Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Zo chanteert Stedin je als een slimme meter weigert met de mededeling dat ze binnenkort het signaal gaan weghalen waarmee de domme meter kan omschakelen tussen dag- en nachtstroom

Dat signaal heet het TF signaal en is een verouderde techniek, die voor een veelvoud aan toepassingen werd gebruikt. Nu stuurt men deze toepassingen (denk aan straatverlichting etc) steeds meer digitaal aan. Daarom is het in de lucht houden van het TF signaal overbodig en kostbaar (iedere middenspanningsruimte heeft geloof ik daarvoor een apparaatje staan).

Met een slimme meter is het niet nodig. Immers de slimme meter houdt de tijd bij en schakelt daarom automatisch door naar het juiste telwerk.

het is wachten op een serieuze hack en die komt er gegarandeerd
En wat gaat er dan gebeuren als die hack er al komt? Zowieso is het bij Stedin en Liander al een enorme uitdaging om die hack te zetten, want daar wordt een eigen CDMA netwerk gebruikt. En als men 1 meter kan hacken, heeft men nog niet automatisch alle meters gehackt. Tot op heden is het dan ook nog niet gelukt om de meters te hacken. Op de lange termijn zou het risico misschien iets groter kunnen worden maar....
De architectuur van de “slimme” meter is vrij dom op zich en voor zover ik heb kunnen achterhalen is het niet mogelijk deze apparaten op afstand te voorzien van
slimme meters worden wel degelijk regelmatig voorzien van nieuwe firmware. Niet enkel firmware ten behoeve van beveiliging, maar ook met nieuwe functionaliteit. Zo proberen de meters tegenwoordig bijvoorbeeld bij een stroomstoring nog snel een bericht naar de netbeheerders te pushen, waarmee ze aangeven dat er een stroomstoring ontstaat. Maar ook kan tegenwoordig heel goed worden gezien waar zich een probleem zich voordoet, waardoor de monteur al onderweg is en exact weet waar hij moet graven, voordat de klant uberhaubt heeft gebeld. Dat zijn nieuwe functies, die eerder nog niet in de slimme meters zaten.
 
Slimme meter of niet?

Binnenkort krijg ik Stedin op bezoek om de "meter te controleren".Voorgesteld wordt een slimme meter te installeren of als alternatief "een digitale, niet slimme meter". Ik heb nu bijgaande meter (foto). Ik herinner me dat er paar jaar terug discussie was over welke meter je moet hebben ivm teruglevering (heb 10 panelen liggen). Of is het alleen en privacy-issue? Wat is verstandig?

View attachment 387605

Ik was nogal gehecht aan mijn analoge Ferraris-meter (1-fase 25A) die zo heerlijk de andere kant op draaide op zonnige dagen. Bij de installatie van de wall-connector in 2016 (3-fasen 25A) weigerde ik principieel de ‘slimme’ meter en kreeg een digitale met terugleverregistratie.

Tegelijk liet ik een load-balancing apparaatje installeren. Bij de digitale inschakeling ervan zei de stem aan de telefoon: ,,Hee, zette je nou net de waterkoker aan? Kun je die weer even uitzetten?”

Privacy. Ik heb op dat vlak inmiddels geen illusies meer.
 
slimme meters worden wel degelijk regelmatig voorzien van nieuwe firmware. Niet enkel firmware ten behoeve van beveiliging, maar ook met nieuwe functionaliteit. Zo proberen de meters tegenwoordig bijvoorbeeld bij een stroomstoring nog snel een bericht naar de netbeheerders te pushen, waarmee ze aangeven dat er een stroomstoring ontstaat. Maar ook kan tegenwoordig heel goed worden gezien waar zich een probleem zich voordoet, waardoor de monteur al onderweg is en exact weet waar hij moet graven, voordat de klant uberhaubt heeft gebeld. Dat zijn nieuwe functies, die eerder nog niet in de slimme meters zaten.

Mooi, altijd fijn als iemand meer informatie heeft dan ik, weer iets geleerd.
 
Slimme meters in België zijn helemaal niet interessant volgens laatste gesprek dat ik had met een energieconsulent. Enige verschil gaat zijn dat je een factuur krijgt waar je totale stroomverbruik opgeteld wordt. In de kolom ernaast wordt dan uw opgewekte stroom van de zonnepanelen als 'min-post' opgevoerd. Als je evenveel opwekt dan dat je verbruikt gaat er nog steeds een verschil blijven (het zal missschien zo niet meer heten, maar komt overeen met het prosumententarief nu). Van dat prosumententarief afraken gaat enkel lukken als je echt 100% van je opgewekte stroom zelf opgebruikt en niets op het net plaatst. Dat kan enkel door met een batterij te werken.
 
Slimme meters in België zijn helemaal niet interessant volgens laatste gesprek dat ik had met een energieconsulent. Enige verschil gaat zijn dat je een factuur krijgt waar je totale stroomverbruik opgeteld wordt. In de kolom ernaast wordt dan uw opgewekte stroom van de zonnepanelen als 'min-post' opgevoerd. Als je evenveel opwekt dan dat je verbruikt gaat er nog steeds een verschil blijven (het zal missschien zo niet meer heten, maar komt overeen met het prosumententarief nu). Van dat prosumententarief afraken gaat enkel lukken als je echt 100% van je opgewekte stroom zelf opgebruikt en niets op het net plaatst. Dat kan enkel door met een batterij te werken.
Er is een paar dagen geleden daar toch een akkoord over gesloten? Je blijft gegarandeerd voor de komende 15 jaar, indien geinstalleerd voor eind 2020, van een terugdraaiende teller. Zie amendement 49 van https://t.co/sWkfVQKo9S?amp=1
 
Ik was nogal gehecht aan mijn analoge Ferraris-meter (1-fase 25A) die zo heerlijk de andere kant op draaide op zonnige dagen. Bij de installatie van de wall-connector in 2016 (3-fasen 25A) weigerde ik principieel de ‘slimme’ meter en kreeg een digitale met terugleverregistratie.

Tegelijk liet ik een load-balancing apparaatje installeren. Bij de digitale inschakeling ervan zei de stem aan de telefoon: ,,Hee, zette je nou net de waterkoker aan? Kun je die weer even uitzetten?”

Het is dan wel belangrijk om te realiseren dat dat voorbeeld bij een slimme meter niet kan. Althans, niet 'zomaar'.
Bij zo'n loadbalancing kastje moet er natuurlijk altijd een near-real-time inzicht zijn in het verbruik.

Bij een slimme meter wordt er slechts 1x per zoveel dagen/weken de standen gepushed. De netbeheerder/energieleverancier kan (naar mijn weten) een pull doen (data ophalen). Maar ze hebben geen continue inzicht in je energieverbruik zoals zo'n loadbalancing systeem wel heeft.

Bovendien kun je een slimme meter in 'AU' (Administratief Uit) laten zetten. Dan is het in feite een "domme meter", want hij kan dan geen meterstanden meer doorsturen.
 
  • Informative
Reactions: CL600 and michelh
Mooi, altijd fijn als iemand meer informatie heeft dan ik, weer iets geleerd.

[offtopic]

Die hack heeft in de Oekraine al plaatsgevonden hoor. Daar zijn ze er achter gekomen dat het een minder goed idee is dat je op afstand door de slimme meter de stroom kunt uitschakelen.

Dat is in Nederland uitgeschakeld. Ik hoorde een gerucht dat ze in België dezelfde fout van het op afstand uitschakelen gaan maken.

[/offtopic]
 
Last edited:
Het is dan wel belangrijk om te realiseren dat dat voorbeeld bij een slimme meter niet kan. Althans, niet 'zomaar'.
Bij zo'n loadbalancing kastje moet er natuurlijk altijd een near-real-time inzicht zijn in het verbruik.

Bij een slimme meter wordt er slechts 1x per zoveel dagen/weken de standen gepushed. De netbeheerder/energieleverancier kan (naar mijn weten) een pull doen (data ophalen). Maar ze hebben geen continue inzicht in je energieverbruik zoals zo'n loadbalancing systeem wel heeft.

Bovendien kun je een slimme meter in 'AU' (Administratief Uit) laten zetten. Dan is het in feite een "domme meter", want hij kan dan geen meterstanden meer doorsturen.
Zeker maar je kunt met die slimme meters desgewenst ook heel veel (laten) uitlezen en zelf bekijken.
Bijv. bij Greenchoice heb je de Boks app, de Live versie daarvan laat je 'live per 20 sec' je huidige kWh gebruik zien... de gewone Boks app (!) geeft kWh en m3 overzichten (loopt 1-2 dagen achter meestal) per jaar/mnd/wk/dag en uur. Best interessant, als je zoals wij nu van het gas af ah gaan bent, 11kW inductie koken sinds gister, 11kW max laden met de Model 3 inmiddels en een 16kW Lwwpomp op komst en nog wat meer elektrische spullen tbv el.boilers in het vooruitzicht hebt. ..meten is weten... en dat Greenchoice mee kijkt lig ik niet wakker van. Hun app is best slim maar bijv. het EV-laden specificeren kan ie dus weer niet! Ik zie / begrijp het wel via de app en met het extra kWh metertje vh EV-laden kom je een hele eind als je keuzes moet maken.
 
Goede vraag. Kan het nergens vinden in de referenties.
Ik ben gek op het rekenen aan rendementen van duurzame investeringen. Ik vraag leveranciers van nieuwe spullen altijd om de kosten/baten van hun nieuwigheden. Zo kreeg ik eens een offerte voor een zonneboiler systeem van ruim 3.000 euro. Dat leverde een terugverdientijd op van 64 jaar. Daar doe ik het niet voor.
 
Er is een paar dagen geleden daar toch een akkoord over gesloten? Je blijft gegarandeerd voor de komende 15 jaar, indien geinstalleerd voor eind 2020, van een terugdraaiende teller. Zie amendement 49 van https://t.co/sWkfVQKo9S?amp=1

Yep, dat had ik ook gelezen. Ik dacht dat het voor mij op de zaak gunstiger zou zijn om over te stappen omdat ik 80% van wat de zonnepanelen produceren direct verbruik. Tijdens de middagsluiting of de vrije dagen met quasi 0-verbruik zou de EV soms wat extra stroom kunnen snoepen, zo ou ik misschien aan 90% geraken. Die gedachtengang was dus niet juist. Ik blijf dus bij mijn terugdraaiende teller.
 
alternatief voor boiler en ook nog ruimtebesparend
Compacte PCM batterij op markt » Bouwwereld.nl
Wel heel apart dat ze deze met verwarmingselementen verwarmen. In combinatie met een warmtepomp zou je een hoger rendement moeten kunnen halen.

Met een Ferroli Aqua1 plus 90HT kan je 90 liter water verwarmen. De warmtepomp zit boven op de boiler en gebruikt lucht om zijn koude af te geven. Dit is een mooi apparaat voor champagne drinkende Tesla rijders. Aanschafprijs €1275,- subsidie €1250,-
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Wel heel apart dat ze deze met verwarmingselementen verwarmen. In combinatie met een warmtepomp zou je een hoger rendement moeten kunnen halen.

Met een Ferroli Aqua1 plus 90HT kan je 90 liter water verwarmen. De warmtepomp zit boven op de boiler en gebruikt lucht om zijn koude af te geven. Dit is een mooi apparaat voor champagne drinkende Tesla rijders. Aanschafprijs €1275,- subsidie €1250,-
Argument is dat wanneer saldering stopt je overproductie inzet voor boiler.
 
Argument is dat wanneer saldering stopt je overproductie inzet voor boiler.
Na de saldering komt er een terugleververgoeding. Iets minder gunstig maar met een terugverdientijd van 7 jaar nog altijd prima.
Goed isoleren, een warmtepomp en balansventilatie met warmteterugwinning zijn de heilige drie-eenheid voor een maximaal duurzame woning. Als je deze drie op orde hebt, kun je dingen als zonneboilers, heatpipes en bijv. warmteterugwinning uit douchewater vergeten. Leuk om het toch te doen? Natuurlijk, als je het leuk vindt prima natuurlijk. Maar als je goed rekent komen er terugverdientijden van vele tientallen jaren uit.
 
Het is dan wel belangrijk om te realiseren dat dat voorbeeld bij een slimme meter niet kan. Althans, niet 'zomaar'.
Bij zo'n loadbalancing kastje moet er natuurlijk altijd een near-real-time inzicht zijn in het verbruik.

Bij een slimme meter wordt er slechts 1x per zoveel dagen/weken de standen gepushed. De netbeheerder/energieleverancier kan (naar mijn weten) een pull doen (data ophalen). Maar ze hebben geen continue inzicht in je energieverbruik zoals zo'n loadbalancing systeem wel heeft.

Bovendien kun je een slimme meter in 'AU' (Administratief Uit) laten zetten. Dan is het in feite een "domme meter", want hij kan dan geen meterstanden meer doorsturen.

Load balancing moet min of meer real-time, maar er is absoluut geen reden waarom load-balancing aan het internet hoeft te hangen of remote uit te lezen moet zijn. Ik gebruik momenteel een 3,7kW LoLo als laadpaal, maar als ik die ga vervangen word het een laadpaal die lokaal load balancing doet en daarvoor geen internetverbinding of abonnement nodig heeft (ICU EVE Dual).