Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
36.000km 1,43% volgens Teslafi.
Ik laad bijna altijd 80, een enkele keer 90% en vrij regelmatig bij Ionity of een SUC. Rij wel rustig, gemiddeld gebruik is hierdoor 148Wh/km over die 36.000. Misschien maakt dat ook uit voor de degradatie, zou dan iets met batterijbelasting tijdens het rijden te maken kunnen hebben.
 
gemiddeld gebruik is hierdoor 148Wh/km over die 36.000. Misschien maakt dat ook uit voor de degradatie, zou dan iets met batterijbelasting tijdens het rijden te maken kunnen hebben.

Ik rijd ALTIJD in chill, heb een gemiddeld gebruik van 145Wh/Km en heb een degradatie van ondertussen 8,5%(!) na 19000km.

Ik laad altijd naar 80% en kom rond de 20% thuis. Begin mij nu wel zorgen te maken..
 
Last edited:
File a service request and got a call from my SC a few hours later. Talked to the guy for a long time. A few points that I took away from the call:
  • Wants me to charge to 90% daily since we use down to 30-40% daily
  • Says that it's good to let the car sit overnight at both ends (90% and 30-40%) because it takes time for the pack to "settle" and the system takes readings at those points which are taken into the calculations.
  • He thought it was interesting that my mini-charges testing that I did made the number jump around like it did
  • I learned that brake regeneration is limited on battery level AND temperature. In cold areas, it's possible to have brake regeneration limiting come on/increase when things get colder.
  • At the lower end of the battery, it turns to measuring voltages only whereas up top it measures voltage and current.
So what I'll do is mix up my charging between morning and evening so that the car sits overnight at 90% and sometimes in the 30-40% range overnight. This will allow the pack to stabilize at each end which is when the system takes its readings from the battery.

Uit een ander topic. Ik zit op 11k (165Wh/Km) en z'n 1.5%. Maar aangezien mijn auto nooit op 90% overnacht maar wel op 30%-40%, is dat het misschien. @Jawbone Ik denk dat jij ook een paar keer 90% moet proberen. Het BMS raakt in de war zoals boven beschreven. Mijn "degradatie" kwam vrij plotseling, en dan ging het van 449 (bij 7500km) naar 444 (viel toevallig samen met software update, en hij had een week stilgestaan bij SEC), 440 en af en toe 437 al gezien in een tijdspanne van een paar weken. Ik denk dat BMS in de war is vanwege boven genoemde. Ik ga eens proberen van de week.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Jawbone
Uit een ander topic. Ik zit op 11k (165Wh/Km) en z'n 1.5%. Maar aangezien mijn auto nooit op 90% overnacht maar wel op 30%-40%, is dat het misschien. @Jawbone Ik denk dat jij ook een paar keer 90% moet proberen. Het BMS raakt in de war zoals boven beschreven. Mijn "degradatie" kwam vrij plotseling, en dan ging het van 449 naar 444, 440 en af en toe 437 al gezien in een tijdspanne van een paar weken. Ik denk dat BMS in de war is vanwege boven genoemde. Ik ga eens proberen van de week.

Vorige week heb ik 2x naar 90% geladen en hem ‘s nachts laten staan. Ik had ergens gelezen dat bij 90% op +2h de BMS de capaciteit update. Heeft bij mij helaas geen enkele verandering gebracht.
 
@Jawbone Hoe ging de achteruitgang bij jou? geleidelijk of opeens?
Ik zou Sec contacteren en vragen of ze iets zien. Zou niet zoveel moeten zijn.

Ik had van de week iets apart, het was koud en ik had nog z'n 21% over. Ik moest nog een trip doen van ongeveer 10%. Tijdens het rijden bleef hij heel lang op 13% staan. Ik had omgezet naar KM om te kijken en hij bleef zeker op het zelfde getal staan terwijl ik al een km of 5 had gereden. Helaas was ik al bij de bestemming aangekomen en had hem toen ingeplugged. Ik denk dus dat hij in de war is wat de lower en upperbounds zijn.
 
Last edited:
@Jawbone Hoe ging de achteruitgang bij jou? geleidelijk of opeens?
Ik zou Sec contacteren en vragen of ze iets zien. Zou niet zoveel moeten zijn.

upload_2019-11-28_8-32-15.png

Ik heb overigens binnenkort een afspraak met een ranger voor iets anders. Hopelijk kunnen ze dan gelijk even kijken naar mogelijke cell imbalance.

Heeft er iemand een samenvatting van het filmpje. Zijn filmpje duren altijd veel te lang

TL;DR: Zonde van je tijd, helpt niks.
 
Na 16k nog niet echt iets gemerkt van degradatie. Bij 90 procent haal ik nog steeds 469-471 km met mijn LR RWD. Laad geregeld tot 100 procent om hem dan ineens tot 5-10 procent leeg te rijden. Denk dat wnnr je teveel marges inbouwt je BMS ontregeld raakt en je met gekleed afwijkingen kampt.
 
Na 16k nog niet echt iets gemerkt van degradatie. Bij 90 procent haal ik nog steeds 469-471 km met mijn LR RWD. Laad geregeld tot 100 procent om hem dan ineens tot 5-10 procent leeg te rijden. Denk dat wnnr je teveel marges inbouwt je BMS ontregeld raakt en je met gekleed afwijkingen kampt.
Hier met dezelfde uitvoering ook dezelfde waardes na 18.000 km. En laad af en toe ook naar 100% en kom regelmatig onder de 5 % voordat ik ga laden
 
  • Like
Reactions: Gamechanger
uit:
Battery degradation - 2019.32.2.2

(Expected remaining kWh - Energy buffer kWh) / Discharge constant

Er lijkt onder bepaalde omstandigheden 2.3kwh te zijn gereserveerd voor het buffer. Met de constante (AWD) van 149 wh/km mis je dan 15km. Dat is ongeveer wat ik verloren ben en in een paar weken tijd. Gecorrigeerd ((500-15)*.9) naar 90% is het 437km wat ik afgelopen week zag.

De vraag is waarom de ene auto wel en de andere niet. Vervelend dat tesla hier niet open over is en altijd maar gooit op normale degradatie
 
uit:
Battery degradation - 2019.32.2.2
Ter voorkoming van misverstanden over dat draadje en mogelijk gedoe met die versie: degene die het gestart is heeft zich vergist en heeft gewoon versie 2019.32.2.1

De vraag is waarom de ene auto wel en de andere niet. Vervelend dat tesla hier niet open over is en altijd maar gooit op normale degradatie

Het is niet zo simpel als bij de capaciteit van een benzinetank maar van veel factoren afhankelijk, laadsnelheid, temperatuur van de batterij tijdens laden, buitentemperatuur, etc. En er is in principe ook niets aan de hand als de capaciteit iets afneemt, en daar moeten we allemaal aan wennen. En met dat antwoord van Tesla zouden we geen genoegen nemen denk ik want we blijven toch een beetje bang dat we bij 500.000km een nieuw batterijpakket nodig hebben....