You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bijna correct, M.
Je beschrijft hoe je niet moet toegeven aan de sunk cost fallacy.
Leg eens uit.Ja, die bedoel ik. Heel handig in de praktijk. Bijvoorbeeld wanneer je de aanschaf van een volstrekt overbodige Cybertruck overweegt. De aanschaf van eerdere Tesla’s mag bij die beslissing geen rol spelen...
Leg eens uit.
Ik wil gewoon zo’n ding; hoe weerhouden eerder verbrande euro’s aan een Model S me daarvan?
Goh, wie had dat nou verwacht?
https://www.dvhn.nl/economie/Stroom...-Drenthe-Groningen-en-Friesland-26251343.html
Tja aan het eind verteld de man ook dat ze niet willen dat ze over 10 jaar geen tankstations meer hebben. Is dus gewoon een lobby voor behoud van de eigen sector.En je ziet ook gewoon dat het de fossiele industrie is die niet wil achterblijven.
Ik mag mijn handjes fijnknijpen zijn als er over een paar jaar überhaupt nog genoeg betaalbare stroom is om onze M3 te laden.
Duitse en Noorse energiereuzen doen mee aan 'waterstofeconomie' Groningen
De fossiele industrie is nog lang niet uitgespeeld (met ons geld).
Maar wel minimaal 5000 banen voor Groningen
Er moeten meer wind en zonneparken komen om duurzame waterstof te maken
Goed verhaal Wim!View attachment 175834
De waterstof lobby komt op stoom. Nu pleit het ECN in Petten, een door de overheid riant gesubsidieerde instelling, voor het met tankers over de wereld verslepen van waterstof. Onderzoek is goed, maar de ideeën waar ze nu mee komen raken kant noch wal. De nieuwste proefballon is het maken van waterstof uit windenergie uit Patagonië, ja je leest het goed Patagonië, in Argentinië. ECN staat mede aan de basis van adviezen aan de overheid waarmee geld, ons belastinggeld, gaat worden besteed aan wel 20 waterstof tankstations. Met geen woord wordt gerept over de gigantische kosten en beperkingen van waterstof bij het maken, opslaan, vervoeren en tanken.
Op bovenstaand artikel heb ik een reactie geschreven. Deze zal door het NHD worden geplaatst.
Waterstof, een doodlopende weg
Met stijgende verbazing lees ik het verhaal in het NHD van 7 mei over ECN, de heer Weeda, en het ‘innovatieprogramma’ waterstof.
Daarin wordt de optie windenergie omzetten in waterstof in Patagonië en per tanker naar Nederland vervoeren, opgevoerd.
Dat is totale waanzin. Allereerst is waterstof een hele dure en voor het milieu schadelijke energiedrager. Het maken van waterstof gebeurt nu voor 95% met gas of kolen. Er zijn temperaturen van ruim boven de 1000 graden Celsius nodig om de benodigde elektrolyse tot stand te brengen. De efficiency om van gas of kolen waterstof te maken en daar vervolgens auto’s op te laten rijden is maar rond 20%. Dan kun je net zo goed met benzine of diesel blijven rijden.
Het vervoer van waterstof over de halve wereld met een tanker levert een immense hoeveelheid milieuvervuiling op. Tankers verstoken ruwe olie en zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de totale CO2 uitstoot in de wereld.
Dan nog iets over waterstof in auto’s. Waterstof vereist een gecompliceerde en dure brandstofcel technologie. Auto’s waarin dat nu mogelijk is zijn de Toyota Mirai en de Hyundai ix35 FCEV. Deze auto’s kosten ruim 70.000 euro. De brandstofcel degenereert door het gebruik met 10% per 120.000 km. Dat is meer dan de degeneratie van li-ion accu’s in auto’s.
Er wordt door ECN geroepen dat je er snel mee kunt tanken. Dat klopt. Maar er wordt niet bijgezegd dat er daarna een half uur geen auto kan tanken omdat de druk in de waterstofbuffer die de auto kan vullen, weer tot 700 bar moet worden opgevoerd. In de VS kun je met je Toyota Mirai alleen op afspraak tanken. Kom je namelijk direct nadat een andere Toyota Mirai heeft getankt, dan moet je gewoon een half uur wachten. Zo kunnen er per etmaal maar 24 auto’s worden getankt.
Zo’n waterstof tankstation kost rond 2 miljoen euro. Waterstof moet ook nog eens met heel kostbare tankauto’s worden vervoerd. Tenslotte kost waterstof 12 euro per kilo. Met een kilo waterstof kun je 100 km afleggen. Per gereden kilometer kost het dus 12 eurocent. De gemiddelde benzinerijder is goedkoper uit.
ECN stelt dat waterstof een goed middel is om energie te leveren als er geen wind is of de zon niet schijnt. Veel beter kan dat met waterkracht worden gedaan. Als er veel wind- en zonne-energie is, is het veel rendabeler en schoner om water in Noorse meren op te pompen en via turbines weer omlaag te laten stromen als het nodig is. Zelfs het plan Lievense, een groot meer in zee of het IJsselmeer dat naar believen vol kan lopen door turbines en met de ernaast staande windmolens weer leeggepompt kan worden als er een overschot is aan windenergie, is zeer veel beter.
Waar gaat het echt naar toe? Ik ben ervan overtuigd dat de elektrische auto, mits die betaalbaar wordt, het milieu ontziet en ook de overschotten van zonne- en windenergie uitstekend kan opvangen. De Tesla Model 3 kost over twee jaar 35.000 euro, de helft van een waterstofauto. Met die Tesla kun je ruim 300 kilometer afleggen op één lading. Per kilometer kost dat enkele centen, een fractie van de kosten van benzine … en waterstof. Met zo’n Tesla vertrek je opgeladen van huis en rij je 300 of meer kilometer. Raakt de accu leeg, dan laad je bij een Tesla SuperCharger (gratis) in een kwartier weer 150 tot 200 km lading erbij.
20 waterstofstations van 2 miljoen is 40 miljoen euro, ik schat in gemeenschapsgeld, om 500 auto’s per dag van waterstof te voorzien?. Voor 40 miljoen euro zet Tesla, zonder de belastingbetaler of de overheid daarmee lastig te vallen, 265 SuperChargers neer met ieder 8 laadplekken. Dan kunnen er geen 40 auto’s per uur worden van waterstof worden voorzien, maar tegelijk 2.120 auto’s snel worden geladen. Met zo’n Tesla, ik rij nu in een Tesla Model S, kun je moeiteloos internationaal reizen. Een trip naar een beurs in Duitsland, heen en terug 1.150 km, leg ik in één dag af. Het laden gaat zo snel dat je nauwelijks tijd hebt om een kop koffie te drinken.
Waterstof is een oplossing voor een probleem dat er over enkele jaren niet meer is. Laten we aub de waterstoflobby op tijd een halt toeroepen. ECN moet gewoon doorwerken aan onderzoek totdat er iets zinvols, eventueel zelfs met waterstof, kan worden gedaan. Waterstof aan het andere eind van de wereld maken en met vervuilende tankers de oceanen overslepen is totale waanzin.
Goed verhaal Wim!
Als enige kanttekening zou ik in de volgende versie van deze goede analyse de verbruikcijfers en prijzen van een Tesla Model 3 voor de huidige dagelijkse praktijk haalbare cijfers gebruiken en niet de verwachte cijfers over 2 jaar. Bijvoorbeeld de cijfers die ev-database publiceert voor de Model 3 SR+. Als de prijs van deze Model 3 nu nog te hoog ligt kun je ook de Renault Zoe nemen die nu al een prijs van €35.000 heeft met een practisch bereik van 300 km.
Renault Zoe ZE50 R135