Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Maar dat ligt bij de producenten, niet bij de verkopers. De verkopers verkopen nog altijd vrolijk voor 14 cent/kWh (ex BTW en belasting) hun stroom aan de huishoudens.
Niemand verplicht je om bij een vast tarief te blijven…

Zaterdag en zondag heb ik in totaal ruim 30 kWh bijna gratis geladen thuis (elektriciteit aan gemiddeld 0,005 €kWh, excl vaste kosten voor netstroom) en enkele kWh van mijn PV panelen… En zo zijn er hier vermoedelijk nog wel enkele lotgenoten.
 
  • Like
Reactions: Emphyrio
Niemand verplicht je om bij een vast tarief te blijven…

Zaterdag en zondag heb ik in totaal ruim 30 kWh bijna gratis geladen thuis (elektriciteit aan gemiddeld 0,005 €kWh, excl vaste kosten voor netstroom) en enkele kWh van mijn PV panelen… En zo zijn er hier vermoedelijk nog wel enkele lotgenoten.
Dus je hebt dynamische tarieven en kan je overschotten kwijt in een thuisbatterij als de EV vol is? Hoeveel kWp heb je liggen?
Ik had tot nu veel panelen en terugdraaiende teller (zonder certificaten) dus maakte het mij niet veel uit.
Nieuw huis, nieuwe en kleinere installatie, digitale teller.. ben er nog niet helemaal uit.
 
Dus je hebt dynamische tarieven en kan je overschotten kwijt in een thuisbatterij als de EV vol is? Hoeveel kWp heb je liggen?
Ik had tot nu veel panelen en terugdraaiende teller (zonder certificaten) dus maakte het mij niet veel uit.
Nieuw huis, nieuwe en kleinere installatie, digitale teller.. ben er nog niet helemaal uit.
In mijn 60kWh Model 3 batterij, moest dat niet duidelijk zijn ;)
3kWp zonnepanelen. Geen thuisbatterij, dat is geld weggooien en niet nuttig.
 
  • Like
Reactions: job-lek
In mijn 60kWh Model 3 batterij, moest dat niet duidelijk zijn ;)
3kWp zonnepanelen. Geen thuisbatterij, dat is geld weggooien en niet nuttig
Dat was helemaal duidelijk.
Thuisbatterij niet nuttig, daar zou ik graag iets meer over weten. Niet nuttig omdat ze nog te duur zijn of echt niet nuttig/nodig zijn in samenwerking met een slimme sturing of overkill bij kleinere PV installaties..
 
Of (ik weet, het is vloeken op dit forum) toch maar inefficient omzetten in waterstof? Dat is altijd beter dan molens uitzetten.
Zolang een accu gemakkelijker te realiseren is dan een elektrolyser, opslag en fuelcel, 3-4x d efficientie heeft en ca. 1/4 kost als investering en qua onderhoud en instandhouding is het omzetten in waterstof idd een volslagen idioot idee.

Al het opslaan in H2 super goedkoop zou en hardware op iedere hoek van de straat zou rondslingeren dan zou je wellicht nog het gebrek aan efficiëntie voor lief kunnen nemen. Nu wordt die opgeslagen energie zo duur dat het goedkoper is om de energie verloren te laten gaan.
 
  • Like
Reactions: MaartenD
Of (ik weet, het is vloeken op dit forum) toch maar inefficient omzetten in waterstof? Dat is altijd beter dan molens uitzetten.
Ik denk dat we op dit moment eerst nog eens naar batterijopslag moeten kijken. Op dit moment is het vooral nog het kortetermijnsoverschot dat opgeslagen moet worden en dat doe je vind ik beter met batterijen. En V2G. Als ik op zaterdag 7 uur lang mijn auto had kunnen laden, 25 kWh, dan had ik dat in de nacht in kunnen zetten voor mijn verbruik en op zondag weer 9 uur lang laden.
 
  • Like
Reactions: FAarts
Capaciteit op het netwerk is er niet, weet je nog? ;) Dus dat kan niet.

Dus iedereen een eigen elektroyser in de schuur (want het net heeft problemen met de vele teruglevering)? Lijkt me geen haalbare kaart, nog afgezien van de kosten.
Een grote electrolyser op de punten waar de stroomkabel van een windpark aan land komt. Daarmee maak je dat de energie van een heel molenveld niet op het net komt en de energie toch niet (helemaal) verloren gaat.
Maar ik had al gewaarschuwd, op dit forum iets positiefs zeggen over waterstof roept reacties op. Waarschijnlijk een erfenis van Wim Schermer.
 
  • Like
Reactions: T-Rob
Waterstof is als een verbrandingsmotor: inefficient. Er zijn nog te weinig momenten dat we zoveel stroom over hebben om hier iets nuttigs mee te kunnen doen. Want je gooit gewoon meer dan de helft van je energie weg. En een overschot over langere termijn hebben we nog lang niet.
 
Een grote electrolyser op de punten waar de stroomkabel van een windpark aan land komt. Daarmee maak je dat de energie van een heel molenveld niet op het net komt en de energie toch niet (helemaal) verloren gaat.
Maar ik had al gewaarschuwd, op dit forum iets positiefs zeggen over waterstof roept reacties op. Waarschijnlijk een erfenis van Wim Schermer.
Wat denk je dat Shell aan het bouwen is op de maasvlakte? Waterstof wordt gebruikt voor de hoogovens, dat is zinvol en nuttig, maar niet voor auto's.

Maar een loze kreet als dan maar waterstof maken raakt kant noch wal.
 
Een grote electrolyser op de punten waar de stroomkabel van een windpark aan land komt. Daarmee maak je dat de energie van een heel molenveld niet op het net komt en de energie toch niet (helemaal) verloren gaat.
Maar ik had al gewaarschuwd, op dit forum iets positiefs zeggen over waterstof roept reacties op. Waarschijnlijk een erfenis van Wim Schermer.

Je kan een electrolyser niet zomaar aan en uit zetten om piekmomenten op te vangen dus specifiek voor die toepassing zijn ze eenvoudigweg ongeschikt.

Daarbij komt nog dat om nog enigszins rendabel te zijn die dingen gewoon 24/7 moeten draaien.

We gaan best een hoop groene H2 nodig hebben om de industriële toepassingen te vergroenen maar als energieopslag gaat het niet werken en dat ligt niet aan de erfenis van Wim maar aan de natuurwetten.
 
Je kan een electrolyser niet zomaar aan en uit zetten om piekmomenten op te vangen dus specifiek voor die toepassing zijn ze eenvoudigweg ongeschikt.

Daarbij komt nog dat om nog enigszins rendabel te zijn die dingen gewoon 24/7 moeten draaien.

We gaan best een hoop groene H2 nodig hebben om de industriële toepassingen te vergroenen maar als energieopslag gaat het niet werken en dat ligt niet aan de erfenis van Wim maar aan de natuurwetten.
Regionale energie-opslag is de meest optimale oplossing voor de netcongestie. Los van het verbeteren van ons distributienet, wat nog wel even duurt.
Vraagsturing, door bv gratis stroom gaat nooit genoeg zijn, afschakelen van producenten is ook een beetje vieze oplossing als het te vaak moet.
Batterijen dan maar? Maar laat dan de energie bedrijven daar in investeren, die kunnen beter sturen in opslag-levering dan particulieren. De decentrale oplossing van Zonneplan doet dat feitelijk ook, maar daar ligt het investeringsrisico weer bij de particulieren….
 
  • Like
Reactions: LaurensH
Batterijen dan maar? Maar laat dan de energie bedrijven daar in investeren

Er is een groot probleem daarmee, en dat is dat Tennet batterijopslagsystemen behandeld als een normale stroomaansluiting en er dus een hoog bedrag voor de aansluiting betaald moet worden.


Administratieve nonsens, ze moeten beschouwd worden als onderdeel van de infrastructuur maar ondertussen is dit dus een behoorlijke hobbel in het economisch rendabel maken van dit soort systemen en zie je ze nu alleen maar verschijnen waar er al een aansluiting is.
 
Als je nu elke windmolen met een batterij uitrust? We gaan als het goed is naar een situatie dat de maximale productiecapaciteit veel meer is dan je nodig hebt, dus het wordt straks ook veel belangrijker om dan nog even door te kunnen leveren. Op de prijs van een windmolen zal een 10 of zelfs 50 kWh accu niets uitmaken.
En zonneparken ook.
Los je daarmee het stukje stroomaansluiting niet op?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: LaurensH
Als je nu elke windmolen met een batterij uitrust? We gaan als het goed is naar een situatie dat de maximale productiecapaciteit veel meer is dan je nodig hebt, dus het wordt straks ook veel belangrijker om dan nog even door te kunnen leveren. Op de prijs van een windmolen zal een 10 of zelfs 50 kWh accu niets uitmaken.
En zonneparken ook.
Los je daarmee het stukje stroomaansluiting niet op?
De moderne windmolens op van tegenwoordig hebben gemakkelijk een opbrengst van 15 miljoen kWh.
Als je dat over 365 dagen en 24 uur per dag uitsmeert, heb je 't over een opbrengst van 1700 kW per uur.
(rekenvoorbeeld is ter illustratie, ik weet het, windenergie komt natuurlijk nooit 365/24h continu).

Ergo je moet een behoorlijke (en prijzige) accu neerzetten om zelfs maar een paar uur opbrengst te kunnen afvangen.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Als je nu elke windmolen met een batterij uitrust? We gaan als het goed is naar een situatie dat de maximale productiecapaciteit veel meer is dan je nodig hebt, dus het wordt straks ook veel belangrijker om dan nog even door te kunnen leveren. Op de prijs van een windmolen zal een 10 of zelfs 50 kWh accu niets uitmaken.
En zonneparken ook.
Los je daarmee het stukje stroomaansluiting niet op?
10-50 kWh op een windmolen/windturbine is vergelijkbaar met wel/geen stoelverwarming in je Tesla.
Onlangs een zeecontainer vol met accu's zien staan, de beheerder gaf aan dat deze met een beetje wind al binnen 1,5 tot 3 uur vol was.
 
Decentrale accu's voor onbalans (thuis/zaak of wijk) lijkt mij goede oplossing en momenteel financieel rendabel (<5 jaar). Echter dan doe je niks voor je eigen verbruik (moet je dus accu ernaast hebben of de accu voor de onbalans moet dat ook kunnen).

Straks veel accu's: minder verdiensten onbalans. Dan gaan mensen de accu dus voor eigen gebruik inzetten en dus minder accu's beschikbaar voor de onbalansregeling (zeker als salderen stopt).

Beetje lastig in te schatten waar dit heen gaat.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk