Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Excuus voor de verwarring. Het gaat om een Eaton.... (beetje verreist van de wispo)

View attachment 516405


aansluiting als volgt. Rechtstreeks van de hoofdschakelaar naar de Chint aardlek vandaar naar de Eaton dan naar de TWC.
Er zit niets anders op of aangesloten.

En ja we hebben een Cooker op een andere apparte groep.

thx voor de reacties.
Controleer of de regelaar van de TWC op 16A staat. Als dat niet zo is kan de laadsnelheid ook in je auto op 16A ingesteld staan maar is je TWC niet op max 16 ingesteld. Dan zou het kunnen dat tijdens voorverwarmen van de auto een hoger vermogen wordt gevraagd van de groep en je B karakteristiek automaat er uit gaat.
 
Controleer of de regelaar van de TWC op 16A staat. Als dat niet zo is kan de laadsnelheid ook in je auto op 16A ingesteld staan maar is je TWC niet op max 16 ingesteld. Dan zou het kunnen dat tijdens voorverwarmen van de auto een hoger vermogen wordt gevraagd van de groep en je B karakteristiek automaat er uit gaat.

Thx zal het morgen nog even nakijken maar weet vrijwel zeker dat ik em op 16a heb ingesteld.
 
Controleer of de regelaar van de TWC op 16A staat. Als dat niet zo is kan de laadsnelheid ook in je auto op 16A ingesteld staan maar is je TWC niet op max 16 ingesteld. Dan zou het kunnen dat tijdens voorverwarmen van de auto een hoger vermogen wordt gevraagd van de groep en je B karakteristiek automaat er uit gaat.
Dat lijkt me op zijn minst twijfelachtig. 't Zou toch wat raar zijn als je de auto begrensd op 16 A en hij zich daar bij voorverwarmen gewoon niets van aan trekt ...
 
Langdurig een belasting van 16A zal een automaat B16 niet laten uitschakelen. Een hogere stroom gedurende bepaalde tijd wel.
Sorry, maar dat heeft niets te maken met jouw bewering dat de auto tijdens voorverwarmen de ingestelde limiet niet zou respecteren.

En waarom zou een B16 niet gewoon 'gaar' kunnen zijn waardoor hij soms tript ook al zou je dat niet verwachten? Is ook maar gewoon spul.
 
Last edited:
Thx zal het morgen nog even nakijken maar weet vrijwel zeker dat ik em op 16a heb ingesteld.
Als je over een slimme meter beschikt kun je meestal het actuele verbruik aflezen. Dit kan je wel wat duidelijkheid geven over het actuele verbruik. Ook kun je een account aanmaken bij Enelogic zodat je het verbruik later kunt aflezen. Dit is een gratis functionaliteit.
 
een stopcontact voorzien voor het laden van mijn toekomstige Model S. De stopcontact is er eentje van 16A (1-fasig), hoger gaan werd afgeraden en 3-fasig was niet mogelijk.

Wat vreemd... waarom zou 3 fasen niet gaan? Beide is 1 pijp.... zelfs met een standaard 16mm pijp mogen er 5x1.5mm aders (3f, nul en aarde) doorheen bij weinig bochten.

Ik zou gewoon voor 3 fases gaan met 2.5mm adres door een 19mm buis. Ook al doe je het nu op 1 fase dit kost wat knaken en de meeste kosten zit in uurloon en niet in het materiaal en je kunt later upgraden naar 3 fasen indien nodig.
 
Vraagje: heeft er iemand wellicht een werkgever die de richtlijnen voor het declareren van thuislaadkosten gecommuniceerd heeft, en zo ja, die wil delen? Mijn werkgever is nu bezig die richtlijnen op te stellen, en worstelt nog met wat vragen. Die ik naar mijn mening heb beantwoord, maar blijkbaar bog niet overtuigend genoeg..

Bij voorbaat dank!
 
Vrij simpel, apart kWh meter in de meterkast voor het laadpunt en maandelijks fotograferen.

Mwah, net iets te kort door de bocht. Het is niet heel moeilijk, maar als werkgever moet je wel nadenken over:

- Normaal- vs daltarief > simpel bij alleen tijdens daluren laden, en verschil te verwaarlozen bij af en toe in piekuren laden dus niet het grootste probleem. Ik moet trouwens nog steeds checken of de meter voor mijn laadpaal met twee tarieven kan omgaan bedenk ik me nu..
- Wijzingen in tarieven, belasting en toeslagen als je boven de 10.000kWh totaal komt > kleine kans bij meesten, maar hoe ga je daar mee om als het gebeurt (eis je dat werknemer dan tegen meest voordelige tarief gaat declareren of niet bijv.)
- Vermindering energiebelasting > bedrag dat per jaar vast wordt gesteld en pas bij jaarrekening wordt verrekend, dus bij declaraties over maand / kwartaal vooraf moet je daar rekening mee houden naar mijn mening. Van totaal bedrag naar rato aftrekken dus, anders ga je kosten declareren die je niet maakt (en heeft ook gevolgen voor BTW totaal)

Formule die ik correct acht (waarbij ik tweede genoemde punt laat voor wat het is en in bold de kern) is:

# Variabelen:
# tot_dal = daltarief + energiebelasting + opslag duurzame energietransitie en opslag (alle posten t/m 10.000kWh en incl. BTW), in euro
# verbruik = verbruik, in kWh (zie meter laadpaal)
# dagen = declaratieperiode in aantal dagen
# red_bel = per kalenderjaar vastgestelde vermindering energiebelasting, in euro per dag (1.44036 voor 2020)

thuislaadkosten_EV <- function(tot_dal, verbruik, dagen, red_bel) {
thuislaadkosten_EV <- (tot_dal * verbruik) - (red_bel * dagen)
return(paste("€",thuislaadkosten_EV))
 
Mwah, net iets te kort door de bocht. Het is niet heel moeilijk, maar als werkgever moet je wel nadenken over:

- Normaal- vs daltarief > simpel bij alleen tijdens daluren laden, en verschil te verwaarlozen bij af en toe in piekuren laden dus niet het grootste probleem. Ik moet trouwens nog steeds checken of de meter voor mijn laadpaal met twee tarieven kan omgaan bedenk ik me nu..
- Wijzingen in tarieven, belasting en toeslagen als je boven de 10.000kWh totaal komt > kleine kans bij meesten, maar hoe ga je daar mee om als het gebeurt (eis je dat werknemer dan tegen meest voordelige tarief gaat declareren of niet bijv.)
- Vermindering energiebelasting > bedrag dat per jaar vast wordt gesteld en pas bij jaarrekening wordt verrekend, dus bij declaraties over maand / kwartaal vooraf moet je daar rekening mee houden naar mijn mening. Van totaal bedrag naar rato aftrekken dus, anders ga je kosten declareren die je niet maakt (en heeft ook gevolgen voor BTW totaal)

Formule die ik correct acht (waarbij ik tweede genoemde punt laat voor wat het is en in bold de kern) is:

# Variabelen:
# tot_dal = daltarief + energiebelasting + opslag duurzame energietransitie en opslag (alle posten t/m 10.000kWh en incl. BTW), in euro
# verbruik = verbruik, in kWh (zie meter laadpaal)
# dagen = declaratieperiode in aantal dagen
# red_bel = per kalenderjaar vastgestelde vermindering energiebelasting, in euro per dag (1.44036 voor 2020)

thuislaadkosten_EV <- function(tot_dal, verbruik, dagen, red_bel) {
thuislaadkosten_EV <- (tot_dal * verbruik) - (red_bel * dagen)
return(paste("€",thuislaadkosten_EV))

Veel te moeilijk man....

Vast bedrag per kWh afspreken en aantal kWh maandelijks communiceren, klaar.
 
Tegen kostprijs doorleveren van energie aan de werkgever is toegestaan. Zie: (§ 5.3 onder toelichting).

Natuurlijk kan je eindeloos dubben over wat de kostprijs is (of hele ingewikkelde formules maken), maar o.b.v. wat ik zo her en der lees nemen de meeste werkgevers een gemiddelde kostprijs van 23ct/kWh. Naar mijn mening kan je daarmee prima uit de voeten.

Oh, de belastingdienst eist overigens (op dit moment) nog geen MID gekeurde meter. Het gaat erom dat jij als werkgever aannemelijk moet kunnen maken dat de energie daadwerkelijk de auto in is gegaan. Zo'n gekeurde meter helpt natuurlijk wel, maar is geen absolute noodzaak.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and NielsA
Tegen kostprijs doorleveren van energie aan de werkgever is toegestaan. Zie: (§ 5.3 onder toelichting).

Natuurlijk kan je eindeloos dubben over wat de kostprijs is (of hele ingewikkelde formules maken), maar o.b.v. wat ik zo her en der lees nemen de meeste werkgevers een gemiddelde kostprijs van 23ct/kWh. Naar mijn mening kan je daarmee prima uit de voeten.

Die houden dan geen rekening met de vermindering van de energiebelasting, want als je dat doet kom je eerder uit op een kostprijs van 11ct/kWh.
 
Die 11 cent/kWh ga je ook niet halen.... Dat zit meer richting 18 cent/kWh (incl. BTW) als ik het goed begrepen heb.

Misschien als je vaste leveringskosten erbij rekent, maar die maak je ook als je geen laadpaal hebt dus kan je niet declareren lijkt mij. 11ct/kWh is gebaseerd op mijn eigen eerste declaratie, maar dan gecorrigeerd voor de vermindering energiebelasting.
 
Hoe kom jij bij je 11 cent/kWh?

EB ODE
Zone 1: 0 - 10.000 € 0,09863 € 0,018900
Zone 2: 10.001 - 50.000 € 0,05337 € 0,027800

Delta EB 0,04526
Delta ODE -0,089

Delta ten opzichte van 1e tarief is 0,0364

Oftewel in plaats van laten we zeggen 0,21 cent/kWh dan 0,1736 cent/kWh.

Volgens mij maak je een grote rekenfout ten nadele van jezelf...
 
  • Like
Reactions: Bas.