Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik haak graag even aan op bovenstaande vragen. Zijn er hier ervaringen met goede out of the box loadbalancing oplossingen (ik zie mezelf niet iets in elkaar knutselen en programmeren) waarbij je het vermogen van je laadpaal kan beperken?
Hier tevreden met een Wallbox met 'Power Boost' (ofwel hun term voor load balancing). We hebben ook een (zware) warmtepomp en geen problemen gehad met stroomcapaciteit. Ook EV-laden via zonne-energie is mogelijk. Ontdek onze oplossingen voor energiebeheer en -efficiëntie.
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Ik haak graag even aan op bovenstaande vragen. Zijn er hier ervaringen met goede out of the box loadbalancing oplossingen (ik zie mezelf niet iets in elkaar knutselen en programmeren) waarbij je het vermogen van je laadpaal kan beperken?
Ik heb dit kastje van EV-Optimizer - Dynamic Load Balancing voor maximale laadvermogen in de meterkast:

Schermafbeelding 2023-11-21 114349.png


Hij meet (in mijn geval met stroomspoelen omdat mijn P1 poort al in gebruik is) hoeveel er aan stroom per fase afgenomen wordt. Als dat boven een bepaalde waarde komt, stuurt 'ie via (een aantal aders van) een UTP kabel een signaal naar mijn EV-Box. Die stopt dan het laden. En start een aantal seconden later weer, maar dan op een lager amperage.

Dit kastje werd meeverkocht bij mijn EV-Box toen ik vroeg om een loadbalancing-oplossing. Handig bij een all-electric huis.
 
Ik vrees dat mijn vraag al eerder is beantwoordt, maar kon deze niet zo snel vinden.

Ik orienteer me op een warmtepomp en vraag me af hoe deze elektrisch het best is in te passen. Mijn situatie:
  • huisaansluiting standaard 3*25A, met slimme meter.
  • zonnepanelen en Tesla TWC eerste generatie op een 3*16A groep, waarmee ik 11 kW kan laden.

Warmtepomp kan bij hybride oplossing op 1 vrije 16A groep worden aangesloten. Mijn leken vraag is: werkt dat of wordt er nu een fase overbelast wanneer de auto laadt omdat dan een fase 2 maal 16A is 32A trekt terwijl de huisaansluiting 25A is?

Als dit niet goed gaat, wat is dan de oplossing?
  • Kan je de overbelaste fase naar de TWC beperken tot 9A? Heb je daar iets slims voor nodig als een load balancer? Ga je dan naar 3*9A?
  • Moet je de warmtepomp ook op een 3 fase aansluiten en beiden beperken tot samen max 25A? Volgens mij kan ik de Tesla vertellen dat die het vermogen beperkt tot 3*9A.
  • Huisaansluiting verzwaren naar 3*35 A lijkt me ongewenst (duur).
Mijn advies:

  1. Keep it simple
  2. WP op 3 fasen, dit betekent 3 keer minder stroom per fase t.o.v. een 1-fase WP.
  3. Laadsnelheid beperken in je Tesla op 11A of minder (de instelling geldt per locatie, dus elders zal hij nog steeds met 16A laden indien beschikbaar). Hiermee laadt je je Tesla makkelijk op tijdens de nacht.
  4. verzwaren naar 3x35A is niet nodig
  5. Meten is weten, bijvoorbeeld met homeassistant
  6. Loadbalancing is vaak niet nodig, maar kan een laatste noodzakelijke stap zijn als al het andere wat ik hieronder uiteen zet niet afdoende is.
Ik heb zelf (helaas) geen zonnepanelen. Wel een gen 1 TWC op max. 3x16A ingesteld, een 15kW all-electric WP, een groot 3 fasen oven/fornuis en een 3x25A aansluiting. Geen load-balancing o.i.d. en ik heb ook geen gasaansluiting.

Mijn WP trekt het meeste tijdens een legionella run. Als op het laatste stukje de 2 elektrische elementen erbij geschakeld worden (omdat de WP zelf niet hoger komt dan 55 graden), trekt-ie ca. 20A op 2 fasen, en 11A of minder op de derde fase. Dit is echter maar 1 maal per week (overdag op zaterdag) en dat laatste stukje duurt ca. 15 minuten.

Tijdens een verwarmingsrun gebruikt de WP aan het begin max. 3x7A, maar moduleert dan terug naar enkele amperes, afhankelijk van de buitentemp.

Ik heb dus zat marge over als de Tesla max. 3x11A trekt. Als ik haast met laden heb zet ik 'm via de app soms wel even op 16A, mits ik op dat moment genoeg ruimte binnen de 3x25A aansluiting heb (dat kan ik zien via homeassistant). Dus niet op zaterdagmiddag tijdens de legionella run.

Het komt echter wel eens voor dat gedurende een korte periode van max. 30 minuten er meer dan 3x25A gevraagd wordt, bijvoorbeeld als de Tesla staat te laden op 16A, de WP kortstondig op vol vermogen draait (aan het begin van een verwarmingsrun) én de oven of wasmachine aanstaat. Maar bij mij zijn de hoofdzekeringen er zelfs bij 3x30A gedurende ca. 30 minuten nog nooit uitgesprongen.

Mijn Tesla wordt overigens aangestuurd door Tibber, zodat deze op de goedkoopste momenten laadt.

Zonnepanelen veranderen hier niets aan. Je WP zal vaak het meeste vragen op het moment dat je panelen het minste opwekken, dus die kun je niet tegen elkaar wegstrepen zoals elders gesuggereerd werd.
 
  • Like
Reactions: T-Rob and shthpnz
Ik haak graag even aan op bovenstaande vragen. Zijn er hier ervaringen met goede out of the box loadbalancing oplossingen (ik zie mezelf niet iets in elkaar knutselen en programmeren) waarbij je het vermogen van je laadpaal kan beperken?
Easee (is weer gewoon te bestellen in NL). 1 of n laders op 1 loadbalancer, zonder bekabeling (gewoon op de p1 meter en draadloos). Verder prima aan te sturen, API, MQTT.

Er zijn inmiddels meerdere laders die dit fatsoenlijk kunnen.
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Hier draait een 16kW (thermisch) warmtepomp op 3 fase de Tesla laadt 3 fase op 11amp dan nog inductie koken en alle andere gebruikers.
Onze aansluiting is ook 3x25 amp en tot nu toe nog geen problemen ondervonden.

NB. de Tesla laadt via de Jedlix app die zoekt naar het goedkoopste moment om te kunnen laden en dat is meestal 's nachts of overdag als de zon schijnt en nooit tijdens de uren dat je wil koken hierdoor ontstaat een soort van natuurlijke "load baldancing".
 
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Meest logische oplossing in mijn geval lijkt me een drie fase aansluiting van de warmtepomp omdat dit het meeste ruimte geeft voor het laden (en andere gebruikers). Worse case zou ik inderdaad de laadsnelheid kunnen terugbrengen naar 3*11A.

Load balancing geeft nog meer zekerheid zoals ik het nu begrijp. Alleen weet ik niet of mijn 4 jaar oude TWC aanstuurbaar is. Een andere lader kopen vind ik wel zonde. Load balancing in de meterkast zelf is niet mogelijk? Slimme meter zit in de meterkast, net als de afgaande groep naar de lader en zonnepanelen. Als ik de sturing in de meterkast kan laten scheelt me dat een flinks stuk graven naar de garage.... Als zoiets kan is dat wellicht een zinvolle extra beveiliging, hoewel ik denk dat ik ook zonder kan, zoals bv balblas en To3ornotto3? beschrijven.
 
Mijn advies:

  1. Keep it simple
  2. WP op 3 fasen, dit betekent 3 keer minder stroom per fase t.o.v. een 1-fase WP.
  3. Laadsnelheid beperken in je Tesla op 11A of minder (de instelling geldt per locatie, dus elders zal hij nog steeds met 16A laden indien beschikbaar). Hiermee laadt je je Tesla makkelijk op tijdens de nacht.
  4. verzwaren naar 3x35A is niet nodig
  5. Meten is weten, bijvoorbeeld met homeassistant
  6. Loadbalancing is vaak niet nodig, maar kan een laatste noodzakelijke stap zijn als al het andere wat ik hieronder uiteen zet niet afdoende is.
Ik heb zelf (helaas) geen zonnepanelen. Wel een gen 1 TWC op max. 3x16A ingesteld, een 15kW all-electric WP, een groot 3 fasen oven/fornuis en een 3x25A aansluiting. Geen load-balancing o.i.d. en ik heb ook geen gasaansluiting.

Mijn WP trekt het meeste tijdens een legionella run. Als op het laatste stukje de 2 elektrische elementen erbij geschakeld worden (omdat de WP zelf niet hoger komt dan 55 graden), trekt-ie ca. 20A op 2 fasen, en 11A of minder op de derde fase. Dit is echter maar 1 maal per week (overdag op zaterdag) en dat laatste stukje duurt ca. 15 minuten.

Tijdens een verwarmingsrun gebruikt de WP aan het begin max. 3x7A, maar moduleert dan terug naar enkele amperes, afhankelijk van de buitentemp.

Ik heb dus zat marge over als de Tesla max. 3x11A trekt. Als ik haast met laden heb zet ik 'm via de app soms wel even op 16A, mits ik op dat moment genoeg ruimte binnen de 3x25A aansluiting heb (dat kan ik zien via homeassistant). Dus niet op zaterdagmiddag tijdens de legionella run.

Het komt echter wel eens voor dat gedurende een korte periode van max. 30 minuten er meer dan 3x25A gevraagd wordt, bijvoorbeeld als de Tesla staat te laden op 16A, de WP kortstondig op vol vermogen draait (aan het begin van een verwarmingsrun) én de oven of wasmachine aanstaat. Maar bij mij zijn de hoofdzekeringen er zelfs bij 3x30A gedurende ca. 30 minuten nog nooit uitgesprongen.

Mijn Tesla wordt overigens aangestuurd door Tibber, zodat deze op de goedkoopste momenten laadt.

Zonnepanelen veranderen hier niets aan. Je WP zal vaak het meeste vragen op het moment dat je panelen het minste opwekken, dus die kun je niet tegen elkaar wegstrepen zoals elders gesuggereerd werd.
Hier vergelijkbare setup, met zonnepanelen, 17kW warmtepomp, extra warmtepompboiler in de schuur, elektrisch koken etc... Geen enkel probleem, alleen...nu nog een hybride auto als 2e die binnenkort wordt vervangen door een elektrische. Dus ben toch op zoek naar iets wat load balancing kan, maar dan ook direct met 2 laadpunten.
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Hier draait een 16kW (thermisch) warmtepomp op 3 fase de Tesla laadt 3 fase op 11amp dan nog inductie koken en alle andere gebruikers.
Onze aansluiting is ook 3x25 amp en tot nu toe nog geen problemen ondervonden.

NB. de Tesla laadt via de Jedlix app die zoekt naar het goedkoopste moment om te kunnen laden en dat is meestal 's nachts of overdag als de zon schijnt en nooit tijdens de uren dat je wil koken hierdoor ontstaat een soort van natuurlijke "load baldancing".

Hier vergelijkbare setup, met zonnepanelen, 17kW warmtepomp, extra warmtepompboiler in de schuur, elektrisch koken etc... Geen enkel probleem, alleen...nu nog een hybride auto als 2e die binnenkort wordt vervangen door een elektrische. Dus ben toch op zoek naar iets wat load balancing kan, maar dan ook direct met 2 laadpunten.

Eigenlijk is het wel 't leukste als 't gewoon netjes naast elkaar kan draaien en wil ik ook zeker wel gaan proberen.
 
Hier vergelijkbare setup, met zonnepanelen, 17kW warmtepomp, extra warmtepompboiler in de schuur, elektrisch koken etc... Geen enkel probleem, alleen...nu nog een hybride auto als 2e die binnenkort wordt vervangen door een elektrische. Dus ben toch op zoek naar iets wat load balancing kan, maar dan ook direct met 2 laadpunten.
Hier ook 2 Tesla's en 2 laders (Easee), al heb je 4 laders (doet Easee automatisch met de loadbalancer). Echter we gebruiken zelden beide laders. Als je met beide veel rijdt per dag dan wellicht handig. Bij ons altijd zat range en om de beurt laden (komt niet vaak voor dat ze er beide tegelijk aan moeten).

Is uiteraard handig maar beetje overkill.
 
Ik zou gewoon de TWC uitbreiden (goedkoopste en ben je klaar) met loadbalancing. Zijn hier aantal die dat gedaan hebben en niet super lastig (tenzij je alleen taarten kunt bakken 🤣), enige technische aanleg is wel handig.
Ik kan geen taarten bakken, maar kan loadbalancing zonder graafwerk? Meterkast en TWC staan zo'n 40 meter uit elkaar, waarvan de helft graafwerk zou zijn....
 
Ik haak graag even aan op bovenstaande vragen. Zijn er hier ervaringen met goede out of the box loadbalancing oplossingen (ik zie mezelf niet iets in elkaar knutselen en programmeren) waarbij je het vermogen van je laadpaal kan beperken?
Als je een nieuwe laadpaal zoekt zou ik kiezen voor de Zappi, dit is een prima lader met out of the box veel instelmogelijkheden inclusief loadbalancing.
 
Hier vergelijkbare setup, met zonnepanelen, 17kW warmtepomp, extra warmtepompboiler in de schuur, elektrisch koken etc... Geen enkel probleem, alleen...nu nog een hybride auto als 2e die binnenkort wordt vervangen door een elektrische. Dus ben toch op zoek naar iets wat load balancing kan, maar dan ook direct met 2 laadpunten.
Een 17 kW warmtepomp is 17 kW thermisch, dus met een COP van 4 3,5 kW elektisch, als dat in 3 fasen is aangesloten dus grofweg iets meer dan 1 kW ofwel 4,5 A per fase. Daar zul je echt geen problemen mee krijgen. ;)
 
Ik kan geen taarten bakken, maar kan loadbalancing zonder graafwerk? Meterkast en TWC staan zo'n 40 meter uit elkaar, waarvan de helft graafwerk zou zijn....
....... niet zeker, even zoeken op forum (aantal hier hebben het al gedaan). Dat was voor mij overigens de reden om geen TWC te nemen. Staat hier ook eind uit elkaar en met Easee kon ik 2 laders of meer ophangen en alles draadloos out-off-the-box aansluiten met de Equalizer van Easee.
 
Ik lees veel argumenten VOOR een 3 fase WP, en terecht!

Maar in ons geval heb ik toch bewust gekozen voor een 1P versie ivm gelijktijdigheid van diverse andere grote 1P, 2P en 3P verbruikers. We konden in de praktijk beter onder de 3x25A hoofdzekeringen blijven met de 1P dan met een 3P WP. Bij ons is er wel sprake van een wat uitzonderlijke situatie maar een 3 fase WP/BUH hoeft dus niet altijd de beste keuze te zijn bij een 3 fase groepenkast.

En zoals ik al eerder heb gelezen hierboven -> de hoofdzekeringen springen er niet zo snel uit bij overbelasting
 
  • Like
Reactions: T-Rob
Wij hadden geen keuze, het is 2 fasig aangesloten bij ons, WP is gekoppeld met de mechanische ventilatie. Voor het gemak heeft de aannemer de bijverwarming (3e fase) maar weggelaten in verband met de isolatiegraad van de woning. "niet nodig". De salmonella ontsmetting wordt wel gehaald (58 graden Celsius).
 
Een 17 kW warmtepomp is 17 kW thermisch, dus met een COP van 4 3,5 kW elektisch, als dat in 3 fasen is aangesloten dus grofweg iets meer dan 1 kW ofwel 4,5 A per fase. Daar zul je echt geen problemen mee krijgen. ;)
Er zit een 9 kW elektrisch element in. En de COP is een stuk lager wanneer de warmtepomp warm tapwater produceert. De uitdaging zit niet in regulier verwarmen, maar het is fijn dat het ook goed gaat wanneer gelijktijdig meerdere apparaten energie vragen.

Die 4,5 A is in de basis geen probleem, maar wel als 2 ev's staan te laden en de vaatwasser net gaat opwarmen. Zeker de combinatie van 1 en 3 fase apparaten maakt het niet altijd eenvoudiger.