Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Bestaat al.
Dan bij deze de vraag aan onze Belgische moderator @wooter om die hele discussie daar naar toe te verplaatsen
 
  • Like
Reactions: horta and shthpnz
In tegenstelling tot een aantal andere mensen hier blijkbaar interesseert het mij wel wat aan de andere kant van de grens gebeurt, ook al heb ik niets met, ik zeg maar iets RDW, bijtelling enz, te maken

Mij ook, maar de discussie kan echt beter naar het draadje nettarieven.

Maakt alles ook een stuk beter vindbaar later.
 
  • Like
Reactions: horta and MikerG_MC
Interview met AH over slimmer gebruik maken van het bestaande net en nieuwe technologie ipv met brute kracht en geld alles maar te verzwaren.

Daaronder een een meer diepgravende analyse van AH onder andere over hoe goedkoop hij denkt dat accu’s gaan worden, 20kWh thuisaccu voor €1000 in 2030 legt hij op tafel.



 
Als je de productiecapaciteit bekijkt wel. het gaat hier over distributiecapaciteit. Als ik ‘s avonds om 5 uur wil laden, zie ik de spanning dalen tot 210V. Dit betekent dat alle toestellen dan meer stroom moeten trekken om aan hetzelfde vermogen te geraken. Gelukkig beperkt de wagen zelf zijn stroom. De meeste toestellen doen dit niet.
1 enkele keer is zelfs het laden gestopt omdat de spanning te laag was.
In België zitten we nog goed. In Nederland worden er al laadpalen uitgezet tijdens de avondpiek.
 
Daaronder een een meer diepgravende analyse van AH onder andere over hoe goedkoop hij denkt dat accu’s gaan worden, 20kWh thuisaccu voor €1000 in 2030 legt hij op tafel.

Poeh hee, heb serieus overwogen afgelopen maand om te investeren in zon ding. Deel voor de lol, deel om wat meer balans te krijgen in wat we afnemen en terugleveren aan het net. Maar als dat over 6 jaar de verwachting is ga ik nog even wachten ;)
 
Ook dit gaat over productie. Niet over distributie.
Correct. Het gaat hier over vraag vs aanbod. Als er een overaanbod is en je de elektriciteit niet kwijt kan, dan moet je afschakelen.
Wat baat het als je een meer vol water hebt op een berg naast jouw huis, maar de leiding naar jouw zwembad is maar een rietje dik. Je zal jouw zwembad ook niet op een dag vol krijgen.
Waarom heb je het dan toch over te weinig transport/distributiecapaciteit ? Dit heeft er namelijk niets mee te maken, zoals je in je eerste zin zei.
 
Correct. Het gaat hier over vraag vs aanbod. Als er een overaanbod is en je de elektriciteit niet kwijt kan, dan moet je afschakelen.

Waarom heb je het dan toch over te weinig transport/distributiecapaciteit ? Dit heeft er namelijk niets mee te maken, zoals je in je eerste zin zei.
Denk dat je eens een paar pagina’s moet terug lezen.
Discussie gaat al een tijdje over het capaciteitstarief. Ik probeer @JanG007 uit te leggen dat het capaciteitstarief over distributiebeperkingen gaat en niet over productietekort en er komen steeds argumenten die met productie te maken hebben ipv over distributie.
Ik probeer daarom met het meer en het rietje nog eens uit te leggen dat zijn link geen argument is tegen het capaciteitstarief.
 
Denk dat je eens een paar pagina’s moet terug lezen.
Discussie gaat al een tijdje over het capaciteitstarief. Ik probeer @JanG007 uit te leggen dat het capaciteitstarief over distributiebeperkingen gaat en niet over productietekort en er komen steeds argumenten die met productie te maken hebben ipv over distributie.
Ik probeer daarom met het meer en het rietje nog eens uit te leggen dat zijn link geen argument is tegen het capaciteitstarief.
Dan heb je een fout bericht gequoted. De quote ging namelijk over overschotten aan aanbodzijde. Wederom, dat heeft niks te maken met distributie van elektriciteit, laat staan het captar.
 
Geinig, Homewizard komt met een LFP thuisbatterij van 2.7kWh à €1395 die je gewoon op een WCD aansluit.

Bij 5.000 cycli en een rendement van 85% kom ik op ca. 12 cent "per benutte kWh" uit.
Dat is voor een thuisaccu van deze omvang netjes. In combinatie met de gebruikersvriendelijke app en "stekkerklaar" is het wel een mooie ontwikkeling!

Maar qua ROI / TvT nog geen uitgemaakte zaak....... (10-12 jaar als je rond de 25 cent per kWh rekent voor elektraprijs)
Zolang we kunnen salderen (want nu nog alleen nog in NL leverbaar) is de financiële kant nog niet zozeer een drijfveer.

Ben benieuwd wat de concurrentie gaat doen.
En de alternatieve batterijen (gebaseerd op andere materialen)


maar maakt
 
Geinig, Homewizard komt met een LFP thuisbatterij van 2.7kWh à €1395 die je gewoon op een WCD aansluit.

Je huis op eigen zonne-energie​

Reserveer jouw HomeWizard Plug-In Battery vandaag nog!

1395,-​

Gratis thuis geleverd
Lage aanbetaling (€50)
Gratis software en updates
Delivery november (Sold out)
Next delivery maart
Later delivery Q3 2025
 

Je huis op eigen zonne-energie​

Reserveer jouw HomeWizard Plug-In Battery vandaag nog!

1395,-​

Gratis thuis geleverd
Lage aanbetaling (€50)
Gratis software en updates
Delivery november (Sold out)
Next delivery maart
Later delivery Q3 2025
Dan is de eerste levering wel heel snel weg. Ik heb gisteren de video van ketel klets over dit product bekeken. En nu al sold out?!
 
Dan is de eerste levering wel heel snel weg. Ik heb gisteren de video van ketel klets over dit product bekeken. En nu al sold out?!
Misschien wel een bewuste keuze om uitlevering nog wat te knijpen.

Risico's bij onbeperkt uitleveren zijn ook groter, stel dat er een terugroepactie of problemen rondom garantie ontstaan. En de software zal ook nog wat geoptimaliseerd moeten worden. Te veel gedoe is direct een enorme aanslag op personele bezetting/serviceafdeling, etc.

HW verkocht tot op heden componenten van een paar tientjes tot iets meer dan honderd euro. Een thuisaccu/batterij direct 10-50 maal zo veel omzet (en risico) per verkocht item......