Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt, maar je doet de investering niet omdat het mooi aan de muur hangt natuurlijk.
 
Dan moet je ook niet klagen over een meerkost vanwege het capaciteitstarief, als je enkel dom wil laden…
Het gaat hier helemaal niet over dom of slim laden. Wanneer je 1x per maand gedurende 1 kwartier 11kw trekt betaal je hier meteen voor. De enige manier om dat tegen te gaan is door die laadcapaciteit te gebruiken wanneer je 11kw aan zonne energie produceert maar welke gemiddelde Belg heeft die capaciteit op het dak liggen?
 
Dat klopt inderdaad voor de mensen die de investering al hebben gedaan. Maar ik ben bijna zeker dat de mensen die er eentje hebben het nooit hadden gedaan als ze wisten dat het CT eraan kwam.
 
Het gaat hier helemaal niet over dom of slim laden. Wanneer je 1x per maand gedurende 1 kwartier 11kw trekt betaal je hier meteen voor.
Klopt niet, je betaalt 11kW capaciteitstarief als je consequent elke maand die 11kW afname hebt van het net gedurende minstens 1 kwartier.

De enige manier om dat tegen te gaan is door die laadcapaciteit te gebruiken wanneer je 11kw aan zonne energie produceert maar welke gemiddelde Belg heeft die capaciteit op het dak liggen?
Je wil net zoveel mogelijk overschot zon in uw wagen laden, laden aan 11 kW staat haaks op dat idee.

En stel dat je laadt aan 11 kW en je kan maximaal 5kW produceren, dan is je piek 6 kW, niet 11 kW.
 
Last edited:
Dat klopt inderdaad voor de mensen die de investering al hebben gedaan. Maar ik ben bijna zeker dat de mensen die er eentje hebben het nooit hadden gedaan als ze wisten dat het CT eraan kwam.
Je kan met een laadpaal tot 32A monofase laden zonder meer te betalen dan vroeger. Toch als je geen andere grootverbruikers hebt.
Ben je op een nacht van leeg tot vol. Met de TMC heb je daarvoor 36u nodig.
Aan 7,5 kW heb je ook minder laadverliezen. Met een laadpaal heb je ook een veel veiliger en robuustere installatie.
 
Dat klopt inderdaad voor de mensen die de investering al hebben gedaan. Maar ik ben bijna zeker dat de mensen die er eentje hebben het nooit hadden gedaan als ze wisten dat het CT eraan kwam.
Waarom niet? Met capaciteitstarief is een slimme laadpaal interessanter dan een domme 1 fase lader.

De slimme laadpaal laat je toe om gewoon in te prikken wanneer jij wil, en die laadpaal zal zelf - op basis van wat je 'm vraagt - er voor zorgen dat je nooit boven de 7,5kW geraakt. Of 6kW of wat je ook in stelt. Ook al zet je dan je fornuis of oven aan.

Je kan natuurlijk ook proberen te rekenen op het aansturen van je vermogen van je auto, maar dan moet je al een installatie hebben die je eigenlijke verbruik weet (dus via de P1 poort van je digitale meter) én een betrouwbare API die je auto commando's kan sturen. En de nieuwe API van Tesla is beperkt in het aantal commando's per uur.
 
Met capaciteitstarief is een slimme laadpaal interessanter dan een domme 1 fase lader.
De meeste mensen kunnen gewoon hun laadpaal op 5,5 kW zetten en hebben dan op 1 nacht genoeg geladen om de volgende dag door te komen. Het laden via planning laten starten op het uur dat ze geen andere apparaten op staan hebben.
Dan is een slimme lader echt niet nodig.
Ik heb de domme TWC2. Last aan 32A, terwijl ik maar 40A mag afnemen. Nadat de hoofdzekering er 2 keer was uit gegaan heb ik het laden gepland om om 21u te starten (voorlopig nog nachttarief ook). De zekering is er nooit meer uit gegaan en ik heb altijd genoeg geladen voor de volgende dag. Meer 24A zal dat ook nog lukken, eenmaal dat ik een digitale teller heb.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Op sommige locaties absoluut wel.

'Vroeger' nam een gemiddeld huishouden 3000 kWh per jaar af. Piekbelastingen van 3, maximaal 4 kWh waren al redelijk bijzonder (oven aan en de wasmachine draaide toevalligerwijs ook nog of zo), gemiddelde belasting ging meer richting 300/400 Wh.

Nu zie je in sommige straten meerdere huizen naast elkaar met een eigen laadpaal, vaak 11 kWh. Als er daar een paar tegelijkertijd van aan staan gaat het heel hard, en dan vergeten we de warmtepomp en/of het elektrisch fornuis nog even.

Dat we met z'n allen moeten gaan naar een beprijzing naar afnamemoment lijkt me logisch.

Dat we naar Belgisch systeem een soort capaciteitstarief krijgen kan ik ook wel volgen. Want waarom moet bij mij m'n auto, m'n oven, m'n warmtepomp en m'n kookplaat tegelijkertijd aan staan. Dat kan best iets slimmer en gedoseerder. Dat slimmer en gedoseerder gaan mensen alleen doen als ze er geld mee besparen.

Vraag is echter wel, bij welke capaciteit hoort welk prijskaartje. Als de overheid (tot gisteren) wil dat we allemaal aan de warmtepomp en EV gaan dan hoort daar een bepaalde minimale capaciteit van je stroomaansluiting bij. Dat zou dan ook een soort 'norm' moeten zijn waarvoor je een redelijk normaal bedrag betaald imho.
Maar slimmer wil juist niet zeggen een domme kW max tarifering. Want op een zomerse dag wanneer in een woonwijk de hele wijk met pv aan het produceren is, is het juist heel fijn als mensen hun 11 kWh lader gebruiken. Daarmee wordt het net juist ontlast en maximeer je het gebruik van duurzame energie, terwijl de auto die in de avond aan de lader gaat op die zomerse windstille avond geen duurzame energie kan laden.
 
  • Like
Reactions: ERvee
In het kader van thuisaccu’s; naast de MYP hebben wij een Nissan Leaf die dus ook stroom terug zou moeten kunnen leveren.
Hiervoor is een bidirectionele laadpaal nodig met CHADEMO aansluiting.
Weet iemand of zo’n laadpaal bestaat maar dan ook nog met een normale stekker? Ik kan die namelijk niet vinden.
 
Maar slimmer wil juist niet zeggen een domme kW max tarifering. Want op een zomerse dag wanneer in een woonwijk de hele wijk met pv aan het produceren is, is het juist heel fijn als mensen hun 11 kWh lader gebruiken. Daarmee wordt het net juist ontlast en maximeer je het gebruik van duurzame energie, terwijl de auto die in de avond aan de lader gaat op die zomerse windstille avond geen duurzame energie kan laden.

En daarnaast zijn de laadverliezen volgens mij een stuk kleiner bij laden bij wat hoger vermogen.
 
In het kader van thuisaccu’s; naast de MYP hebben wij een Nissan Leaf die dus ook stroom terug zou moeten kunnen leveren.
Hiervoor is een bidirectionele laadpaal nodig met CHADEMO aansluiting.
Weet iemand of zo’n laadpaal bestaat maar dan ook nog met een normale stekker? Ik kan die namelijk niet vinden.
Heb er er in het algemeen ook al eens naar gekeken, niet zo makkelijk viel me al op. Denk op het nissan leaf forum eens navragen.
 
  • Like
Reactions: FAarts
En wat met 2 EVs en een warmtepompt?
Hangt allemaal af van uw warmtevraag, en van uw mobiliteitsvereisten voor beide wagens. Hier kan niemand een uitspraak over doen zonder meer gegevens.
Maar elke nacht 55 kWh laden met 2 EVs, ook daar ben ik vrij zeker van dat dit slechts voor een klein deel van de bevolking zal gelden, wetende dat een groot deel bovendien ook wel eens overdag kan laden als je elke dag op de baan bent voor woon-werk...

Mijn uitspraken zijn enkel gebaseerd op het feit dat een gemiddelde Vlaming pakweg 15000 km per jaar aflegt (vermoed dat dat in NL niet veel zal schelen), oftewel ruwweg 40 km per dag. Dat betekent gemiddeld 8 kWh laden (met een onzuinige EV). Dat zijn cijfers die ik in mijn hoofd heb van een 10-tal jaar geleden, maar als ik snel even surf naar het Vlaams Onderzoek Verplaatsingsgedrag, lijkt dit zelfs een overschatting...
 
Hangt allemaal af van uw warmtevraag, en van uw mobiliteitsvereisten voor beide wagens. Hier kan niemand een uitspraak over doen zonder meer gegevens.
Maar elke nacht 55 kWh laden met 2 EVs, ook daar ben ik vrij zeker van dat dit slechts voor een klein deel van de bevolking zal gelden, wetende dat een groot deel bovendien ook wel eens overdag kan laden als je elke dag op de baan bent voor woon-werk...

Mijn uitspraken zijn enkel gebaseerd op het feit dat een gemiddelde Vlaming pakweg 15000 km per jaar aflegt (vermoed dat dat in NL niet veel zal schelen), oftewel ruwweg 40 km per dag. Dat betekent gemiddeld 8 kWh laden (met een onzuinige EV). Dat zijn cijfers die ik in mijn hoofd heb van een 10-tal jaar geleden, maar als ik snel even surf naar het Vlaams Onderzoek Verplaatsingsgedrag, lijkt dit zelfs een overschatting...
Opdat die 55 kWh niet voldoende zou zijn moet je al de vorige dag zo goed als leeg gereden hebben ook.
En voor die ene keer dat er zich dan toch een probleem voor doet, heeft Tesla de supercharger uitgevonden.
 
De meeste mensen kunnen gewoon hun laadpaal op 5,5 kW zetten en hebben dan op 1 nacht genoeg geladen om de volgende dag door te komen. Het laden via planning laten starten op het uur dat ze geen andere apparaten op staan hebben.
Dan is een slimme lader echt niet nodig.
Ik heb de domme TWC2. Last aan 32A, terwijl ik maar 40A mag afnemen. Nadat de hoofdzekering er 2 keer was uit gegaan heb ik het laden gepland om om 21u te starten (voorlopig nog nachttarief ook). De zekering is er nooit meer uit gegaan en ik heb altijd genoeg geladen voor de volgende dag. Meer 24A zal dat ook nog lukken, eenmaal dat ik een digitale teller heb.
Domme laadpaal op 5,5kW en dan ergens tegelijk oven en fornuis hang je er ook aan, want die domme laadpaal weet dan niet dat je over een grenswaarde gaat.

Ja, je kan gaan laden vanaf 21u maar heb me toch al een paar keren aan dat uitgesteld laden verbrand (met <10% thuis komen, en laden begint pas na 21u dus als je dan beslist om uit te gaan eten heb je inmiddels geen 10% bijgeladen om even comfortabel weg te rijden).
 
Domme laadpaal op 5,5kW en dan ergens tegelijk oven en fornuis hang je er ook aan, want die domme laadpaal weet dan niet dat je over een grenswaarde gaat.
In België hebben we 40A. Dat lukt wel. Ik laad nu aan, 7,4 kW en 1 van die twee kan er zeker bij.
Op 5,5 dus zeker alle twee.
Sowieso is om 21u beginnen ruim op tijd. Uit eten doen we met de fiets of ik stop 10’ aan de SuC voor ik thuis kom. Maar dan moet ik die dag al minstens 400km gedaan hebben wat eigenlijk nooit gebeurt. Ik ga daarna dan zeker niet meer uit eten.
 
Hangt allemaal af van uw warmtevraag, en van uw mobiliteitsvereisten voor beide wagens. Hier kan niemand een uitspraak over doen zonder meer gegevens.
Maar elke nacht 55 kWh laden met 2 EVs, ook daar ben ik vrij zeker van dat dit slechts voor een klein deel van de bevolking zal gelden, wetende dat een groot deel bovendien ook wel eens overdag kan laden als je elke dag op de baan bent voor woon-werk...

Mijn uitspraken zijn enkel gebaseerd op het feit dat een gemiddelde Vlaming pakweg 15000 km per jaar aflegt (vermoed dat dat in NL niet veel zal schelen), oftewel ruwweg 40 km per dag. Dat betekent gemiddeld 8 kWh laden (met een onzuinige EV). Dat zijn cijfers die ik in mijn hoofd heb van een 10-tal jaar geleden, maar als ik snel even surf naar het Vlaams Onderzoek Verplaatsingsgedrag, lijkt dit zelfs een overschatting...
Mijn vraag was dan ook een beetje ironisch. Het is leuk om met statistieken te zwaaien maar dat helpt niet ter acceptatie. De gemiddelde Vlaming en Nederlander heeft volgens mij ook niet zo’n hoge pet op over EVs.

Opnieuw, ik begrijp dat veel mogelijk is door je apparaten en laadpalen buiten te smijten en alles te vervangen en (amateuristisch) te gaan automatiseren.

De realiteit is echter dat het de EV acceptatie er niet makkelijker opmaakt en het ziet er al niet te rooskleurig uit: snelheid verhogen, subsidies afschaffen, 2030-2035 verbod wordt langs alle kanten (onterecht) in twijfel getrokken.

We kunnen hier dan wel elkaar proberen te overtuigen maar “that’s barking against the wrong tree”.

Als EV fan ben ik toch (stiekem) blij dat die RR hier nog even op de oprit zal staan.
 
  • Like
Reactions: Phil V and ERvee