Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Onze HR CV is bijna eol. We gaan vloerverwarming op de beganegrond aan laten leggen (boven blijven de radiatoren hangen, muv de staande radiator in de badkamer staat er boven nooooit een radiator aan). Huis uit 1992, binnenkort HR++ glas overal, de oude (standaard) vloer-, dak- en spouwisolator
Vrijstaand. Jaargasverbruik 1800kuub incl douche en koken. Quooker. Geen PV (Oostwestdak, en belangrijker: veel schaduwwerking van naastgelegen huis aan westzijde en achterliggend bos aan zuidzijde.
We willen eigenlijk geen pure WP, maar een hybride oplossing dus een nieuwe ketel plus WP. Ik neig naar CV en WP van hetzelfde merk. Bijvoorbeeld een Remeha Tzerra Acematic CW5 + Elga Ace 6kW WP + een goede open therm thermostaat + app. Eventueel de Elfa Ace all in one, dan heb je binnen maar één doos ipv twee.
Hebben jullie observaties?
 
Als je vloerverwarming ook in koude dagen het huis warm kan houden, kan je met een hybride warmtepomp je gasverbruik grotendeels voorkomen. Je oude CV hoeft dan vooral bij het douchen aan te springen en als het vriest. Je zou een tweetraps oplossing kunnen kiezen: eerst een warmtepomp, na een winter de winterdagen beoordelen en dan beslissen of je cv ketel gaat vervangen of een FE oplossing kiest. Ikzelf heb nu de eerste stap gezet met een Quatt, die bieden nu ook die tweede stap. Mijn gasverbruik is over een half jaar (zonder echte vorst) met 99% gereduceerd.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Onze HR CV is bijna eol. We gaan vloerverwarming op de beganegrond aan laten leggen (boven blijven de radiatoren hangen, muv de staande radiator in de badkamer staat er boven nooooit een radiator aan). Huis uit 1992, binnenkort HR++ glas overal, de oude (standaard) vloer-, dak- en spouwisolator
Vrijstaand. Jaargasverbruik 1800kuub incl douche en koken. Quooker. Geen PV (Oostwestdak, en belangrijker: veel schaduwwerking van naastgelegen huis aan westzijde en achterliggend bos aan zuidzijde.
We willen eigenlijk geen pure WP, maar een hybride oplossing dus een nieuwe ketel plus WP. Ik neig naar CV en WP van hetzelfde merk. Bijvoorbeeld een Remeha Tzerra Acematic CW5 + Elga Ace 6kW WP + een goede open therm thermostaat + app. Eventueel de Elfa Ace all in one, dan heb je binnen maar één doos ipv twee.
Hebben jullie observaties?
Als je toch overal vloerverw. gaat aanleggen zou ik er direct een WP (zonder CV) aan koppelen.
Pomploze verdelers, de boel goed inregelen en 24/7 op dezelfde temperatuur.
Ik zou het echt nog een keer goed overwegen, met vermelde gasverbruik (voor realisatie vloerverw. en andere zaken) is er m.i. geen twijfel mogelijk.
 
Als je toch overal vloerverw. gaat aanleggen zou ik er direct een WP (zonder CV) aan koppelen.
Pomploze verdelers, de boel goed inregelen en 24/7 op dezelfde temperatuur.
Ik zou het echt nog een keer goed overwegen, met vermelde gasverbruik (voor realisatie vloerverw. en andere zaken) is er m.i. geen twijfel mogelijk.
Ik lees: boven komt geen vloerverwarming, dus hogere watertemp in de radiatoren voor echt koude dagen is wel handig. Bovendien moet je wel de ruimte hebben voor de warmwaterboiler. Eerlijk gezegd vind ik (persoonlijke mening) warmwatervoorziening met een warmtepomp een rommelig concept. Een warmtepomp wordt erg inefficient als je hogere temp (> 40 C grofweg wilt hebben en warmwater van 40 C is weer erg inefficient want je hebt een heel groot opslagvat nodig (ik heb daar bijv geen ruimte voor) en je moet zo nu en dan met een erg inefficient warmte-element de temperatuur omhoogbrengen tegen de legionella.
Bij auto's vind ik hybride verschrikkelijk (complex en waarom?) maar in mijn huis heb ik er wel voor gekozen.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Ik lees: boven komt geen vloerverwarming, dus hogere watertemp in de radiatoren voor echt koude dagen is wel handig. Bovendien moet je wel de ruimte hebben voor de warmwaterboiler. Eerlijk gezegd vind ik (persoonlijke mening) warmwatervoorziening met een warmtepomp een rommelig concept. Een warmtepomp wordt erg inefficient als je hogere temp (> 40 C grofweg wilt hebben en warmwater van 40 C is weer erg inefficient want je hebt een heel groot opslagvat nodig (ik heb daar bijv geen ruimte voor) en je moet zo nu en dan met een erg inefficient warmte-element de temperatuur omhoogbrengen tegen de legionella.
Bij auto's vind ik hybride verschrikkelijk (complex en waarom?) maar in mijn huis heb ik er wel voor gekozen.
Ik vind hybride ook een akelig concept en heb zodoende gekozen voor 'full electric' en dus helemaal van het gas af. Bespaart in ieder geval ook de vaste kosten voor de gasaansluiting.
Maar ik realiseer me ook dat hybride interessant is voor veel situaties. Daar waar ik cijfers zie, haal je met minder dan 50% van de investering meer dan 80% van de mogelijke besparing (bij full electric). En door onze subsidie regelingen kun je later ook alsnog voor full electric kiezen, indien je het juiste hybride systeem hebt gekozen.
 
Ik lees: boven komt geen vloerverwarming, dus hogere watertemp in de radiatoren voor echt koude dagen is wel handig. Bovendien moet je wel de ruimte hebben voor de warmwaterboiler. Eerlijk gezegd vind ik (persoonlijke mening) warmwatervoorziening met een warmtepomp een rommelig concept. Een warmtepomp wordt erg inefficient als je hogere temp (> 40 C grofweg wilt hebben en warmwater van 40 C is weer erg inefficient want je hebt een heel groot opslagvat nodig (ik heb daar bijv geen ruimte voor) en je moet zo nu en dan met een erg inefficient warmte-element de temperatuur omhoogbrengen tegen de legionella.
Bij auto's vind ik hybride verschrikkelijk (complex en waarom?) maar in mijn huis heb ik er wel voor gekozen.
Ik lees dat de radiatoren boven nooit aan staan.... (zie originele tekst #5.041)
Alleen een handdoeken radiator (daar zijn eventueel passende elektrische alternatieven voor)

Mee eens dat WP boiler een iets lager rendement heeft (bij ons COP ca. 2,3 -> halvering tov jaargemiddelde vloerverw.)
Maar op jaarbasis is het verbruik voor tapwater zo gering (tov vloerverw. / EV / etc.) dat ik daar geen CV ketel en gasaansluiting meer voor in m'n huis wil hebben. Onze 230 ltr tapwaterboiler is in binnenunit WP geïntegreerd en heeft slechts een vloeroppervlakte van 600c600 mm. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit kwijt kan.
 
Hebben jullie observaties?
Op 30 mei 2023 is er bij ons thuis een Elga Ace 4kw geïnstalleerd. Huis uit 1998 met HR+ glas, beneden vloerverwarming en boven radiatoren (gebruiken enkel de handdoekradiator in de badkamer). Soortgelijke situatie denk ik.

jun 2022 / jun 2023: 1.670m3 gas
jun 2023 / jun 2024: 370m3 gas + 2.250 kWh

P.S. overweeg om ook de leidingen van de cv naar de vv-verdeler te vervangen. Zo kan je in de zomer wellicht (een beetje) koelen, maar vooral omdat je dan minder last hebt van stroomgeluiden (hebben wij nl. wel last van). De wp pompt veel meer water door het systeem dan de cv. Daarnaast hadden wij het geluk dat we al een vv-verdeler hadden waar ik de bijmenging kon instellen (lees: dicht draaien). Er zijn tegenwoordig ook verdelers specifiek voor hybride systemen.
 
Túúúúrlijk jongens, het draait allemaal alleen maar om poen hè. Stelletje ongelofelijke klapharken 🙄

 
Túúúúrlijk jongens, het draait allemaal alleen maar om poen hè. Stelletje ongelofelijke klapharken 🙄

Had je anders verwacht? Shell doet hetzelfde.
 
Wat had je verwacht?

Basisregel van ondernemen is dat activiteiten winstgevend moeten zijn, en voor investeringen dat er een zekere return on investment is… Als dat niet gegarandeerd is, waarom zou je het risico nemen?
Enige nuance: er is ook nog zoiets als korte en lange termijn return on investment. Nu is alles weer kwartaalhijgen om de kortzichtige aandeelhouder maar te paaien. Voor mij hét bewijs dat de manier waarop het economisch systeem nu is ingericht de aarde vergiftigt, uitwoont en ultimo onze ondergang tot gevolg heeft.
 
Enige nuance: er is ook nog zoiets als korte en lange termijn return on investment. Nu is alles weer kwartaalhijgen om de kortzichtige aandeelhouder maar te paaien. Voor mij hét bewijs dat de manier waarop het economisch systeem nu is ingericht de aarde vergiftigt, uitwoont en ultimo onze ondergang tot gevolg heeft.

Exact dit.

En om nog een heel klein beetje mee te gaan in het Gordon Gecko kapitalisme van @JuanF1: naar de aandeelhouders van de toekomst. Fossiel is een dood spoor, daar moeten we zo snel mogelijk vanaf. Als je als bedrijf relevant wil blijven maak je nú die omslag ook al betekent dat op korte termijn mindere resultaten.
 
Last edited:
Enige nuance: er is ook nog zoiets als korte en lange termijn return on investment.
Waar zeg ik iets over enkel korte termijn ?
Fossiel is een dood spoor, daar moeten we zo snel mogelijk vanaf.

En laat me duidelijk zijn. Uiteraard moeten we van fossiel af. Het is aan de regelgevers om ervoor te zorgen dat investeringen in fossiel niet langer interessant zijn.
 
Last edited:
Soortgelijke situatie denk ik.

jun 2022 / jun 2023: 1.670m3 gas
jun 2023 / jun 2024: 370m3 gas + 2.250 kWh
Dank, net als voor alle andere reacties. Je noemt ook je gasverbruik, dus ik neem aan dat je naast de Ace ook een CV-ketel (in combi met de WP) hebt. Was dat een oudere of ook gelijk een nieuwe? Zoja, welk merk, of beter gezegd ook een Remeha of een ander merk?

Aan de anderen: hoe krijg je met een WP only voldoende warm water? Is dat een aparte WP-boiler? En zit die op dezelfde buitenunit? Maar die kan toch nooit voldoende warm water produceren? Dan kun je al helemaal niet bijmengen en moet je dus je (douche)water 1op1 klaar hebben staan? Voor drie douchers achterelkaar dus een flinke voorraad.
 
Neen. Iedereen draagt verantwoordelijkheid, óók en misschien wel vooral bedrijven en zeker degene die aan de verkeerde kant staan.

Moraliteit is niet iets vrijblijvends, het is een plicht.

Qua idee helemaal akkoord, spijtig genoeg leven we niet in de ideale wereld.

We kunnen als individu niet de beslissingen van die bedrijven maken, we kunnen er met z’n allen wel voor zorgen dat de vraag naar fossiele brandstoffen daalt en de nog steeds schaarse hernieuwbare productie zo nuttig mogelijk ingezet kan worden. Met andere woorden: energie-efficiëntie.

Nu goed, ook de moraliteitsridders onder ons maken zonden en hadden misschien ook voor een zuiniger/compacter EV-model kunnen kiezen ;)
 
Aan de anderen: hoe krijg je met een WP only voldoende warm water? Is dat een aparte WP-boiler? En zit die op dezelfde buitenunit? Maar die kan toch nooit voldoende warm water produceren? Dan kun je al helemaal niet bijmengen en moet je dus je (douche)water 1op1 klaar hebben staan? Voor drie douchers achterelkaar dus een flinke voorraad.

Als een WP warm tapwater moet maken gaat dat via een boiler (waterbuffer van ca. 200-300 ltr) Deze buffer is ongeveer zo groot als een staande koelkast en heeft voldoende buffer voor de douche, zelfs voor 3 dochters ;). (ik spreek uit ervaring -> 1x per dag de boiler verwarmen is voldoende)

Een WP is zuiniger bij lagere (water)temperaturen, daarom meestal een boilertemperatuur van ca. 45 tot 55 Gr.C.
Eens per week wat warmer voor de legionella run.

####

Bij een hybride oplossing laat men de CV vaak warm tapwater maken. Als de CV later alsnog vervalt doro toepassing van betere isolatie oid dan kan er eventueel een losse warmtepompboiler bij geplaatst worden.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Als je voor hybride gaat, overweeg dan in ieder geval een WP waarbij je in een volgende stap naar Full Electric kunt gaan.

Je ketel hoeft met een warmtepomp veel minder te werken, zeg zo’n 85% minder. Goede kans dat ie t nog wel n flink aantal jaren gaat volhouden. Geeft je de ruimte om de investering even uit te stellen of zelfs later naar FE te gaan ipv een nieuwe cv erin te hangen.

Wij hebben hier sinds begin dit jaar een Quatt duo met alleen maar radiatoren in een jaren 20 huis (wel flink aangepakt op isolatie). Geen gasverbruik voor verwarmen meer gezien afgelopen half jaar.

Onze ketel is goed 13 jaar oud en mag nog even blijven hangen tot we hier de overstap naar FE maken.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Het is aan de regelgevers om ervoor te zorgen dat investeringen in fossiel niet langer interessant zijn.
Er zijn toch al CO2 heffingen.
Je mag niet meer stimuleren dan de wat de snelheid van verandering aan kan. Want dan gaat het ten koste van de koopkracht. En verlies je de steun van de bevolking. En veranderen kost nu eenmaal kalendertijd. Zoals dat je geen kind kan baren op 1 maand met 9 vrouwen.
Zie naar de verrechtsing die het verbod op verkoop van ICE’s vanaf 2030 in vraag begint te stellen. Forceren helpt niet. Er moet draagkracht zijn bij de bevolking.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Je noemt ook je gasverbruik, dus ik neem aan dat je naast de Ace ook een CV-ketel (in combi met de WP) hebt. Was dat een oudere of ook gelijk een nieuwe? Zoja, welk merk, of beter gezegd ook een Remeha of een ander merk?
Klopt. We hebben een wat oudere Nefit Topline hangen. Beestje is al 12 jaar oud, maar werkt nog prima. Enige 'nadeel' is dat de Elga Ace deze cv niet modulerend kan aansturen. De aansturing zit daarom op de aan/uit van de cv. Verder eens met ERvee. Zou de cv nu niet vervangen en wellicht ook alvast kijken naar een wp waarbij je uiteindelijk de stap naar fe zou kunnen maken.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC and ERvee