Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
O jee, techniek en journalistiek...

De intro:
,,Twaalf huizen in het Gelderse Lochem worden vanaf deze maand volledig verwarmd met waterstof. Dat goedje vloeit via de bestaande gasleidingen de ketels van de huizen in.”

Meteen daaronder:
,,Het gaat om een proef met huizen in de villawijk Berkeloord. Daar zijn leidingen voor aangelegd of aangepast, omdat watergas niet zomaar door de huidige gasleidingen kan.”

 
O jee, techniek en journalistiek...

De intro:
,,Twaalf huizen in het Gelderse Lochem worden vanaf deze maand volledig verwarmd met waterstof. Dat goedje vloeit via de bestaande gasleidingen de ketels van de huizen in.”

Meteen daaronder:
,,Het gaat om een proef met huizen in de villawijk Berkeloord. Daar zijn leidingen voor aangelegd of aangepast, omdat watergas niet zomaar door de huidige gasleidingen kan.”
Die H2 leidingen worden nog een gigantisch probleem. De H2 molecule is zo klein dat verbindingen heel moeilijk dicht te krijgen zijn. Misschien zelfs helemaal niet.
 
  • Like
Reactions: Maarten and RobsEV
Ter info........Aquathermie project:
- warmtepomp (alpha innotec) met WET (Frank gmbh) warmtewisselaars in het water.

Running COP (verwarming): nu ruim boven de 5 (vaak 5,5). Huis 24/7 op 21 graden.
Warm water, COP 2,5.

De bron (de plas met de WET's) is erg constant en ook al zet ik de pomp op maximaal vermogen en forceer ik een idioot hoge delta-T van 11 graden met een retour onder nul (-1), dan daalt de bron maar 0,1-0,2 graad. Alles uit, dan is er nog een thermisch trek van bijna 1 Kelvin over de wisselaars.

Je hebt geen stromend water nodig. Als het windstil is hebben we hier geen (onder)stroming en doet die het gewoon.
Je hebt wel genoeg watervolume eromheen nodig en 1,5 tot 2m diepte (ik denk dat het zelfs met minder diepte kan).

Kortom ze doen het prima. Eigenlijk beter dan gepland.
Nu wachten op een koudere maand (blijf niet alles opzetten om de boel af te koelen om te testen :()


Data loggen is wel bijna een must……. kwam er bv. achter dat de retour sensor niet lekker contact maakte (gaf gewoon foutieve waardes). Merk je normaal weinig van, maar mijn COP was 4, pomp regelde gewoon fout (dat zie je dan gelijk in je grafieken).
En je kunt veel beter je systeem optimaliseren.
Luxtronik is de regelaar van de pomp. Ik gebruik OpenHab, die heeft veel data en de koppeling is zowat plug en play.

Alpha Innotec, pomp is prima.
De app, interface en webinterface…….outdated. App is beperkt (puur lokaal). Hebben ze nog wat aan te verbeteren. Ik wacht nog op de RBE+ kamerunit (die is beter). Nog geen zone regeling.
 
Inderdaad cool project. Ik vraag me alleen af of je dit zo maar mag doen in verband met verstoring milieu.
Welke verstoring ?

Heb het uitgezocht, gemeente en provincie geen richtlijnen. Is gesloten circuit en op paar paar vierkante km plas zal het niet eens meetbaar zijn (delta over de bron is 2-4 graden). Als er al iets moet, dan is het een meldingsplicht. Maar zelfs niks over meldingsplicht (en het is geen bouwwerk).

Maar, ik vond het ook gek.
 
  • Like
Reactions: OttoR and horta
Welke verstoring ?

Heb het uitgezocht, gemeente en provincie geen richtlijnen. Is gesloten circuit en op paar paar vierkante km plas zal het niet eens meetbaar zijn (delta over de bron is 2-4 graden). Als er al iets moet, dan is het een meldingsplicht. Maar zelfs niks over meldingsplicht (en het is geen bouwwerk).

Maar, ik vond het ook gek.
Je mag bijvoorbeeld ook geen pomp in het water hangen om je planten water te geven... Vandaar dat ik het gek vind. Als 1 persoon het doet geeft het inderdaad helemaal geen verstoring, maar wat als al de huizen aan de plas het gaan doen? Of, zoals wij voorheen aan een gracht woonden, wat als alle huizen aan die gracht het doen?
 
Je mag bijvoorbeeld ook geen pomp in het water hangen om je planten water te geven... Vandaar dat ik het gek vind. Als 1 persoon het doet geeft het inderdaad helemaal geen verstoring, maar wat als al de huizen aan de plas het gaan doen? Of, zoals wij voorheen aan een gracht woonden, wat als alle huizen aan die gracht het doen?
Dan kan er eindelijk weer eens geschaatst worden op de gracht 😆
Win-win zou ik zeggen.
 
Je mag bijvoorbeeld ook geen pomp in het water hangen om je planten water te geven... Vandaar dat ik het gek vind. Als 1 persoon het doet geeft het inderdaad helemaal geen verstoring, maar wat als al de huizen aan de plas het gaan doen? Of, zoals wij voorheen aan een gracht woonden, wat als alle huizen aan die gracht het doen?
Zoals ik al aangaf: gesloten systeem, ik pomp er niks uit en niks in. Ik pomp water rond in een buis en die ligt in het water. Ik ontrek warmte (2 graden) in de winter en in de zomer voer ik warmte uit het huis af (2-4 graden).

Ik denk dat dit veel beter voor het milieu is dan de CV aanzetten :)

En de grachten in Amsterdam zijn veel warmer geworden de plassen ook ........iets met klimaatverandering of zo...... dus afkoelen kan geen kwaad lijkt me.
 
Last edited:
Ik zet het hier enkel uit chauvinisme….
 
Je mag bijvoorbeeld ook geen pomp in het water hangen om je planten water te geven...

Waterschap Amstel, Gooi & Vechtstreek doet daar niet zo moeilijk over anders:

"U mag zonder vergunning of melding maximaal 500 m³ (500.000 liter) water per uur uit boezemwater halen. Dit zijn rivieren of kanalen die hoger liggen dan het land achter de dijk.
Voor wateren zoals grachten en ander water in de stad geldt een maximum van 120 m³ per uur. Als u meer water wilt onttrekken, hebt u een vergunning nodig."
 
Waterschap Amstel, Gooi & Vechtstreek doet daar niet zo moeilijk over anders:

"U mag zonder vergunning of melding maximaal 500 m³ (500.000 liter) water per uur uit boezemwater halen. Dit zijn rivieren of kanalen die hoger liggen dan het land achter de dijk.
Voor wateren zoals grachten en ander water in de stad geldt een maximum van 120 m³ per uur. Als u meer water wilt onttrekken, hebt u een vergunning nodig."
Het scheelt per waterschap. In Utrecht mag (mocht?) het niet.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Zoals ik al aangaf: gesloten systeem, ik pomp er niks uit en niks in. Ik pomp water rond in een buis en die ligt in het water. Ik ontrek warmte (2 graden) in de winter en in de zomer voer ik warmte uit het huis af (2-4 graden).

Ik denk dat dit veel beter voor het milieu is dan de CV aanzetten :)

En de grachten in Amsterdam zijn veel warmer geworden de plassen ook ........iets met klimaatverandering of zo...... dus afkoelen kan geen kwaad lijkt me.
In de winter is afkoelen op diepte misschien niet zo fijn voor de vissen. ;) Industrie heeft in ieder geval wel een vergunning nodig voor verwarming/koeling.

Lucht/water warmtepomp is net zo goed voor het milieu hoor vergeleken met cv. ;)
 
Ik ben benieuwd naar de opbrengst van PV installaties van mede forumleden in de maand Oktober tot nu, ter vergelijking met de mijne. Ik vermoed dat met de lagere zonnestand (en toch wat bomen in de buurt) ik best wat schaduw heb moeten incasseren.

orientatie, helling, installatie grootte, opbrengst: zuid, 20, 7,1kWh, 260kWh