Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals aangegeven verbruiken wij in ons (grote, oude en matig geïsoleerde) huis + kantoor 2500m3 per jaar. Dus die €380,- wordt besteed aan wanhopige pogingen om die hoeveelheid gas te verminderen.
Heb je al naar dynamische energieprijzen gekeken. Je hebt natuurlijk wel het risico van extreem hoge prijzen, maar aan de andere kant kan je ook heel veel besparen.
 
Met de hoeveelheid wind- en zonneenergie is er weinig risico dat je dagenlang hoge prijzen hebt. Dat kan in de winter (weinig zon) eens voorkomen als het ook windstil is, maar dan moet je de auto dan maar even niet (thuis) opladen. Voor de verwarming is het natuurlijk wat meer risico. Dan moet je zorgen dat je een flinke buffer hebt, bijvoorbeeld een warmtepomp met groot buffervat.
Van de andere kant heb je dus ook het voordeel, de prijs (ex belastingen) ligt op dit moment op 0 cent en blijft zo tot morgen 11:00 uur. En zondag verwacht ik hetzelfde, gezien de windvoorspelling.
Duitsland doet zelfs een dagje met negatieve prijzen. Alleen negatief (op één uur na).
 
  • Like
Reactions: FVO and Mars2020
Met de hoeveelheid wind- en zonneenergie is er weinig risico dat je dagenlang hoge prijzen hebt. Dat kan in de winter (weinig zon) eens voorkomen als het ook windstil is, maar dan moet je de auto dan maar even niet (thuis) opladen. Voor de verwarming is het natuurlijk wat meer risico. Dan moet je zorgen dat je een flinke buffer hebt, bijvoorbeeld een warmtepomp met groot buffervat.
Van de andere kant heb je dus ook het voordeel, de prijs (ex belastingen) ligt op dit moment op 0 cent en blijft zo tot morgen 11:00 uur. En zondag verwacht ik hetzelfde, gezien de windvoorspelling.
Duitsland doet zelfs een dagje met negatieve prijzen. Alleen negatief (op één uur na).
Wat heb je eigenlijk allemaal nodig qua hardware/metering voor zo’n tarief? (In BE heb ik het nog niet gezien)
Uiteraard een digitale meter maar hoe kan je de prijzen voor de volgende dag(en) zien en anticiperen?
 
Digitale slimme meter ja, en de tarieven worden door de aanbieders ook gepubliceerd. Je kunt ook bij epexspot de prijzen van alle landen zien (volgende dag wordt rond 13:00 gepubliceerd).
De verschillende aanbieders hebben ook apps om alles makkelijk te maken en er zijn vooral ook mogelijkheden om je EV automatisch op lage tarieven op te laden.
Voor België doet Engie aan variabele tarieven.
 
  • Helpful
Reactions: JanG007
Met de hoeveelheid wind- en zonneenergie is er weinig risico dat je dagenlang hoge prijzen hebt. Dat kan in de winter (weinig zon) eens voorkomen als het ook windstil is, maar dan moet je de auto dan maar even niet (thuis) opladen. Voor de verwarming is het natuurlijk wat meer risico. Dan moet je zorgen dat je een flinke buffer hebt, bijvoorbeeld een warmtepomp met groot buffervat.
Van de andere kant heb je dus ook het voordeel, de prijs (ex belastingen) ligt op dit moment op 0 cent en blijft zo tot morgen 11:00 uur. En zondag verwacht ik hetzelfde, gezien de windvoorspelling.
Duitsland doet zelfs een dagje met negatieve prijzen. Alleen negatief (op één uur na).
Heb al jaren dynamisch en gem. gewoon goedkoper. Veel wind is laag tarief en dat is gunstig voor je warmtepompverbruik. Met de huidige wind moeten we wat meer stoken (+1,5 op de stooklijn), maar is eigenlijk veel goedkoper (momenteel bijna niks) dan eenzelfde dag zonder wind.

Nadeel: in de zomer, je levert terug aan je uurtarief.

Per 1 jan. gaan we over naar Tibber (zat bij nieuwe stroom), goede app en kan de Tesla's en de Easee laders aansturen (zo goedkoop mogelijk laden). Later ga ik nog kijken naar aansturen PV overschot en WP integratie (ze integreren standaard al met diverse systemen).

Verder de Sessy (accu) besteld, die maakt ook gebruik van dynamische tarieven voor laden/ontladen (en kun je volledig aansturen, API/MQTT).

Ik vindt dynamische tarieven ideaal. Aangezien we steeds meer wind en zon gaan produceren vewacht ik dat de electra prijzen eerder omlaag dan omhoog gaan.
 
Wat heb je eigenlijk allemaal nodig qua hardware/metering voor zo’n tarief? (In BE heb ik het nog niet gezien)
Uiteraard een digitale meter maar hoe kan je de prijzen voor de volgende dag(en) zien en anticiperen?
Ook bij Nordpool kun je de dagprijzen zien, mijn warmtepomp is hieraan gekoppeld.
Als je een contact afsluit krijg je vaak via een app toegang tot de prijzen
Zelf maak ik gebruik van Homeassistant, hiermee lees ik de actuele prijzen uit en kan ik de laagste tarieven voor de komende 24 uur bepalen, deze gebruik je dan weer om je grootverbruikers aan te sturen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Iedereen die serieus naar een accu kijkt. Sessy (NL) is 5Kw en 3150,- (in de BTW). Dat vindt ik wel meevallen, bovendien kan je hem zelf aansturen (API/MQTT) en standaard kan die met dynamische tarieven werken. Maar weinig accu's die dat kunnen. Maar eentje besteld. Enige risico.... ze kiepen om (is startup), maar denk dat ze zat vraag hebben.

Heb ik genoeg aan 5kw in de winter (de 4 koude maanden):
- Bij lange na niet, de WP verbruikt zo maar 20-25KW (met de vorst was het zelf even 50kw).
- Accu goedkoop laden met PV..... geen zin de winter (alle opbrengst wordt verbruikt)
- Accu goedkoop laden als energie prijs laag is: ja kan deels, maar hij is ook zo weer leeg
- Veel grotere accu...... veel duurder en dan moet je hem nog "gunstig" vol kunnen laden anders geen zin
- Mijn grootverbuikers zijn de WP en de EV's (die kosten worden wel doorbelast, maar die 5kw is natuurlijk niet genoeg)
--> Dus zal wel wat besparen maar niet veel


De ander 8 maanden:
- Laden op PV (heb snel al veel over) en automatisch goedkoop op dynamisch tarief laden
- Verbruik huis is dan stuk lager (geen verwarming, alleen tapwater via de WP, die verbruikt dan ook veel minder omdat de aanvoer temp. van de bron stuk hoger is)
- Koelen met de WP is alleen pompje (w/w WP), 1 maandje of zo
- Dan kan ik dus de avond/nacht/ochtend overbruggen (gewoon veel minder uren, omdat de zon er eerder en langer is)
- Als salderen stopt, dan saldeer ik in feite over mijn eigen accu (salderen in de winter is toch nul)
- Sessy is 1-fase, moet dus wel even zorgen dat mijn "nachtverbruikers" en de WP op een fase komen, kan ik later nog zien of een extra accu zinvol is
--> als ik de data (verbruik huis, WP, PV) bekijk dan is dat eigenlijk stukken interessanter

Ik zie dus meer voordeel in het "zon" seizoen.


Iemand daar ervaring mee ?
 
Iedereen die serieus naar een accu kijkt. Sessy (NL) is 5Kw en 3150,- (in de BTW). Dat vindt ik wel meevallen, bovendien kan je hem zelf aansturen (API/MQTT) en standaard kan die met dynamische tarieven werken. Maar weinig accu's die dat kunnen. Maar eentje besteld. Enige risico.... ze kiepen om (is startup), maar denk dat ze zat vraag hebben.
Interessant, ga ik eens naar kijken.

- Sessy is 1-fase, moet dus wel even zorgen dat mijn "nachtverbruikers" en de WP op een fase komen, kan ik later nog zien of een extra accu zinvol is
Dat is volgens mij niet nodig want een slimme meter 'saldeert' intern over alle drie de fasen (In Nederland in ieder geval, zie DSMR specs).

DSMR-M 4.3.27

Description
The poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method.

Rationale
Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions of
the 3 phases are summed and depending of the results, stored in a “+” or “-” register.
The integration period shall be small enough for an accurate registration of delivered
(A-) and consumed (A+) energy in separate registers.
 
Last edited:
Digitale slimme meter ja, en de tarieven worden door de aanbieders ook gepubliceerd. Je kunt ook bij epexspot de prijzen van alle landen zien (volgende dag wordt rond 13:00 gepubliceerd).
De verschillende aanbieders hebben ook apps om alles makkelijk te maken en er zijn vooral ook mogelijkheden om je EV automatisch op lage tarieven op te laden.
Voor België doet Engie aan variabele tarieven.
Thanks! Dacht altijd dat het op maandbasis was maar niet dus.
Heb een contact formulier ingevuld. Ben benieuwd.
 


41% van het stroomverbruik was uit hernieuwbare bronnen afgelopen jaar.
Tja Poetin gaat in iedergeval de boeken in als de "vergroener" van Europa, iets wat de hele politiek in de EU niet gelukt is. Wel triest dat we daar een oorlog voor nodig hebben. Maar ja mensen bewegen niet snel als het geen pijn doet (niks nieuws).
 
  • Like
Reactions: job-lek and Faiz71