Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Denk dat dat erg lastig vergelijken is, zeker op maandbasis, maar wil best wat gegevens delen. Mijn installatie heeft bijvoorbeeld door een hoog huis van de buren en de lage zon in oktober t/m maart beduidend minder zonuren, in april t/m september staat de zon nog hoog genoeg om daar geen last van te hebben. Ik zou er ook de veroudering van de panelen nog in meenemen, die van mij zijn 9 jaar oud en ik verwacht dat ze daardoor 7 a 9 % minder opbrengst doen.

zuid-zuidwest, 20 graden, 4kW piek, 139 kWh.
 
Denk dat dat erg lastig vergelijken is, zeker op maandbasis, maar wil best wat gegevens delen. Mijn installatie heeft bijvoorbeeld door een hoog huis van de buren en de lage zon in oktober t/m maart beduidend minder zonuren, in april t/m september staat de zon nog hoog genoeg om daar geen last van te hebben. Ik zou er ook de veroudering van de panelen nog in meenemen, die van mij zijn 9 jaar oud en ik verwacht dat ze daardoor 7 a 9 % minder opbrengst doen.

zuid-zuidwest, 20 graden, 4kW piek, 139 kWh.
De reden waarom ik het vraag, is dat een vriend van mij ,met 2 installaties van 3,1kWh op het zuiden, geregeld opbrengsten had van 17,6kWh per dag waar ik enkel op 5kWh uitkwam maar hun verbruik zou dan ook op 21kWh per dag liggen wat ik dan ook weer extreem veel vind. (geen warmtepomp, 2 mensen)

Ik zit op een 5/6kWh per dag met 2 mensen (EV wordt op het werk geladen)
 
De reden waarom ik het vraag, is dat een vriend van mij ,met 2 installaties van 3,1kWh op het zuiden, geregeld opbrengsten had van 17,6kWh per dag waar ik enkel op 5kWh uitkwam maar hun verbruik zou dan ook op 21kWh per dag liggen wat ik dan ook weer extreem veel vind. (geen warmtepomp, 2 mensen)

Ik zit op een 5/6kWh per dag met 2 mensen (EV wordt op het werk geladen)

Nu heb je t over een dagopbrengst, is dat een oktoberdag? Dan is 17,6 kWh meer dan netjes. In de zomer is zo’n dagopbrengst weer heel makkelijk haalbaar.

Verbruik zegt natuurlijk weinig over opbrengst van je PV installatie. Of wil je ermee zeggen dat je twijfels over de metingen?

Wij verbruiken hier ex auto laden zo’n 4300 kWh per jaar. Met een gezin van 5.
11,7 gemiddeld per dag dus. De PV installatie levert daar 300-3200 per jaar van op. Ik hoop aankomend jaar een tweede installatie te kunnen aanleggen op het dak van onze schuur.
 
Nu heb je t over een dagopbrengst, is dat een oktoberdag? Dan is 17,6 kWh meer dan netjes. In de zomer is zo’n dagopbrengst weer heel makkelijk haalbaar.

Verbruik zegt natuurlijk weinig over opbrengst van je PV installatie. Of wil je ermee zeggen dat je twijfels over de metingen?

Wij verbruiken hier ex auto laden zo’n 4300 kWh per jaar. Met een gezin van 5.
11,7 gemiddeld per dag dus. De PV installatie levert daar 300-3200 per jaar van op. Ik hoop aankomend jaar een tweede installatie te kunnen aanleggen op het dak van onze schuur.
Ja, dagopbrengst eind Oktober en ja twijfels over de meting. (In de zomer is dit uiteraard heel makkelijk te halen)
Vooral omdat zowel verbruik als opbrengst zeer ruim waren.

Ik heb zelf rare dingen gezien met m’n Enphase metering gateway waarbij de spoelen verkeerd waren aangesloten.

Als ik zie dat we met z’n tweeën op dit eigenste moment een verbruik hebben van 0,4kWh, vind ik dat niet verkeerd.

Hierin zitten 2 ijskasten, 1 wijnkast, led verlichting en een grote Qled 75 inch 8K die aanstaan.
De installatie brengt momenteel ook 0,4kWh op dus een quasi 0 verbruik. (Zie screenshot)

De gedachte was ook een beetje om te zien wat een typische opbrengst zou zijn voor eventueel een batterij te zetten. Als ik het aantal panelen verdubbel, ga ik ervan uit dat ik op een dag zoals deze dus ongeveer 0,8kWh opbreng en dus een 5kW batterij kan vullen en het avondverbruik kan overbruggen.

December en Januari komen er nog aan maar goed 2 maanden zonder batterij, vind ik nog te verantwoorden
 

Attachments

  • FE41C0CA-C1F9-4844-84C8-65BDE52B16B7.png
    FE41C0CA-C1F9-4844-84C8-65BDE52B16B7.png
    125.5 KB · Views: 60
Ik ben benieuwd naar de opbrengst van PV installaties van mede forumleden in de maand Oktober tot nu, ter vergelijking met de mijne. Ik vermoed dat met de lagere zonnestand (en toch wat bomen in de buurt) ik best wat schaduw heb moeten incasseren.
orientatie, helling, installatie grootte, opbrengst: zuid, 20, 7,1kWh, 260kWh
Met een hellinghoek van 20 graden mag je niet veel opbrangst verwachten van je zonnepanelen in oktober t/m februari.
In Nederland is de gemiddelde breedtegraad 52 graden (Vlaanderen 51 graden). Dus de zon staat gemiddeld op 90 - 52 = 38 graden.
Hoe die zonnestand varieert in de loop van het jaar kun je zien in onderstaande grafiek:
1668944047715.png

Vanaf ergens begin november komt de zon niet eens meer boven de 20 graden. Dan moet je het alleen hebben van het indirecte licht; direct zonlicht komt er niet meer op je panelen. Logisch dat de opbrengst tegenvalt in oktober. Heel gek effect dan: Een licht bewolkte dag (witte wolken) geeft dan ook een hogere opbrengst dan een onbewolkte dag.
Voordeel wat je wel hebt met die 20 graden is dat hartje zomer je opbrengst extra hoog is.
Maar als je kunt kiezen, is een zo stijl mogelijke helling fijner.
In de winter heb je meer opbrengst (wanneer je het nodig hebt), en in de zomer minder (wanneer je toch al te veel hebt) en anderen ook veel leveren.
Oh, ja: de schaduw van de bomen. Die is bij een zon die maar net boven de 20 graden helling uitkomt natuurlijk ook veel storender. Zelfs als het blad eraf is geeft een tak een heel brede schaduw, veel breder dan wanneer het paneel meer recht op de zon gericht staat.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Met een hellinghoek van 20 graden mag je niet veel opbrangst verwachten van je zonnepanelen in oktober t/m februari.
In Nederland is de gemiddelde breedtegraad 52 graden (Vlaanderen 51 graden). Dus de zon staat gemiddeld op 90 - 52 = 38 graden.
Hoe die zonnestand varieert in de loop van het jaar kun je zien in onderstaande grafiek:
View attachment 876403
Vanaf ergens begin november komt de zon niet eens meer boven de 20 graden. Dan moet je het alleen hebben van het indirecte licht; direct zonlicht komt er niet meer op je panelen. Logisch dat de opbrengst tegenvalt in oktober. Heel gek effect dan: Een licht bewolkte dag (witte wolken) geeft dan ook een hogere opbrengst dan een onbewolkte dag.
Voordeel wat je wel hebt met die 20 graden is dat hartje zomer je opbrengst extra hoog is.
Maar als je kunt kiezen, is een zo stijl mogelijke helling fijner.
In de winter heb je meer opbrengst (wanneer je het nodig hebt), en in de zomer minder (wanneer je toch al te veel hebt) en anderen ook veel leveren.
Oh, ja: de schaduw van de bomen. Die is bij een zon die maar net boven de 20 graden helling uitkomt natuurlijk ook veel storender. Zelfs als het blad eraf is geeft een tak een heel brede schaduw, veel breder dan wanneer het paneel meer recht op de zon gericht staat.
Hey Henk, dank voor de uitleg en de grafiek! Er komt binnenkort een poolhouse bij waar ik ook panelen op ga leggen.

Deze ga ik dan waarschijnlijk wat steiler leggen gezien hier geen enkele boom of schaduw de panelen kan belemmeren.

Dit zou dan in de winter voor wat optimalisatie kunnen zorgen.

Ik zal ook eens rondkijken of hieromtrent geen automatisatie bestaan.
 
Met een hellinghoek van 20 graden mag je niet veel opbrangst verwachten van je zonnepanelen in oktober t/m februari.
In Nederland is de gemiddelde breedtegraad 52 graden (Vlaanderen 51 graden). Dus de zon staat gemiddeld op 90 - 52 = 38 graden.
Hoe die zonnestand varieert in de loop van het jaar kun je zien in onderstaande grafiek:
View attachment 876403
Vanaf ergens begin november komt de zon niet eens meer boven de 20 graden. Dan moet je het alleen hebben van het indirecte licht; direct zonlicht komt er niet meer op je panelen. Logisch dat de opbrengst tegenvalt in oktober. Heel gek effect dan: Een licht bewolkte dag (witte wolken) geeft dan ook een hogere opbrengst dan een onbewolkte dag.
Voordeel wat je wel hebt met die 20 graden is dat hartje zomer je opbrengst extra hoog is.
Maar als je kunt kiezen, is een zo stijl mogelijke helling fijner.
In de winter heb je meer opbrengst (wanneer je het nodig hebt), en in de zomer minder (wanneer je toch al te veel hebt) en anderen ook veel leveren.
Oh, ja: de schaduw van de bomen. Die is bij een zon die maar net boven de 20 graden helling uitkomt natuurlijk ook veel storender. Zelfs als het blad eraf is geeft een tak een heel brede schaduw, veel breder dan wanneer het paneel meer recht op de zon gericht staat.
Hallo Henk, ik heb een ongunstig dak ivm een hoger dak van mijn zuidelijk gelegen buurman. Ik kan wel een verticale opstelling maken tegen de zijmuur van mijn noordelijke gelegen buurman. Hoe scoort een hellingshoek van 90 graden in NL?
 
Hallo Henk, ik heb een ongunstig dak ivm een hoger dak van mijn zuidelijk gelegen buurman. Ik kan wel een verticale opstelling maken tegen de zijmuur van mijn noordelijke gelegen buurman. Hoe scoort een hellingshoek van 90 graden in NL?
Zie de duidelijke tabel van DikkieDik. Ik gebruik zelf ook vaak de volgende grafiek:
1668960698111.png


Je ziet dat vertikale zonnepanelen op Oost en West nog wel wat doen. Zo'n 50% tot 55% (Oost en West) t.o.v. Zuid-ligging.
Ik neem tenminste aan dat met de "zijmuur van mijn noordelijke gelegen buurman" Oost of West bedoeld wordt.
Grappig trouwens die 5% verschil. Dat komt doordat in de ochtend de lucht helderder is, en in de zomer in de middag bewolking opkomt. Dit geldt vooral voor het midden en oosten van het land. Niet voor aan de kust.

Panelen vertikaal op het zuiden doen het in de winter relatief goed, t.o.v. de zomer. Als de zon op zijn laagste punt staat (14,5 graad) dan straalt de zon met 75,5 (90-14,5) graad bijna loodrecht op het paneel. Hartje zomer daarentegen doet het paneel het relatief minder goed met 28,5 graad schuine instraling.
Waar je dan bij vertikale panelen mee moet opletten is de reflectie. Die kan behoorlijk hinderlijk zijn, het wordt er o.a. nog heter door daaronder.
Ook mis je bij vertikale panelen grotendeels het diffuse licht van de witte wolken met de zon erachter.

Nu zonnepanelen niet zo duur meer zijn (t.o.v. 10 jaar geleden) is trouwens de ideale dakrichting niet meer Zuid-Noord, maar Oost-West. Tenminste bij een normale dakhelling van ca. 30- 40 graden.
Ooit schreef ik een advies voor politieke partijen over de orientatie van nieuwbouw huizen. Hieruit:
Ideaal is het om huizen Oost-West te oriënteren waardoor de ochtendzon in het Oosten het huis opwarmt. En op het heetst van de dag de zon niet naar binnen schijnt. Dan kun je ook twee keer zoveel zonnepanelen op het dak te leggen, op Oost en West. Wat met de steeds hogere stroomprijs lucratief is, vooral nu zonnepanelen steeds goedkoper zijn. Voordeel is dat de stroom vooral in de ochtend en avond wordt opgewekt, wanneer deze het meest nodig is (thee ‘s ochtends, koken ‘s avonds). En niet midden op de dag als het net overbelast kan zijn en de stroom niets opbrengt en zelfs wordt afgeschakeld.

Daarin schreef ik ook:
Elk huis zou een parkeerplaats aan huis moeten krijgen, met een laadpaal voor de elektrische auto. Zodat de eigen zonnepanelen direct de auto-batterij kunnen opladen. Veel beter dan een grote parkeerplaats met gedeelde laadpalen, waardoor je de auto moet verplaatsen als die vol is. < . . . >. Bedenk wel dat een huis er voor 60+ jaar staat, en al over acht jaar worden er geen auto’s op benzine/diesel meer verkocht.
 
Last edited:
Wellicht een domme vraag, maar kan de tesla ook lager laden dan 3,7kW? Ik ben op zoek naar een oplossing om mijn overschot van de zonnepanelen direct in de auto te laten gaan met mijn domme tesla wall charger... heb alleen nu HomeWizard met meerdere kWh meters (incl de 3-fase), 2 omvormers met 8 en 7 zonnepanelen (15 totaal).
Of ben ik aan Jedlix verbonden?
 
Wellicht een domme vraag, maar kan de tesla ook lager laden dan 3,7kW? Ik ben op zoek naar een oplossing om mijn overschot van de zonnepanelen direct in de auto te laten gaan met mijn domme tesla wall charger... heb alleen nu HomeWizard met meerdere kWh meters (incl de 3-fase), 2 omvormers met 8 en 7 zonnepanelen (15 totaal).
Of ben ik aan Jedlix verbonden?
Jazeker, op 1 fase 5A is minimum -> ca. 230x5= 1.150 Watt
Nb/edit: laadverliezen zijn wel een fractie hoger
 
Jazeker, op 1 fase 5A is minimum -> ca. 230x5= 1.150 Watt
Nb/edit: laadverliezen zijn wel een fractie hoger
Aha, dus de 220/230v stopcontact gebruiken buiten in de voortuin? Ik vind het nu zonde dat mijn panelen om de max 3kW doen, en ik dan als nog hoge prijs aan het trekken ben vanaf het net... Ik wil op termijn ook een batterij in de garage, zodat ik gewoon niks meer terug stuur en alle het overschot van overdag naar de nacht gaat / de auto in. Bijleggen van panelen lukt helaas niet meer, geen ruimte.
 
Aha, dus de 220/230v stopcontact gebruiken buiten in de voortuin? Ik vind het nu zonde dat mijn panelen om de max 3kW doen, en ik dan als nog hoge prijs aan het trekken ben vanaf het net... Ik wil op termijn ook een batterij in de garage, zodat ik gewoon niks meer terug stuur en alle het overschot van overdag naar de nacht gaat / de auto in. Bijleggen van panelen lukt helaas niet meer, geen ruimte.

Binnen of buiten in de tuin maakt niet zo veel uit ;)
Zonder gekheid, ik zou niet structureel gaan laden via een huis/tuin/keuken WCD. Dan kun je beter een blauwe 16A WCD monteren. Dan kun je ook op 16A laden ipv 13A. Er zal wel eens een moment zijn waarop dat handig is :cool:

Nb: een HomeWizard socket ertussen plaatsen is geen fraaie oplossing (als je dat al van plan bent/was)
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Heb nu ook een meter, dus kan wat vergelijkingen maken.

4.67 kWh vandaag met 17 panelen. 6 daarvan werken op 60% ivm 5-10% schaduw van de dakrand, dus 15 panelen effectief. Ben benieuwd hoeveel andere micro-omvormers het doen met een beetje schaduw, want dit valt wel tegen.

De zonnepalen die op oost waren gericht brachten 10% meer op dan de middagzon-panelen. Paneel 1-3 is erg vuil - ik wou weten hoeveel dat scheelt.

1669302946416.png


Veel zon gehad, metwat bewolking rond 11 uur.
1669303143783.png
 
Heb nu ook een meter, dus kan wat vergelijkingen maken.

4.67 kWh vandaag met 17 panelen. 6 daarvan werken op 60% ivm 5-10% schaduw van de dakrand, dus 15 panelen effectief. Ben benieuwd hoeveel andere micro-omvormers het doen met een beetje schaduw, want dit valt wel tegen.

De zonnepalen die op oost waren gericht brachten 10% meer op dan de middagzon-panelen. Paneel 1-3 is erg vuil - ik wou weten hoeveel dat scheelt.

View attachment 877840

Veel zon gehad, metwat bewolking rond 11 uur.
View attachment 877843

Ik zit met geïnstalleerd vermogen van 10 kWp op 15 kWh opbrengst vandaag.
Deels schaduw rond de middag (panelen liggen op schuur -> nok woning zorgt voor wat schaduw nu de zon laag staat)
Gewoon recht-toe-recht-aan installatie* zonder micro omvormers / optimizers / etc.

Overigens wel lastig om opbrengst panelen te vergelijken met andere situaties -> weer, ligging. etc. zijn wisselend

* = wij hebben schuur/dakruimte genoeg -> paar panelen extra was een stuk goedkoper dan andere (productie verhogende) opties
 
Heb nu ook een meter, dus kan wat vergelijkingen maken.

4.67 kWh vandaag met 17 panelen. 6 daarvan werken op 60% ivm 5-10% schaduw van de dakrand, dus 15 panelen effectief. Ben benieuwd hoeveel andere micro-omvormers het doen met een beetje schaduw, want dit valt wel tegen.

De zonnepalen die op oost waren gericht brachten 10% meer op dan de middagzon-panelen. Paneel 1-3 is erg vuil - ik wou weten hoeveel dat scheelt.

View attachment 877840

Veel zon gehad, metwat bewolking rond 11 uur.
View attachment 877843
17 panelen, 455wp… plat dak, 2,87kWh opbrengst … maar eigenlijk geen directe lichtinval door hellingsgraad en toch wat schaduw…
 

Attachments

  • F02F70A0-84CC-44E3-8D28-C4470DF47703.png
    F02F70A0-84CC-44E3-8D28-C4470DF47703.png
    468.3 KB · Views: 28
Last edited: