Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt, maar er zijn meer doelen van batterijen zoals onafhankelijk worden van verstoringen in het net, en dan met name ten tijde van tekorten. Ik wil tenminste 3 uur kunnen overbruggen, wij zijn 100% afhankelijk van beschikbaarheid van stroom voor ventilatie, verwarming en dan de rest nog. Ons omringende landen hebben aangekondigd dat er bewuste verstoringen gaan zijn. Vandaar. ;)
Ik dacht gelezen te hebben dat, in Belgie in ieder geval, de batterij er ook uit gaat bij een stroomonderbreking.

Ik heb binnenkort een digitale meter dus niet meer terugdraaien. Een batterij zou dan interessant kunnen zijn om je verbruik op te krikken enkel ben ik er nog niet achter wat m’n huidige panelen opbrengen in de winter. Ik zou namelijk graag in de winter ook graag de batterij een beetje kunnen gebruiken.

Dat laatste is moeilijk, zelfs als ik er een hoop bijleg. Ik vermoed dan ook dat het niet echt meer onder de noemer “investering“ valt.

Je komt inderdaad dan al snel bij van die “slimme” dingen uit zoals Bliq en Sonnenbaterie via Opteco in België.
Je zou dan de batterij afhankelijk van de stroomprijs kunnen laden om op een ander tijdstip te verbruiken.
Dus niet enkel eigen verbruik optimaliseren maar ook in de wintermaanden aan prijsoptimalisatie doen.

Hier zitten dan bij velen weer enkele addertjes onder het gras waarbij je eigenlijk een redelijk gesloten systeem koopt en met een bep. Leverancier te maken krijgt.

Leuke link trouwens om zelfverbruik en autarkie te berekenen :

 
Hoi hoi,
even een technisch vraagje.
wij hebben een groepenkast op 3 fasen (3x25A), en willen een zonnepanelen configuratie met micro omvormers. ben ik dan gebonden aan 3 fase micro omvormers of werken 1 fase micro omvormers ook op een 3 fase groepenkast. wat zou het voordeel zijn bij de keuze. een 3 fase of 1 fase micro omvormer?
het gaat om 16 panelen.
alvast bedankt!
 
Hoi hoi,
even een technisch vraagje.
wij hebben een groepenkast op 3 fasen (3x25A), en willen een zonnepanelen configuratie met micro omvormers. ben ik dan gebonden aan 3 fase micro omvormers of werken 1 fase micro omvormers ook op een 3 fase groepenkast. wat zou het voordeel zijn bij de keuze. een 3 fase of 1 fase micro omvormer?
het gaat om 16 panelen.
alvast bedankt!
Het kan allebei, bij Enphase is het een simpele aanpassing van de bekabeling, je ‘daisy-chained’ de micro’s 123-123-123 etc. Ik heb voor 3-fase gekozen destijds omdat ik het ‘netter’ vind om alle drie de fases te voeden, geen kans op scheeftrekken en ik dat de minimale meerprijs waard vond.

Ook denk ik dat je op die manier méér van je eigen stroomproduktie verbruikt.

Technisch is de enige beperking van één fase terugleveren dat er niet meer dan 5kW aangesloten mag worden dacht ik. Als je daar bovenzit wordt het dus sowieso 3-fase.
 
Technisch is de enige beperking van één fase terugleveren dat er niet meer dan 5kW aangesloten mag worden dacht ik. Als je daar bovenzit wordt het dus sowieso 3-fase.
Dat klopt. Het is opgenomen in Nederland in de Netcode: Artikel 2.33 item 5 geeft daar een aanwijzing:
Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten.

Netcode: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2022-10-01
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Het kan allebei, bij Enphase is het een simpele aanpassing van de bekabeling, je ‘daisy-chained’ de micro’s 123-123-123 etc. Ik heb voor 3-fase gekozen destijds omdat ik het ‘netter’ vind om alle drie de fases te voeden, geen kans op scheeftrekken en ik dat de minimale meerprijs waard vond.

Ook denk ik dat je op die manier méér van je eigen stroomproduktie verbruikt.

Technisch is de enige beperking van één fase terugleveren dat er niet meer dan 5kW aangesloten mag worden dacht ik. Als je daar bovenzit wordt het dus sowieso 3-fase.
Thanks!
Volgens mij hangt het er net om of we onder de 5kW zitten. 16 panelen x 390Wp is al meer dan 5kW aansluitwaarde, toch?
Kortom, een 3 fase micro omvormer geeft je meer flexibiliteit.
 
Thanks!
Volgens mij hangt het er net om of we onder de 5kW zitten. 16 panelen x 390Wp is al meer dan 5kW aansluitwaarde, toch?
Kortom, een 3 fase micro omvormer geeft je meer flexibiliteit.
Ja, maar strikt genomen is natuurlijk het aangesloten vermogen van de omvormer (micro’s) leidend en niet de panelen.
 
Verwarming? Ventilatie? Vooral de ventilatie, we zijn 100% afhankelijk van mechanische ventilatie, geen kleine raampjes of andere ventilatie meer in nieuwbouw.

Bovendien draait hier iets meer dan alleen een laptop. ;)
Ik was de sarcasmesmiley vergeten.
Eigenlijk is voor mij zelfs de laptop 3 uur misbaar. Het gaat in dat geval om overmacht. Dan kan ik wat hebben.
 
Thanks!
Volgens mij hangt het er net om of we onder de 5kW zitten. 16 panelen x 390Wp is al meer dan 5kW aansluitwaarde, toch?
Kortom, een 3 fase micro omvormer geeft je meer flexibiliteit.
Nog een toevoeging: overweeg ook om de Metered versie te nemen van de Envoy S, het ‘controle kastje’ van je Enphase installatie.

Niet alleen voor inzicht in je verbruik maar ook omdat de Metered versie nodig is voor eventueel de aansluiting van thuisaccu’s in de toekomst.
 
  • Informative
Reactions: Faiz71 and LaurensH
Nog een toevoeging: overweeg ook om de Metered versie te nemen van de Envoy S, het ‘controle kastje’ van je Enphase installatie.

Niet alleen voor inzicht in je verbruik maar ook omdat de Metered versie nodig is voor eventueel de aansluiting van thuisaccu’s in de toekomst.
Op 1 van de offertes is in de configuratie de Envoy S Standard meegenomen. In de andere offerte zie ik dat niet terug. Worden Enphase micro omvormers altijd in combinatie met zo'n kastje geinstalleerd?
Maakt het zoveel uit tussen de Standard en Metered? Enig verschil is de nauwkeurigheid, wat ik even snel kon zien. De Standard zou ook geschikt zijn voor opslag als ik in de specs kijk
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Ik zie in de specs dat alleen de Metered geschikt is voor ‘opslag’. Het was in ieder geval ook de informatie van mijn installateur destijds, krap twee jaar terug.

Geen idee of je het zonder een Envoy aangesloten krijgt, je hebt dan in ieder geval geen uitlezing van het systeem 😅
Arrrhhgggg ik zie het, geen vinkje bij de Standard. Ik werd getriggerd door de tekst ;-)

Geen idee hoe die andere gasten het doen. Weet wel dat wat ik voor 16 panelen met Envoy S incl btw kwijt ben bij aanbieder 1, ik dat excl btw voor 14 panelen (geen idee of er Envoy S bij zit) bij aanbieder 2 kwijt ben. (zelfde merk en type) Dus 1-0 voor aanbieder 1.
2-0 voor aanbieder 1 omdat ie gewoon om half 2 in de nacht zit te mailen.
3-0 voor aanbieder 1, omdat ie geen voorschot heeft opgenomen, 100% bij oplevering.
 
Arrrhhgggg ik zie het, geen vinkje bij de Standard. Ik werd getriggerd door de tekst ;-)

Geen idee hoe die andere gasten het doen. Weet wel dat wat ik voor 16 panelen met Envoy S incl btw kwijt ben bij aanbieder 1, ik dat excl btw voor 14 panelen (geen idee of er Envoy S bij zit) bij aanbieder 2 kwijt ben. (zelfde merk en type) Dus 1-0 voor aanbieder 1.
2-0 voor aanbieder 1 omdat ie gewoon om half 2 in de nacht zit te mailen.
3-0 voor aanbieder 1, omdat ie geen voorschot heeft opgenomen, 100% bij oplevering.
Zou ook even checken wanneer de oplevering is.
 
April/mei volgend jaar
(Dus met een beetje mazzel juni? #ervaringmetinstallateurs🤪)

Is de kogel al door de kerk over het vervallen van de BTW op de aanschaf van panelen per 2023?
Niet dat ik weet, maar als het doorgaat is de verwachting dat de prijs niet gaat dalen want "de zonnepaneel leverancier moet de btw voorfinancieren" en wil die rekening bij de klant neerleggen. Worden zonnepanelen juist duurder wanneer de btw eraf gaat? | Wonen | NU.nl

Oplichters. Andere woorden heb ik er niet voor.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik had natuurlijk al lang zonnepanelen moeten hebben maar zo dom dat ik er mee gewacht heb. Nu zijn er overal lange wachttijden en nemen velen niet eens orders aan.

Zelf ben ik vrij technisch en ik heb een plat dak dus ik overweeg het gewoon zelf aan te sluiten. De vraag is enkel waar zou ik nu al die zaken bestellen? Iemand ervaring hier mee?

24 panelen van ~1.6x1.0 en een 3 fase inverter, maar hoe kom je daar nu aan?
Heb mijn aanleg gedocumenteerd, maar is helaas nog niet in leesbare vorm. :) Ben ook nog niet klaar, want wacht op mooi weer (droog dak) terwijl ik thuis ben.

Er komt behoorlijk wat bij kijken, en er moeten erg veel keuzes gemaakt worden - veel meer dan het merk en type paneel. Het viel me vooral tegen, omdat ik veel *verschillende* dingen moest leren. Uitzoeken hoe je de kabels moest maken tot EPDM-lijm gebruiken. Ook de totale kosten door ditjes en datjes liepen flink op, en uurloon reken ik niet meer door al dat geleer.

Ik heb Hoymiles micro-inverters (met 6 aansluitingen) gebruikt en 17 stuks 405W panelen. Ipv balast te gebruiken, toch aan dak vastgeschroefd - dit ivm rukwinden die we hier wel eens hebben in Amsterdam West, die zorgen voor verschuivingen en daarmee schade aan het dak. Ik twijfel nog steeds of een combinatie niet beter was geweest.

Als je geen micro-converters gebruikt, kun je rode en zwarte draden niet naast elkaar leggen ivm vlambogen - over kleine details gesproken, die je niet pas wilt leren bij een brandje. Enzovoorts...
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Het kan allebei, bij Enphase is het een simpele aanpassing van de bekabeling, je ‘daisy-chained’ de micro’s 123-123-123 etc. Ik heb voor 3-fase gekozen destijds omdat ik het ‘netter’ vind om alle drie de fases te voeden, geen kans op scheeftrekken en ik dat de minimale meerprijs waard vond.

Ook denk ik dat je op die manier méér van je eigen stroomproduktie verbruikt.

Technisch is de enige beperking van één fase terugleveren dat er niet meer dan 5kW aangesloten mag worden dacht ik. Als je daar bovenzit wordt het dus sowieso 3-fase.
Hoymiles heeft 3-fase microconverters met load-balancer.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Heb mijn aanleg gedocumenteerd, maar is helaas nog niet in leesbare vorm. :) Ben ook nog niet klaar, want wacht op mooi weer (droog dak) terwijl ik thuis ben.

Er komt behoorlijk wat bij kijken, en er moeten erg veel keuzes gemaakt worden - veel meer dan het merk en type paneel. Het viel me vooral tegen, omdat ik veel *verschillende* dingen moest leren. Uitzoeken hoe je de kabels moest maken tot EPDM-lijm gebruiken. Ook de totale kosten door ditjes en datjes liepen flink op, en uurloon reken ik niet meer door al dat geleer.

Ik heb Hoymiles micro-inverters (met 6 aansluitingen) gebruikt en 17 stuks 405W panelen. Ipv balast te gebruiken, toch aan dak vastgeschroefd - dit ivm rukwinden die we hier wel eens hebben in Amsterdam West, die zorgen voor verschuivingen en daarmee schade aan het dak. Ik twijfel nog steeds of een combinatie niet beter was geweest.

Als je geen micro-converters gebruikt, kun je rode en zwarte draden niet naast elkaar leggen ivm vlambogen - over kleine details gesproken, die je niet pas wilt leren bij een brandje. Enzovoorts...
Ik ben vooral benieuwd hoeveel je denkt te gaan besparen, hoelang je er over zal doen (Uitvoering en alle spullen toegestuurd krijgt) en wat er gebeurt bij eventuele problemen, storingen etc etc.
 
Hoymiles heeft 3-fase microconverters met load-balancer.
Is dat ook de motivatie geweest om voor dat merk te kiezen in plaats van Enphase of zijn er nog andere voordelen?

Ik heb even op hun website gekeken en daar valt mij eigenlijk een nadeel op, standaard maar 12 jaar garantie in tegenstelling tot de 25 jaar van Enphase.

Wel te verlengen overigens maar toch.