Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is heel wat anders dan DC naar de woonwijken. Verlichting is sterk veranderd, met de (verplichte) leds waarbij de stromen worden gemeten in milliamperes in plaats van amperes. Je ziet in dat reclame verhaaltje ook staan dat 800 en 400 V DC wordt gebruikt. Waarom heb je koeling nodig op een korte laadkabel als je een stroom van 350 A hebt? Enig idee wat er gebeurt als die kabel kilometers lang moet zijn? Je gaat niet uitkomen met laagspanning maar moet naar middenspanning, ook naar de huizen. Onbetaalbaar, en niet alleen vanwege de veiligheidseisen.

R=rho*L/A, rho= soortelijke weerstand in ohmmeter, L is de lengte van de kabel en A de oppervlakte van de doorsnede van de kabel
Rho= 1,68·10−8 ohm.meter bij 20 graden (temperatuurafhankelijk, weerstand wordt groter bij stijgende temperatuur).
voorbeeld: 1 km kabel van 10 mm2 levert dan 1,68·10−8*1000/10^-6 (10 mm2 = 10^-6 m)= 18 ohm.

Laten we eens een rekenvoorbeeld nemen, het beroemde bierviltje: ons huis verbruikt in piek rond de 10 kW. Bij 400 V is dat 25 A. Een geschikte kabel van 1 km heeft een weerstand van 18 ohm. Dan gaat er 25^2*18= 4050 W oftewel al 4 kW verloren in de kabel. En dat is per huis. Volkomen onrealistisch voor een (decentrale) woonwijk. Een woonwijk is niet te vergelijken met een (centraal) kantoorgebouw.

@Energie Gratiz kan je hier ook wel wat over vertellen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: ERvee and BMW740iL
@horta Dit is de bekende controverse tussen Edison (AC, wisselstroom) en Tesla (DC, gelijkstroom), die Edison met zijn bedrijf General Eectric (GE, bestaat nu nog) heeft gewonnen.Omdat toen het transformeren van spanning met wisselstroom veel gemakkelijker en efficienter kon.

[...]

Achteraf kunnen we zeggen dat Tesla gelijk had. Ze schijnen daarom zelfs een automerk naar hem genoemd te hebben, eentje met batterijen op gelijkstroom (wisselstroom batterijen zijn nog niet uitgevonden). ;)

Excuus, maar ik moet je hier toch even corrigeren. De controverse in “the currents war” ging niet tussen Edison en Tesla. Edison propageerde ook niet AC, maar juist DC. Zijn “rivaal” Westinghouse zag meer in AC.

Nikola Tesla zijn specialiteit was niet DC, maar AC, op welk gebied hij meerdere baanbrekende uitvindingen heeft gedaan.

Dat Tesla Motors zijn naam heeft gekozen, zit hem ook in dat AC gedeelte: de elektromotoren van de oorspronkelijke roadster, S en X hebben AC technologie. De voorste motoren van de S en X inmiddels niet meer, geloof ik, evenals die van de 3.

Tot zover deze toelichting van een civiel ingenieur die bijklust als advocaat :D
 
  • Informative
Reactions: michelh
@Daniel 74:
Dank je voor je correctie. Ik had het even moeten nakijken. :oops:
Google:
The two feuding geniuses waged a "War of Currents" in the 1880s over whose electrical system would power the world — Tesla's alternating-current (AC) system or Edison's rival direct-current (DC) electric power. Amongst science nerds, few debates get more heated than the ones that compare Nikola Tesla and Thomas Edison.
 
Vraagje. Door het toenemende aantal duurzamere energie bronnen op het energienet, is er regelmatig in het nieuws dat electriciteits prijzen negatief worden. Zijn er Energy leveranciers die deze actueele prijzen realtime doorberekenen aan de particuliere eindgebruiker (en daar wellicht een API voor aanbieden waarmee ik met bv Domoticz tegen aan kan praten)?. Ik zou het een leuke sport vinden om wat energie af te nemen op de gunstigere momenten. Wat zonde dat Tesla zo te horen geen V2G kan ondersteunen..
 
Vraagje. Door het toenemende aantal duurzamere energie bronnen op het energienet, is er regelmatig in het nieuws dat electriciteits prijzen negatief worden. Zijn er Energy leveranciers die deze actueele prijzen realtime doorberekenen aan de particuliere eindgebruiker (en daar wellicht een API voor aanbieden waarmee ik met bv Domoticz tegen aan kan praten)?. Ik zou het een leuke sport vinden om wat energie af te nemen op de gunstigere momenten. Wat zonde dat Tesla zo te horen geen V2G kan ondersteunen..
In de UK doet Octopus Energy dat.
Zou willen dat het in NL ook al mogelijk was.
 
Vraagje. Door het toenemende aantal duurzamere energie bronnen op het energienet, is er regelmatig in het nieuws dat electriciteits prijzen negatief worden. Zijn er Energy leveranciers die deze actueele prijzen realtime doorberekenen aan de particuliere eindgebruiker (en daar wellicht een API voor aanbieden waarmee ik met bv Domoticz tegen aan kan praten)?. Ik zou het een leuke sport vinden om wat energie af te nemen op de gunstigere momenten. Wat zonde dat Tesla zo te horen geen V2G kan ondersteunen..
Kijk eens op https://www.easyenergy.com/
 
Weer een artikel over zonnepanelen geschreven voor de plaatselijke blaadjes, de "Heino koerier" en de "Raalter koerier".

Het begint zo:
Zonnepanelen kopen, nu of nooit
Een wat provocerende titel, maar met een grond van waarheid. Nu de prijzen van zonnepanelen steeds verder dalen, en de beloofde terugverdientijd van 7 jaar haalbaar is, heeft de regering een ontmoedigingsbeleid aangekondigd. Daardoor brengen zonnepanelen over een paar jaar zo weinig meer op, dat de aanschaf financieel niet interessant meer is. Zoals ik hierna zal laten zien.
Disclaimer: Het artikel geldt alleen voor Nederland en niet voor Belgie.

Meer lezen: Kijk op blz 47 (de voorlaatste bladzij) van de "Heino koerier".
Heino Koerier - juni 2020
 
Weer een artikel over zonnepanelen geschreven voor de plaatselijke blaadjes, de "Heino koerier" en de "Raalter koerier".

Het begint zo:
Zonnepanelen kopen, nu of nooit
Een wat provocerende titel, maar met een grond van waarheid. Nu de prijzen van zonnepanelen steeds verder dalen, en de beloofde terugverdientijd van 7 jaar haalbaar is, heeft de regering een ontmoedigingsbeleid aangekondigd. Daardoor brengen zonnepanelen over een paar jaar zo weinig meer op, dat de aanschaf financieel niet interessant meer is. Zoals ik hierna zal laten zien.
Disclaimer: Het artikel geldt alleen voor Nederland en niet voor Belgie.

Meer lezen: Kijk op blz 47 (de voorlaatste bladzij) van de "Heino koerier".
Heino Koerier - juni 2020

Gelezen. Onderaan het artikel stel je de vraag waarom de overheid belastingkorting inruilt voor subsidie. Het antwoord is eenvoudig: de subsidie kun je gemakkelijk begrenzen met een plafond, een korting op de belasting kan tot onverwacht hoge kosten leiden. Zie ook andere regelingen, zoals het onderhoud aan rijksmonumenten (was aftrekbaar, wordt subsidie).
 
Waarom de overheid belastingkorting inruilt voor subsidie? Het antwoord is eenvoudig: de subsidie kun je gemakkelijk begrenzen met een plafond, een korting op de belasting kan tot onverwacht hoge kosten leiden. Zie ook andere regelingen, zoals het onderhoud aan rijksmonumenten

Nog een regeling met een subsidieplafond:
Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren
- Het subsidiebedrag voor een nieuwe auto is € 4.000 en voor een tweedehandsauto (occasion) € 2.000.
- Subsidieplafond voor 2020 voor een nieuwe auto is 10 miljoen euro. Dus maximaal 2500 EV's krijgen subsidie
- Subsidieplafond voor 2020 voor een 2e-hands auto is 7,2 miljoen euro. Dus maximaal 3600 2e-hands EV's krijgen subsidie

Als je bedenkt dat er vorig jaar 63.000 elektrische auto's zijn verkocht lijkt het maar een zuinige subsidiemogelijkheid.
Maar, dit jaar met de COVID-19 ellende is de autoverkoop ingestort. Ook voor elektrische auto's.
Dit jaar zijn in mei 1400 EV's verkocht tegen vorig jaar 2300, dus 60%.
Maar auto's op fossiele brandstof hebben een nog grotere klap gekregen. In mei 2020 13.500 verkopen, tegen in 2020 34.000 stuks (40% :rolleyes:).

Trouwens, de subsidie geldt alleen voor EV's tot een max nieuwprijs van 45.000 euro. Auto's met een fatsoenlijk bereik, zoals de Tesla Model 3 zijn duurder. Zo krijgen alleen EV's met een klein bereik subsidie. En komen we maar moeilijk af van het image dat je niet ver komt met een EV; dat je veel tijd kwijt bent met onderweg opladen. De eerste vraag die ze mij altijd stellen is "hoe ver kun je er mee rijden?". En als ik antwoord "500 km", zijn ze heel verbaasd. ;)
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Dat is heel wat anders dan DC naar de woonwijken. Verlichting is sterk veranderd, met de (verplichte) leds waarbij de stromen worden gemeten in milliamperes in plaats van amperes. Je ziet in dat reclame verhaaltje ook staan dat 800 en 400 V DC wordt gebruikt. Waarom heb je koeling nodig op een korte laadkabel als je een stroom van 350 A hebt? Enig idee wat er gebeurt als die kabel kilometers lang moet zijn? Je gaat niet uitkomen met laagspanning maar moet naar middenspanning, ook naar de huizen. Onbetaalbaar, en niet alleen vanwege de veiligheidseisen.

R=rho*L/A, rho= soortelijke weerstand in ohmmeter, L is de lengte van de kabel en A de oppervlakte van de doorsnede van de kabel
Rho= 1,68·10−8 ohm.meter bij 20 graden (temperatuurafhankelijk, weerstand wordt groter bij stijgende temperatuur).
voorbeeld: 1 km kabel van 10 mm2 levert dan 1,68·10−8*1000/10^-6 (10 mm2 = 10^-6 m)= 18 ohm.

Laten we eens een rekenvoorbeeld nemen, het beroemde bierviltje: ons huis verbruikt in piek rond de 10 kW. Bij 400 V is dat 25 A. Een geschikte kabel van 1 km heeft een weerstand van 18 ohm. Dan gaat er 25^2*18= 4050 W oftewel al 4 kW verloren in de kabel. En dat is per huis. Volkomen onrealistisch voor een (decentrale) woonwijk. Een woonwijk is niet te vergelijken met een (centraal) kantoorgebouw.

@Energie Gratiz kan je hier ook wel wat over vertellen.

4 kW verlies bij 10kW levering lijkt me beetje veel.
10 mm2 = 10^-5, dus een kabel van 1 km heeft een weerstand van 1.8 ohm per ader.
10 kW bij 400 V over een 3-fase kabel is 14.5 A per fase.
Vermogensverlies per ader 14.5^2 * 14.5 = 0.35 kW, voor 3 fase-kabel 3*.4 = 1.1 kW.
Nog steeds een flink verlies, maar het zal niet vaak voorkomen dat die 10 mm2 kabel een km lang is.
 
4 kW verlies bij 10kW levering lijkt me beetje veel.
10 mm2 = 10^-5, dus een kabel van 1 km heeft een weerstand van 1.8 ohm per ader.
10 kW bij 400 V over een 3-fase kabel is 14.5 A per fase.
Vermogensverlies per ader 14.5^2 * 14.5 = 0.35 kW, voor 3 fase-kabel 3*.4 = 1.1 kW.
Nog steeds een flink verlies, maar het zal niet vaak voorkomen dat die 10 mm2 kabel een km lang is.

Je vergeet dat we het niet over een 3 fase AC aansluiting hebben maar over een DC kabel. De premisse was immers dat een DC netwerk prima zou werken, en dat is echt niet het geval op het moment dat er hoge vermogens bij lage spanningen (400 V is laagspanning) aan te pas komen.
 
Je vergeet dat we het niet over een 3 fase AC aansluiting hebben maar over een DC kabel. De premisse was immers dat een DC netwerk prima zou werken, en dat is echt niet het geval op het moment dat er hoge vermogens bij lage spanningen (400 V is laagspanning) aan te pas komen.

Sorry, je hebt gelijk, geen 3-fase maar DC.
Dan kom je wel aan 25A natuurlijk, bij aderweerstand van 1.8 ohm per ader (kabel is 2 aders dus 3.6 ohm over 1 km).
Vermogensverlies bij 10kW afname loopt dan op naar 25^2 * 3.6 = 2.2 kW.

Mee eens dat de verliezen enorm zijn bij distributie in laagspanning.
 
Even on-topic over warmtepompen:
Ik werd getriggerd door een aanbieding van mijn energie-leverancier voor een hybride WP voor iets van 2400 euro.

Zelf ben ik ook verder gaan zoeken of ik, ipv hybride, naar een full-electric WP kan (met auto aardig gelukt de hybride stap over te slaan).
Via google kwam ik wat prijzen tegen rond 9k euro voor een 11 kW WP (lucht naar water).

Maar vandaag had ik een installateur op bezoek om een aanbieding te maken, die liet mondeling een bedrag van 20k vallen.
Dat lijkt me toch wel prijzig worden (wel even gedetailleerde aanbieding afwachten), maar weet niet of die WP (en ik) zo oud worden dat ik dat ooit terugverdien..
Heel in het kort:
Nu 1550 m3 gas, 1600 euro per jaar.
Met WP geschat 4200 kWh, 1000 euro per jaar.
Met 600 euro besparing 20k terugverdienen kost 34 jaar.
Hoe doen jullie (WP-bezitters) dat?
 
Even on-topic over warmtepompen:
Ik werd getriggerd door een aanbieding van mijn energie-leverancier voor een hybride WP voor iets van 2400 euro.

Zelf ben ik ook verder gaan zoeken of ik, ipv hybride, naar een full-electric WP kan (met auto aardig gelukt de hybride stap over te slaan).
Via google kwam ik wat prijzen tegen rond 9k euro voor een 11 kW WP (lucht naar water).

Maar vandaag had ik een installateur op bezoek om een aanbieding te maken, die liet mondeling een bedrag van 20k vallen.
Dat lijkt me toch wel prijzig worden (wel even gedetailleerde aanbieding afwachten), maar weet niet of die WP (en ik) zo oud worden dat ik dat ooit terugverdien..
Heel in het kort:
Nu 1550 m3 gas, 1600 euro per jaar.
Met WP geschat 4200 kWh, 1000 euro per jaar.
Met 600 euro besparing 20k terugverdienen kost 34 jaar.
Hoe doen jullie (WP-bezitters) dat?
Simpel. Warmtepomp zelf hoeft niet zo duur te zijn. Installatie is echter afhankelijk van je bestaande situatie en kan dus variëren.
Mijn sommetje:
  • Warmtepomp 10 kW enkelfase i.c.m. boiler 300 liter, vervangt verbruik van 1.750 m3 gas.
  • Nieuwe vloerverwarming (80 m2) aanleggen bovenverdieping (vloer werd toch vervangen)
  • Aanpassing vloerverwarming beneden (andere verdeler)
  • Vervanging c.v ketel door warmtepomp, weghalen radiatoren, etc.
  • Netto subsidie RVO € 1.900,00
  • Totale out-of-pocket ruim € 10K.
  • Terugverdientijd nul, mijn huis is met minstens dat bedrag in waarde gestegen.