beschikbaar vanwege de temperatuur'). Hij begon met 3 km/u te laden, terwijl mijn vermogensmeter in de meterkast gewoon 3.5 kW vermogen aangaf. Maar een half uur later was het sneeuwvlokje weg en het bereik zo'n 15 km hoger. Ik kan maar 1 ding bedenken: hij heeft eerst de accu verwarmd, waardoor die weer op de het oude niveau kwam. Dus ik zou zeggen dat het klopt wat in dat artikel staat.
 
Ik weet het niet hoor, maar ik denk dat alleen het 2e een effect op het bereik heeft. Hoeveel erin gegaan is, doet er niet toe. Maar misschien bedoel je het anders.
Uiteraard zouden beide een effect hebben op het bereik.

Stel dat je normaal 100 kWh aan opslagcapaciteit hebt en je kunt effectief 90 kWh uit de batterij krijgen (dus 10% verlies bij ontladen). Dan kun je er normaal gesproken 90 kWh uit krijgen.

Scenario 1: Stel dat bij koud weer de opslag capaciteit af neemt van 100 kWh naar 80 kWh. Maar de ontlaad efficiëntie blijft gelijk. Dan kun je er dan nog 72 kWh uit krijgen.
Scenario 2: Stel dat bij koud weer de opslag capaciteit gelijk blijft en de ontlaad efficiëntie af neemt van 90% naar 80%. Dan kun je er dan nog 80 kWh uit krijgen.
Scenario 3: Stel dat bij koud weer de opslag capaciteit af neemt van 100 kWh naar 80 kWh én de ontlaad efficiëntie tegelijkertijd af neemt van 90% naar 80%. Dan kun je er dan nog maar 64 kWh uit krijgen.

Dus hoe dan ook krijg je er minder uit. Maar ik vraag me dus af wat de oorzaak is: minder opslag capaciteit, lagere ontlaad efficiëntie, of een combinatie van beide?

Als minder opslag capaciteit de / een oorzaak is dan zou je dat terug moeten (kunnen) zien in de rated kms, want tijdens het laden weet je dat al. Als lagere ontlaad efficiëntie de / een oorzaak is, dan weet je dat pas tijdens het rijden, want dan weet je pas hoe koud de batterij is.

IMijn begrip van de zaak is dat de spanning van de accu daalt met de temperatuur, en daarmee de hoeveelheid energie die de accu kan leveren. Observatie: afgelopen weekend begon ik te laden bij een koude accu (sneeuwvlokje en een deel van de capaciteit blauw ingekleurd als zijnde 'niet beschikbaar vanwege de temperatuur'). Hij begon met 3 km/u te laden, terwijl mijn vermogensmeter in de meterkast gewoon 3.5 kW vermogen aangaf. Maar een half uur later was het sneeuwvlokje weg en het bereik zo'n 15 km hoger. Ik kan maar 1 ding bedenken: hij heeft eerst de accu verwarmd, waardoor die weer op de het oude niveau kwam. Dus ik zou zeggen dat het klopt wat in dat artikel staat.
Maar wat staat er dan in het artikel? Dat de opslag capaciteit af neemt of dat de ontlaad efficiëntie af neemt? Op mijn vraag "Is het werkelijk de capaciteit die afneemt als het kouder wordt? Of zijn het de verliezen bij ontladen die toenemen?" gaf jij aan het eerste, terwijl ik nog steeds denk dat het hoofdzakelijk het tweede is. Misschien ben / was je het niet met me eens. Misschien had je mijn vraag andere geïnterpreteerd.

Ik weet het allemaal niet. Maar ben wel nieuwsgierig hoe het nu echt zit. Uiteindelijk om een antwoord te krijgen op (te speculeren over) de vraag of de afname aan typical range die sommigen zien inderdaad te maken heeft met de lagere temperaturen of toch met degradatie of nog iets anders.
 
Ik kom even tussendoor met een andere vraag.:)

Ik heb mijn M3 LR nu een week en heb deze nog niet verder geladen dan 80%. Is het goed om een keer tot 100% te laden?

Ik laad thuis met 11kw en jaag em niet in 1 keer bij de Suc vol of maakt dat niet uit. ;)
 
Ok, ik begin me toch wat zorgen te maken.

Ik rij ondertussen 30.000 kilometer met mijn Tesla Model 3 Performance.
De meeste kilometers via de autosnelweg (125 Km/h). Mijn gemiddeld verbruik is 192 Wh/km.
Uitgezonderd een tripje naar Noorwegen waar ik superchargers heb gebruikt en een paar keer tot 100% heb geladen, laad ik altijd thuis via de Tesla Wall Connector (3 fase - 11kW) tot 90%.

Mijn batterij degradatie is (volgens TeslaFi) 3,4%.
3,4% op 30.000km. Is dat niet enorm veel?





Battery-Degradation-Report.jpg