Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren mijn model 3 LR AWD volledig opgeladen (schuifje helemaal naar rechts --> dat is dan dus 90%?)
Op mijn scherm zag ik een range van 498 km bij een volledig opgeladen accu. Dat zou dan bij bovenstaande redenatie 554 km zijn bij 100%.
 
Plaatje deugt niet!!!!!! Bis bis bis

Er is geen zero protection, neem dat maar aan. Al jaren geleden is dit onderzocht en geloochenstraft.

Het plaatje komt uit de beginjaren (rond 2013 denk ik) en toen klopte dit weldegelijk. Meerdere Model S85 rijders (ik ook) reden toen tot circa -20 km onder nul. Tesla bevestigde dat destijds ook volgens mij.
Het kan best zijn dat Tesla dit later in een software-update heeft aangepast zodat er geen ‘zero mile protoction’ meer is, maar dan vraag ik me af waar die kilometers gebleven zijn. Ik heb nooit meer range gekregen na een update dus dat betekent dat er of aan de onderkant of aan de bovenkant een buffer bijgekomen is.
 
Het plaatje komt uit de beginjaren (rond 2013 denk ik) en toen klopte dit weldegelijk. Meerdere Model S85 rijders (ik ook) reden toen tot circa -20 km onder nul. Tesla bevestigde dat destijds ook volgens mij.
Het kan best zijn dat Tesla dit later in een software-update heeft aangepast zodat er geen ‘zero mile protoction’ meer is, maar dan vraag ik me af waar die kilometers gebleven zijn. Ik heb nooit meer range gekregen na een update dus dat betekent dat er of aan de onderkant of aan de bovenkant een buffer bijgekomen is.
Wat niet klopt aan het plaatje is de totale inhoud van het 85pack: dat is maar 81,5 ong. Die 3,5 kWh's zijn er nooit geweest. Fysiek niet, dus. Dat is overtuigend aangetoond onder meer door Jason.
Dat de berekeningen vroeger misschien meer dan nu onder de nul rijden toestond, dat kan.
 
Wat niet klopt aan het plaatje is de totale inhoud van het 85pack: dat is maar 81,5 ong. Die 3,5 kWh's zijn er nooit geweest. Fysiek niet, dus. Dat is overtuigend aangetoond onder meer door Jason.
Dat de berekeningen vroeger misschien meer dan nu onder de nul rijden toestond, dat kan.

Ja, dat klopt inderdaad. Tesla heeft een beetje gesjoemeld met het aantal kWh (voor sommige modellen).
Maar er is (of was) dus wel indeling in brick, zero mile protection, standard en trip.
Overigens is het de vraag of een aanduiding in kWh wel juist is. Dat zou toch eigenlijk Ah moeten zijn? Het aantal kWh is dan afhankelijk van het vermogen dat gevraagd wordt.


Zelf overigens nooit meer dan 73,4 kWh eruit kunnen halen van range charge tot iets onder nul toen de auto net nieuw was.
 
Ik rij dagelijks 80 km enkele reis met ca. 105 op cruise control (klein stukje 120 als het niet te druk is) Bij dit weer vallen de eerste kilometers wat tegen (interieur opwarmen) maar na een km of 20 to 30 zakt het verbruik naar lagere waarden. Als er niet te veel tegenwind is en je dus rustig aan doet dan is de 150 Watt/km te doen. En daarmee ook de range van ca. 450 km bij 90% laden. Gas onderin en lekker spelen is funest voor range. Maar dat is bij een brandstofmotor met een beetje vermogen ook het geval......
 
Het plaatje komt uit de beginjaren (rond 2013 denk ik) en toen klopte dit weldegelijk. Meerdere Model S85 rijders (ik ook) reden toen tot circa -20 km onder nul. Tesla bevestigde dat destijds ook volgens mij.
Het kan best zijn dat Tesla dit later in een software-update heeft aangepast zodat er geen ‘zero mile protoction’ meer is, maar dan vraag ik me af waar die kilometers gebleven zijn. Ik heb nooit meer range gekregen na een update dus dat betekent dat er of aan de onderkant of aan de bovenkant een buffer bijgekomen is.
Take one for the team zou ik zeggen
 
  • Like
Reactions: Darth_Roel
Onze Model 3 geeft 497 km na 100% laden met TWC. 90% zit meestal ergens tussen 445 en 448. Vol laden met supercharger heb ik nog niet geprobeerd, ik ben meestal weg als hij onder de 50 kW laadstroom zakt (zo ergens tussen 70 en 80%). Maar misschien probeer ik dat binnenkort wel eens uit curiositeit.

Op de website staat een hogere range (560 geloof ik) maar dat is volgens de Europese testcyclus. De aangeduide waarde in de auto is realistischer, zeker buiten de snelweg. (Bij 120 mag je er al een behoorlijk percentage aftrekken, en bij 150 doe ik nog minder dan 2/3 van de aangegeven range).
 
Ik kan in mijn Model S 85 kWh makkelijk het verbruik van de typical range rijden. In de zomer zit ik bij een constante snelheid van 120 km/u rond de 200 Wh/km. In de winter zijn vooral korte ritjes funest, maar bij langere ritten is 120 km/u dan ongeveer 220 Wh/km. Ik moet wel zeggen dat ik weinig verwarm (soms rijd ik alleen met stoelverwarming, soms verwarm ik tot 17 graden Celsius).

Bij rustig rijden op de snelweg heb ik wel eens 450 km uit het accupakket gehaald (bij een typical range van 380 km toentertijd). Maar ik heb ook wel eens een P90D loaner gehad en die had echt een heel hoog verbruik, dat lag zo 25% hoger dan die van mijn eigen auto, zelfs bij een vergelijkbare rijstijl.

Kan zijn dat de performance motor toch onzuiniger is natuurlijk. En ik rijd op 19" velgen, de loaner stond op 21". Verder kan ook de uitlijning verschillen, ik had het idee dat de P90D ook veel sneller/feller het stuur centreerde ten opzichte van die van mij, dus die had wel duidelijk een wat sportievere uitlijning.
 
Idem met bijna 30.000 km erop. Begon met 345, één keer 346 geweest maar nu staat er al weken 336 op. Houden zo!

Ps Damascus, de stad. Spijt dat er nooit geweest ben. Nu zal ik er ook wel nooit meer komen...
ik moet zeggen dat die nu 342 km geeft....

Damascus is een prachtige stad inderdaad. is een stuk rustiger nu, toerisme uit de regio komt weer op gang gelukkig
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Ik ben na de overstap van mij S 85 ook overgestapt van resterende range in km naar resterend batterij percentage. Met een 100kWh batterij is dat wel zo logisch, vol is 100% en ik vind het eigenlijk duidelijker dan de typical of rated range die toch niet zal kloppen.