Ik begrijp dat van wijk ook nog rekening houdt met andere omstandigheden.
http://profadvanwijk.com/wp-content...tof-de-sleutel-voor-de-energietransitie-8.pdf
“
Als we rekenen met 7 miljoen BEV’s, die ieder jaarlijks 15.000 km afleggen en 1 kWh aan elektriciteit voor 5 km rijafstand nodig hebben, is daarvoor een kleine 100 PJ/jaar aan elektriciteit nodig, die –gezien de lange laadtijden- hoofdzake- lijk in de bebouwde omgeving aan de voertuigen geleverd zal gaan worden. Dat is de helft van de hoeveelheid elektriciteit die nu naar de bebouwde omgeving gaat. ’s Nachts opladen zal meer regel dan uitzondering worden en dan schijnt de zon niet, dus die elektriciteit moet buiten de steden wor- den opgewekt en met elektriciteitsleidingen naar de stad stromen. En merk op dat bij te weinig windenergieaanbod ‘s nachts, opgeslagen energie omgezet moet worden in elektriciteit om in de vraag te voorzien. Als die energieopslag met waterstof plaatsvindt, worden auto’s indirect dus toch “met waterstof opgeladen”.
Bij waterstof aangedreven voertuigen, kan de waterstof op traditionele wijze bij tankstations wor- den ingenomen – en auto’s vervoeren dan energie in de vorm van waterstof van buiten naar binnen de stad. In tijden van elektriciteit schaarste kunnen die auto’s dan zelfs elektriciteit aan de gebou- wen gaan leveren. Bij de TU Delft wordt dit gedemonstreerd met een Hyundai waterstofauto. De brandstofcel van de geparkeerde auto levert via een kabel elektriciteit aan een lokaal netwerk. Eén enkele auto kan op die manier tientallen huizen enkele uren van elektriciteit voorzien [