Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Tuurlijk is er genoeg capaciteit in BE voor de komende jaren en trouwens, verkiezingsuitslagen onlangs nog gezien? Sneller zal de transformatie er niet doorgaan, integendeel…
Als je de productiecapaciteit bekijkt wel. het gaat hier over distributiecapaciteit. Als ik ‘s avonds om 5 uur wil laden, zie ik de spanning dalen tot 210V. Dit betekent dat alle toestellen dan meer stroom moeten trekken om aan hetzelfde vermogen te geraken. Gelukkig beperkt de wagen zelf zijn stroom. De meeste toestellen doen dit niet.
1 enkele keer is zelfs het laden gestopt omdat de spanning te laag was.
In België zitten we nog goed. In Nederland worden er al laadpalen uitgezet tijdens de avondpiek.
 
Niemand zegt dat dat capaciteitstarief perfect is. Maar het zorgt er wel voor dat mensen beginnen nadenken en meer gebruik gaan maken van slimme laadpalen om de pieken te vermijden.

En ja, het klopt, een kwartier 11kW en verder niets vraagt minder dan 12 uren 7kW, maar zolang we niet écht op totale capaciteit en concurrentiële capaciteit gaan meten, is het nattevingerwerk. En als jij een kwartier 11kW trekt terwijl iedereen in de straat 11kW trekt, kom je ook niet meer toe, maar dat wil niet zeggen dat Fluvius dan maar dikkere kabels komt trekken om dit wel aan te kunnen?
 
het huidig systeem is inderdaad niet zaligmakend. zeker omdat het nu niet tijdsgebonden is. mij lijkt een tijdsgebonden capaciteitstarief een nog betere oplossing om weg te sturen van de momenten waarop er nu capaciteitsproblemen zouden kunnen zijn, in de vroege ochtend en ergens tussen 17u en 21u. Op die manier zou je ook een betere benutting kunnen krijgen, hoger vermogen laden is efficiënter en minder verlies. Bijkomend kan het misschien ook helpen op dagen dat er rond de middag negatieve prijzen zijn, door dan mee af te nemen kan er misschien sneller een balans worden gevonden. Ikzelf laad meestel 3Fase-6Amp. mede ondersteund door thuis batterij kom ik niet aan de basis capaciteit waar aan belast wordt en sinds 2,5 maanden nemen we quasi geen stroom meer af van het net.
 
Vanaf volgende maand dynamische tarieven hier.
Smappee Laadpaal met Infinity hangt nu 2 weken, de nieuwe panelen en omvormer ook.
Ben benieuwd...
Tot nu wel wat gedoe gehad met verkeerde waarden van verbruik, sluipverbruik. Ondertussen in orde behalve dat de Smappee Laadpaal een andere waarde geeft tijdens het laden dan Smappee Dasboard. Scheelt soms tot 350 - 400W. Daar zijn ze nog niet helemaal uit en komen deze week oa de klemmen nakijken.
 
Als je niet elektrisch rijdt moet je al veel moeite doen om het capaciteitstarief te voelen in je rekening (als je vergelijkt met vroeger).
Als je wel elektrisch rijdt, volstaat het meestal om wat op te letten met laden.
Als je ‘s nachts laadt op 5kW en dan geen andere grote verbruikers hebt, komt het wel goed. En meestal is dat genoeg capaciteit voor de volgende dag. Je hebt dan zelfs geen slimme lader nodig.
Alle andere verbruikers trekken zelden een kwartier aan een stuk hun vol vermogen. Meestal enkel vol vermogen om wat water of olie op te warmen en daarna enkel nog om het warm te houden: (af-)wasmachine, strijkijzer, frietketel,… de piekbelasting komt immers op het gemiddelde van een kwartier.
 
Als je niet elektrisch rijdt moet je al veel moeite doen om het capaciteitstarief te voelen in je rekening (als je vergelijkt met vroeger).
Als je wel elektrisch rijdt, volstaat het meestal om wat op te letten met laden.
Als je ‘s nachts laadt op 5kW en dan geen andere grote verbruikers hebt, komt het wel goed. En meestal is dat genoeg capaciteit voor de volgende dag. Je hebt dan zelfs geen slimme lader nodig.
Alle andere verbruikers trekken zelden een kwartier aan een stuk hun vol vermogen. Meestal enkel vol vermogen om wat water of olie op te warmen en daarna enkel nog om het warm te houden: (af-)wasmachine, strijkijzer, frietketel,… de piekbelasting komt immers op het gemiddelde van een kwartier.
Dat valt tegen denk ik. In de winter trekt mijn warmtepomp veelvuldig gedurende bv. een half uurtje 11 kW door de weerstandsverwarming te activeren.
Hoe harder het vriest, hoe vaker die aanspringen.
 
Voor mij is iemand die constant 7kW trekt een grotere verbruiker dan iemand een kwartier 11kW trekt en voor de rest 2kW maar dit zie ik blijkbaar verkeerd.
Je ziet dat niet helemaal verkeerd ;)
Het capaciteitstarief zoals dat nu voorhanden is, is zoals hierboven ook aangehaald zeker niet perfect.

Aan de andere kant, iemand die continu 7 kW trekt, zal dat waarschijnlijk het hele jaar doen, terwijl een ongelukje tijdens 1 kwartier hopelijk slechts eenmaal is, dus diegene met continu 7kW zal hoogstwaarschijnlijk op jaarbasis meer capaciteitstarief betalen.

Het zou voor het overgrote deel ook geen impact hebben, volgens de Vreg dus dan ga ik ervan uit dat de inkomsten uit het capaciteitstarief ongeveer dezelfde zullen blijven en er dus geen extra geld is voor de eigenlijk broodnodige investeringen…..vreemd?
Uiteraard is dat tarief budgetneutraal uitgerold. Investeringen vandaag veranderen namelijk niet door de uitrol capaciteitstarief. Als het capaciteitstarief doet wat het moet doen, dan zal dat in de toekomst tot lagere nettarieven moeten leiden.

Ik snap dat jij het netjes voor elkaar hebt maar snap jij ook dat dit voor Jan met de Pet misschien voorlopig nog wat hoog gegrepen is? Het is ook niet zo dat er al kant en klare oplossingen op het schap liggen. (Indien wel, laat het even weten)
Enkel mijn laadpaal heeft een zekere intelligentie, maar voor de rest heb ik helemaal geen intelligentie thuis om het verbruik te sturen, enkel onze goede wil om er op te letten om geen toestellen tegelijk op te zetten. En zonder veel moeite blijft de verbruikspiek al 2 jaar onder de 2,7 kW.
 
Dat valt tegen denk ik. In de winter trekt mijn warmtepomp veelvuldig gedurende bv. een half uurtje 11 kW door de weerstandsverwarming te activeren.
Hoe harder het vriest, hoe vaker die aanspringen.

Vaak kun je het vermogen softwarematig begrenzen op 1/3 of 2/3 van het geïnstalleerde vermogen. Ik heb het thuis overigens hardwarematig gedaan door fases los te koppelen bij de BUH.

Meestal springt de BUH bij tijdens een forse defrost. Dan gaat de opmerking hoe harder het vriest hoe vaker BUH aanspringt niet op. (defrost komt doorgaans vaker voor rond het vriespunt dan bij harde vorst) Dan lijkt het in uw geval op dat de BUH onder bepaalde temperaturen gaat meehelpen met de ruimteverwarming? Dat kan wellicht nog wat geoptimaliseerd worden dmv de settings. Dat kan fors schelen in verbruik en in elektrapieken.

Helaas worden WP vaak afgeleverd met veilige (ipv optimale) settings.
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Dat valt tegen denk ik. In de winter trekt mijn warmtepomp veelvuldig gedurende bv. een half uurtje 11 kW door de weerstandsverwarming te activeren.
Hoe harder het vriest, hoe vaker die aanspringen.
Dat e-element heb ik uitgeschakeld voor verwarming (met verlies is de cop onder de 1 van e-element), cv laat ik bijspringen (cop van tegen de 3 omgerekend) en dat is meestal alleen bij strengere vorst (5-7 dagen per jaar in NL). Boven nul springt die niet bij. Pomp trekt nu dus max z'n 2,5 kw op max. vermogen bij flinke vorst.
 
Voor mij is iemand die constant 7kW trekt een grotere verbruiker dan iemand een kwartier 11kW trekt en voor de rest 2kW maar dit zie ik blijkbaar verkeerd.
Het gaat niet om de grootte van het verbruik maar om de pieken. Die zijn het probleem. als ‘s avonds de belasting van het netwerk in jouw buurt 1 uur 110 % is van wat het aankan en de rest van de dag maar 10%, is er een probleem. Het zal uit vallen. Dit terwijl je totaal over de dag gezien, maar 14,6% van de capaciteit nodig had.
 
En zonder veel moeite blijft de verbruikspiek al 2 jaar onder de 2,7 kW.
Mooi maar dan moet je echt toch wel goed opletten. Als hier (elektrisch) wordt gekookt waarbij 2 of 3 vuren aan staan en eventueel de oven, gaan we daar al los over. Een kwartier is toch zo om, patatten hebben al 20' nodig 😅
De wagen laad je dan uitsluitend met zonne-energie als die voldoende aanwezig is?
Ik zit nog in de "leer fase" want voorheen een terugdraaiende teller met voldoende overschot om het me niet te moeten aantrekken. Captar is dus ook nieuw voor mij en ik probeer pieken te vermijden. Maar, aan 2,7Kw geraken zonder extra goed op te letten, misschien aan comfort inboeten, lijkt mij moeilijk maar we gaan het zien.
Naar wat ik lees heeft Captar slechts een beperkte impact op een deel van de factuur. Dat zal ik wel zien op de rekening want tijdens de installatie en eerste test heeft de wagen geladen aan 10Kw :eek:
Ik heb er sinds 2016 al veel geld in gestoken en vind het interessant om ermee bezig te zijn maar het moet nu ook niet per se een obsessie worden.
 
Mooi maar dan moet je echt toch wel goed opletten. Als hier (elektrisch) wordt gekookt waarbij 2 of 3 vuren aan staan en eventueel de oven, gaan we daar al los over. Een kwartier is toch zo om, patatten hebben al 20' nodig 😅
Zowel bij de oven als kookvuren zijn de opwarmfases (oven of koken water) het meest energie-intensief. Dus hier is het de gewoon te om eerst de oven te laten opwarmen en dan pas starten met de kookvuren. En op kookvuren kan je typisch ook wel eerst het water aan de kook brengen voor de patatten of pasta (daarna kan de stand van dat kookvuur lager) vooraleer je start met de rest. Enkele dagen nodig om gedrag aan te passen, maar veel tijd verlies je er niet mee.

De wagen laad je dan uitsluitend met zonne-energie als die voldoende aanwezig is?
Ik tracht uiteraard te laden wanneer er voldoende zon is, maar ik laad evengoed op momenten dat er geen zon (en dit jaar is dat iets meer dan andere jaren :confused: )
95% van de laadsessies is aan 1.4 - 2.5 kW. Enkel als er zon is EN de dynamische tarieven zijn extreem laag (of negatief), dan zal ik op die momenten het laadvermogen verhogen opdat ik binnen de 2,5 kW Captar blijf.

Op deze manier kan ik met gemak onder die 2,5 kW blijven. Bij de PHEV laadde ik ongeveer 12-15000 puur elektrische kilometers thuis, en nu met de M3 zal dit verder toenemen, aangezien ik al helemaal niet meer publiek moet laden nu (enkel snelladen tijdens reizen).

Ik zit nog in de "leer fase" want voorheen een terugdraaiende teller met voldoende overschot om het me niet te moeten aantrekken. Captar is dus ook nieuw voor mij en ik probeer pieken te vermijden. Maar, aan 2,7Kw geraken zonder extra goed op te letten, misschien aan comfort inboeten, lijkt mij moeilijk maar we gaan het zien.
Wij leveren helemaal niet in aan comfort. Echter, de optimale captar-limiet is subjectief. Voor de ene persoon zal het makkelijk zijn om aan 2,5 kW te geraken, voor de ander zal het optimum misschien wat hoger liggen, dat is een kwestie van gemak en comfort. Iedereen is te gefocust op die 2,5 kW...

Naar wat ik lees heeft Captar slechts een beperkte impact op een deel van de factuur. Dat zal ik wel zien op de rekening want tijdens de installatie en eerste test heeft de wagen geladen aan 10Kw :eek:
Zoals ik hierboven al uitlegde, slechts 1 maandpiek aan 10 kW ga je bijna niet opmerken in de factuur door al het uitmiddelen om de facturatiepiek te bepalen.
 
Is het een idee om een apart draadje voor Belgie te maken over dit onderwerp?
Bestaat al.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC