You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tja....wie meer rijdt...meer betalen, wie meer internet gebruikt...meer betalen...wie meer gebruik maakt van de de gezondheidszorg....meer betalen....wie meer van zulke domme berichtjes in de krant zet....meer betalenWat een leuk idee
![]()
Netbeheerder wil mensen met zonnepanelen meer laten betalen voor energiekosten: ‘Tarief mag wel verdubbelen’
Huishoudens met een privé-laadpaal, een warmtepomp of tientallen zonnepanelen moeten veel meer gaan meebetalen aan de verzwaring van het elektriciteitsnet. Nu is ieder gezin 425 euro kwijt aan netwerkkosten, dat zou voor veelgebruikers mogen verdubbelen, zegt netbeheerder Enexis. ,,Het is...www.ed.nl
"De vervuiler betaald". Ik krijg het idee dat zowel energieleveranciers als netwerkbedrijven, de bedrijven en huishoudens die hebben voldaan aan de overheidsvraag om te verduurzamen, dankzij de lock-in (reeds gedane investeringen) als ideale melkkoe zien.Tja....wie meer rijdt...meer betalen, wie meer internet gebruikt...meer betalen...wie meer gebruik maakt van de de gezondheidszorg....meer betalen....wie meer van zulke domme berichtjes in de krant zet....meer betalen![]()
Dat zou wel dynamischer mogen. Als je dat tussen 01:00 en 4:00 doet zou je financieel gestimuleerd moeten worden. Je helpt immers mee aan de balancering van het net.Dus als jij schaamteloos jouw Porsche of Audi aan 22kW wil laden vanaf het net, tikt dat aan.
Behalve als iedereen dat in de straat doet, voldoen de kabels onder de stoep niet meer.Dat zou wel dynamischer mogen. Als je dat tussen 01:00 en 4:00 doet zou je financieel gestimuleerd moeten worden. Je helpt immers mee aan de balancering van het net.
Ook heeft Vlaanderen inmiddels het capaciteitstarief. Het is niet ideaal, maar je betaalt wel op de afnamepieken die je op het net veroorzaakt. Dus als jij schaamteloos jouw Porsche of Audi aan 22kW wil laden vanaf het net, tikt dat aan. Zet je er daarentegen een slimme laadpaal tussen die aan max 11kW gaat laden, of nog beter variabel gaat laden en je maar een piek van 8kW trekt, dan kom je weer goedkoper uit.
Klopt. Balancering op de elektriciteitsmarkt is niet per se nuttig voor het distributienet. Men durft beide niveaus al eens verwarren.Behalve als iedereen dat in de straat doet, voldoen de kabels onder de stoep niet meer.
Zijn er al zo veel elektrische wagens om een probleem te vormen?Behalve als iedereen dat in de straat doet, voldoen de kabels onder de stoep niet meer.
Ik denk dat netbeheerders wel al gevolgen beginnen te zien van EV's, PHEV's en warmtepompen. Is ook logisch als ik de proliferatie van EV's in mijn gehucht zie, en nieuwbouw met warmtepompen.Zijn er al zo veel elektrische wagens om een probleem te vormen?
Op sommige locaties absoluut wel.Zijn er al zo veel elektrische wagens om een probleem te vormen?
Kan de eenheden-politie een reprimande uitdelen?Op sommige locaties absoluut wel.
'Vroeger' nam een gemiddeld huishouden 3000 kWh per jaar af. Piekbelastingen van 3, maximaal 4 kWh waren al redelijk bijzonder (oven aan en de wasmachine draaide toevalligerwijs ook nog of zo), gemiddelde belasting ging meer richting 300/400 Wh.
Nu zie je in sommige straten meerdere huizen naast elkaar met een eigen laadpaal, vaak 11 kWh. Als er daar een paar tegelijkertijd van aan staan gaat het heel hard, en dan vergeten we de warmtepomp en/of het elektrisch fornuis nog even.
Dat we met z'n allen moeten gaan naar een beprijzing naar afnamemoment lijkt me logisch.
Dat we naar Belgisch systeem een soort capaciteitstarief krijgen kan ik ook wel volgen. Want waarom moet bij mij m'n auto, m'n oven, m'n warmtepomp en m'n kookplaat tegelijkertijd aan staan. Dat kan best iets slimmer en gedoseerder. Dat slimmer en gedoseerder gaan mensen alleen doen als ze er geld mee besparen.
Vraag is echter wel, bij welke capaciteit hoort welk prijskaartje. Als de overheid (tot gisteren) wil dat we allemaal aan de warmtepomp en EV gaan dan hoort daar een bepaalde minimale capaciteit van je stroomaansluiting bij. Dat zou dan ook een soort 'norm' moeten zijn waarvoor je een redelijk normaal bedrag betaald imho.
Laten we inderdaad hopen dat men in NL het BE systeem niet overneemt.Op sommige locaties absoluut wel.
'Vroeger' nam een gemiddeld huishouden 3000 kWh per jaar af. Piekbelastingen van 3, maximaal 4 kWh waren al redelijk bijzonder (oven aan en de wasmachine draaide toevalligerwijs ook nog of zo), gemiddelde belasting ging meer richting 300/400 Wh.
Nu zie je in sommige straten meerdere huizen naast elkaar met een eigen laadpaal, vaak 11 kWh. Als er daar een paar tegelijkertijd van aan staan gaat het heel hard, en dan vergeten we de warmtepomp en/of het elektrisch fornuis nog even.
Dat we met z'n allen moeten gaan naar een beprijzing naar afnamemoment lijkt me logisch.
Dat we naar Belgisch systeem een soort capaciteitstarief krijgen kan ik ook wel volgen. Want waarom moet bij mij m'n auto, m'n oven, m'n warmtepomp en m'n kookplaat tegelijkertijd aan staan. Dat kan best iets slimmer en gedoseerder. Dat slimmer en gedoseerder gaan mensen alleen doen als ze er geld mee besparen.
Vraag is echter wel, bij welke capaciteit hoort welk prijskaartje. Als de overheid (tot gisteren) wil dat we allemaal aan de warmtepomp en EV gaan dan hoort daar een bepaalde minimale capaciteit van je stroomaansluiting bij. Dat zou dan ook een soort 'norm' moeten zijn waarvoor je een redelijk normaal bedrag betaald imho.
Het is niet omdat je een 11kW lader hebt, dat je die 11 kW moet gebruiken…11kw lader is dus meteen een meerkost van 550/jaar, enkel aan capaciteitstarief.
Ja, maar het elektriciteitstarief op zich is goedkoper geworden. Een gemiddeld gezin moet al boven de 7,5 kW gaan vooraleer het meer dan vroeger betaalt. Met een EV (grootverbruiker) doe je dan zelfs profijt omdat je bovengemiddeld profiteert van het lagere tarief. Capaciteitstarief is niet ifv verbruik maar van de piek.Het Belgische systeem beboet dus eerder ipv te laten besparen.
Klopt, maar je doet de investering niet omdat het mooi aan de muur hangt natuurlijk.Het is niet omdat je een 11kW lader hebt, dat je die 11 kW moet gebruiken…
Goedkoper tov vorige 2 jaar idd (kan ook moeilijk anders) maar tov 5 jaar geleden zit je nog steeds op prijs x2 of x3.Ja, maar het elektriciteitstarief op zich is goedkoper geworden. Een gemiddeld gezin moet al boven de 7,5 kW gaan vooraleer het meer dan vroeger betaalt. Met een EV (grootverbruiker) doe je dan zelfs profijt omdat je bovengemiddeld profiteert van het lagere tarief. Capaciteitstarief is niet ifv verbruik maar van de piek.
Dan moet je ook niet klagen over een meerkost vanwege het capaciteitstarief, als je enkel dom wil laden…Klopt, maar je doet de investering niet omdat het mooi aan de muur hangt natuurlijk.