Je bent nu krap 7000km en vijf maanden onderweg met je Tesla. Ondertussen alleen maar kou, regen en wind gezien. Ook de verwarming aan en een koude batterij iedere ochtend. Straks in het voorjaar boven de 15graden vliegen de km's erbij.
In werkelijke range wel, maar niet in capaciteit. We hebben het hier over de daadwerkelijke degradatie. Deze kilometers vliegen er helaas niet bij. Dat komt simpelweg door dat het verbruik in de winter door de kou hoger is en in de zomer lager.
Dit is net geen 4% degradatie en dat vind ik echt wel fors.
Mijn MS had in nov. 2013 358km bij 90%. In dec. 2018 was dat 325km
358km bij 90% => 397km bij 100%
325km bij 90% => 361km bij 100%
Dat is een schommeling van 397-361 = 36km wat net geen 6.5 kWh zou zijn. Sorry, dat gaat het BMS echt niet als variatie als verschil tussen zomer en winter geven.
Je hebt een S85 dus 73.4kWh bij levering, als je maar 361km volgens het BMS komt heb je een capaciteit van 361 * 180 = ~ 65kWh oftewel abs(65/73.4-1)*100 = 11.5% degradatie.
Ik denk dat je je in de cijfertjes hebt vergist. Misschien heb je je niet vergist maar je gaat in de zomer dan zeker niet iets in de richting van 397km komen bij 100%.
Aanvulling:
Volgens de blogpost van @widoh heeft de S85 bij levering 81kWh.
Dan is het dus: abs(65/81-1)*100 = 19.75% degradatie
Last edited: