Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat kost mijn Tesla tot nu toe per kilometer?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb in september 2016 mijn S85(11/2013) ingeruild voor een Model X 90D. S85 in full operational lease. 99500 kilometer gereden. Totale leasebetalingen waren 34*1612 = €54.808. Lease afkoop was € 53.500(incl. BTW). Kreeg echter €60.000 (leasebijtellingsvrij). Totale schade dus €48.300 dus €0,48 per km excl. electronen. Neem €0,05 hiervoor en de wagen heeft zo'n €0,53 gekost. Overigens was de verkoop van de S85 voor €60.000 meer gedreven door een snelle verkoop (dus eerste bod meteen geaccepteerd).
 
  • Helpful
Reactions: Gerard60 and Keezje
Inderdaad is het belangrijk te weten over welk type S of X het gaat, en tzt de M3. Mocht dit draadje gaan leven, dan zal ik de Google doc sheet daar zeker op inrichten.

Leasetarieven zijn interessante indicatoren. Ik zou de sheet primair willen inrichten op zelf gemeten werkelijke kosten, maar misschien kan leaseinfo er ook op een slimme manier tussengefietst worden.

Ik ga er echter pas aan beginnen als er een stuk of twintig reacties met data zijn. Nogmaals, ik denk dat de kale feiten nuttige info leveren voor geïnteresseerden. Die interesse zal er eens te meer zijn als er Model 3 data bij komen, maar het lijkt me mooi nu al te starten.

Behalve als informatiebron voor aspirant-kopers lijkt me deze info ook mogelijk interessant voor de rijders van nu ("waar ben jij zo voordelig verzekerd?" en "hoe kun je 20.000 km rijden voor 450 euro aan stroomkosten?" en "zit je nog niet bij Qurrent of Chreenchoice met 21 cent ipv 18 cent voor een kWh?".
Ik kan mijn gegevens ook vullen als we lease gaan monitoren....
 
Mijn berekening komt op een gemiddelde kost per kilometer van 0,2615 €.
Ruwweg 0,2 € vaste kosten en 0,065 € variabele kosten.


Ik heb altijd mijn auto’s zelf gekocht – leasingsmaatschappijen zijn tenslotte ook geen liefdadigheidsinstellingen.
Ik ben liever baas over eigen auto :)
Bovendien koop ik mijn auto’s om deze te houden; niet om ze ‘vroegtijdig’ door te verkopen.

Mijn vorige auto’s hadden steeds +/- 300.000 km op de teller voordat ik ze verving (en doorschoof naar de kinderen).

Vraag is dus hoelang de Tesla zou meegaan. Ik denk dat 500.000 km zonder grote problemen moet haalbaar zijn. Voor deze berekeningen ga ik uit van 8 jaar.

Mijns inziens kan je ook nooit alle kosten op een hoop gooien. Als je dat doet, kom je inderdaad tot de gekke redeneringen van kosten besparen door niet te rijden; dat klopt uiteraard niet.

Ik heb dus rekening gehouden met vaste kosten; ik onderscheid de aankoop(afschrijving); verzekering; onderhoud en taksen.
Ik laat de Tesla slechts éénmaal per jaar nakijken – daarom beschouw ik dat als vaste kost.
De vaste kosten bedragen voor mij 13.075 € per jaar.
Als ik maar 1 kilometer zou rijden; dan kost die ene kilometer mij 13.075 € !

De variabele kosten zijn die kosten die per kilometer stijgen; daar heb ik enkel verbruik en bandenslijtage.
Ik hou voor stroom géén rekening met supercharger-ladingen; maar ook niet met ladingsverliezen,
De variabele kosten bedragen in mijn berekening 0,0648 €/km

In detail :

Vaste kosten :
– aankoop, inclusief niet-recupereerbare BTW : 95.000 €
– Belasting op inverkeerstelling (BIV): 0 €
minimale levensduur : 8 jaar
→ kost per jaar : 11.875 €
→Verzekering BA en bijstand samen : 450€
→Jaarlijkse verkeersbelasting : 0 €
→Jaarlijkse onderhoudsbeurt : 750 €
totaal : 13.075 € / jaar

Variabele kosten :
– stroomprijs nacht + belastingen + heffingen : 0,226€/kWh
– verbruik (gemiddelde over 167.000km) : 218 W/km
→ stroomkost per km : 0,0493 €/km – uitgaande van 100% thuisladen

– kostprijs 4 banden : 650 €
– Gebruiksduur (gemiddeld) : 42.000 km
→ bandenkost per km : 0,0155 €/km.

Totaal : 0,0648 €/km

Gemiddelde aantal kilometers per jaar : 50.000 km
→ gemiddelde kost per kilometer : 13.075 / 50.000 + 0,0648 = 0,2615 €


edit : ik heb géén rekening gehouden met verkeersboetes.;)
ook niet met grote kosten buiten de normale onderhoudsbeurt.
als ik verder nog iets vergeten ben, hoor ik het graag.
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: DimiVdb and Keezje
Veel dank, Dirk, veel goede info.

Is het mogelijk tevens de afschrijving t/m heden obv geschatte restwaarde heden te geven? Zo ontstaat inzicht in de ontwikkeling van de kosten naar gelang levensduur en gebruik. En heb je wel grote reparaties tot je kosten moeten rekenen?
 
Berekening is echt van de pot gerukt. Je rekent 400 000 km (!) op 8 jaar, zonder reparaties buiten 750 onderhoud. Doel van het topic lijkt me net om de werkelijke kost van de wagen te zien, dus aankoopwaarde - huidige waarde; en alle gemaakte kosten.
 
  • Disagree
Reactions: Merijn
Berekening is echt van de pot gerukt. Je rekent 400 000 km (!) op 8 jaar, zonder reparaties buiten 750 onderhoud. Doel van het topic lijkt me net om de werkelijke kost van de wagen te zien, dus aankoopwaarde - huidige waarde; en alle gemaakte kosten.

Maar Dirk rekent dan ook geen restwaarde. Het zou zomaar kunnen dat de restwaarde hoger is dan extra onderhoud en eventuele reparaties. Ik vind het geen gekke berekening. Het lastige met de kostprijs tot nu berekenen is dat de afschrijving lastig vast te stellen is en dat de afschrijving in het begin groter is dan op het eind. Dan komen we weer terug op het hele idee om een TCO te berekenen voor de aanschaf en dan zou ik dat hier ook doen. Dus rekening houden met hoe lang je de auto verwacht te gebruiken en de restwaarde (die in Dirk zijn geval op 0 is gezet).
 
  • Like
Reactions: Jkr85 and HWS
Berekening is echt van de pot gerukt. Je rekent 400 000 km (!) op 8 jaar, zonder reparaties buiten 750 onderhoud. Doel van het topic lijkt me net om de werkelijke kost van de wagen te zien, dus aankoopwaarde - huidige waarde; en alle gemaakte kosten.

Ik ben nog heel conservatief met die 400.000 km ! Klaas zit boven de 300.000 km zonder noemenswaardige kosten; en ik zit bijna aan 170.000 km.
Als ik met een ICE 300.000 km haal; waarom geen 400.000 km met een EV ?

Of heb je dit gemist ?
 
  • Like
Reactions: Jkr85 and Merijn
Maar Dirk rekent dan ook geen restwaarde. Het zou zomaar kunnen dat de restwaarde hoger is dan extra onderhoud en eventuele reparaties. Ik vind het geen gekke berekening. Het lastige met de kostprijs tot nu berekenen is dat de afschrijving lastig vast te stellen is en dat de afschrijving in het begin groter is dan op het eind. Dan komen we weer terug op het hele idee om een TCO te berekenen voor de aanschaf en dan zou ik dat hier ook doen. Dus rekening houden met hoe lang je de auto verwacht te gebruiken en de restwaarde (die in Dirk zijn geval op 0 is gezet).
Toch, als ik het mag zeggen, zie ik graag de 'dagwaarde' genoemd. Nogmaals, als het echt gaat leven (en daar begint het op te lijken) wil ik een Google sheet maken a la MaxRange, die wordt al een paar jaar lang bijgewerkt (zou wel wat trouwer mogen) en zo ontstaat een beeld van de ontwikkeling in de tijd en naar rato van gebruik.

(De afschrijving tot op heden kun je nog wel proberen te schatten als je kijkt naar de occasionmarkt, dat is een goede indicator).
 
Mij berekening:

Aanschaf 2/12/15: 100.145 euro
huidige waarde: 86.000 euro

afschrijving: 14.145 euro
elektriciteit 2.000 euro
verzekering 2.400 euro
banden 1.000 euro
rente 5.000 euro
wegenbelasting nihil
schade 1.200

totaal 25.745 euro

belastingvoordeel:
MIA - 8.237
aftrek afschrijving - 11.208
aftrek overig - 3.844

bijtelling 1.833

totale kosten van 2/12/15 t/m vandaag: 4.289 euro


gereden kilometers: 61233

dus kosten 7 cent per kilometer


Ter toelichting: auto wordt zakelijk gereden, niet btw plichtig, marginaal belastingtarief 52% maar door ondernemersaftrek netto 45.76 %. Jaarlijkse afschrijving 20.000 euro.

kosten komende twaalf maanden, 50.000 km:
waarde over 12 maanden: 72.000 euro

afschrijving 14.0000
verzekering 1.700
elektriciteit 1.500
banden 1.000
servicebeurt 1.100
rente 3.800

totaal 23.100

belastingaftrek:

afschrijving 9.152
aftrek overige kost 4.164

bijtelling 1.833

totaal 11.617

dus ruim 23 cent/km netto


Da staat de auto nog in de boeken voor plusminus 56.000 euro maar is meer waard, dus bij verkoop moet ik over de winst afrekenen. Maar al met al nog steeds een erg goedkope auto


terzijde: bij de kosten komen nog die van het laadpunt: 5.000 euro, maar met MIA/KIA/VAMIL netto maar 1248 euro, bij vijf jaar en 250.000 km is dat per km 1,5 cent
 
Lukt het met de spreadsheet?

Zo af en toe heb ik laten vallen dat volgens de ANWB een instap model S goedkoper is dan een VW Passat. Nu ben ik uitgenodigd bij een ondernemers vereniging om dit is te komen uitleggen.
Op basis van ANWB-gegevens lukt dit wel maar het is leuker om het uit de praktijk te horen.
Even een vraag over de restwaarde. Wie heeft er daadwerkelijk al een Tesla verkocht en wat was de afschrijving. De ANWB lijkt wel een erg hoge afschrijving aan te houden.
 
Lukt het met de spreadsheet?

Zo af en toe heb ik laten vallen dat volgens de ANWB een instap model S goedkoper is dan een VW Passat. Nu ben ik uitgenodigd bij een ondernemers vereniging om dit is te komen uitleggen.
Op basis van ANWB-gegevens lukt dit wel maar het is leuker om het uit de praktijk te horen.
Even een vraag over de restwaarde. Wie heeft er daadwerkelijk al een Tesla verkocht en wat was de afschrijving. De ANWB lijkt wel een erg hoge afschrijving aan te houden.
Ik wilde een stuk of twintig reacties met data hebben om te concluderen dat het interessant wordt gevonden. Er is pas een handvol binnen, dus ik wacht nog even af.
 
Lukt het met de spreadsheet?

Zo af en toe heb ik laten vallen dat volgens de ANWB een instap model S goedkoper is dan een VW Passat. Nu ben ik uitgenodigd bij een ondernemers vereniging om dit is te komen uitleggen.
Op basis van ANWB-gegevens lukt dit wel maar het is leuker om het uit de praktijk te horen.
Even een vraag over de restwaarde. Wie heeft er daadwerkelijk al een Tesla verkocht en wat was de afschrijving. De ANWB lijkt wel een erg hoge afschrijving aan te houden.


Kijk hier eens;
Wat was je inruilprijs?
 
Nav vraag bij model 3 draad van Klaas.
Bij een bedrijfsauto is de combinatie van out-of-pocket kosten voor bedrijf en bijtelling voor de medewerker/DGA voor een S75 lager dan van een Passat Variant.
Zie sheet:
 

Attachments

  • TeslaVersusIce.jpg
    TeslaVersusIce.jpg
    374.8 KB · Views: 107
  • Informative
Reactions: HWS