Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Wat een leuk idee :confused:

Tja....wie meer rijdt...meer betalen, wie meer internet gebruikt...meer betalen...wie meer gebruik maakt van de de gezondheidszorg....meer betalen....wie meer van zulke domme berichtjes in de krant zet....meer betalen :)
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Tja....wie meer rijdt...meer betalen, wie meer internet gebruikt...meer betalen...wie meer gebruik maakt van de de gezondheidszorg....meer betalen....wie meer van zulke domme berichtjes in de krant zet....meer betalen :)
"De vervuiler betaald". Ik krijg het idee dat zowel energieleveranciers als netwerkbedrijven, de bedrijven en huishoudens die hebben voldaan aan de overheidsvraag om te verduurzamen, dankzij de lock-in (reeds gedane investeringen) als ideale melkkoe zien.

Iemand met een laadpaal of warmtepomp hoeft helemaal niet de veroorzaker te zijn van netbelasting. Wanneer iemand zijn aansluiting maximaal gebruikt om het overschot aan duurzame energie (zonnepanelen) in een wijk te absorberen via zijn BEV en warmtepomp, wil Enexis deze persoon maximaal gaan belasten. Ook zorgt het ervoor dat op een winderige middag en de energieprijzen laag zijn, BEV's niet worden opgeladen, maar wel gedurende de windstille nacht.

Het wordt tijd dat men inziet dat de belangen niet zo makkelijk zijn in te vullen door individuele partijen, maar men naar het totaalplaatje kijkt.
 
  • Like
Reactions: Maarten and T-Rob
Daar zit Vlaanderen dus al heel wat verder. Salderen is er al afgeschaft en wat je op het net zet wordt vergoed aan redelijke tarieven (vaak nog boven de werkelijke prijs, maar met dynamisch tarief kan je er wel wat mee spelen). Dat maakt lokale batterij-opslag wel interessanter, zeker als je weet dat zonnepanelen relatief niks meer kosten en thuisbatterijen ook sterk in prijs aan het zakken zijn.

Ook heeft Vlaanderen inmiddels het capaciteitstarief. Het is niet ideaal, maar je betaalt wel op de afnamepieken die je op het net veroorzaakt. Dus als jij schaamteloos jouw Porsche of Audi aan 22kW wil laden vanaf het net, tikt dat aan. Zet je er daarentegen een slimme laadpaal tussen die aan max 11kW gaat laden, of nog beter variabel gaat laden en je maar een piek van 8kW trekt, dan kom je weer goedkoper uit.

En is ook logisch. Het is een beetje oneerlijk dat iedereen zijn netkosten omhoog gaan omdat 3 buren aan 22kW willen laden vanaf het net, en er daarom dikkere kabels in de stoep moeten.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ook heeft Vlaanderen inmiddels het capaciteitstarief. Het is niet ideaal, maar je betaalt wel op de afnamepieken die je op het net veroorzaakt. Dus als jij schaamteloos jouw Porsche of Audi aan 22kW wil laden vanaf het net, tikt dat aan. Zet je er daarentegen een slimme laadpaal tussen die aan max 11kW gaat laden, of nog beter variabel gaat laden en je maar een piek van 8kW trekt, dan kom je weer goedkoper uit.

Mijn slimme laadpaal is gelimiteerd tot 7,4 kW (eenfasig), en ik laad uitzonderlijk eens aan 5,5 kW (wanneer de zon zich eens laat zien). Mij piekafname voor capaciteitstarief is met 2,7 kW nog steeds hetzelfde als bij mijn PHEV. Ik laad nu enkel nog thuis (enkel wat fastcharging op reis). Publieke lader heb ik niet meer nodig gehad sinds ik PHEV heb ingeleverd.

Btw, een slimme laadpaal heb je niet per se nodig. Je kan ook gewoon aantal amperes limiteren in de wagen. Eerder deze week ontdekt dat ik zo mijn slimme laadpaal kan overrulen, kwestie dat bij bewolkt weer de laadpaal niet continu aan en afslaat, maar ik tegelijk toch zo weinig mogelijk van het net af neem (en maximaal de zon in de batterij kan stoppen).
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zijn er al zo veel elektrische wagens om een probleem te vormen?
Op sommige locaties absoluut wel.

'Vroeger' nam een gemiddeld huishouden 3000 kWh per jaar af. Piekbelastingen van 3, maximaal 4 kWh waren al redelijk bijzonder (oven aan en de wasmachine draaide toevalligerwijs ook nog of zo), gemiddelde belasting ging meer richting 300/400 Wh.

Nu zie je in sommige straten meerdere huizen naast elkaar met een eigen laadpaal, vaak 11 kWh. Als er daar een paar tegelijkertijd van aan staan gaat het heel hard, en dan vergeten we de warmtepomp en/of het elektrisch fornuis nog even.

Dat we met z'n allen moeten gaan naar een beprijzing naar afnamemoment lijkt me logisch.

Dat we naar Belgisch systeem een soort capaciteitstarief krijgen kan ik ook wel volgen. Want waarom moet bij mij m'n auto, m'n oven, m'n warmtepomp en m'n kookplaat tegelijkertijd aan staan. Dat kan best iets slimmer en gedoseerder. Dat slimmer en gedoseerder gaan mensen alleen doen als ze er geld mee besparen.

Vraag is echter wel, bij welke capaciteit hoort welk prijskaartje. Als de overheid (tot gisteren) wil dat we allemaal aan de warmtepomp en EV gaan dan hoort daar een bepaalde minimale capaciteit van je stroomaansluiting bij. Dat zou dan ook een soort 'norm' moeten zijn waarvoor je een redelijk normaal bedrag betaald imho.
 
Op sommige locaties absoluut wel.

'Vroeger' nam een gemiddeld huishouden 3000 kWh per jaar af. Piekbelastingen van 3, maximaal 4 kWh waren al redelijk bijzonder (oven aan en de wasmachine draaide toevalligerwijs ook nog of zo), gemiddelde belasting ging meer richting 300/400 Wh.

Nu zie je in sommige straten meerdere huizen naast elkaar met een eigen laadpaal, vaak 11 kWh. Als er daar een paar tegelijkertijd van aan staan gaat het heel hard, en dan vergeten we de warmtepomp en/of het elektrisch fornuis nog even.

Dat we met z'n allen moeten gaan naar een beprijzing naar afnamemoment lijkt me logisch.

Dat we naar Belgisch systeem een soort capaciteitstarief krijgen kan ik ook wel volgen. Want waarom moet bij mij m'n auto, m'n oven, m'n warmtepomp en m'n kookplaat tegelijkertijd aan staan. Dat kan best iets slimmer en gedoseerder. Dat slimmer en gedoseerder gaan mensen alleen doen als ze er geld mee besparen.

Vraag is echter wel, bij welke capaciteit hoort welk prijskaartje. Als de overheid (tot gisteren) wil dat we allemaal aan de warmtepomp en EV gaan dan hoort daar een bepaalde minimale capaciteit van je stroomaansluiting bij. Dat zou dan ook een soort 'norm' moeten zijn waarvoor je een redelijk normaal bedrag betaald imho.
Kan de eenheden-politie een reprimande uitdelen?
 
Op sommige locaties absoluut wel.

'Vroeger' nam een gemiddeld huishouden 3000 kWh per jaar af. Piekbelastingen van 3, maximaal 4 kWh waren al redelijk bijzonder (oven aan en de wasmachine draaide toevalligerwijs ook nog of zo), gemiddelde belasting ging meer richting 300/400 Wh.

Nu zie je in sommige straten meerdere huizen naast elkaar met een eigen laadpaal, vaak 11 kWh. Als er daar een paar tegelijkertijd van aan staan gaat het heel hard, en dan vergeten we de warmtepomp en/of het elektrisch fornuis nog even.

Dat we met z'n allen moeten gaan naar een beprijzing naar afnamemoment lijkt me logisch.

Dat we naar Belgisch systeem een soort capaciteitstarief krijgen kan ik ook wel volgen. Want waarom moet bij mij m'n auto, m'n oven, m'n warmtepomp en m'n kookplaat tegelijkertijd aan staan. Dat kan best iets slimmer en gedoseerder. Dat slimmer en gedoseerder gaan mensen alleen doen als ze er geld mee besparen.

Vraag is echter wel, bij welke capaciteit hoort welk prijskaartje. Als de overheid (tot gisteren) wil dat we allemaal aan de warmtepomp en EV gaan dan hoort daar een bepaalde minimale capaciteit van je stroomaansluiting bij. Dat zou dan ook een soort 'norm' moeten zijn waarvoor je een redelijk normaal bedrag betaald imho.
Laten we inderdaad hopen dat men in NL het BE systeem niet overneemt.
Hier telt je maximum kwartierpiek mee voor heel de maand met iets meer dan 50eur per kWh aan piek per jaar.
Om gelijk te blijven aan net tarieven zou je capaciteitspiek onder de 3kw moeten blijven. (150eur/jaar).
11kw lader is dus meteen een meerkost van 550/jaar, enkel aan capaciteitstarief.

Het Belgische systeem beboet dus eerder ipv te laten besparen. Ik ken veel mensen die hebben geïnvesteerd in een dure laadpaal en die nu weer gewoon aan de mobiele lader hangen thuis.

Ikzelf gebruik ook enkel de mobiele lader, monofase @ 12A. Dit gekoppeld aan home assistant die het amperage van de wagen gelijk houdt met mijn overproductie van mijn panelen.
Hierdoor zit ik 8 maand per jaar dat ik puur op solar kan rijden en 4 maand dat ik wat van het net moet trekken snachts zonder dat mijn capaciteitstarief de lucht in schiet.

Doorgaans is dit voldoende.
 
Het Belgische systeem beboet dus eerder ipv te laten besparen.
Ja, maar het elektriciteitstarief op zich is goedkoper geworden. Een gemiddeld gezin moet al boven de 7,5 kW gaan vooraleer het meer dan vroeger betaalt. Met een EV (grootverbruiker) doe je dan zelfs profijt omdat je bovengemiddeld profiteert van het lagere tarief. Capaciteitstarief is niet ifv verbruik maar van de piek.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het is niet omdat je een 11kW lader hebt, dat je die 11 kW moet gebruiken…
Klopt, maar je doet de investering niet omdat het mooi aan de muur hangt natuurlijk.
Ja, maar het elektriciteitstarief op zich is goedkoper geworden. Een gemiddeld gezin moet al boven de 7,5 kW gaan vooraleer het meer dan vroeger betaalt. Met een EV (grootverbruiker) doe je dan zelfs profijt omdat je bovengemiddeld profiteert van het lagere tarief. Capaciteitstarief is niet ifv verbruik maar van de piek.
Goedkoper tov vorige 2 jaar idd (kan ook moeilijk anders) maar tov 5 jaar geleden zit je nog steeds op prijs x2 of x3.

Als je zuiver de berekening maakt op basis van de nettarieven (ongeacht verbruik) moet je onder de 3,5kw blijven om dezelfde prijs te betalen.