Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
De range die door BMS wordt berekend neemt weer toe. Per saldo gebeurt er dus niet veel. En daar gaat het toch om?
Het is in deze draad al meer gezegd. De schommelingen in range door de kou worden door veel factoren veroorzaakt en hebben niet veel (of zelfs niets....) te maken met degradatie.
Het ging mij er alleen maar om dat de hoeveelheid energie in de accu niet zomaar toe kan nemen.

Schommelingen zullen in verdwaasd niets met range te maken hebben. Maart speelt voor zich want degradatie is niet omkeerbaar. Maar de grafieken en andere gegevens die we hebben laten naast schommelingen ook een trend zien.
 
Gisteren tot 80% opgeladen, vandaag enkele kortere ritjes gemaakt, dus steeds auto opwarmen, en stoelverwarming aan en accu koud. Alles stapvoets op 80 wegen. Alle ritjes bij elkaar 80 km gereden.. kan nog 16 km volgens de meter. Mooi hoor, 96 km bij 80%... Gelukkig heeft Tesla de accu op afstand uitgelezen voor 160 euro en is alles 100% in orde en is er nauwelijks degradatie, en is alles precies zoals bij soortgelijke auto's.. Een hele geruststelling dat ik hem onder weg in minder dan 2,5 uur kan volladen bij een supercharger, zodat je toch zorgeloos op vakantie kan. Een veilige gedachte, uurtje rijden, twee en een half uur pauze, uurtje rijden, twee en een half uur pauze.
Maar als je stapvoets rijdend 80 km heb afgelegd dan ben je veel langer dan 1 uur ook onderweg geweest (eerder 16 uur) en zou het logisch zijn dat je accu aardig leeg was met de kachel een zo.

Ik neem aan dat je heel wat harder hebt gereden dan stapvoets en heelwat minder dan 16 uur onderweg bent geweest?
 
Volgens mij is het onmogelijk dat de hoeveelheid energie in de accu toeneemt, als gevolg van opwarming van de accu. Wel zou je er meer energie uit kunnen halen omdat het ontladen door de hogere temperatuur efficienter gaat. Of omdat de 'buffer onderin' verkleind wordt als de temperatuur op loopt.
Ik weet ook niet hoe het precies werkt, maar ik heb het verschillende malen gelezen, en het BMS van Tesla geeft het ook aan.

Hier bijvoorbeeld een artikeltje dat dit beschrijft: Why Does Cold Weather Drain Your Phone Battery?

"When my phone did warm up again, it proved it didn't need a charge anyway; it just required warm enough temperatures to enable the reaction. As I pressed the power button on the newly heated device, it turned on, and the battery meter read "94%."
 
Ik neem aan dat je heel wat harder hebt gereden dan stapvoets en heelwat minder dan 16 uur onderweg bent geweest?

Ik heb het niet bijgehouden, ben een aantal keer heen en weer naar de zaak geweest, 8 km enkele reis. Daar kan ik tussen de 50 en de 80 km per uur rijden. Dus een retourtje is max een half uurtje. Dat zes keer, dus een uur of drie, zit ik tegen de 50 km, de overige km's waren heen en weer naar een restaurant, binnendoor, niet boven de 80 km per uur geweest. Dus misschien nog een uurtje gereden. Dus een uur of vier de kachel en stoelverwarming en batterijverwarming aangehad.
Mijn verbruik is gewoon heel raar hoog op het moment. Veel hoger dan vorig jaar bij het koude weer. Net de kinderen naar school gebracht, het is maar twee kilometer, maar een verbruik van 900wh per kilometer, dan kan ik nergens harder dan 30.. Wel alles op max verwarmen en ontwasemen. Ik heb wel altijd range mode aanstaan...
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Ik heb het niet bijgehouden, ben een aantal keer heen en weer naar de zaak geweest, 8 km enkele reis. Daar kan ik tussen de 50 en de 80 km per uur rijden. Dus een retourtje is max een half uurtje. Dat zes keer, dus een uur of drie, zit ik tegen de 50 km, de overige km's waren heen en weer naar een restaurant, binnendoor, niet boven de 80 km per uur geweest. Dus misschien nog een uurtje gereden. Dus een uur of vier de kachel en stoelverwarming en batterijverwarming aangehad.
Mijn verbruik is gewoon heel raar hoog op het moment. Veel hoger dan vorig jaar bij het koude weer. Net de kinderen naar school gebracht, het is maar twee kilometer, maar een verbruik van 900wh per kilometer, dan kan ik nergens harder dan 30.. Wel alles op max verwarmen en ontwasemen. Ik heb wel altijd range mode aanstaan...
900 Wh over 2 km met vrij lage snelheid is misschien niet heel extreem. Hangt er een beetje van af of de auto al voorverwarmd was.

Weet je toevallig hoeveel km bereik de auto aan gaf toen hij nog op 80% zat?
 
I"When my phone did warm up again, it proved it didn't need a charge anyway; it just required warm enough temperatures to enable the reaction. As I pressed the power button on the newly heated device, it turned on, and the battery meter read "94%."
De batterij was binnen opgeladen tot 100%. En toen de accu heel koud werd gaf de telefoon aan dat er nog maar 1% lading over was. En toen de accu weer opwarmde was dat weer 94%.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat die lading verdampt is toen de accu kouder werd en op magische wijze weer terug gekomen is toen de accu weer warmer werd. Want als dat wel zou kunnen dan zou je je auto gewoon leeg weg zetten terwijl het koud is en zou hij vanzelf vol lopen als het weer warmer werd. Wel kan het m.i. zijn dat de accu, onder invloed van de kou, nauwelijks meer energie af kon geven en dat dit door de (BMU in de) telefoon ten onrechte werd uitgelegd als dat de accu bijna leeg was.
 
Zo, klaar met laden, ik bleek hem op 90% te hebben ingesteld. Nu voorspeld bereik bij 90% 151km, maar ik weet nu al dat ik in de praktijk maximaal 2/3 daarvan kan halen... Als ik rustig rij op binnenwegen in combinatie met mijn korte stukjes van het moment..
 
Zo, klaar met laden, ik bleek hem op 90% te hebben ingesteld. Nu voorspeld bereik bij 90% 151km, maar ik weet nu al dat ik in de praktijk maximaal 2/3 daarvan kan halen... Als ik rustig rij op binnenwegen in combinatie met mijn korte stukjes van het moment..
Lijkt me niet ok, al is hij 6 jaar oud.
Gek dat ze niets kunnen vinden. Je lijkt 40% van je capaciteit kwijt te zijn.
Tesla Range Table - Teslike.com
 
Zo, klaar met laden, ik bleek hem op 90% te hebben ingesteld. Nu voorspeld bereik bij 90% 151km, maar ik weet nu al dat ik in de praktijk maximaal 2/3 daarvan kan halen... Als ik rustig rij op binnenwegen in combinatie met mijn korte stukjes van het moment..
Is dat rated / typical range? Of gebaseerd op recent verbruik? Want als het rated of typical range is, dan is je probleem denk ik wel wat groter dan enkel een hoog verbruik op korte afstanden.
 
Dit is het verbruik gebaseerd op recent gebruik. Als ik mijn batterijpercentage omschakel naar kilometers geeft hij 255 aan bij 90%. Dus dat is nog niet zo heel erg gek. Ik weet nooit of dat rated of typical is..
Sinds software versie 10 kan je de schuifknoppen onder mijn energiescherm ook niet meer zien, heeft iedereen dat, of heb alleen ik dat?
Hier een oude foto met wat prettigere verbruikswaarden maar al met verborgen knoppen:
20191102_164748.jpg
 
Dit is het verbruik gebaseerd op recent gebruik. Als ik mijn batterijpercentage omschakel naar kilometers geeft hij 255 aan bij 90%. Dus dat is nog niet zo heel erg gek. Ik weet nooit of dat rated of typical is..
Sinds software versie 10 kan je de schuifknoppen onder mijn energiescherm ook niet meer zien, heeft iedereen dat, of heb alleen ik dat?
Hier een oude foto met wat prettigere verbruikswaarden maar al met verborgen knoppen:
View attachment 483941
Mijn gevoel zegt dan dat je probleem meer bij het verbruik zot dan bij je accu capaciteit. Wel vreemd overigens dat je maar 2/3 haalt van het bereik dat is voorspeld op basis van recent verbruik. Tenzij dat recente verbruik met gebaseerd is op 1 lange rit ...

Verschil tussen typical en rated is volgens mij US versus Europa. Maar de begrippen worden doe elkaar gebruikt, vandaar dat ik beide noemde.
 
Als ik het filmpje van Bjorn Nyland goed begrijp, dan is rated range gebaseerd op een constante verbruikswaarde (niet gebaseerd op je rijstijl en werkelijk verbruik), die je eigenlijk alleen kan halen met veel stadsverkeer en weinig snelweg kilometers, en is typical range meer de realistische range, gebaseerd op historisch verbruik.

In de VS is rated range juist de realistische range en ideal range gebaseerd op een constante gebruikswaarde. Om het lekker duidelijk te houden.

 
Zo, klaar met laden, ik bleek hem op 90% te hebben ingesteld. Nu voorspeld bereik bij 90% 151km, maar ik weet nu al dat ik in de praktijk maximaal 2/3 daarvan kan halen... Als ik rustig rij op binnenwegen in combinatie met mijn korte stukjes van het moment..

Erbarmelijke verhalen man, gatver wat zou ik balen! jouw achtergrond kennende heb je ook alles al uitgesloten wat betreft aanlopende remmen en versleten lagers... ik weet dat er ook wel probleempjes zijn met de vervuiling van de achter klauwtjes. Het vervuild gewoon allemaal enorm hard omdat je ze bijna niet gebruikt.

Ik verbaas me ook al over het teruggelopen bereik naar 304km bij 90% laden.
Zelf rijd ik 3x in de week hetzelfde ritje van 220km. Eenmaal thuis heb ik vaak nog 30km over. Echter als ik dan naar de kWh's kijk die ik verbruikt heb staat daar iets van 48, dat vind ik best weinig tov. de originele 85....

Gelukkig is het voor mij genoeg en ben ik ook niet van plan om nog meer op een dag te rijden.
Maar zo te zien is jouw 60 gewoon vrij onbruikbaar geworden. Heb je al meer vergelijkbare 60 rijders kunnen vinden die deze ervaringen ook hebben?
 
Weinig 60 rijders in NL.. Gelukkig rij ik momenteel allemaal kleine stukjes en ligt hij op de zaak weer aan de stroom, dus is hij voor mij bruikbaar, maar voor normaal gebruik was hij nu compleet niet meeer bruikbaar. En ondanks dat het een oudere auto is, is het nog steeds geen echt goedkoop ding, en mocht je hier toch wel een bruikbaardere auto voor verwachten. Het lijkt hem toch wel voor een groot deel in de kachel te zitten, ik ben vanmorgen zonder kachel naar mijn werk gereden, alles rond de 60 km per uur en toen had ik een verbruik van rond de 300wh. Nog veel, maar een héél stuk beter. Mijn vrouws Kona lijkt nauwelijks last te hebben van het koudere weer, zij gebruikt gewoon continu rond de 160wh, ook op de kleine stukjes.. Het is te hopen dat mijn accu voor afloop van de garantie echt duidelijk aanwijsbaar stuk gaat, maar ik ben er bang voor. Heb er al spijt van dat ik hier stapels Tesla accucellen in de werkplaats heb liggen voor mijn elektrische ombouwproject.
 
Weinig 60 rijders in NL.. Gelukkig rij ik momenteel allemaal kleine stukjes en ligt hij op de zaak weer aan de stroom, dus is hij voor mij bruikbaar, maar voor normaal gebruik was hij nu compleet niet meeer bruikbaar. En ondanks dat het een oudere auto is, is het nog steeds geen echt goedkoop ding, en mocht je hier toch wel een bruikbaardere auto voor verwachten. Het lijkt hem toch wel voor een groot deel in de kachel te zitten, ik ben vanmorgen zonder kachel naar mijn werk gereden, alles rond de 60 km per uur en toen had ik een verbruik van rond de 300wh. Nog veel, maar een héél stuk beter. Mijn vrouws Kona lijkt nauwelijks last te hebben van het koudere weer, zij gebruikt gewoon continu rond de 160wh, ook op de kleine stukjes.. Het is te hopen dat mijn accu voor afloop van de garantie echt duidelijk aanwijsbaar stuk gaat, maar ik ben er bang voor. Heb er al spijt van dat ik hier stapels Tesla accucellen in de werkplaats heb liggen voor mijn elektrische ombouwproject.


Waarschijnlijk heb je het al getest, maar loopt er geen rem aan? In sleep modus (weet niet hoe precies bij een S) proberen wat heen en weer te duwen. Heb ik een keer met de ZOE gehad en dat resulteerde in een range van 85 km.
 
Weinig 60 rijders in NL.. Gelukkig rij ik momenteel allemaal kleine stukjes en ligt hij op de zaak weer aan de stroom, dus is hij voor mij bruikbaar, maar voor normaal gebruik was hij nu compleet niet meeer bruikbaar. En ondanks dat het een oudere auto is, is het nog steeds geen echt goedkoop ding, en mocht je hier toch wel een bruikbaardere auto voor verwachten. Het lijkt hem toch wel voor een groot deel in de kachel te zitten, ik ben vanmorgen zonder kachel naar mijn werk gereden, alles rond de 60 km per uur en toen had ik een verbruik van rond de 300wh. Nog veel, maar een héél stuk beter. Mijn vrouws Kona lijkt nauwelijks last te hebben van het koudere weer, zij gebruikt gewoon continu rond de 160wh, ook op de kleine stukjes.. Het is te hopen dat mijn accu voor afloop van de garantie echt duidelijk aanwijsbaar stuk gaat, maar ik ben er bang voor. Heb er al spijt van dat ik hier stapels Tesla accucellen in de werkplaats heb liggen voor mijn elektrische ombouwproject.
Korte stukjes zijn met dit weer wel echt nadelig voor hoog verbruik. Vanmorgen 87km gereden, waarvan de laatste 70 km snelweg. Eerst 10 min aan laadpaal verwarmd, wat eigenlijk als ik de icoontjes mag geloven voornamelijk de battery heater is geweest. Climate op 20 graden, stoelverwarming op 1. Pas na 30 km zag ik verbruik zichtbaar dalen, en uiteindelijk 21 kWh (29%) verbruikt of wel ~240 Wh/km.

Als ik alleen korte stukjes naar dorpen hier in de buurt zou rijden (ofwel 60km/h wegen), en steeds opnieuw met een koude batterij rijden krijg je nooit een laag verbruik. Batterijverwarming plus wat hogere interen weerstand levert een hoog verbruik op korte stukjes.

Interieurverwarming uit zal wel zeker helpen dan.

Trouwens, die 255 typical op 90% vind ik wel apart. Typical staat vast op een gebruik van ~195Wh/km. Een nieuwe S60 batterij heeft een te gebruiken capaciteit van ~56,5 kWh. 90% = ~51 kWh. Ofwel, 261 km typical bij 'nieuw' op 90%. 255km zou maar een degradatie van ~2.5% betekenen. Dat geloof ik niet echt met jouw km stand en verhalen. Check even in het menu of het schuifje op typical staat.

Zo, klaar met laden, ik bleek hem op 90% te hebben ingesteld. Nu voorspeld bereik bij 90% 151km, .
Dit zegt niet zoveel zonder te weten wat het gemiddelde verbruik was over de afgelopen 50 km (daar staat de grafiek nu op). Als ik moest gokken, 49 kWh beschikbaar op 90%, ofwel ~308 Wh/km.
 
Waarschijnlijk heb je het al getest, maar loopt er geen rem aan? In sleep modus (weet niet hoe precies bij een S) proberen wat heen en weer te duwen. Heb ik een keer met de ZOE gehad en dat resulteerde in een range van 85 km.

Nee, alles al goed nagekeken, net nog onderhoud gedaan en remmen gecontroleerd. Auto loopt superlicht, kan hem met een pink verduwen..