Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
We associeren de styling van de interieurs van Duitse merken, Rolls Royce etc. met 'premium' en 'kwaliteit', omdat dit luxe merken zijn die al meerdere generaties er alles aan doen om ons te doen geloven dat het premium merken zijn van goede kwaliteit. Deels doen ze dat overigens ook door kwaliteit te leveren uiteraard. En deels door positionering in een hoger prijssegment. Maar de styling van de interieurs van die merken associeren we nu dus met premium, en zodra de styling van een ander merk niet gelijk is dan vragen we ons direct af of het wel kwalitatief goed en premium is. Daar hebben Japanse merken in het verleden ook last van gehad. En nu Tesla en Chinese merken ook. Smaken verschillen uiteraard, maar dat zou los moeten staan van het oordeel of iets kwalitatief goed en/of 'premium' is.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and Phil V
We associeren de styling van de interieurs van Duitse merken, Rolls Royce etc. met 'premium' en 'kwaliteit', omdat dit luxe merken zijn die al meerdere generaties er alles aan doen om ons te doen geloven dat het premium merken zijn van goede kwaliteit. Deels doen ze dat overigens ook door kwaliteit te leveren uiteraard. En deels door positionering in een hoger prijssegment. Maar de styling van de interieurs van die merken associeren we nu dus met premium, en zodra de styling van een ander merk niet gelijk is dan vragen we ons direct af of het wel kwalitatief goed en premium is. Daar hebben Japanse merken in het verleden ook last van gehad. En nu Tesla en Chinese merken ook. Smaken verschillen uiteraard, maar dat zou los moeten staan van het oordeel of iets kwalitatief goed en/of 'premium' is.
En als we dit doortrekken naar exclusieve merken (Porsche, jaguar, …), dan zijn die vooral duur door suboptimale productielijnen en aankoopkanalen.
En in die klasse lijdt de kwaliteit er zelfs onder wegens te weinig massa om voldoende ervaring op te doen.
 
En als we dit doortrekken naar exclusieve merken (Porsche, jaguar, …), dan zijn die vooral duur door suboptimale productielijnen en aankoopkanalen.
En in die klasse lijdt de kwaliteit er zelfs onder wegens te weinig massa om voldoende ervaring op te doen.

Ik heb jarenlang Porsche gereden en dat is een uitstekende auto. Eigenlijk de enige die je af fabriek over het circuit kan jagen zonder dat alles stuk gaat.

En de materialen zijn ook mooi. Plus uitstekende stoelen (ik reed er zo’n 40k per jaar mee, dus dan is dat vrij belangrijk).

De productielijn was ook juist heel efficient vanaf eind jaren 90.
 
Ik heb jarenlang Porsche gereden en dat is een uitstekende auto. Eigenlijk de enige die je af fabriek over het circuit kan jagen zonder dat alles stuk gaat.

En de materialen zijn ook mooi. Plus uitstekende stoelen (ik reed er zo’n 40k per jaar mee, dus dan is dat vrij belangrijk).

De productielijn was ook juist heel efficient vanaf eind jaren 90.
Porsche is dan nog een outlier, maar mijn eerste keer in een 991.2 viel me toch op dat het stuurhuis en de poken ook gewoon maar plastic waren. Ja, in de optielijst kan je er leder over laten trekken, en allerlei nette stiksels in de zetel, maar een kale Porsche is ook maar een kale Porsche.

Porsche is er overigens erg op vooruit gegaan toen ze onder de vleugels van VAG kwamen. Daarvoor had je meer handgemaakt en uniek, maar ook minder consistent.

Luxe is iets moeilijk te definiëren en voor ieder individueel. Is een Chesterfield luxueus? Ja, geen twijfel over. Maar het heeft ook maar 1 functie. Is een Rolex luxueus? Geen twijfel mogelijk, heel mooi ding. Doet ook maar 1 ding. In je kasteel van je woning in je eigen Chesterfield zitten met een Rolex om je pols is erg luxueus, maar ga je zeggen dat iemand in een gloednieuw wit geschilderde penthouse met zwembad op het dak, uitgeruste Miele keuken en een volledig automatisch gestuurde domotica niet in luxe zit dan?

Porsche is niet die Chesterfield meer, maar de domotica van zo een spierwitte penthouse hebben ze nog niet onder de knie.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: RobsEV and job-lek
Premium is vooral een moeilijk begrip omdat je het niet kan kwantificeren.
Een range, of 0-100 tijd zijn cijfermatige gegevens. Voor het premium-aspect kom je bij subjectieve eigenschappen.
Je kan met die cijfergegevens ook wel wat spelen: een laadsnelheid van 200 kW oogt indrukwekkend tot je beseft dat die slechts enkele minuten volgehouden wordt en je uiteindelijk langer laadt dan een auto met max 150 kW. Een range bij 100% is op een lange reis niet zo relevant als je vanwege de erg lage laadsnelheid tussen 80% en 100% toch niet tot 100% zal laden.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ja als we zo verschillende termen op een hoop gaan gooien komen we er nooit uit😅
Volgens mij was de eerste claim of iets wel of niet premium was. Laten we de uitleggen voor een belegger of als klant cadeau even buiten beschouwing dan hebben we het over een hoog kwalitatief product. Vaak geassocieerd met betrouwbaar en hoge kwaliteit. Dat is wat anders dan luxe of hoogste prestaties.
 
Mijn gevoel: de 3 en Y van begin 2023 zijn net niet premium.
De 3 Highland is dat echt wel. Ik was enorm onder de indruk van het verbeterd rijgevoel, afwerking en maateriaalkeuze na een rit met de 3 van mijn zoon.
Hier al vaker aangehaald dat de M3 en MY de nieuwe kevers of golfs zijn.
Degelijke goedkope massaproducten. Omdat Tesla gestart is in het premium segment delen velen de Tesla nog een exclusiviteitsstempel toe, maar dat is niet zo. Is ook de bedoeling niet van Tesla.
Gisteren reed ik in Gent in een buitenwijkstraat m (Gaston Crommenlaan voor de kenners), ik zag er 5(!) witte MY’s. De straat is maar 300m lang.
Dit gaat tegen Tesla werken. Velen die Tesla kopen, willen uit de crowd uitstijgen. Verklaart ook waarom er zo veel vraag is naar wraps, spoilers en andere after market accessoires.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Is toch gewoon smaak/gevoel (net zoals met kunst) en dan ook nog eens tijdsbeeld afhankelijk (mode, reclame). Tesla wijkt af en er is schijnbaar een hele grote groep die dat wel mooi vindt en/of functie belangrijker vindt.

Er zal, denk ik, altijd een groep blijven die het klassieke beeld mooi vindt: auto vol met koeien, knopjes en dik tapijt (veel meer is het niet). Mensen kopen nog steeds Brietlings/Rolexen terwijl elke digitaal klokje nauwkeuriger is en veel goedkoper.
 
Porsche is dan nog een outlier, maar mijn eerste keer in een 991.2 viel me toch op dat het stuurhuis en de poken ook gewoon maar plastic waren. Ja, in de optielijst kan je er leder over laten trekken, en allerlei nette stiksels in de zetel, maar een kale Porsche is ook maar een kale Porsche.

Porsche is er overigens erg op vooruit gegaan toen ze onder de vleugels van VAG kwamen. Daarvoor had je meer handgemaakt en uniek, maar ook minder consistent.

Luxe is iets moeilijk te definiëren en voor ieder individueel. Is een Chesterfield luxueus? Ja, geen twijfel over. Maar het heeft ook maar 1 functie. Is een Rolex luxueus? Geen twijfel mogelijk, heel mooi ding. Doet ook maar 1 ding. In je kasteel van je woning in je eigen Chesterfield zitten met een Rolex om je pols is erg luxueus, maar ga je zeggen dat iemand in een gloednieuw wit geschilderde penthouse met zwembad op het dak, uitgeruste Miele keuken en een volledig automatisch gestuurde domotica niet in luxe zit dan?

Porsche is niet die Chesterfield meer, maar de domotica van zo een spierwitte penthouse hebben ze nog niet onder de knie.

Porsche is er helemaal niet op vooruit gegaan toen ze onderdeel werden van VAG. Maar goed, jij hebt een andere mening. Mag ook van mij hoor.
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Mijn gevoel: de 3 en Y van begin 2023 zijn net niet premium.
De 3 Highland is dat echt wel. Ik was enorm onder de indruk van het verbeterd rijgevoel, afwerking en maateriaalkeuze na een rit met de 3 van mijn zoon.
Ik vind de highland echt niets beter dan de versie net daarvoor. Al is het maar de keuze voor die lap stof op het dashboard (ook bij de dual motor).

Als Audi de Model 3 had uitgebracht als EV had iedereen het zonder met de ogen te knipperen premium genoemd. De meeste mensen begrijpen ook niet dat veel van die termen een beetje verwatert zijn zoals ‘villa’ (ruim 99% van de villa’s is geen villa), designmeubels (dat durven ze zelfs bij Ikea te zeggen), enz.

Tesla is natuurlijk niet echt premium, net zo min als de gemiddelde Audi dat is. Of een Mercedes tegenwoordig. Het zijn echter uitstekende auto’s waarin ikzelf geen enkele heimwee in heb naar echte premium modellen die ik in mijn leven onder mijn kont heb kunnen schuiven. Zeker niet met jonge kinderen. ;)
 
Hier al vaker aangehaald dat de M3 en MY de nieuwe kevers of golfs zijn.
Degelijke goedkope massaproducten. Omdat Tesla gestart is in het premium segment delen velen de Tesla nog een exclusiviteitsstempel toe, maar dat is niet zo. Is ook de bedoeling niet van Tesla.
Gisteren reed ik in Gent in een buitenwijkstraat m (Gaston Crommenlaan voor de kenners), ik zag er 5(!) witte MY’s. De straat is maar 300m lang.
Dit gaat tegen Tesla werken. Velen die Tesla kopen, willen uit de crowd uitstijgen. Verklaart ook waarom er zo veel vraag is naar wraps, spoilers en andere after market accessoires.
de Tesla met z’n 75K was een van de duurste auto‘s die ik ooit heb mogen uitkiezen van de baas.
de 530e in de lease was ongeveer even duur maar de aanschafwaarde zat er zo’n 15K onder.
de m3 was dan misschien niet premium maar z’n prijs was dat toen zeker wel. (Bijna 3 golfjes in BE😅)

met de recente prijsdalingen en de RWD speel je volgens mij eerder in het 3 reeks/audi a4 en C-klasse
qua prijszetting dan. Dit zijn dan ook het type salariswagens dat je in BE massaal vervangen ziet worden.

Het is ook heus niet zo dat een particulier in BE nu massaal z’n Golf aan de kant smijt en 40-65K uit z’n hoed tovert voor deze nieuwe “volkswagen”.
 
de Tesla met z’n 75K was een van de duurste auto‘s die ik ooit heb mogen uitkiezen van de baas.
de 530e in de lease was ongeveer even duur maar de aanschafwaarde zat er zo’n 15K onder.
de m3 was dan misschien niet premium maar z’n prijs was dat toen zeker wel. (Bijna 3 golfjes in BE😅)

met de recente prijsdalingen en de RWD speel je volgens mij eerder in het 3 reeks/audi a4 en C-klasse
qua prijszetting dan. Dit zijn dan ook het type salariswagens dat je in BE massaal vervangen ziet worden.

Het is ook heus niet zo dat een particulier in BE nu massaal z’n Golf aan de kant smijt en 40-65K uit z’n hoed tovert voor deze nieuwe “volkswagen”.
Als er geen ICE’s meer verkocht mogen worden en als je TCO’s vergelijkt ipv aanschafprijs dan heb je een ander verhaal. Zeker als firmawagen en afschrijven op 1 jaar langer, mag je vergelijken met een ICE van de helft van de prijs. Althans dat was in 2016 zo toen ik mijn MS kocht.
Mijn MS van 110k€, afgeschreven op 4 jaar kwam overeen met een mercedes E van 55k€ op 3 jaar. En dan had ik nog geen gratis SuC ingecalculeerd. Die heeft mij nog een 8000€ opgebracht.
1 jaar langer afschrijven calt perfect te verantwoorden omdat er minder slijtage-onderdelen zijn en vanwege de ota updates die bij een EV op veel meer functies van toepassing zijn.
 
Is toch gewoon smaak/gevoel (net zoals met kunst) en dan ook nog eens tijdsbeeld afhankelijk (mode, reclame). Tesla wijkt af en er is schijnbaar een hele grote groep die dat wel mooi vindt en/of functie belangrijker vindt.

Er zal, denk ik, altijd een groep blijven die het klassieke beeld mooi vindt: auto vol met koeien, knopjes en dik tapijt (veel meer is het niet). Mensen kopen nog steeds Brietlings/Rolexen terwijl elke digitaal klokje nauwkeuriger is en veel goedkoper.
Vroeger toen ik dacht dat ik nog wat te bewijzen had droeg ik in meetings dure maatpakken, schoenen, dure sieraden en horloges.
Nu is het andersom. Ik draag comfortabele kleding, sportschoenen, geen horloge, en alleen nog mijn trouwring.

Ik heb alleen niets meer te bewijzen. ;)
 
goed boek over kwaliteit en de problemen ermee "zen and the art of motorcycle maintenance" Ik ben het niet met de schijver eens in het tweede deel van het boek waarin hij het probleem oplost, maar z'n beschrijving van de complexiteit van 'kwaliteit' is erg interessant.
Meeste mensen kennen het verschil niet tussen specificaties en kwaliteit.

Kwaliteit is het vervullen van je specificaties.
Als ik een quartz uurwerk koop in plastic, dan is dat gespecifieerd als <1s afwijking op een week, in een plastic behuizing met bepaalde afmetingen.
Een Rolex is waarschijnlijk gespecifieerd als <1s afwijking per dag, maar dan in een RVS behuizing met superhard staal en een mechanisch loopwerk.

Beide vervullen hun specs en leveren kwaliteit.

Of een betrouwbare Renault levert mij een hogere kwaliteit dan een Ferrari die om de haverklap langs de kant staat.
De specificaties is een ander verhaal, en de ontworpen levensduur is een specificatie.
 
Ik heb alleen niets meer te bewijzen. ;)

1702889532021.png


Nooit gedacht dat het al zo vroeg zou zijn, maar met alle drama van de wereld... en wannabe important people die fundamenteel niets kunnen buiten zagen en klagen...

illustratief voorbeeldje: Byoan Slat VS Greta Thunberg