Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Voorbereiden batterij op snelladen

This site may earn commission on affiliate links.
Vraagje: wij rijden een model 3. Uiteraard kunnen we superchargen, maar als we een keer naar fastned zouden willen, bestaat dan de mogelijkheid om de batterij handmatig voor te bereiden op snelladen? Of gebeurt dat alleen automatisch als je als bestemming een supercharger hebt?
 

On-Route Battery Warmup​

Your vehicle will now precondition the battery when navigating to third party fast charging stations, in addition to Superchargers. As usual, you can find a list of nearby third party charging locations by tapping on the lightning bolt icon on the bottom of your touchscreen.

 

On-Route Battery Warmup​

Your vehicle will now precondition the battery when navigating to third party fast charging stations, in addition to Superchargers. As usual, you can find a list of nearby third party charging locations by tapping on the lightning bolt icon on the bottom of your touchscreen.


In mijn Tesla model 3 zie ik alleen maar snelladers van Allego als derden. FastNed laders worden niet gemeld.
 
Feit blijft wel dat er nog een hoop snelladers missen over het algemeen. Wat ik ook een gemis vind is:
- die third part snelladers worden niet gebruikt in de routeplanning, terwijl dat soms toch echt wel handig is. Daardoor zit ik nu nog steeds op mijn telefoon met ABRP te pielen.
- doordat verschillende third party snelladers er niet op staan, kan je ook niet preheaten op juiste moment. Het blijft dus dat het handig zou zijn als je zelf die preheating kan aanzetten (of vinkje kan aankruisen dat de tesla dat doet voor volgende bestemming.)

Los hiervan: hebben jullie ook dat de preheating soms veel te vroeg aan gaat? Ik heb regelmatig dat als ik vertrek en een SuC invoer, hij al bij vertrek, dus 1,5uur van te voren aangeeft dat de batterij wordt voorbereid. Dat moet toch pas 5-10min van te voren (anders kost het alleen maar lading)?
 
Los hiervan: hebben jullie ook dat de preheating soms veel te vroeg aan gaat? Ik heb regelmatig dat als ik vertrek en een SuC invoer, hij al bij vertrek, dus 1,5uur van te voren aangeeft dat de batterij wordt voorbereid. Dat moet toch pas 5-10min van te voren (anders kost het alleen maar lading)?
Ja, dat is al een hele tijd zo, ik merkte het ik de zomervakantie. Hij springt even op, na een tijdje gaat het uit en even voor de snellader springt het terug aan. Ik ga er van uit dat Tesla weet waarom ze dit zo doen en niet, zoals vroeger, enkel iets voor de snellader de voorbereiding starten.
 
Ja, dat is al een hele tijd zo, ik merkte het ik de zomervakantie. Hij springt even op, na een tijdje gaat het uit en even voor de snellader springt het terug aan. Ik ga er van uit dat Tesla weet waarom ze dit zo doen en niet, zoals vroeger, enkel iets voor de snellader de voorbereiding starten.
Is dit geen symantisch probleem? Mijn centrale verwarming staat ook ‘op’, maar als het warm genoeg is in huis verwarmt ze niet en verbruikt ze dus niets.
 
  • Like
Reactions: adjego
Feit blijft wel dat er nog een hoop snelladers missen over het algemeen. Wat ik ook een gemis vind is:
- die third part snelladers worden niet gebruikt in de routeplanning, terwijl dat soms toch echt wel handig is. Daardoor zit ik nu nog steeds op mijn telefoon met ABRP te pielen.
- doordat verschillende third party snelladers er niet op staan, kan je ook niet preheaten op juiste moment. Het blijft dus dat het handig zou zijn als je zelf die preheating kan aanzetten (of vinkje kan aankruisen dat de tesla dat doet voor volgende bestemming.)

Los hiervan: hebben jullie ook dat de preheating soms veel te vroeg aan gaat? Ik heb regelmatig dat als ik vertrek en een SuC invoer, hij al bij vertrek, dus 1,5uur van te voren aangeeft dat de batterij wordt voorbereid. Dat moet toch pas 5-10min van te voren (anders kost het alleen maar lading)?
Je kunt ABRP ook op je browser draaien
 
Los hiervan: hebben jullie ook dat de preheating soms veel te vroeg aan gaat? Ik heb regelmatig dat als ik vertrek en een SuC invoer, hij al bij vertrek, dus 1,5uur van te voren aangeeft dat de batterij wordt voorbereid. Dat moet toch pas 5-10min van te voren (anders kost het alleen maar lading)?
Dat de auto vroeg begint met preheating wil nog niet zeggen dat er meer energie wordt verbruikt.
Lang verwarmen op laag vermogen kan wellicht efficiënter en beter zijn dan korte tijd op hoog vermogen.
Een laag temperatuur vloerverwarming is ook zuiniger dan een hoog temperatuur verwarming met radiatoren.
Ik ga er maar vanuit dat Tesla hier best over nagedacht zal hebben.
 
  • Like
Reactions: job-lek
In 5 tot 10 minuten krijg je zo'n grote accu niet netjes opgewarmd. Het is natuurlijk ook afhankelijk hou koud je accu is. Die van mij begon op18 graden in Groningen en was 32 graden in Zuidbroek. Ik had een korte stop in Groningen en daarna pas de Suc ingesteld. Ik weet dus niet of hij anders eerder was begonnen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat de auto vroeg begint met preheating wil nog niet zeggen dat er meer energie wordt verbruikt.
Lang verwarmen op laag vermogen kan wellicht efficiënter en beter zijn dan korte tijd op hoog vermogen.
Een laag temperatuur vloerverwarming is ook zuiniger dan een hoog temperatuur verwarming met radiatoren.
Ik ga er maar vanuit dat Tesla hier best over nagedacht zal hebben.
Ja, maar 1,5 uur lijkt me toch echt wel wat overdreven als het buiten gewoon 15 graden is (was in dat geval). Bovendien is het soms 1,5 uur en soms 5-10min, met overeenkomstige buitentemperaturen en rij historie vlak ervoor. Ik heb toch het idee dat het niet helemaal lekker gaat. Of dat hij alleen maar aangeeft dat hij de temp. in de gaten houdt, zonder er iets mee te doen… Maar waarom dan niet altijd zo?
 
Nog eens. Als de auto aangeeft dat de baterij voorbereid wordt, begint hij dan effectief te warmen of geeft hij gewoon aan dat het algoritme gestart is en hij zal zorgen dat je voorbereid zal zijn wanneer je aankomt?
Als ik van vakantie terug kom midden in de nacht en ik zet op mijn huisthermostaat de stand ‘vakantie’ uit dan verschijnt er Programma 1 geactiveerd. Er gebeurt echter niets want programma P1 begint maar om 6:00 te verwarmen.
 
Dit was in optimale condities zoals Bjorn op het einde uitlegt. Tijdens zijn range tests en geruchten uit de Noorse community komen andere geluiden naar boven. Coldgating, hoger verbruik etc maken dat het eigenlijk in praktijk niet veel uitmaakt.

Nu vooraleer de fanboy beschuldigingen komen: die EV6 gaat inderdaad wel als een speer 🏎🏎
Ik heb in mijn model 3 nog nooit de laadsnelheden gehaald die Bjorn hier laat zien. Dat is ook een beetje het probleem met dit soort filmpjes, Bjorn probeert de optimale laadcurve te filmen voor al die merken. Toen hij in de winter van 2020 de MY2021 uittestte, heeft hij ook 5-6 pogingen gedaan alvorens die wagen wel goed oplaadde. En dat was dan alleen mogelijk door te jo-jo-en: gedurende enkele minuten van 90 tot 120 km/h optrekken, terug vertragen tot 90 km/h, ... dat zijn dan ook niet echt reëel condities.
De laatste keer ben ik op een supercharger V3 blijven hangen op 150 kW. En dat was na 30 min rijden op de autostrade, met het voorverwarmen geactiveerd en een SOC van 7% bij aankomst aan die supercharger, bij 3°C .
Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik ooit boven de 160 kW heb gepiekt, maar ik wel nog niet zo vaak met optimale SOC aangekomen bij de supercharger.