Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
@Zefram Zoals ik al schreef kan een Zappi er niet mee omgaan. Het zou me totaal niet verbazen als er meer laders zijn die er niet mee kunnen omgaan. Heb je het geprobeerd?
Waarom is het toch dat jij steeds van alles beweert en dat een ander dat dan voor jou moet proberen? Kan me herinneren dat je ook al eens vroeg of ik een granny charger voor je open wilde maken om voor jou te bewijzen dat er geen aardlek o.i.d. in zat. :D
 
kun je dit nog wat toelichten? Je fase zal toch niet spontaan wegvallen?

Je komt uit het Nederlandse Steenbergen denk ik, dus wel gewoon met N?

Dutch ja drie fase met nul. Vermogen (watt) valt terug en voltage blijf normaal.
Heb contact gehad met Tilburg, ze gaan de boel monitoren op afstand. Ik heb nog geen terugmelding gekregen.
237887AE-F8F0-4662-AD7A-C13FB844407F.jpeg
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Dutch ja drie fase met nul. Vermogen (watt) valt terug en voltage blijf normaal.
Heb contact gehad met Tilburg, ze gaan de boel monitoren op afstand. Ik heb nog geen terugmelding gekregen.
View attachment 496251
Thanks. Begrijp ik nu goed dat één van jouw OBCs er soms tijdelijk de brui aan geeft? Dat zou wel wat anders zijn dan constateren dat de auto op 2 fasen kan laden. Of is dat niet wat je zegt?
 
effe vraagje om te checken of ik iets over het hoofd zie...

sinds half september laad ik m'n model X met een TWC op 3-fase op. Door erkende elektricien/installateur werd de laadpaal op de 3-fase aangesloten inclusief gekeurde kWh-teller. Vandaag geeft die teller een verbruik aan (sinds september dus) van 2414 kWh ... en ik heb sinds september ongeveer 6500 km gereden. Dat lijkt me een toch wel erg hoog verbruik (dit wil betekenen dat ik pakweg 670 euro aan oplaadkosten heb op 3 a 4 maand voor amper 6500 km)!? De Tesla zelf geeft een gemiddeld verbruik aan van 268 kWh... wat klopt er hier niet? De teller .. of mijn redenering?!
 
effe vraagje om te checken of ik iets over het hoofd zie...

sinds half september laad ik m'n model X met een TWC op 3-fase op. Door erkende elektricien/installateur werd de laadpaal op de 3-fase aangesloten inclusief gekeurde kWh-teller. Vandaag geeft die teller een verbruik aan (sinds september dus) van 2414 kWh ... en ik heb sinds september ongeveer 6500 km gereden. Dat lijkt me een toch wel erg hoog verbruik (dit wil betekenen dat ik pakweg 670 euro aan oplaadkosten heb op 3 a 4 maand voor amper 6500 km)!? De Tesla zelf geeft een gemiddeld verbruik aan van 268 kWh... wat klopt er hier niet? De teller .. of mijn redenering?!
2414 * 21 cent = 506.- euro ( in Nederland )
voorverwarmen en laadverliezen gaan ook over de meter.
 
De kWh-meter liegt niet, zou ik denken. De boordcomputer van Tesla daarentegen...
Zo'n ding kan je normaal ook niet verkeerd aansluiten. Weet dat veel sluipverbruik, standverwarming en het op temperatuur houden van de batterij niet wordt meegeteld. En dan heb je nog de laadverliezen. Bovendien is het winter. 371 Wh/km lijkt me dan niet onmogelijk.
 
De kWh-meter liegt niet, zou ik denken. De boordcomputer van Tesla daarentegen...
Zo'n ding kan je normaal ook niet verkeerd aansluiten. Weet dat veel sluipverbruik, standverwarming en het op temperatuur houden van de batterij niet wordt meegeteld. En dan heb je nog de laadverliezen. Bovendien is het winter. 371 Wh/km lijkt me dan niet onmogelijk.

inderdaad de kWh-meter zal wel correct zijn... toch vind ik 371 Wh/km totaal verbruik (inclusief verwarmen batterij, heel af en toe voorverwarmen van interieur 's ochtends bij vrieskou en andere verlies) wel erg veel tov de door de Tesla aangegeven 268 Wh/km rij-verbruik. Dat is meer dan 35% extra.
Dat valt me toch wel dik tegen dan... ok het elektrisch rijden is zeer aangenaam maar ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat het verbruik qua kost bijna de helft goedkoper ging uitkomen dan m'n benzine wagen van weleer (die een dikke 8 liter per 100 km verbruikte).
 
Ik weet niet of mijn berekening klopt, maar uitgaande van 268Wh/km x 6500km= 1742kWh. Op basis van je gemeten verbruik heb je 672kWh verlies.
Ik neem in elk geval aan dat een mid gecertificeerde meter de juiste waarde aangeeft.

je berekening lijkt me te kloppen.. is dezelfde conclusie waar ik op uitkwam.. en dan vind ik 672kWh verlies (aan af en toe voorverwarmen van het interieur, opwarmen batterij etc..) toch wel erg veel.
 
@RichieB Een 8 a 10 meter kabel (xvb 5g6). Ik heb daarnet eens de stand genoteerd en ga komende 48u niet opladen en zien of er alsnog iets bijgeteld wordt (was ook tip van installateur ... want het is een geijkte teller dus die kan eigenlijk niet fout zijn). En ook eens bij volgende oplading bijhouden hoeveel er bij geteld wordt.
 
@RichieB Een 8 a 10 meter kabel (xvb 5g6). Ik heb daarnet eens de stand genoteerd en ga komende 48u niet opladen en zien of er alsnog iets bijgeteld wordt (was ook tip van installateur ... want het is een geijkte teller dus die kan eigenlijk niet fout zijn). En ook eens bij volgende oplading bijhouden hoeveel er bij geteld wordt.
Gebruik je ook de Jedlix app? Ben wel benieuwd welke cijfers daar dan uitkomen.
 
Het gaat uiteraard niet om ladingsverliezen, maar om allerlei verbruik dat door de boordcomputer van de auto niet wordt meegeteld.
Probeer het eens op te volgen bij enkele individuele laadbeurten. Bij mijn e-tron heb ik volgens de gegevens van de boordcomputer na 5600km 1500kWh geladen en als ik alle publiek van de eigen lader geladen kWh bij elkaar optel kom ik op 1620kWh. Die 8% lijken me ladingsverliezen te zijn.
Bij een AC-lader betaal je de omzettingsverliezen, bij een DC-lader betaal je ze niet. Ook dat is een belangrijk verschil.
Ik heb ook geen idee hoe de hysteresis tussen opladen en ontladen in deze berekening wordt meegenomen. Als je een batterij oplaadt heb je bij eenzelfde SOC een hogere spanning dan wanneer je ze ontlaadt. Het verschil tussen beide is ook verlies in energie. Voor een Lithiumbatterij valt die hysteresis goed mee, maar voor een loodbatterij is ze aanzienlijk. Zelfde met het inzakken van de spanning bij het zwaar belasten. Wat doet de boordcomputer daarmee? Integreert hij de stroom en wordt die met een gemiddelde spanning vermenigvuldigd? Of integreert hij de energie?

bat_hysteresis.gif
 
effe vraagje om te checken of ik iets over het hoofd zie...

sinds half september laad ik m'n model X met een TWC op 3-fase op. Door erkende elektricien/installateur werd de laadpaal op de 3-fase aangesloten inclusief gekeurde kWh-teller. Vandaag geeft die teller een verbruik aan (sinds september dus) van 2414 kWh ... en ik heb sinds september ongeveer 6500 km gereden. Dat lijkt me een toch wel erg hoog verbruik (dit wil betekenen dat ik pakweg 670 euro aan oplaadkosten heb op 3 a 4 maand voor amper 6500 km)!? De Tesla zelf geeft een gemiddeld verbruik aan van 268 kWh... wat klopt er hier niet? De teller .. of mijn redenering?!

Bij Tesla's die in de winter relatief veel kleine afstanden rijden kan het verschil tussen weergave consumptie op het scherm en daadwerkelijk geleverde hoeveelheid elektra behoorlijk uit elkaar lopen. Het begint al met het feit dat er bij laden via AC altijd al ca. 15% laadverliezen zullen zijn. Maar een andere grote factor is de meting op het scherm van je Tesla -> geeft met name elektra aan van de aandrijflijn en niet van de verwarming. Op het moment dat je het interieur gaat (voor)verwarmen zal de meter op de display dat niet meetellen. Idem voor bijladen van de kleine 12 Volt accu -> gaat ook van grote accupack af.

Ik realiseer me dat het erg gevaarlijk is om op dit forum over andere merken te beginnen. :mad: Maar ik meen dat ze bij de EV's van Hyundai en Kia het verbruik van aandrijving, verwarming, etc. separaat weergeven op het scherm. Dan heb je direct een globaal idee waar de inhoud van de accu naar toe gaat. Bij mijn vorige auto was dit overigens ook het geval.

Bij mijn M3 was het best even zoeken waar het hogere verbruik tijdens koude periode's vandaan kwam. Bleek het verbruik aanzienlijk te dalen als ik de airco uitschakel en de ventilator op stand 3 zet. Evengoed een comfortabel interieur maar wel met een aanzienlijk lager verbruik ;)

NB: bovenstaande is gebaseerd op een M3 maar wellicht ook van toepassing op MS/MX :rolleyes:
 
Op het moment dat je het interieur gaat (voor)verwarmen zal de meter op de display dat niet meetellen.
Over welke meter heb je het dan?

- Huidige rit
- Sinds opgeladen
- Odo A
- Odo B

Of heb je het over het energie scherm?

Ik geloof best dat voorverwarmen niet meegenomen wordt in het verbruik van je huidige rit, maar ik heb toch echt het idee dat verwarmingsgebruik tijdens het rijden wel degelijk mee genomen wordt.

Of voorverwarmen wel mee genomen wordt in de andere 3 tellers heb ik geen mening over. Want daar heb ik nooit zo op gelet.
 
Ik geloof best dat voorverwarmen niet meegenomen wordt in het verbruik van je huidige rit, maar ik heb toch echt het idee dat verwarmingsgebruik tijdens het rijden wel degelijk mee genomen wordt.
Klopt ook, verwarming tijdens de rit wordt wel meegenomen, @SparkyM3LR4WD is hier onjuist.
Verbuik tijdens stilstand wordt niet meegenomen want delen door nul is flauwekul.
Bij de eNiro zie je inderdaad verbruik van aandrijving, electronica en verwarming/airco apart, zou ik in de Tesla ook wel willen zien.