Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben nog niet in China geweest, maar ik stel vast dat de Chinese maatschappij erin geslaagd is om 100-den miljoenen mensen op 1 generatie tijd uit de armoede te tillen en een behoorlijke welstand te geven.
Ik zie China eigenlijk niets vijandelijks ondernemen tegen het Westen. Het is eerder omgekeerd zo dat het Westen erg vijandig reageert op de economische opmars van China omdat het zijn status van onaantastbare eerste van de klas bedreigd ziet.
China viel geen andere landen binnen, bombardeerde geen steden en burgers in landen met een regime dat hun standpunten niet wilde involgen. De VS zijn dan wel onze bondgenoten, maar schrikken er niet voor terug de Europese beleidsvoerders te bespioneren en af te luisteren.
Ik ken op dit moment maar 1 automerk dat de door de auto doorgestuurde data selectief misbruikt om in juridische discussies gelijkt te halen. En het is geen Chinees merk.
 
  • Disagree
Reactions: Paco
Ik ben nog niet in China geweest, maar ik stel vast dat de Chinese maatschappij erin geslaagd is om 100-den miljoenen mensen op 1 generatie tijd uit de armoede te tillen en een behoorlijke welstand te geven.
Ik zie China eigenlijk niets vijandelijks ondernemen tegen het Westen. Het is eerder omgekeerd zo dat het Westen erg vijandig reageert op de economische opmars van China omdat het zijn status van onaantastbare eerste van de klas bedreigd ziet.
China viel geen andere landen binnen, bombardeerde geen steden en burgers in landen met een regime dat hun standpunten niet wilde involgen. De VS zijn dan wel onze bondgenoten, maar schrikken er niet voor terug de Europese beleidsvoerders te bespioneren en af te luisteren.
Ik ken op dit moment maar 1 automerk dat de door de auto doorgestuurde data selectief misbruikt om in juridische discussies gelijkt te halen. En het is geen Chinees merk.
Misschien wel eens gehoord van Oeigoeren? Ook de oppressie op het eigen volk is misselijkmakend. Of valt dat niet onder
burgers in landen met een regime dat hun standpunten niet wilde involgen.
En veel mensen zijn bang voor een aanval op Taiwan. Overigens is het wel opvallend dat er tegen China geen massale protesten zijn vanwege keiharde onderdrukking van een religie/groeperingen en dwangarbeid.
 
China viel geen andere landen binnen, bombardeerde geen steden en burgers in landen met een regime dat hun standpunten niet wilde involgen.
in Hong Kong hebben ze inderdaad niet afgezien en Taiwan (hoezo Chinees) en de Filipijnen vinden het ook allemaal ok.

De VS zijn dan wel onze bondgenoten, maar schrikken er niet voor terug de Europese beleidsvoerders te bespioneren en af te luisteren.
Ja want de Chinezen doen dit niet, ze doen dit zelfs met hun eigen burgers.

Ik ken op dit moment maar 1 automerk dat de door de auto doorgestuurde data selectief misbruikt om in juridische discussies gelijkt te halen. En het is geen Chinees merk.
selectief misbruikt? Dus wacht: ik rijd door m’n garagepoort en span een rechtzaak aan. Tesla heeft bewijs dat ik in fout ben maar mag dit niet gebruiken. wat denk je dat er bij verzekeringskwesties gebeurt met de “blackbox” in je wagen?...uitgelezen.…. Toch ook vreemd dat er enkel in Amerika sudden accelerations zich voordeden.
(buiten een opportunist die dacht in EU ook een slag te slaan)

En als laatste: jaren wordt er al gevraagd aan China om IP te respecteren en nooit wordt hier tegen opgetreden.
Dit samen met de gigantische goedkope kredieten en vrijspel. Wist je trouwens dat China nog altijd de status heeft van “developing country” met alle voordelen die er bijhoren?
 
Ik ben nog niet in China geweest, maar ik stel vast dat de Chinese maatschappij erin geslaagd is om 100-den miljoenen mensen op 1 generatie tijd uit de armoede te tillen en een behoorlijke welstand te geven.
Ik zie China eigenlijk niets vijandelijks ondernemen tegen het Westen. Het is eerder omgekeerd zo dat het Westen erg vijandig reageert op de economische opmars van China omdat het zijn status van onaantastbare eerste van de klas bedreigd ziet.
China viel geen andere landen binnen, bombardeerde geen steden en burgers in landen met een regime dat hun standpunten niet wilde involgen. De VS zijn dan wel onze bondgenoten, maar schrikken er niet voor terug de Europese beleidsvoerders te bespioneren en af te luisteren.
Ik ken op dit moment maar 1 automerk dat de door de auto doorgestuurde data selectief misbruikt om in juridische discussies gelijkt te halen. En het is geen Chinees merk.
Even tussendoor: het valt mij op dat jouw reacties vaak een bepaalde antipathie jegens Tesla lijken te bevatten. Ligt dat aan mij of...?
 
En als laatste: jaren wordt er al gevraagd aan China om IP te respecteren en nooit wordt hier tegen opgetreden.
Dit is niet helemaal waar. IP wetten daar zijn vrij incompatible met die in het Westen. Maar er zijn weldegelijk mogelijkheden om te te beschermen tegen IP inbreuken (zoek b.v. eens op NNN agreements). Sterker nog: voor bepaalde gevallen kun je heel snel via een internet court je gelijk halen. En dan wordt er echt wel gehandhaafd. Ook China heeft een belang bij IP respecteren. Alleen waar China geen trek heeft zich aan te passen aan het Westen, heeft het Westen geen trek om dat omgekeerd te doen.
 
Even tussendoor: het valt mij op dat jouw reacties vaak een bepaalde antipathie jegens Tesla lijken te bevatten. Ligt dat aan mij of...?
Dat is maar een indruk.
Vermoedelijk belanden mijn pogingen om de aanvallen op andere merken wat te nuanceren of het 'Tesla doet alles goed' verhaal af en toe te ontkrachten in de context van een Tesla-forum op een onvruchtbare bodem.
 
  • Like
Reactions: horta
selectief misbruikt? Dus wacht: ik rijd door m’n garagepoort en span een rechtzaak aan. Tesla heeft bewijs dat ik in fout ben maar mag dit niet gebruiken. wat denk je dat er bij verzekeringskwesties gebeurt met de “blackbox” in je wagen?...uitgelezen.…. Toch ook vreemd dat er enkel in Amerika sudden accelerations zich voordeden.
Met selectief bedoel ik eerder eenzijdig. De klant heeft geen toegang tot zijn eigen data om die in zijn voordeel te gebruiken. En toch selectief omdat je nooit hoort van data die het gelijk van de klant onderbouwen. Nu kan het natuurlijk zijn dat autopilot nog nooit in de fout ging: een onfeilbaar systeem als het ware. Dat kan misschien ook.
Of de gegevens over de batterijdegradatie die gebruikt worden om vervolgens de laadsnelheid te beperken en zo garantieverplichtingen uit te stellen of over de periode te tillen: toch ook dubieus imo.
 
Last edited:
Dat is maar een indruk.
Vermoedelijk belanden mijn pogingen om de aanvallen op andere merken wat te nuanceren of het 'Tesla doet alles goed' verhaal af en toe te ontkrachten in de context van een Tesla-forum op een onvruchtbare bodem.
Laat ik het houden bij de opmerking waar ik op aansloeg: als je daadwerkelijk denkt dat jouw data veiliger is bij Chinese bedrijven dan bij Tesla of eender welk Westers bedrijf, dan volg je duidelijk het nieuws niet.
 
  • Like
Reactions: horta
Met selectief bedoel ik eerder eenzijdig. De klant heeft geen toegang tot zijn eigen data om die in zijn voordeel te gebruiken. En toch selectief omdat je nooit hoort van data die het gelijk van de klant onderbouwen.
Waarom zou je daar ook van horen? Uitgaande van dat men de klant dan ook gewoon gelijk geeft, komt daar geen gedoe van, laat staan dat het wordt gecommuniceerd op het wereldwijde web.
 
Ik zie China eigenlijk niets vijandelijks ondernemen tegen het Westen. Het is eerder omgekeerd zo dat het Westen erg vijandig reageert op de economische opmars van China omdat het zijn status van onaantastbare eerste van de klas bedreigd ziet.
Als China aantoonbaar data van camerabeelden naar China stuurt, dan is dat wat mij betreft een vorm van vijandelijk ondernemen. Daarmee zeg ik overigens niet dat het westen en de US zich daar niet schuldig aan maken.
 
Ik ben nog niet in China geweest, maar ik stel vast dat de Chinese maatschappij erin geslaagd is om 100-den miljoenen mensen op 1 generatie tijd uit de armoede te tillen en een behoorlijke welstand te geven.
Ik zie China eigenlijk niets vijandelijks ondernemen tegen het Westen. Het is eerder omgekeerd zo dat het Westen erg vijandig reageert op de economische opmars van China omdat het zijn status van onaantastbare eerste van de klas bedreigd ziet.
China viel geen andere landen binnen, bombardeerde geen steden en burgers in landen met een regime dat hun standpunten niet wilde involgen. De VS zijn dan wel onze bondgenoten, maar schrikken er niet voor terug de Europese beleidsvoerders te bespioneren en af te luisteren.
Ik ken op dit moment maar 1 automerk dat de door de auto doorgestuurde data selectief misbruikt om in juridische discussies gelijkt te halen. En het is geen Chinees merk.
Zoals met alles, er zijn dingen die China heel goed doet, maar de onderdrukking van de eigen bevolking gaat ver, en democratisch is het er niet.

Als buitenlander word je niet fysiek aangevallen, maar je telefoon wordt toch stevig onder druk gezet, en er wordt getracht om die leeg te trekken. Ik heb ooit een artikel gelezen over een handelsmissie die speciaal daar voor een ITer meer hadden, en die had de handen vol met het afslaan van honderden 'attacks' op de telefoons van politici, bedrijfsleiders en journalisten.

Ik heb er ook moeite mee om de chinezen te vertrouwen met mijn gegevens.
 
Ik wil niet beweren dat alles zuiver verloopt. Maar er is veel stemmingmakerij in onze pers. Je voelt (allez, ik voel) dat onze meningen omtrent China flink gestuurd worden. He who controls the media controls the minds of the public.
Het verbieden van Huawei-producten en laatst nog uit de mond van Demir de enorme dreiging die zou uitgaan van Chinese omvormers voor zonnepanelen die daarmee met een druk op de knop onze energievoorziening zouden kunnen uitschakelen. Het zijn voor mij allemaal toch vrij doorzichtige pogingen om in de eerste plaats de dreiging van de Chinese concurrentie te ontmijnen.
Iets gelijkaardigs is mogelijks op komst voor Chinese EVs, Chinese batterijen.
 
  • Like
Reactions: Bart44
Even beter de geschiedenis bekijken: wie zat er ook al weer achter de Korea oorlog? Wie probeert Taiwan in te lijven? De conflicten tussen China en de Sovjet Unie vergeten?
Daarbij is het noemen van Chinezen ook net zoiets als roepen dat De Europeaan bestaat.
Je hebt in China minimaal 56 etnische groepen. Alleen de Han Chinezen maken voor 100% de dienst uit in China.
 
  • Like
Reactions: Rutgere
Ik wil niet beweren dat alles zuiver verloopt. Maar er is veel stemmingmakerij in onze pers. Je voelt (allez, ik voel) dat onze meningen omtrent China flink gestuurd worden. He who controls the media controls the minds of the public.
Het verbieden van Huawei-producten en laatst nog uit de mond van Demir de enorme dreiging die zou uitgaan van Chinese omvormers voor zonnepanelen die daarmee met een druk op de knop onze energievoorziening zouden kunnen uitschakelen. Het zijn voor mij allemaal toch vrij doorzichtige pogingen om in de eerste plaats de dreiging van de Chinese concurrentie te ontmijnen.
Iets gelijkaardigs is mogelijks op komst voor Chinese EVs, Chinese batterijen.
waar het pak m beet 20 -25 jaar geleden weinig uitmaakte waar een apparaat gemaakt werd, is dat tegenwoordig echt anders, al die apparaaten die een phone home techniek hebben zijn een risico (ja dus ook onze Teslas)
Maar eerlijk is eerlijk of je data naar China of naar de US gaat maakt in feite weinig uit. De US is zeer wel in staat om de rest van de wereld wetten op te leggen waar wij niet zo blij mee zijn (de export controle op ASML waarbij de nedelandse overheid gewoon buitenspel staat bijvoorbeeld, oh en let ook op met het backuppen van kinderfotos van je eigen kinderen op een US service :) )

Verschil is dat de Amerikaanse cultuur relatief dicht bij die van ons ligt, die begrijpen we redelijk goed. De chinese cultuur is voor ons individualistische westerlingen veel moeilijker te begrijpen.

En het concept democratie vind ik toch wel erg belangrijk. Nee ik ben het vaak niet eens met wat de US doet en ook vaak niet met wat china doet. Ik pleit voor een sterker Europa :)


maar ff weer on topic: Toyota blijft geloven in waterstof-EV - Eerst meer en goedkopere tankstations.
 
  • Like
Reactions: OttoR and JanG007
@Rutgere Trekken aan een dood paard is wat Toyota doet, geholpen door de olie industrie en de Japanse regering.
En de EU (met de regeling rondom waterstof tankstations).

Ik denk niet dat waterstof een kans maakt :) maar ik snap vanuit old world wel de voordelen
- controle op transport en doelgebruik is simpeler
- differentiatie in belasting is simpeler
- bestaande infrastructuur concepten matchen beter met waterstof

zijn allemaal geen voordelen waar ik blij van word