Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Volledig elektrische verwarming is wel heel erg inefficient, je kunt beter voor een warmtepomp kiezen. En een pelletkachel is nou ook niet echt milieu vriendelijk, daarbij komt dat je buren vanwege de stank hier niet blij mee zullen zijn.

Niet als je zoveel gaat opwekken en gaat opslaan . Warmtepomp ben ik totaal geen voorstander van gebruikt ook veel elektrisch tijd en dan hebben we het niet eens over de decibels . Daarnaast zijn zonneboilers ook geen optie Voor mijn project . Pelletkachel / houtkachel of elektrische kachel wat qua sfeer gaat worden in de woonkamer ben ik nog niet uit .
 
Het is geen mening maar een feit dat een pellet kachel allesbehalve duurzaam is. Waar denk je dat de pellets vandaan komen? Waarom moeten ze over de halve wereldbol worden verscheept? Wat vinden je buren van een pellet kachel? Wat vindt het Longfonds van een pellet kachel? Wat vinden longartsen van een pellet kachel? Wat vinden de longpatiënten van een pellet kachel?

Alstublieft, stop met die ongein, zeker als je claimt 'in de duurzaamheid' te zitten.
 
  • Like
Reactions: Pascal-R
@horta,
Eens met jouw opmerking over pelletkachels. Pallets komen uit bossen van heel ver weg, machinaal verwerkt, vervoerd per vrachtschip en vrachtwagen, verpakt in plastic etc.

Maar... Ik vind mijn CV-Haard persoonlijk toch wel echt een duurzame oplossing. Ik woon in het buitengebied, dus geen directe buren, het hout komt van eigen perceel en wordt weer aangeplant. En is enkel als aanvulling (voor sfeer) op mijn L/W warmtepomp.
 
Horta ,

Dit is mijn laatste reactie hierop en dan gaan we weer gewoon om topic of je me stuurt me pb als je er nog steeds niet mee eens bent .

Je kunt je afvragen wat duurzaam is geproduceerd .

Zonnepanelen
Houtkachels
Zonneboilers
Pelletkachels
Elektrische auto's
Ect ect ....
Ik denk dat je me punt wel snapt .

Ik vindt Pascal , goede oplossing heeft voor zijn CV -Haard.
 
Nee, ik snap je punt niet. Er is niets duurzaams aan pelletkachels. Totaal niets. Vooral niet in gebruik. Ik denk dat je dat niet snapt. Er komt giftig spul uit. Een CV op aardgas is stukken milieu vriendelijker.

Claim niet dat je duurzaam bezig bent met een pelletkachel, dat is niet het geval.
 
Nee, ik snap je punt niet. Er is niets duurzaams aan pelletkachels. Totaal niets. Vooral niet in gebruik. Ik denk dat je dat niet snapt. Er komt giftig spul uit. Een CV op aardgas is stukken milieu vriendelijker.

Claim niet dat je duurzaam bezig bent met een pelletkachel, dat is niet het geval.

Exact..... het is ook niet voor niets dat de subsidies op pelletkachesl zijn of worden afgeschaft. Zoals ik al in een eerder bericht schreef zullen de buren hier ook niet blij mee zijn. Bij ons in de wijk zijn ook een aantal pelletkachels en hiervan ruik je onder bepaalde weersomstandigheden regelmatig de rookgassen, het stinkt en slaat op je luchtwegen. Kan niet gezond zijn zou ik zeggen. Los van het feit dat je inderdaad bos gaat kappen om je huis te verwarmen.
Natuurlijk is elektriciteit ook niet altijd duurzaam opgewekt, maar dat zal niet lang meer duren.

Een beetje l/w warmtepomp heeft Overigens tegenwoordig een rendement (cop) van 5 of meer en zijn daarmee al heel erg zuinig en heeft daarbij een acceptabele terugverdientijd. Enige voorwaarde is dat je met laagwatertemperatuur je woning warm moet kunnen krijgen. Ook warmtapwater is bij een warmtepomp geen probleem, tenzij je met meerdere personen achterelkaar in bad wilt, dan moet je even geduld hebben. En onderhoud..... net als bij je auto vrijwel nihil.
 
  • Like
Reactions: shthpnz and horta
Ik vindt jammer hoe heftig sommige andere leden reageren op dit forum en heb ook besloten om op dit onderwerp niet meer te reageren en mijn eigen duurzame projecten niet te delen op dit forum . Mochten toch mensen intressen hebben stuur maar pb .
Is helaas wel de tendens van de laatste maanden hier. Een hoop schoppen !!!
Ik had ook eerst een pelletkachel en later omgewisseld voor een PVT warmtepomp. En had daarbij 60 zonnen panelen. Nu woon ik daar niet meer en heb ik een huis met gewoon gas en geen zonnen panelen meer. En heb hier op dit moment ook weinig mogelijkheden tot verandering. Ik vindt alle beetjes die iemand probeert om te veranderen prima. Al is het van led verlichting of gewoon een slimme steker. Volgens mij is deze topic om informatie uit te wisselen en niet iemand af te straffen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maarten
Is helaas wel de tendens van de laatste maanden hier. Een hoop schoppen !!!
Ik had ook eerst een pelletkachel en later omgewisseld voor een PVT warmtepomp. En had daarbij 60 zonnen panelen. Nu woon ik daar niet meer en heb ik een huis met gewoon gas en geen zonnen panelen meer. En heb hier op dit moment ook weinig mogelijkheden tot verandering. Ik vindt alle beetjes die iemand probeert om te veranderen prima. Al is het van led verlichting of gewoon een slimme steker. Volgens mij is deze topic om informatie uit te wisselen en niet iemand af te straffen.

Ja precies vooral dat laatste. 4 jaar terug een jaren 30 woning gekocht en echt veel gedaan. Dak, vloer en spouw geisoleerd. Overal nieuwe kozijnen met hr++ glas. Alle verlichting led. Resent ook 4kwp aan zonnepanelen op het dak gegooid. Misschien volgend jaar nog eens 4kwp met andere orrientatie. Verder heb ik ook een mooie houtkachel met rendement klasse A incl nieuw kanaal en stook gewoon nog op gas (al was dat amper iets afgelopen winter). Ik geloof niet in luchtwarmtepompen in jaren 30 woningen. En die herrie ga ik ook geen mensen blij mee maken in de straat (incl mezelf). Verder zien die dingen er niet uit. Er staan er een paar, die mensen krijgen het niet warm en de herrie is niet te doen. Als we dan toch van gas af moeten doe het dan met diepgeo, daar zou op grotere schaal en misschien wel collectief iets voor opgezet moeten worden in nederland.
 
Ik vindt jammer hoe heftig sommige andere leden reageren op dit forum en heb ook besloten om op dit onderwerp niet meer te reageren en mijn eigen duurzame projecten niet te delen op dit forum . Mochten toch mensen intressen hebben stuur maar pb .
Nee nee ho ho, niet weglopen: als je moe wordt van sommige mensen, dan negeer je ze gewoon door op hun avatar foto te klikken en het rode linkje 'ignore' in te drukken. Je ziet (wanneer je ingelogd bent) hun bijdragen dan niet meer en kunt je er dan ook niet meer aan storen.

Ik (en ik zal vast niet de enige zijn) vind je bijdragen wel interessant en ben serieus benieuwd welke oplossingen je gaat implementeren.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Duurzame projecten delen is prima, maar projecten waar anderen zeer veel last van hebben, en die niet duurzaam kunnen zijn als duurzaam verkopen wekt irritatie. Als je zo naïef bent dat je niet gelooft dat de luchtverontreiniging van pellet- en houtkachels uitermate schadelijk is dan loop je het risico dat dat duidelijk gemaakt wordt. Helemaal als je dan, a la orange dodo, wetenschap verwart met een mening dan verhoog je dat risico alleen maar.

Probeer eens adem te halen door een rietje, en hou dat een half uurtje vol. Dan krijg je een idee wat voor problemen die kachels veroorzaken bij long- en astma patiënten. Daar wordt veel te makkelijk over heen gestapt door mensen die die problemen niet hebben.
 
Ik ga voorledig over op elektrisch vloer / wand matten over en eventueel infra rood verwarming. Uiterste nood komt er in woonkamer een pelletkachel , maar niet met CV aansluiting .
Pelletkachels moeten per direct verboden worden. Fijnstof generatoren zijn het. Die wil je toch niet in je huis? En dan met zo’n dom motortje wat iedere 30 seconden een paar van die Zuid Amerikaanse kunstmatig gedroogde korreltjes in het vuur draait.
 
Ja precies vooral dat laatste. 4 jaar terug een jaren 30 woning gekocht en echt veel gedaan. Dak, vloer en spouw geisoleerd. Overal nieuwe kozijnen met hr++ glas. Alle verlichting led. Resent ook 4kwp aan zonnepanelen op het dak gegooid. Misschien volgend jaar nog eens 4kwp met andere orrientatie. Verder heb ik ook een mooie houtkachel met rendement klasse A incl nieuw kanaal en stook gewoon nog op gas (al was dat amper iets afgelopen winter). Ik geloof niet in luchtwarmtepompen in jaren 30 woningen. En die herrie ga ik ook geen mensen blij mee maken in de straat (incl mezelf). Verder zien die dingen er niet uit. Er staan er een paar, die mensen krijgen het niet warm en de herrie is niet te doen. Als we dan toch van gas af moeten doe het dan met diepgeo, daar zou op grotere schaal en misschien wel collectief iets voor opgezet moeten worden in nederland.

Of een luchtwaterwarmtepomp kan werken in een jaren 30 woning, of welke woning dan ook, is geheel afhankelijk van de mate van isolatie.
Als je een woning met laagwatertemperatuur kunt verwarmen dan kun je je huis meestal met een (luchtwater)warmtepomp verwarmen. Vloer of wandverwarming is een pre, maar er zijn tegenwoordig ook radiatoren die geschikt zijn voor laagwatertemperatuur.
Je moet er rekening mee houden dat laagwatertemperatuur een traag proces is en je moet dus eigenlijk je hele woning constant op dezelfde temperatuur houden en niet denken dat je even snel een ruimte kunt opwarmen.

Geluid kan inderdaad een punt zijn en is afhankelijk van de plaats waar je de buitenunit plaatst. De meeste draaiuren zijn in de winter en dan hebben de meeste mensen hun ramen dicht en zul de de warmtepomp vrijwel niet horen. Als het toerental niet maximaal is verzwakt het geluid overigens al heel snel.
Zitten je buren dichtbij dan wel opletten natuurlijk.
Als je de keuze hebt en het geld ervoor over hebt dan is een waterwaterwarmtepomp denk ik een betere keuze.
 
Of een luchtwaterwarmtepomp kan werken in een jaren 30 woning, of welke woning dan ook, is geheel afhankelijk van de mate van isolatie.
Als je een woning met laagwatertemperatuur kunt verwarmen dan kun je je huis meestal met een (luchtwater)warmtepomp verwarmen. Vloer of wandverwarming is een pre, maar er zijn tegenwoordig ook radiatoren die geschikt zijn voor laagwatertemperatuur.
Je moet er rekening mee houden dat laagwatertemperatuur een traag proces is en je moet dus eigenlijk je hele woning constant op dezelfde temperatuur houden en niet denken dat je even snel een ruimte kunt opwarmen.

Geluid kan inderdaad een punt zijn en is afhankelijk van de plaats waar je de buitenunit plaatst. De meeste draaiuren zijn in de winter en dan hebben de meeste mensen hun ramen dicht en zul de de warmtepomp vrijwel niet horen. Als het toerental niet maximaal is verzwakt het geluid overigens al heel snel.
Zitten je buren dichtbij dan wel opletten natuurlijk.
Als je de keuze hebt en het geld ervoor over hebt dan is een waterwaterwarmtepomp denk ik een betere keuze.

Dit alles weet ik. Bovenop de zaken die ik als uitermate negatief zie bij lucht warmtepompen, is het feit dat ik het huis af heb. Er gaat dus geen minuut of euro meer gestopt worden in radiators of wat dan ook. Gas en hout zullen dus blijven. Tegen de tijd dat ze in den haag weer wat rare ideeën krijgen ben ik allang weer verhuist