Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
In Duitsland gaat de Trent ook verder. In 2021 moet er dagelijks ruimte zijn voor 60000 auto’s om te tanken.


Duitsland mikt op bijna verdubbeling aantal waterstofstations | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Duitsland heeft 3 tot 4 miljard euro uitgetrokken voor deze onzin. De lobby is ook daar heel sterk.
Uiteindelijk zal de wal het schip keren. In Noorwegen is waterstof passé, in Zuid-Korea zijn ze zich na de explosie met dodelijke afloop in een H2 onderzoekinstituut kapot geschrokken en willen de tankstationhouders ermee stoppen. Ook in de VS zijn de eigenaren van Toyota Mirai's wel klaar met waterstof. Het is er soms wekenlang niet te krijgen.
Dan is zelfs een 220 volt stopcontact heel wat bedrijfszekerder en vooral zeer veel goedkoper.
 
Last edited:
De Duitse politie in Berlijn heeft 2 waterstof auto’s gekocht.

Nieuws

Hebben een bereik van 500km en een laadbeurt kost 3min.
Drie minuten tanken is in de praktijk 6 tot 7 minuten. Is onder meer afhankelijk van de nog aanwezige hoeveelheid H2 in de tanks en de omgevingstemperatuur. Bijzonder is dat zelfs al is de tank halfvol, de tanktijd niet korter wordt. Die 6 tot 7 minuten gelden voor de eerste twee auto's. Nr 3 en 4 moeten 20 tot 30 minuten wachten tot de tussenbuffer weer op 700 bar en - 40 graden C. is.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Der Spiegel komt vanavond met een kritisch artikel over waterstof:

1ABD3230-E71C-4085-8880-9F29A99BA072.png
 
Wim S. gaat blij zijn dit te lezen

Volvo: "Waterstof is ruk" - Autoblog.nl

De CEO van Volvo geeft hem dus gelijk. Volvo zet alles in op BEV. In de commentaren vind je zoals altijd een heleboel zelfverklaarde genieën / experten (omdat niemand anders hen tot dat statuut willen verheffen) die het beter weten.
Inderdaad, ik kom ook tot die conclusie.
En dat Volvo niet meer zelfstandig zal zijn... wat maakt het uit? Hoeveel mensen weten nog dat Opel onderhuids Peugeot is tegenwoordig, hoewel die overname niet eens lang geleden is geweest?
Ik heb tegen heel wat Opelrijders gezegd of ze er al rekening mee gehouden hadden dat hun volgende Opel met de Franse slag in elkaar gezet zal zijn. Daar kreeg ik niet veel vriendelijke reacties op. :D:D:D
 
  • Funny
Reactions: Wim S.
Ik mag volgende maand in het strijdperk treden met Ad van Wijk, de waterstof professor. Calorie Energie, de energiecoöperatie van Castricum organiseert een 'waterstof avond'. Van Wijk wil liefst alles met waterstof doen. Niet alleen de industrie, ook verwarming van huizen en mobiliteit zou het beste met waterstof toekomstbestendig en CO2 vrij kunnen worden. Trouwe lezers weten dat ik daar soms wat vraagtekens bij zet.
Daarom heb ik de gevolgen doorgerekend van een overgang van onze huidige personenauto's naar elektrische aandrijving en ... naar waterstof.
Het behoeft weinig uitleg denk ik. Kort samengevat, met waterstof moeten we 40 miljard extra investeren én we moeten 6 grote kolencentrales of 17 middelgrote gascentrales extra laten draaien.

Verbruik en CO2 FCEV - BEV.jpeg
 
Ik begrijp dat van wijk ook nog rekening houdt met andere omstandigheden.

http://profadvanwijk.com/wp-content...tof-de-sleutel-voor-de-energietransitie-8.pdf


Als we rekenen met 7 miljoen BEV’s, die ieder jaarlijks 15.000 km afleggen en 1 kWh aan elektriciteit voor 5 km rijafstand nodig hebben, is daarvoor een kleine 100 PJ/jaar aan elektriciteit nodig, die –gezien de lange laadtijden- hoofdzake- lijk in de bebouwde omgeving aan de voertuigen geleverd zal gaan worden. Dat is de helft van de hoeveelheid elektriciteit die nu naar de bebouwde omgeving gaat. ’s Nachts opladen zal meer regel dan uitzondering worden en dan schijnt de zon niet, dus die elektriciteit moet buiten de steden wor- den opgewekt en met elektriciteitsleidingen naar de stad stromen. En merk op dat bij te weinig windenergieaanbod ‘s nachts, opgeslagen energie omgezet moet worden in elektriciteit om in de vraag te voorzien. Als die energieopslag met waterstof plaatsvindt, worden auto’s indirect dus toch “met waterstof opgeladen”.
Bij waterstof aangedreven voertuigen, kan de waterstof op traditionele wijze bij tankstations wor- den ingenomen – en auto’s vervoeren dan energie in de vorm van waterstof van buiten naar binnen de stad. In tijden van elektriciteit schaarste kunnen die auto’s dan zelfs elektriciteit aan de gebou- wen gaan leveren. Bij de TU Delft wordt dit gedemonstreerd met een Hyundai waterstofauto. De brandstofcel van de geparkeerde auto levert via een kabel elektriciteit aan een lokaal netwerk. Eén enkele auto kan op die manier tientallen huizen enkele uren van elektriciteit voorzien [
 
Waterstof moet je denk ik gebruiken als "batterij" voor als er niet genoeg opgewekt wordt voor wat er gevraagd is. M.a.w. je maakt centraal waterstof met energie die je wel kunt maken waar waar op dat moment geen vraag naar is. Is er meer vraag dan direct te genereren aanbod dan zet je die waterstof in .
Een buffer systeem dus.
En verder moet je zo zuinig mogelijk omgaan met je energie. Dat betekent BEV's en warmtepompen. En geen onnodige omzettingen E->H2->E.

Dus geen H2 auto's en verwarmingen die ALTIJD waterstof nodig hebben en dus inefficiënt met energie omgaan.
 
Ik begrijp dat van wijk ook nog rekening houdt met andere omstandigheden.

http://profadvanwijk.com/wp-content...tof-de-sleutel-voor-de-energietransitie-8.pdf


Als we rekenen met 7 miljoen BEV’s, die ieder jaarlijks 15.000 km afleggen en 1 kWh aan elektriciteit voor 5 km rijafstand nodig hebben, is daarvoor een kleine 100 PJ/jaar aan elektriciteit nodig, die –gezien de lange laadtijden- hoofdzake- lijk in de bebouwde omgeving aan de voertuigen geleverd zal gaan worden. Dat is de helft van de hoeveelheid elektriciteit die nu naar de bebouwde omgeving gaat. ’s Nachts opladen zal meer regel dan uitzondering worden en dan schijnt de zon niet, dus die elektriciteit moet buiten de steden wor- den opgewekt en met elektriciteitsleidingen naar de stad stromen. En merk op dat bij te weinig windenergieaanbod ‘s nachts, opgeslagen energie omgezet moet worden in elektriciteit om in de vraag te voorzien. Als die energieopslag met waterstof plaatsvindt, worden auto’s indirect dus toch “met waterstof opgeladen”.
Bij waterstof aangedreven voertuigen, kan de waterstof op traditionele wijze bij tankstations wor- den ingenomen – en auto’s vervoeren dan energie in de vorm van waterstof van buiten naar binnen de stad. In tijden van elektriciteit schaarste kunnen die auto’s dan zelfs elektriciteit aan de gebou- wen gaan leveren. Bij de TU Delft wordt dit gedemonstreerd met een Hyundai waterstofauto. De brandstofcel van de geparkeerde auto levert via een kabel elektriciteit aan een lokaal netwerk. Eén enkele auto kan op die manier tientallen huizen enkele uren van elektriciteit voorzien [

Waterstofgate.nl - Businesscase Elektriciteitsnet