Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
dus de long range model S heeft een groter bereik dan de 100D- Paul, weet jij of dit komt doordat de long range uitgaat van een lagere wh/km typical range?
Ja, het is natuurlijk gewoon een 100D met een ander label eraan. Maar door de vaste magneet motor voorin is mijn auto weer een stukje zuiniger dan de 100D van voor 1 april.
Ter illustratie, ik heb er nu 610 km mee gereden en nog geen 100 kWh gebruikt. Ik kom op 159 Wh/km. Met mijn oude 90D was dat met deze weersomstandigheden eerder in de buurt van de 185 Wh/km.
 
  • Like
Reactions: DamascuS75D
Is het trouwens niet zo dat de range die wordt weergegeven altijd hetzelfde is? Ik bedoel: Is het niet zo dat, na het laden naar bijvoorbeeld 90%, de weergegeven range altijd hetzelfde is maar als je dan daadwerkelijk gaat rijden dat de range zich aanpast aan de werkelijke range??
 
Is het trouwens niet zo dat de range die wordt weergegeven altijd hetzelfde is? Ik bedoel: Is het niet zo dat, na het laden naar bijvoorbeeld 90%, de weergegeven range altijd hetzelfde is maar als je dan daadwerkelijk gaat rijden dat de range zich aanpast aan de werkelijke range??
Bij mij weten niet. TeslaBjorn heeft daar ook een youtube-filmpje over gemaakt... Ik kan het helaas niet vinden. Hij heeft het over het kalibreren van de GOM (Guess O Meter).
 
Is het trouwens niet zo dat de range die wordt weergegeven altijd hetzelfde is? Ik bedoel: Is het niet zo dat, na het laden naar bijvoorbeeld 90%, de weergegeven range altijd hetzelfde is maar als je dan daadwerkelijk gaat rijden dat de range zich aanpast aan de werkelijke range??
In absolute zin wel, in relatieve zin niet. Huh?

Stel dat het 'rated' verbruik 150 Wh/km is en je praktijk verbruik is 200 Wh/km. Dan haal je uit een 75 kWh 500 km rated en in de praktijk 375 km. Het verschil is -125 km of -25% (gerekend vanaf rated). Als je SoC naar 50% is gedaald is je rated range 250 km en je werkelijke range nog 187,5 km. Het verschil is nu -62.5 km of -25%. Bij een SoC van 25% ... awel, "you catch my drift".

Het absolute verschil tussen rated en werkelijk wordt, naar mate de accu leger raakt, steeds kleiner en zal uiteindelijk eindigen met 0 (en een flatbed). Maar het relatieve verschil blijft 25%. Het 'aanpassen naar de werkelijke range' heeft niet, zoals anderen ook al zeiden, te maken met het feit dat de auto beter jouw rijstijl beter in zou schatten, maar enkel met het feit dat de accu steeds leger raakt.

Misschien bedoelde je dat ook wel, dat weet ik niet :rolleyes:
 
M3 AWD LR na 20.000km nu 436km op 90% (was 449)

In de vakantie (en net daarna) was ik ook een paar km kwijt. Tijdens de vakantie alleen maar SuC geladen (12-15 keer tot max. 90%). Nu ik weer in het vaste laadpatroon zit van 3x per week naar 80% en 1x per week naar 90% (met 3x 16A / dus zonder SuC) krabbel ik weer iets omhoog. Of dat met het laden of het weer (temperatuur) te maken heeft weet ik niet. Ik zit overigens > 25.000 km dus wel aardig vergelijkbaar met voorgaande berichten. :)

Ik zal komende dagen/weken eens kijken waar ik op eindig bij 90% :rolleyes:
 
Ik zal komende dagen/weken eens kijken waar ik op eindig bij 90% :rolleyes:

Lang leve TeslaFi qua inzicht. Zie het met sprongetjes dalen:
0950EA55-4DF3-4504-96B6-FFCC9D3DF20B.jpeg


Binnenkort eens proberen richting 0% te rijden en dan vol te laden (alhoewel de 2 dalletjes in het begin tijdens 2x naar 100% waren bij vakanties), kijken of dat scheelt. Denk ~6000 vakantie kms (dus SuC), rest thuis aan de TWC.
 
Hoewel mijn range altijd vrij stabiel was bij 90% (449Km), merk ik dat hij de laatste tijd een flinke duik heeft genomen (eerder 439Km).

Teslafi bevestigt dit:


Mijn "battery degradation" is al 2.21%. Help!

Ik laad altijd thuis (TWC) en netjes tot 90%. Ik ben in juli twee weken op reis geweest, waar ik af en toe tot 100% heb geladen en regelmatig een snellader (Tesla of Ionity) heb gebruikt. Ik heb nu 20.000Km op de teller.

Is dit normaal?
 
Lang leve TeslaFi qua inzicht. Zie het met sprongetjes dalen:
View attachment 453280

Binnenkort eens proberen richting 0% te rijden en dan vol te laden (alhoewel de 2 dalletjes in het begin tijdens 2x naar 100% waren bij vakanties), kijken of dat scheelt. Denk ~6000 vakantie kms (dus SuC), rest thuis aan de TWC.
Plaatje komt me bekend voor ..... (al zit ik ietsje hoger met ook wat minder kms)

upload_2019-9-13_14-15-53.png
 
  • Informative
Reactions: FrankNL