Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Zelf professionelen hebben het niet begrepen. Bij elk overzicht van het gebruik van onze leasingwagens, ben ook verantwoordelijke van de fleet (5 auto's) van ons onderzoekscentrum, wordt het brandstofverbruik afgezet tegen het normverbruik. Ik heb het een keer proberen uit te leggen, maar dat is niet gelukt.
 
Punt is natuurlijk dat een norm het enige is wat je als referentie kunt gebruiken omdat iedereen dan weet wat “de norm” is. Als we het hebben over een liter of een kilo dan weet iedereen hoeveel dat is, omdat deze normen duidelijk zijn vastgelegd.
Dat zowel de NEDC en WLTP afwijken van de realiteit zorgt er voor dat je in de praktijk nooit aan de norm kunt voldoen. Dat betekend dus dat de norm niet voldoet en aangepast zou moeten worden zodat deze beter de werkelijkheid benaderd. De kans is groot dat de auto lobby dit liever niet wil.
 
Voor als de Rimac C-two nog niet besproken is. 'Elon Musk van de Balkan' komt met opzienbarende hypercar | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Technische gegevens (fabrieksopgave)
  • Maximaal motorvermogen 1.914 pk
  • van 0 tot 100 kilometer per uur in 1,9 seconden
  • van 0 tot 300 kilometer per uur in 11,8 seconden
  • Topsnelheid 412 kilometer per uur
  • Gewicht 1.950 kilo
  • Prijs circa 1,7 miljoen euro (exclusief belastingen)
De bijtelling is wel wat aan de hoge kant

Ben wel benieuwd hoeveel het van de batterij vraagt om 412 te rijden .... zal toch maar een kort ritje zijn.....en voor de bandjes ook, vrees ik.
 
Punt is natuurlijk dat een norm het enige is wat je als referentie kunt gebruiken omdat iedereen dan weet wat “de norm” is. Als we het hebben over een liter of een kilo dan weet iedereen hoeveel dat is, omdat deze normen duidelijk zijn vastgelegd.
Dat zowel de NEDC en WLTP afwijken van de realiteit zorgt er voor dat je in de praktijk nooit aan de norm kunt voldoen. Dat betekend dus dat de norm niet voldoet en aangepast zou moeten worden zodat deze beter de werkelijkheid benaderd. De kans is groot dat de auto lobby dit liever niet wil.

Precies! Ik ben helemaal voor een nieuwe meet-standaard: de taxi-range. Gemiddelde van 20 auto's over 1 maand bij gemiddeld 10°C. Ook gelijk duidelijk maken dat laden bij dagelijks gebruik niet van 100 naar 0 is, maar meer van 85 naar 15. Ik ben heel blij dat ik een M3 LR heb, want nu heb ik praktisch evenveel range in de winter als wat een LEAF-koper is beloofd.
 
Jeetje. ik had Bas v Putten hoog zitten, maar zoals ik het lees heeft ie van laden nog geen kaas gegeten. ik denk dat hij m met 60% aan de snellader heeft gezet - tsja dan haal je geen topwaardes.
Was ook onmiddellijk mijn reactie
Er zijn gewoon heel wat journalisten die niets van e-auto's moeten hebben

ID.4 zou eind dit jaar trouwens naar 175 kW laadsnelheid gaan
 
Verkoopcijfers voor Europa in 2020 en de evolutie tov 2019.

upload_2021-1-28_19-32-39.png

bron
 
Last edited:
Er IS geen praktijkverbruik: dat varieert bij iedereen en tussen iedereen.
Daarom een normverbruik. Dat die waarde niet overeenkomt met eennsoort van gemiddelde is maar een kwestie van rzreferentie.
Klopt dat het praktijverbruik voor iedereen anders is. Neemt echter niet weg dat als vrijwel niemand in de buurt komt van de norm, dat de norm niet voldoet. De norm moet rekening houden met de gemiddelde berijder en niet met test omstandigheden die niet met de praktijk overeenkomen. Fabrikanten zouden ook gestraft moeten worden als ze de testen baseren op een andere uitvoering van de auto dan die ze aan de klanten verkopen (bv ander soort banden etc).
 
Het punt is dat de norm prima haalbaar is, of zelfs overschreden kan worden. In de zomer... Het verschil tussen zomer en winter, wind/geen wind is zo groot dat je dat niet kunt normeren, zeker niet voor auto's met totaal verschillende aerodynamische eigenschappen. Sommigen rijden veel snelweg met 130+ km/h, anderen alleen in het dorp. Hoe wil je dat zinnig normeren?

Met mijn auto haal ik prima de WLTP normen, sterker nog, ik ga er in de zomer ruim over heen. Zelfs in de winter kom ik de buurt, het wordt ook sterk door rijstijl bepaalt.
 
Verkoopcijfers voor Europa in 2020 en de evolutie tov 2019.

View attachment 631620
bron
Er vallen mij eigenlijk twee voertuigen op in deze lijst
Dat de e-tron, ongeacht zijn prijs, zo goed scoort, vind ik echt onwezenlijk
En dat BMW van de i3 - die nu bijna 10 jaar op de markt is en ondanks de premiumprijs en de compromissen- nog altijd meer stuks verkoopt dan de initiële target (dat was 20 000 stuks per jaar)
 
Het punt is dat de norm prima haalbaar is, of zelfs overschreden kan worden. In de zomer... Het verschil tussen zomer en winter, wind/geen wind is zo groot dat je dat niet kunt normeren, zeker niet voor auto's met totaal verschillende aerodynamische eigenschappen. Sommigen rijden veel snelweg met 130+ km/h, anderen alleen in het dorp. Hoe wil je dat zinnig normeren?

Met mijn auto haal ik prima de WLTP normen, sterker nog, ik ga er in de zomer ruim over heen. Zelfs in de winter kom ik de buurt, het wordt ook sterk door rijstijl bepaalt.
Toch is het niet enkel de periode of de rijstijl van de bestuurder. Het scheelt ook enorm per auto of merk. Er zijn auto's waarbij het merendeel in de buurt komt van de norm. Er zijn er ook waar niemand überhaupt in de buurt komt.
 
Er vallen mij eigenlijk twee voertuigen op in deze lijst
Dat de e-tron, ongeacht zijn prijs, zo goed scoort, vind ik echt onwezenlijk
En dat BMW van de i3 - die nu bijna 10 jaar op de markt is en ondanks de premiumprijs en de compromissen- nog altijd meer stuks verkoopt dan de initiële target (dat was 20 000 stuks per jaar)
Dat is inderdaad opmerkelijk.
De e-tron, die ik zelf ook rijd, is gewoon een heel degelijke handige auto: met 5 + bagage comfortabel reizen, een kast verhuizen, naar containerpark met de aanhangwagen, fietsen vervoeren. En verder minder spectaculair dan de i-Pace of een Tesla krachtig, stil, solide. Enige nadeel is het vrij hoge verbruik en daardoor een bereik van amper 300 snelwegkilometers, maar dat wordt op lange reizen goedgemaakt door de uitzonderlijke laadcurve: tot 80 SOC 150 kW en nadien wat afnemen tot 50kW bij 99% SOC. Daardoor ben je na 35' terug volledig vol: 100% SOC, geen 60% of 80%. Maar je moet al wat EV-ervaring hebben om daar de voordelen van in te zien. De echte reden is dat die auto in Leasing terug betaalbaar wordt. Blijkbaar heeft Tesla heel wat (Belgische) LM kwaad gekregen want in Leasing was de e-tron 55 goedkoper dan de M3 en een MS bijna 50% duurder.
Opvallend zijn verder toch het succes van de Renault Zoe, een auto die volgens mij vooral privé wordt aangekocht: dat is don ook de ideale 2de auto in een gezin. Maar blijft toch duur voor particuliere aankoop. Die 22 kW AC-lader (bij onze zelfs 43 kW AC) is erg handig.
Ook hier: je hebt al wat EV-ervaring nodig om dat voordeel naar waarde te schatten. Prijs-kwaliteit biedt een M3 SR+ duidelijk meer, maar voor velen en zeker particulier, bepaalt uiteindelijk de kostprijs.
En ook opvallend is de matige prestatie van de M3. Dat marktaandeel verloren gaat is logisch vanwege de toegenomen concurrentie maar ook in absolute cijfers is de verkoop gedaald. Dus in een verdubbelende markt toch minder verkopen dan het jaar voordien. In Nederland speelt de bijtellingssaga, maar voor de rest van Europa is dat niet zo.