Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb in juli 2019 met Greenchoice een drie jaar vaste deal gemaakt met:
0,0438 per kWh dal
0,0578 per kWh normaal
Dat zijn lagere tarieven dan die hierboven in mijn overzichtje staan. Die bedragen zijn een gemiddelde zijn van de variabele tarieven die ik had en de lagere prijs vanaf juli 2019.
Vaste leveringkosten GreenChoice per dag 0,1219, dat wordt 44,19 per jaar. Alle prijzen ex btw.

Mijn tarieven zijn flink lager. Het zijn evenwel dagtarieven en blijken ook, telefonisch, onderhandelbaar.
Ik wilde ingaan op een aanbieding via de Consumentenbond. Toen dat uiteindelijk geen voordeel bleek op te leveren in vergelijking met de prijzen die Gaslicht.com voorrekende, bleek de Greenchoice medewerker, wel bij 3 jaar vast, nog wat in de achterzak te hebben.
Dat leverde wel een flink voordeel op. Toen was een afspraak voor drie jaar vast snel gemaakt.

In mijn geval was de keuze voor Greenchoice mede ingegeven doordat ik 37 zonnepanelen in een postcoderoosregeling heb. Die stroom wordt teruggeleverd aan het net via Greenchoice. Terugbetaling van de energiebelasting verloopt dan automatisch via Greenchoice.
Bij Eneco lossen ze dat anders op. Daar kreeg ik vaste prijzen en een stevig bedrag teruggestort op mijn rekening. Nu kom ik bij Greenchoice op de site duurder uit. Ik jaag er wel 30.000kwh per jaar door met 3 EV’s, winkel en een huishouden.
 
Eerst en vooral mijn excuses mocht deze vraag reeds meermaals gepasseerd zijn maar ik vond niet meteen een gelijkaardige vraag terug.

Ik heb een specifieke vraag over het laden in een ondergrondse parking waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen. Ik heb recent een appartement gekocht in Hasselt (België) en het appartement zal worden opgeleverd vóór de zomer. Ik heb daar een ondergrondse parkeerplaats bij gekocht en de aannemer zal aan mijn autostaanplaats een stopcontact voorzien voor het laden van mijn toekomstige Model S. De stopcontact is er eentje van 16A (1-fasig), hoger gaan werd afgeraden en 3-fasig was niet mogelijk. Aangezien de stopcontact in de ondergrondse parking komt te staan die toegankelijk is door andere bewoners komt er een slot op.

Nu wil ik een laadstation plaatsen en ik moet nu zoveel mogelijk informatie doorgeven aan de aannemer en de bouwpromotor en zij beslissen of ik een laadstation mag plaatsen of niet. Ik heb jullie hulp nodig over de juiste keuze van laadstation. Ik zoek een slimme laadstation, dat bijvoorbeeld de wagen laadt binnen een bepaalde tijdstip (bijvoorbeeld nachttarief) en die mijn elektrisch netwerk niet overbelast, mocht ik tegelijk de wasmachine, droogkast, kookplaat, ... gebruiken zijn. Zoals ik eerder aanhaalde zal deze komen in een ondergrondse parking die toegankelijk is door andere bewoners dus niet zomaar iedereen mag laden tijdens mijn afwezigheid. Verder wil ik ook gebruikmaken van 'split billing' zodat mijn vennootschap gefactureerd wordt voor de verbruikte elektriciteit via het laadstation.

Ik kan niet meteen nog andere zaken bedenken waaraan het laadstation moet voldoen om de eenvoudige reden dat ik niet goed naar welke aspecten ik nog moet kijken of dien rekening te houden.

Via een Google Search kwam ik vrij snel uit op de website van EDI:
Home | EDI

Zijn er specifieke slimme laadstation die jullie kunnen aanraden en waar ik mij kan informeren en offerten aanvragen?
 
Eerst en vooral mijn excuses mocht deze vraag reeds meermaals gepasseerd zijn maar ik vond niet meteen een gelijkaardige vraag terug.

Ik heb een specifieke vraag over het laden in een ondergrondse parking waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen. Ik heb recent een appartement gekocht in Hasselt (België) en het appartement zal worden opgeleverd vóór de zomer. Ik heb daar een ondergrondse parkeerplaats bij gekocht en de aannemer zal aan mijn autostaanplaats een stopcontact voorzien voor het laden van mijn toekomstige Model S. De stopcontact is er eentje van 16A (1-fasig), hoger gaan werd afgeraden en 3-fasig was niet mogelijk. Aangezien de stopcontact in de ondergrondse parking komt te staan die toegankelijk is door andere bewoners komt er een slot op.

Nu wil ik een laadstation plaatsen en ik moet nu zoveel mogelijk informatie doorgeven aan de aannemer en de bouwpromotor en zij beslissen of ik een laadstation mag plaatsen of niet. Ik heb jullie hulp nodig over de juiste keuze van laadstation. Ik zoek een slimme laadstation, dat bijvoorbeeld de wagen laadt binnen een bepaalde tijdstip (bijvoorbeeld nachttarief) en die mijn elektrisch netwerk niet overbelast, mocht ik tegelijk de wasmachine, droogkast, kookplaat, ... gebruiken zijn. Zoals ik eerder aanhaalde zal deze komen in een ondergrondse parking die toegankelijk is door andere bewoners dus niet zomaar iedereen mag laden tijdens mijn afwezigheid. Verder wil ik ook gebruikmaken van 'split billing' zodat mijn vennootschap gefactureerd wordt voor de verbruikte elektriciteit via het laadstation.

Ik kan niet meteen nog andere zaken bedenken waaraan het laadstation moet voldoen om de eenvoudige reden dat ik niet goed naar welke aspecten ik nog moet kijken of dien rekening te houden.

Via een Google Search kwam ik vrij snel uit op de website van EDI:
Home | EDI

Zijn er specifieke slimme laadstation die jullie kunnen aanraden en waar ik mij kan informeren en offerten aanvragen?
De Zappi is redelijk flexibel voor wat betreft loadbalancing en tijdschema's. De Zappi houdt daarbij niet alleen rekening met je hoofdzekering maar kan ook met andere verbruikers zoals wasmachine op en groep rekening houden.
Voor de zakelijke verrekening zou je een aanvullende MID gecertificeerde kWh meter kunnen kiezen. Ik dacht dat je ook een code op de zappi kunt zetten maar dat weet ik niet zeker.
Jammer dat 3- fase laden niet kan want dat werkt wel veel sneller. Heeft de bouwer aangegeven waarom dat niet kan?Wellicht wel handig on de bekabeling alvast wel op basis van 3-fase aan te laten leggen voor de toekomst?
 
Eerst en vooral mijn excuses mocht deze vraag reeds meermaals gepasseerd zijn maar ik vond niet meteen een gelijkaardige vraag terug.

Ik heb een specifieke vraag over het laden in een ondergrondse parking waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen. Ik heb recent een appartement gekocht in Hasselt (België) en het appartement zal worden opgeleverd vóór de zomer. Ik heb daar een ondergrondse parkeerplaats bij gekocht en de aannemer zal aan mijn autostaanplaats een stopcontact voorzien voor het laden van mijn toekomstige Model S. De stopcontact is er eentje van 16A (1-fasig), hoger gaan werd afgeraden en 3-fasig was niet mogelijk. Aangezien de stopcontact in de ondergrondse parking komt te staan die toegankelijk is door andere bewoners komt er een slot op.

Nu wil ik een laadstation plaatsen en ik moet nu zoveel mogelijk informatie doorgeven aan de aannemer en de bouwpromotor en zij beslissen of ik een laadstation mag plaatsen of niet. Ik heb jullie hulp nodig over de juiste keuze van laadstation. Ik zoek een slimme laadstation, dat bijvoorbeeld de wagen laadt binnen een bepaalde tijdstip (bijvoorbeeld nachttarief) en die mijn elektrisch netwerk niet overbelast, mocht ik tegelijk de wasmachine, droogkast, kookplaat, ... gebruiken zijn. Zoals ik eerder aanhaalde zal deze komen in een ondergrondse parking die toegankelijk is door andere bewoners dus niet zomaar iedereen mag laden tijdens mijn afwezigheid. Verder wil ik ook gebruikmaken van 'split billing' zodat mijn vennootschap gefactureerd wordt voor de verbruikte elektriciteit via het laadstation.

Ik kan niet meteen nog andere zaken bedenken waaraan het laadstation moet voldoen om de eenvoudige reden dat ik niet goed naar welke aspecten ik nog moet kijken of dien rekening te houden.

Via een Google Search kwam ik vrij snel uit op de website van EDI:
Home | EDI

Zijn er specifieke slimme laadstation die jullie kunnen aanraden en waar ik mij kan informeren en offerten aanvragen?
Goedkoopste is de Tesla lader, maar die heeft weinig van wat je zoekt.
Als de aansluiting 40A is en de lader 16A, dan zal loadbalancing niet zo nodig zijn. Als je ook moet loadbalancen voor gans het gebouw, dan wordt dit lastig natuurlijk. Je moet sowieso connectie hebben tot je meterkast. Dit kan draadloos, maar is in een kelder misschien moeilijk. Maar misschien hangt de meter ook in die kelder. Laden programmeren kan met de wagen en vanuit apps (vb Jedlix). Je kan dan meteen ook buiten de wasmachinetijden programmeren, al zal je met 16A maxium laadtijd moeten voorzien.
Een Tesla lader kan je instellen dat alleen Teslas kunnen laden. Als je ook andere wil uitsluiten kan je er een schakelaar tussen zetten met kaart of sleutel.
Voor doorfacturatie kan er een tellertje op het circuit gezet worden.
Kijk ook eens bij @fivari (.be).
 
Goedkoopste is de Tesla lader, maar die heeft weinig van wat je zoekt.
Als de aansluiting 40A is en de lader 16A, dan zal loadbalancing niet zo nodig zijn. Als je ook moet loadbalancen voor gans het gebouw, dan wordt dit lastig natuurlijk. Je moet sowieso connectie hebben tot je meterkast. Dit kan draadloos, maar is in een kelder misschien moeilijk. Maar misschien hangt de meter ook in die kelder. Laden programmeren kan met de wagen en vanuit apps (vb Jedlix). Je kan dan meteen ook buiten de wasmachinetijden programmeren, al zal je met 16A maxium laadtijd moeten voorzien.
Een Tesla lader kan je instellen dat alleen Teslas kunnen laden. Als je ook andere wil uitsluiten kan je er een schakelaar tussen zetten met kaart of sleutel.
Voor doorfacturatie kan er een tellertje op het circuit gezet worden.
Kijk ook eens bij @fivari (.be).
Vergeet niet dat 4G of WiFi nodig is om slimme systemen te kunnen gebruiken. Of je moet een datakabel op de laadplaats hebben.
 
Ik heb een vraag;

sinds november staat mijn m3 op de oprit dagelijks aan de TWC nu heb ik sinds november 2x meegemaakt dat de krachtgroep er blijkbaar is uit gesprongen. Alleen de Eon krachtgroep staat dan uit en niet de Chint aardlek. Ik laad altijd in de nacht met 11kw. Goedkoper en er staan geen andere apparaten aan.
 
Ik heb een vraag;

sinds november staat mijn m3 op de oprit dagelijks aan de TWC nu heb ik sinds november 2x meegemaakt dat de krachtgroep er blijkbaar is uit gesprongen. Alleen de Eon krachtgroep staat dan uit en niet de Chint aardlek. Ik laad altijd in de nacht met 11kw. Goedkoper en er staan geen andere apparaten aan.
Heb je toch niet ergens een stevige gebruiker zoals bijvoorbeeld een warmtepompboiler met een verwarmingselement? Een close-in boiler? Is de TWC op 16A afgezekerd? Dan moet er ergens nog een gebruiker zijn die zeker 10A gebruikt.
 
Ik heb een vraag;

sinds november staat mijn m3 op de oprit dagelijks aan de TWC nu heb ik sinds november 2x meegemaakt dat de krachtgroep er blijkbaar is uit gesprongen. Alleen de Eon krachtgroep staat dan uit en niet de Chint aardlek. Ik laad altijd in de nacht met 11kw. Goedkoper en er staan geen andere apparaten aan.

Misschien is het slim om een foto toe te voegen. Ik kan ook nog niet helemaal volgen wat je bedoelt met de “Eon Krachtgroep”.
 
Heb je toch niet ergens een stevige gebruiker zoals bijvoorbeeld een warmtepompboiler met een verwarmingselement? Een close-in boiler? Is de TWC op 16A afgezekerd? Dan moet er ergens nog een gebruiker zijn die zeker 10A gebruikt.
De Cooker misschien.
Hij hoeft het over een krachtgroep. Dat is dus niet de hoofdzekering. Zolang die krachtgroep dedicated is voor zijn TWC (wat je toch wel mag hopen / verwachten) kan de oorzaak eigenlijk niet bij andere verbruikers liggen.
Ik heb een vraag;

sinds november staat mijn m3 op de oprit dagelijks aan de TWC nu heb ik sinds november 2x meegemaakt dat de krachtgroep er blijkbaar is uit gesprongen. Alleen de Eon krachtgroep staat dan uit en niet de Chint aardlek. Ik laad altijd in de nacht met 11kw. Goedkoper en er staan geen andere apparaten aan.
Is je krachtgroep 16 ampere? Zou het kunnen dat die zekering net te gevoelig is en bij langdurige belasting om het maximale amperage toch af en toe tript?
 
Excuus voor de verwarring. Het gaat om een Eaton.... (beetje verreist van de wispo)

upload_2020-2-29_17-19-3.jpeg



aansluiting als volgt. Rechtstreeks van de hoofdschakelaar naar de Chint aardlek vandaar naar de Eaton dan naar de TWC.
Er zit niets anders op of aangesloten.

En ja we hebben een Cooker op een andere apparte groep.

thx voor de reacties.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3